X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Zelda: Tears of the Kingdom


Svar
dRxLdRxLSkrevet 11/05-23 22:30, rettet 11/05-23 22:31 
Har fået anmeldelser der placerer det i "udmærket, uden at være prangende" kategorien: https://www.metacritic.com/game/switch/the-legend-of-zelda-tears-of-the-kingdom/critic-reviews ;)

Jeg var selv ret vild med BoTW, og det lader til at Ninendo er lykkedes med at stikke helt af med hvad det spil allerede gjorde godt og samtidig trække lidt mere i en tradtitionel Zelda retning med bl.a. flere "rigtige" bosser.

Nogen der venter. spændt, eller allerede er i gang med at spille det?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 11/05-23 23:36, rettet 11/05-23 23:44 
Mit eksemplar lander i morgen, så jeg ser frem til at spille det i weekenden :)

DF's analyse:
https://youtu.be/BLlZBwN_-C4

Pudsigt JL syntes det kører stabilt 30fps det meste af tiden når frameraten samtidig dykker ned til 20fps når man bruger det der ultra-hand/fuse-halløj, som man bruger ofte svjv. Men bortset fra det, set det fornuftigt ud, hardwaren taget i betragtning.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/05-23 23:53 
Jeg synes også det ser ganske fint ud.

Jeg er lidt bekymret for at al byggeriet tager overhånd. Hvis det samtidig er al for physics-janky kan det hurtigt blive træls for mig. Nu må vi se :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 12/05-23 07:56 
Jeg så frem til spillet da det lignede en hurtig expansion-agtig asset flip med mulighed for at forsøge sig med nogle lidt mere skæve idéer, a la Majora's Mask. Det viste sig et være en utrolig langsom expansion-agtig asset flip i stedet, så det er næsten svært at forestille sig at spillet kan leve op til det hype det nu har opbygget sig. I bund og grund ligner det jo stadig bare BOTW om igen. Men det kan måske også være ok :) Nu har min oplevelse med det spil efterhånden fået så mange år på bagen at det nok kan være meget sjovt at prøve det igen.

Men jeg er godt nok heller ikke helt vild efter de der Banjo Nuts n Bolts agtige bygge-maskiner. Jeg kunne egentlig godt lide de sandbox-agtige egenskaber i det forrige spil, men at skulle bygge konstruktioner der virker som fartøjer virker en smule anstrengende synes jeg.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 12/05-23 08:42 
Også min eneste bekymring ved spillet, håber de har fundet en passende balance.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/05-23 16:38, rettet 13/05-23 16:38 
Jeg tog chancen og købte spillet i dag :)

Det lyder ikke som om byggeriet fylder alt for meget.
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 13/05-23 18:39, rettet 14/05-23 12:07 
Fik hentet spillet inde hos Nintendopusheren i dag. Der var godt nok meget Zelda merc. der inde. Blev næsten fristet til at købe en Zelda Switch Pro controller med. Men købe collectors edition af spillet må være nok for denne gang.

Selv Elgiganten er med på Zelda bølgen.
Edit: nyt link der virker.
https://youtu.be/cp-nCRdHqUw
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/05-23 19:41 
Jeg kan desværre ikke se linket, men var selv forbi Elgiganten og hente spillet i dag. Jeg nøjedes kun med normie-versionen denne gang, da jeg var meget usikker på spillet op til release og ikke fik bestilt noget i tide :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 13/05-23 22:13 
Konsolkongen>
Det lyder ikke som om byggeriet fylder alt for meget.

Jeg har spillet det ca. 6-7 timer og syntes der er meget af det, men det generer mig ikke endnu. Det er tilpas simplificeret til at det ikke føles omstænding. Dog kunne jeg godt have ønsket at det var nemmere at rotere objekter, og at man f.eks. kunne fuse-våben fra inventory-menuen.
Men dejligt spil indtil videre :D
GreaseballGreaseballSkrevet 14/05-23 12:07 
Konsolkongen>
Jeg kan desværre ikke se linket, men var selv forbi Elgiganten og hente spillet i dag. Jeg nøjedes kun med normie-versionen denne gang, da jeg var meget usikker på spillet op til release og ikke fik bestilt noget i tide :)

Nyt link der virker :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/05-23 18:17, rettet 14/05-23 18:27 
Jeg forstår ikke hvorfor tonsvis af spil ikke har efterlignet BotW’s quick weapon select (d-pad-retning og højre analog). Jeg synes det fungerer helt vildt godt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 14/05-23 21:28 
Jeg har ikke spillet BotW mere end en times tid, engang hvor jeg lånte spillet. Der var for mange spil jeg var optaget af dengang, så fik det aldrig selv købt.

