X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Rødt øje af The Ascent?!


Svar
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 28/08-21 16:46, rettet 28/08-21 16:50 
Spilles over Steam (jeg ventede til første hotfix 6. aug). En omfattende Patch 2 kom ud i går 27. aug på Steam (på vej til Xbox).

Andre der har fået røde øjne af spillet? Rettere sagt - på det venstre øje i det her tilfælde :P

Jeg har ikke fulgt med i spillets annoncering eller noget tidligere. En video af Digital Foundry spærrede dog mine øjne op for det:
https://youtu.be/Ord2WDZyFx4

Det røde øje opstod et par dage efter jeg gik i gang med det - og forsvandt efter ca. en uges pause fra spillet. Jeg har ikke genoptaget spillet i nu et par uger.

Jeg mistænker spillets kamera ovenfra og måske UI-fontstørrelsen som årsag. Btw, har ikke spillet den type spil siden Baldur's Gate: Dark Alliance II :O Jeg gik en stor bue udenom Baldur's Gate III (for stort spring i spilmekanikken, IMO).

Den grafiske koncentration af detaljer i The Ascent er mildest talt noget højere end normalt for den her type spil?! :) Nærmest så øjnene knibes (for meget) sammen :D ...OK, mit syn er næppe som en 20-årigs mere, men immervæk - et spil med så mange grafiske detaljer burde i det mindste give mulighed for at zoome ind på ting eller kunne skifte til noget "statisk førstepersonskamera" for at få et nærmere kig på tingene.

Det virker som en overseelse hos mange udviklere, at UI'en + fontstørrelsen ofte ikke kan tilpasses i spil. Jeg formoder det er en designmæssig ting, fordi udviklere vil bevare en ensartethed.

Min afstand fra et LG OLED C9 er ca. 1,5-2 m alt efter indlæning. Jeg har overvejet et øjentjek (bærer ikke briller). Men jeg har sgu aldrig (eller sjældent) fået rødt øje af andre spil ;P

Jeg satser på at fortsætte spillet med seneste patch - røde øjne eller ej :P

Seneste patch notes:

https://www.curve-digital.com/en-us/ascent-patchnotes

EDIT: 16. aug rettet til 6. aug (første hotfix).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Le RoofLe RoofSkrevet 28/08-21 17:06 
Hvordan rødt øje? Som i blodsprængt? Uanset hvad så lyder det lidt vildt og heldigvis ikke noget jeg har oplevet.
Jeg har godt nok spillet The Ascent, men kun 30 min fordi jeg venter på at Game Pass versionen på PC får en ny patch Først manglede Raytracing og DLSS i Game Pass udgaven, men så introducerede den nye patch en rimelig kraftig stutter med få sekunders mellemrum, som er til at blive vanvittig af :(

Bortset fra det så virker det ellers hyggeligt nok. Jeg må bare væbne mig lidt med tålmodighed og spille noget andet i mellemtiden.
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 28/08-21 19:23, rettet 28/08-21 22:04 
Jep, blodsprængt (dog ikke af den værste slags men nok til at det irriterede - som om man havde sandkorn i øjet døgnet rundt ).

Spiller med et RTX 2080 Super i 4K (native) 60 fps - oplevede stutter med DLSS i alle modes (har dog ikke prøvet Performance). 4K native giver mig ikke stutter, men måtte sætte Shadows og et par andre ting til Medium for at ramme næsten fixed 60 fps (jeg oplevede voldsom stutter i starten med 4K native - det forsvandt senere...ikke sikker på årsagen).

Der er stadig den her ene mindre stutter i ny og næ, men mener det sker pga. noget indlæsning (pre-caching) af lokaliteter/baneobjekter (?!).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 28/08-21 22:17, rettet 28/08-21 22:21 
Le Roof>
Hvordan rødt øje? Som i blodsprængt? Uanset hvad så lyder det lidt vildt og heldigvis ikke noget jeg har oplevet.

Måske har jeg blot spillet det (for) intenst - synes længe siden, jeg har oplevet et så underholdende spil i den her genre - Ascent er jo nærmest Cyberpunk 2077 på syre som "arcadeversion" ;) Jeg lagde simpelthen alt andet spilrelateret på hylden for at bruge tid på det (og lidt mere skærmtid, end jeg normalt bruger på spil i hverdagen).
Forestiller mig, at jeg måske også har brugt for meget tid på at læse spillets lore-sektion (åbnes jo løbende op for en masse info!), hvor fonten er latterlig lille.

Jeg fandt for øvrigt en metode til at ændre kameravinklen. Men det er et UE4-hack, hvor der skal køres et program i baggrunden og indtastes en kommando for at bruge et frit kamera i spillet. Det bryder dog med spillets design, så jeg vil reelt set ikke anbefale den metode (kan medføre visse bugs i spillet, men sjovt nok i starten at kunne zoome ind og udforske diverse omgivelser med frit kamera).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Le RoofLe RoofSkrevet 28/08-21 22:52, rettet 29/08-21 11:11 
Fair nok mht at teksten er lidt lille, men nu sidder du jo ikke super langt fra dit C9.
Jeg spiller det i øvrigt selv på en 27" monitor (1440p@144Hz) med 80cm fra skærmen - medmindre at jeg sætter computeren til mit LG CX inde i stuen, men det gør jeg som regel kun når jeg spiller VR. Det er lige på grænsen af hvad jeg synes der er behageligt i skærmstørrelse vs afstand ratio, men jeg vænnede mig da til det nolge dage efter at jeg skiftede min gamle 24" monitor. Det er ikke sådan når man bliver gammel ><

Jeg er i øvrigt enig med det grafiske udtryk ifht Cyberpunk 2077 (som jeg også venter på bliver patch'et noget mere). Jeg er ret vild med æstetikken i spillet :)

Jeg tjekkede lige framerate'en i MSI Afterburner og kan se at jeg ligger på 50 - 70 fps (ultra settings med ray tracing), men af en eller anden årsag kan jeg ikke slå DLSS til, selvom API er sat til DirectX 12. Spillet er opdateret til nyeste patch og jeg kører med nyeste Nvidia driver...mystisk.

EDIT: Jeg spiller på 8700K@5.0Ghz + RTX 3080.
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
DarkenDarkenSkrevet 28/08-21 22:57, rettet 29/08-21 01:49 
Jeg har også spillet det super meget, men blot i dx11 1440 og 120hz, da rtx sked på min pc. Kunne det være rtx der tvinger øjnene til at anstrenge det mere end ellers? Hvis det blot var tid foran spillet, så burde jeg bløde ud af øjnene hehe.

Første gennemspilning var den bedste (duh), desværre har spillet ikke et new game+, kender godt co-op buggen, men ville heller have en slags diablo scalering (normal, nightmare og hell) hvor hele spillet (fjender, våben, exp) bare lige rykker en 30 levels op per gang. Det er også lidt skuffende at gear ikke er random stats, så der er heller ikke noget at "jage".

Jeg håber virkelig på noget dlc og forhåbentlig nogle ændringer som overstående og at de fikser det issue der er med