Men denne video har givet mig lyst til at spille det.

How Nintendo Solved Zelda's Open World Problem

https://www.youtube.com/watch?v=CZzcVs8tNfE

Meget fascinerende at se, hvordan Nintendo har bygget hele spillet op, og udfra hvilke principper de har designet det hele.
SumezSumezSkrevet 15/05-23 08:15 
How Nintendo Solved Zelda's Open World Problem

https://www.youtube.com/watch?v=CZzcVs8tNfE

Det er disse elementer der gør at jeg stadig i dag synes BOTW skiller sig ud som et af de bedste (eller decideret et af de eneste gode) eksempler på hvordan ægte open world design skal gøres. Det er helt vildt at der stadig så mange år senere ikke er andre udviklere der har taget ved lære af det.

Du har fra start af mulighed for at gå hvorhen du vil, og i modsætning til noget som Skyrim hvor det ikke føles som om det gør en forskel hvilken retning du rejser fra start-stedet, som var det hele proceduralt genereret, så tager BOTW dig i stedet til vidt forskellige områder - og det faktum at du kan se unikke pejlemærker uanset hvor du står i spillet, er med til at give dig en fornemmelse af hvor i verden du er, uden at være afhængig af dit kort.
Næsten uanset hvor jeg gik hen i de første mange timer af spillet, følte jeg mig hele tiden draget af spændende steder jeg kunne se i horisonten. Det eneste sted der lider lidt i den sammenhæng er de sneklædte bjerge i kortets vestlige del, men det var heldigvis det sidste område jeg opdagede.

Jeg synes ikke det nødvendigvis er dårligt at have et præcist kort i sådan et spil, men jeg synes et spil vinder utroligt meget med at det i første omgang designes efter en idé om at spilleren skal kunne finde vej uden et.

At folk sammenligner BOTW med det typiske Ubisoft-spil "fordi det har tårn" er en ekstremt misvisende reduktion af hvad de tårne repræsenterer :) De er virkelig et genistreg i spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/05-23 12:26, rettet 15/05-23 14:16 
Jeg synes også at de til en hvis grad formåede at skabe noget unikt og nyskabende med BotW. Jeg mener dog ikke han har ret når han siger at man konstant bliver overrasket over nye opdagelser og at exploration fører til gevinst. Tværtimod syntes jeg at spillet manglede reelt indhold som bare fanden, og jeg så aldrig nogen grund til at give mig i kast med enemy encampments da det ville ødelægge 3-4 af mine våben for at jeg kunne få et enkelt nyt. Det gav aldrig mening for mig.

Men trods manglen på rigtigt indhold så synes jeg aldrig BotW var kedeligt og jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor. Det er alligevel en imponerende bedrift :)

Jeg havde fået fornemmelsen af at TotK ville foregå før BotW, men det er desværre ikke tilfældet, og det er jeg vildt skuffet over. Jeg havde troet at hvis spillet foregik 100 år tidligere, som havde givet mening jf historien i etteren, så ville hele spillets verden være mere intakt, med mange flere byer og NPC'er med måske ordentlige sidequests. Det kunne også have været fin anledning til at alle spillets våben holdt lidt længere - En kritik de i øvrigt må have hørt for TotK har nu adskillige gange prøvet at undskylde for weapon durability ved at gøre det til en story-ting. Det havde nu været federe hvis de bare havde gidet rette det frem for at finde på dårlige undskyldninger... men whatevs :D

Det havde været en mulighed for at rette mange af, hvis ikke alle, mine kritikpunkter hvis spillet foregik før BotW. I stedet virker det bare som BotW 1.5. Jeg synes det er hyggeligt nok de 5-10 timer jeg har spillet det, og jeg glæder mig til at se hvad der videre sker, for der må være virkelig meget i vente hvis det kan score højere end etteren.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 15/05-23 21:44 
Sumez>
Du har fra start af mulighed for at gå hvorhen du vil, og i modsætning til noget som Skyrim hvor det ikke føles som om det gør en forskel hvilken retning du rejser fra start-stedet,

Dejlig hvis Zelda også gør det godt, men hvis du engang prøver at spille Skyrim mere end overfladisk, finder du ud af, at det har en meget varieret verden samtidig med at det hele er tro mod en sammenhængende nordisk setting.

Jeg håber stadig (men forventer ikke længere), at der kommer en ren tv-konsol fra Nintendo, så jeg kan få spillet de her open world-spil i Zelda-serien :/
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 15/05-23 22:42 
Hvirfor ikke bare… spille dem docked? Chancen for en 60fps remaster på deres næste konsol - uanset om den er håndholdt eller ej, er ikke ligefrem stor. Det mest sandsynlige vil blot være mere stabil opløsning (den er variabel) i TOTK. Og selv på trods af det ser spillet rigtig flot ud.
SumezSumezSkrevet 16/05-23 09:21 
Wehner>
Dejlig hvis Zelda også gør det godt, men hvis du engang prøver at spille Skyrim mere end overfladisk, finder du ud af, at det har en meget varieret verden samtidig med at det hele er tro mod en sammenhængende nordisk setting.

Skyrims marker, skove og bjerge føles som det samme sted uanset hvor du er - der er meget få steder i spillets samlede kort hvor du kan stille dig, se dig omkring, og få en fornemmelse af hvor i verden du er. Der er ingen stedet i BOTW hvor du *ikke* kan det.

Jeg har nok spillet i hvert fald omkring 100 timer af Skyrim, og set på endnu flere timer af min kæreste spille det, jeg kender *udmærket* det spil :P
Og hvis du tror det gør noget af det jeg beskriver i det indlæg du har klippet en lille bid ud af, så har du enten ikke spillet BOTW, eller også lyver du overfor dig selv ift. Skyrim :) At kalde det en "varieret verden" er i hvert fald nok lidt af en overdrivelse.
Det er rigtigt at BOTW ikke "er tro mod en sammenhængende nordisk setting", men jeg synes det er et ok spil alligevel.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 16/05-23 11:08 
Er ikke engang væk fra tutorial øen og er allerede træt af det her Fortnite halløj...
Jeg vil udforske en verden ikke fumle med en janky fysik puzzle motor :/
DunwichDunwichSkrevet 16/05-23 11:18 
Jeg har ventet fem-seks år med at spille BotW, og det var da en fejl, for efter ca fem timer med det, er det meget svært at slippe igen. Jeg har det ligeså godt med det, som med RE 4 Remake.

Sammenligningen med Skyrim er sær, da Skyrim i princippet - og praksis - ligner noget der er lavet via procedural design, som tidligere er blevet nævnt i tråden. De omkring tyve timer jeg i sin tid brugte på Skyrim, viste ret klart, at f.eks alt udenfor byer, i bund og grund ligner alt andet, udenfor byer.

Ofte, virkede det som om designerne lige trykkede på en knap i fractal grafik generatoren, og så lod computerne automatisere en nordisk setting ad denne vej.
SumezSumezSkrevet 16/05-23 11:25 
Det er jo også reelt set det de har gjort, der er selvfølgelig ingen der har håndplaceret hver eneste sten og træ :) Men i Skyrim's tilfælde er det selvfølgelig gjort på forhånd og så rettet til bagefter, og gemt som assets i spillet (modsat f.eks. Daggerfall der er næsten fuldstændig procedural).
Men det gælder nok også større områder at BOTW, som skove osv. Men ja, hvert eneste områder føles netop at det har en unik identitet, og det betyder meget i et open world spil, synes jeg. Ville ønske at man så mere af den slags i det hele taget.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/05-23 12:39, rettet 16/05-23 12:57 
Jeg er enig i at Zeldas verden grundlæggende er meget bedre designet end Skyrims, men at man ikke kan se forskel uanset hvor man begiver sig hen i Skyrim passer ikke. Der er også ret stor variation fra den ene ende af kortet til den anden - bare ikke nær så godt som Zelda gør det.

Omvendt så indbyder Skyrim langt mere til udforskning og man kan utrolig let komme på afveje da man lige skal tjekke nogle bygninger ud undervejs mod sin egentlige destination. Fallout gør det endda endnu bedre.
Zelda har ikke rigtig noget af den slags, heller ingen sidequests der giver mening at fordybe sig i, og jeg forstår ikke dem der siger det modsatte. I Zelda er det bare op i et af tårnene, vælge retning og flyve så langt som muligt så man rører jorden mindst muligt. Der er shrines undervejs og nogle af dem er sjove at løse (de var langt bedre i BotW så vidt jeg kan bedømme efter 20 stk), men ellers er der vidst ikke noget at komme efter.

Jeg synes også der er rigeligt med map-markers i Zelda. De har guidet mig lige siden jeg startede spillet. De var der også i BotW, men måske i mindre grad?

Jeg er også godt træt af byggeriet nu. Det er janky as fuck, men heldigvis på en rimelig tilgivende måde. Sammenlignet med alle physics systemerne i etteren, der var vildt imponerende, virker det her næsten broken og out of place.

Jeg brugte 10-15 min på at hive en fyr med hans hestevogn ud af et hul med luftballon (måtte gøre det to gange fordi han ikke havde sat sig op i den første gang). Min belønning var tre gange honning. Hurra.
Det er altså komplet meningsløst at tage hovedparten af de sidequests der er i spillet, og det er tilsyneladende ikke forbedret siden BotW, men jeg ved heller ikke hvordan de skulle øge incitamentet når alle våben alligevel er værdiløse.

Jeg har klaret Wind Temple i går og var ret skuffet over den dungeon. De var en af BotW’s største styrker, men den første heri virkede super jank og jeg er ikke sikker på om jeg fik den klaret som den var tiltænkt. Jeg håber de andre er bedre :)
Bossen derimod var rigtig sej og jeg håber spillet fortsat holder niveauet for dem højt.

Jeg kan godt lide TotK, men jeg synes det er for let sluppet af Nintendo. Det er i ekstrem stor grad bare genbrug af BotW og i stedet for at løse irritationsmomenterne så har de i stedet introduceret flere?!

Jeg kom til SPOILER-TEKST:
undergrunden
i går før jeg stoppede. Måske det kan noget helt vildt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 16/05-23 13:14, rettet 16/05-23 13:17 
Omvendt så indbyder Skyrim langt mere til udforskning og man kan utrolig let komme på afveje da man lige skal tjekke nogle bygninger ud undervejs mod sin egentlige destination. Fallout gør det endda endnu bedre.
Zelda har ikke rigtig noget af den slags

Jeg har den præcis modsatte oplevelse med de tre spil du nævner, synes nærmest ikke forskellen på dem kunne være mere slående. :)

Men måske er forskellen hvilke ting man synes virker dragende i forhold til at udforske dem?
Jeg bliver distraheret hver gang jeg ser en ny form for struktur, eller unikt landmark i horisonten. Derimod føler jeg ikke den store interesse i at undersøge hver eneste identisk bjælkehytte jeg kan se i Skyrim. Men især det faktum at du kan se meget få ting på lang afstand i Skyrim og Fallout er nok det der trækker mest ned for mig. At nogen i en by har sagt noget der gør at der kommer et ikon på mit kort har ikke helt den samme indlevelse.

Jeg synes også der er rigeligt med map-markers i Zelda. De har guidet mig lige siden jeg startede spillet. De var der også i BotW, men måske i mindre grad?

Så vidt jeg husker er der fem eller seks map markers i hele spillet? I starten af spiller er der en der guider dig til Kakariko byen, og derefter bliver de fire hovedområder med hver deres Divine Beast markeret. Alle markers der ikke har noget med den ene main quest at gøre, må du placere selv ved at bruge din kikkert. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/05-23 15:02 
TotK har mange flere map markers end det. Spillet guider dig i høj grad, indtil videre i hvert fald. Men det er heller ikke markers der indikere den præcise position hver gang. Nogle gange skal man søge indenfor en radius på 50m som jeg synes er fint, modsat Skyrim/Fallout hvor det præciseres til millimeteren :)

Jeg synes kikkerten og map markers fungerer godt, men det er heller ikke noget der er strengt nødvendigt at bruge. Jeg brugte det kun til at markere shrines i BotW. Har faktisk ikke brugt det i TotK endnu.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 17/05-23 10:13 
Ja når man opdager ting i verdenen - f.eks. huler, dispensers, hestestalde, butikker, osv, markeres dette. Dog ikke noget som generer mig, tværtimod :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/05-23 17:12, rettet 22/05-23 17:14 
Beano>
Mit eksemplar lander i morgen, så jeg ser frem til at spille det i weekenden :)

DF's analyse:
https://youtu.be/BLlZBwN_-C4

Pudsigt JL syntes det kører stabilt 30fps det meste af tiden når frameraten samtidig dykker ned til 20fps når man bruger det der ultra-hand/fuse-halløj, som man bruger ofte svjv. Men bortset fra det, set det fornuftigt ud, hardwaren taget i betragtning.

Jeg synes også det kører fint for hardwaren. Jeg vil skyde på at det kører stabilt 30 ca 90% af tiden jeg har spillet det.

Hvis man har mod på det kan man eksperimentere med RAM overclocking som er relativt nyt for maskinen. Det gør en meget tydelig forskel for performance:

https://m.youtube.com/watch?v=cpGjO6Kc9qQ
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 31/05-23 08:39 
Er en del timer inde i spillet nu. Har stadig ikke tacklet nogen af historiens primære beats og hvad jeg formoder leder til det der svarer til "divine beasts" i 1'eren, men jeg har udforsket store dele af kortet, og elsker den umiddelbare oplevelse. Det er konstant spændende hele tiden at finde nye områder, og finde en måde at brute force sig gennem landskabet. Kunne godt forestille mig at spillet ville være mindre interessant hvis man har spillet BOTW for nyligt pga. den store mængde genbrug af verdenskortet - men der er tilpas meget nyt at udforske, samt masser af små ændringer alle steder til at det er svært virkelig at kritisere spillet for det. Jeg var klar over det før jeg gik ind i det, så det føles ikke som en skuffelse overhovedet.

Tutorial'en var virkelig virkelig træg. Det samme var tilfældet i BOTW, men jeg synes det er i endnu større grad tilfældet i TOTK. Især den måde den beder dig benytte nuts&bolts systemet hele tiden bliver hurtigt enaverende. Som ventet er jeg ikke vild med crafting/ultrahand, jeg synes det er besværligt hver gang man skal bygge noget, og det ødelægger fuldstændig spillets flow. UI'et til det er kluntet og besværligt, men heldigvis er det meget sjældent det er decideret påkrævet - og når det er, er det gerne så tilpas simpelt at det er til at overkomme (man kan som regel bare nøjes med at klistre en raket fast på en platform).
Der er selvfølgelig et massivt sandbox aspekt i det, som er utroligt fascinerende, og sikkert giver spillet rigtig meget liv i fremtiden, men jeg er glad for at det er implementeret som en nærmest separat ting, der ikke står i vejen for resten af spillet.

Udover den del, *ER* TOTK virkelig bare BOTW om igen, på både godt og ondt. Jeg tror at jeg har væsentlig mindre tålmodighed til den slags spil nu end jeg havde da BOTW udkom, men det endte som sagt alligevel med at drage mig ind efter jeg havde overstået den sløve tutorial. Jeg forstår ikke folk som siger at TOTK er en stor forbedring over BOTW - jeg tror de folk måske ikke husker BOTW så tydeligt, eller har været lige lovlig hurtige til at kaste det fra sig dengang, for det her spil har præcis de samme kvaliteter, men også de samme irritationsmomenter.

Jeg synes det er super modigt af designerne at de har bygget et "sandt" open world design i den forstand at det helt fra starten puffer dig i flere vidt forskellige retninger, samtidig med at gøre det spændende at gå helt din egen. Og uanset hvilken vej du går, så render du helt organisk på begivenheder, informationer og nye mekanikker og elementer der føles som om de burde være *tvunget* at introducere for dig (f.eks. som en del af den lange tutorial), men samtidig går du også helt glip af flere andre af den slags oplevelser som du måske af den grund først render på 50 timer inde i spillet eller længere. Det virker helt absurd, men det er en del af en åbenhed der er super forfriskende, og er med til at gøre at spillet kan fortsætte med at være spændende ret langt inde. BOTW gjorde det samme, og som jeg har sagt ville jeg virkelig ønske at det var standarden for open world spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/06-23 14:59, rettet 04/06-23 15:16 
Jeg har spillet det over 40 timer og det er helt sikkert årets største skuffelse for mig. Det er ikke fordi jeg ikke kan lide spillet, men det er bare mere af det samme, og meget af det nye er irriterende tilføjelser til et spil der allerede havde problemer nok.

Jeg kan ikke mindes hvornår jeg sidst har spillet noget der har gentaget sig selv så meget som TotK gør. De samme hjælp fyr med at holde skilt oppe-sidequests har jeg taget nu tyve gange og løst atten af dem på præcis samme måde. Dialogen er desuden 100% identisk hver eneste gang, og de rewards man får er næsten også. Jeg er stoppet med at hjælpe ham nu, for jeg gider ikke mere.

Hver anden gang man vil tale med en NPC står de og taler for dem selv, og de bliver forskrækkede, chokeret eller flove over at de ikke har set én. Det er ikke specielt sjovt første gang, og slet ikke gang nummer hundrede. Det er fantasiløs og dårligt skrevet dialog.

Dertil kommer alle Korok-seeds. Der er de samme puzzles som i BotW, og nogle nye også. Som også gentager sig selv uendeligt. Dem hvor man skal hjælpe en træt rejsende hen til vennen er jeg bare begyndt at smide ud over kanter og bakker og hvis de ruller nogenlunde tæt på hvor de skal hen hjælper jeg dem færdig, ellers giver jeg op :D

I BotW var Divine Beasts højdepunkterne for mig, jeg synes de var godt designede dungeons og jeg var ærgerlig over at der ikke var mere end fire af dem i spillet. De to dungeons jeg har klaret i TotK har været rigtig svage (wind og water). Jeg følte at jeg klarede dem ved at janke mig igennem. Ved første dungeon var jeg meget i tvivl om hvorvidt jeg havde klaret den som tiltænkt, men også ved anden sad jeg tilbage med samme følelse, så det er sgu nok rigtigt nok som jeg gjorde og jeg syntes ikke det føltes ret tilfredstillende :/

Shrines i BotW var også rigtig fede. De var hurtigt klaret og udnyttede spillets gimmicks rigtig godt. Det var aldrig super svært at finde ud af hvad man skulle, og når man havde klaret dets puzzle var ret ret tilfredsstillende. Jeg fandt aldrig alle sammen da jeg længe inden nåede at gennemføre spillet, men jeg kan egentlig godt forstå dem der gad.

Shrines i TotK er blevet svagere. Hvor jeg aldrig skippede et eneste i BotW har jeg nu skippet fire heri. Når jeg kan se at de vil have mig til at Ultrahande et eller andet fysik-nonsens er det meget sjældent at jeg gider, for det er frusterende og fungerer bare ikke ret godt. Jeg er super træt af Ultrahand nu.

Jeg kan godt lide historien. Den er bedre fortalt end i BotW og selvom det måske ikke er ret sjovt at opsøge stykkerne af den, så er det sjovt at man kan stykke bidderne sammen i helt random rækkefølge.

Jeg synes heller ikke TotK er lige så open som BotW. Jeg kan ikke mindes at man i TotK bliver peget i retning af hvor endgame-kampen er henne og at man blot kan rende derhen med det samme hvis man tør. Det kunne man i BotW. Der er masser af ting der guider én i spillet og jeg har aldrig været i tvivl om hvad jeg skulle eller hvor jeg skulle hen for at komme videre.

Grundet den enorme mængde genbrug er jeg også begyndt blot at fast travelle til tårnene, blive skudt op i luften og så ellers glide så langt som jeg kan, så jeg skal være på landjorden så lidt som overhovedet muligt. Det synes jeg også er mega ærgerligt, at jeg uden at tænke over det foretrækker at gøre sådan :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 05/06-23 10:58, rettet 05/06-23 11:01 
Enig i at spillet har mange gentagelser, der hurtigt bliver virkelig grelle hvis man bliver ved med at give dem opmærksomhed, og hvordan man tager det afhænger nok meget af hvordan man typisk tilgår den slags spil.
Der er så mange ting der allerede slås om min opmærksomhed i TotK hele tiden, at jeg ikke føler noget pres på at udforske hver eneste hule jeg finder, stabilisere alle ham tossens skilte, eller fragte hver eneste dovne korok over til sin kammerat.

Alle openworld spil har ligesom et punkt hvor gentagelserne begynder at overdøve de mere unikke oplevelser, og mit engagement som konsekvens falder en del.
I Elden Ring var det over 70 timer inde for mig - og i TotK lå det så et sted mellem 40 og 50 timer. Hvilket stadig er ganske flot, i forhold til at det er en del mere tid end jeg normalt bryder mig om at bruge på én gennemspilning af et spil. I det typiske Ubisoft-agtige spil ligger tallet sjældent højere end et et par timer.

Der er nu også stadig masser af "små store oplevelser" tilbage, som opstår hyppigt nok til at spillet stadig fastholder min interesse. Jeg har f.eks. først lige fundet ud af hvordan man kommer ind i lost woods. Jeg har også langt størstedelen af spillets story-quests til gode, da noget af det første jeg gjorde da jeg *endelig* havde trykket mig gennem den alt for lange guidede tour, var at vælge en tilfældig retning og skabe mit eget eventyr.
Jeg er ikke enig i at spillet er mindre åbent end BOTW - det kan nærmest ikke være mere åbent? Strukturen er fuldstændig det samme - "Der er fire primære områder du kan vælge at besøge for at skubbe historien frem" "ok, det vælger jeg at ignorere de næste mange timer".
Men det er rigtigt at slottet i mindre grad udleveres som et knudepunkt, man reelt set kan tackle når man har lyst, i hvert fald i forhold til NPC-dialogen - men man kan, og jeg synes den måde det præsenteres i praksis, netop fremstår som dit ultimative mål fra det øjeblik man første gang rammer landjorden.

Shrines i TotK er blevet svagere. Hvor jeg aldrig skippede et eneste i BotW har jeg nu skippet fire heri. Når jeg kan se at de vil have mig til at Ultrahande et eller andet fysik-nonsens er det meget sjældent at jeg gider, for det er frusterende og fungerer bare ikke ret godt. Jeg er super træt af Ultrahand nu.

Jeg kan egentlig bedre lide shrines i TotK, men det er måske også fordi jeg er lidt mere doven, og gerne vil have dem hurtigt overstået.
Jeg synes BotW's fysikpuzzles tit føltes janky (omend nok bevidst) på en måde hvor løsningerne kom an på en præcision der var besværlig at styre. Der er de tilsvarende shrine puzzles i TotK som regel mere simple, og virker som om deres primære formål blot er at demonstrere hvad man kan gøre i spillets sandbox, hvilket er meget sjovt. Jeg foretrækker at Ultrahand i større grad er blevet isoleret til de puzzles, og langt sjældnere er et decideret krav i udforskningen af spillets overworld.

Grundet den enorme mængde genbrug er jeg også begyndt blot at fast travelle til tårnene, blive skudt op i luften og så ellers glide så langt som jeg kan, så jeg skal være på landjorden så lidt som overhovedet muligt. Det synes jeg også er mega ærgerligt, at jeg uden at tænke over det foretrækker at gøre sådan :/

Det gør jeg også meget af tiden, og jeg synes nu det virker bevidst fra designernes side. Spillet er i stor grad designet omkring vertikaliteten, og hvor stamina i BotW primært begrænsede hvor langt du kunne klatre, virker det som om begrænsningen af hvor langt du kan svæve har større betydning i TotK. Ignorerer man ultrahand-sandboxen, så er det nok den primære forskel på de to spil, og jeg synes egentlig det er meget sjovt. Jeg ville nok have haft et større issue med det, hvis jeg ikke allerede havde udforsket hele kortet til fods i BotW.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/06-23 10:23 
Hold kæft hvor er det intetsigende at rende rundt i SPOILER-TEKST:
underverdenen
:/
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 26/06-23 08:21 
Ja kedeligt som om det er auto-genereret :!
SumezSumezSkrevet 26/06-23 08:27, rettet 26/06-23 08:27 
Ja stoppede også hurtigt med bare at "udforske" blindt der.
Tricket er bare at følge Kohga questen dernede til slut, og så ellers kun poppe derhen når man har et mål, f.eks. alle de skattekort man finder (de fører dog alle bare til mere tøj).
Der er et par interessante hotspots i stedet, som er ret nemme at gætte lokationen af når man gennemskuer SPOILER-TEKST:
nogen af sammenhængene mellem oververdenen og underverdenen
, og dem synes jeg har været tilfredsstillende at finde.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/06-23 10:48, rettet 26/06-23 10:52 
Det er godt nok underligt at verdens bedste spil nogensinde kan have så mange eksempler på dårligt spildesign…

10/10 min bare røv. Det var sgu sjovere at physics-janke sig op ad et bjerg i Skyrim end det er rende rundt i mørke og finde lightroots.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 26/06-23 10:57, rettet 26/06-23 10:58 
Det store problem med TOTK er uden tvivl at det er Nintendo der har lavet det. :P Det i sig selv er jo dårligt spildesign.

Der er masser af ting i TOTK som jeg ikke synes er voldsomt sjovt, helt individualt set. Men jeg må godt nok tage hatten af for alt det indhold de har proppet ind i spillet. Hver gang der er noget jeg vil videre og gøre, render jeg altid ind i 40 andre ting jeg også gerne vil gøre. Ultimativt er oplevelsen af udforskning og en stor spændende verden fuld af ting at opleve som ingen andre spil jeg nogensinde har set. Selv da jeg troede jeg havde set alt, var der stadig et utal af nye oplevelser jeg helt havde misset.
Selvom det ikke rigtig er "min type spil", så synes jeg godt nok man skal være kommet voldsomt skævt ud af sengen i morges for ikke at være begejstret for det. Jeg er ligeglad med hvad andre synes, men jeg ville selv have meget svært ved at skulle argumentere for noget under 8/10. Men et 10/10 kan det heller aldrig blive. Så skulle det nok i hvert fald have haft mere tilfredsstillende kampe, og et bygge-system der var sjovere at fedte rundt i.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/06-23 12:24, rettet 26/06-23 13:07 
Det store problem med TOTK er uden tvivl at det er Nintendo der har lavet det. :P Det i sig selv er jo dårligt spildesign.

Jeg synes du er meget hård ved Nintendo her, de har nu lavet mange gode spil. De har bare næsten altid haft et stort problem med gentagelser i deres spil, og de nye Zelda hamrer det mere fast end nogensinde før.

Jeg er uenig i måden du beskriver TotK, men jeg synes det passer meget godt på Fallout :)

Ultimativt er oplevelsen af udforskning og en stor spændende verden fuld af ting at opleve som ingen andre spil jeg nogensinde har set.

Har du ikke oplevet hovedparten i BotW allerede? Det er i hvert fald det indtryk jeg har siddet med i over 40 timer. Jeg kunne virkelig godt lide BotW som min vurdering også er udtryk for, men jeg er ikke imponeret over at det genbruges i så absurd grad og ej heller at næsten alle de nye tilføjelser er svage. Så står vi tilbage med et spil der må være dårligere end originalen.

De mange systemer og områder de har proppet ind i spillet er bestemt imponerende, men når meget af det ikke er sjovt, så er det i stedet en hindring for spillet. Det skulle gerne være kvalitet over kvantitet og her synes jeg de har fejlet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 05/11-23 14:25 
Startede med at tage næsten alle tårne og en 32 shrines, nu tænker jeg at tage hul på vind-templet, men mangler lidt nogle gode opskrifter på mad eller retter med kulderesistens. Det er nok primært hvilke ingredienser og hvor jeg kan finde dem der udfordrer mig lidt. Nogle gode bud?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/11-23 14:54 
Der er opskrifter rundt omkring på vægge i stables og i butikker.

Jeg har altid bare ignoreret det og spist råt kød.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 05/11-23 19:46 
dRxL>
Startede med at tage næsten alle tårne og en 32 shrines, nu tænker jeg at tage hul på vind-templet, men mangler lidt nogle gode opskrifter på mad eller retter med kulderesistens. Det er nok primært hvilke ingredienser og hvor jeg kan finde dem der udfordrer mig lidt. Nogle gode bud?

Bland peberfrugt med kød/fisk. Det giver kulderesistens. Et flammende sværd eller fire wand vil også negere kulde fuldstændigt, så længe de er equipped.
SumezSumezSkrevet 05/11-23 21:34 
Mindes at man finder nogle kulderesistente bukser enormt tidligt i spillet, men ellers brugte jeg også bare flame rod tricket indtil jeg fandt noget bedre. Madlavning er for besværligt at bekymre sig om :)

Et flammevåben smelter også isblokke (omend ret langsomt) bare man står opad dem. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 07/11-23 20:10 
Er gået på jagt efter "Spicy Peppers" (ville ønske at jeg havde radar evnen man får i Hateno lidt senere), men fandt også en guide som sig er at Sunshrooms er den bedste ingrediens til at lave anti-freeze opskrifter:
https://gamerant.com/totk-zelda-tears-of-the-kingdom-best-recipes-cold-resistance/#spicy-mushroom-skewer
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 07/11-23 20:46 
Har du ikke spillet Breath of the Wild egentlig?
dRxLdRxLSkrevet 07/11-23 20:55, rettet 07/11-23 20:56 
Jow, jow, på Wii U. Men det er en 5-6 år siden.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 07/11-23 22:36 
Ah, ok, så giver det mere mening at du ikke kan huske opskrifterne :-D
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig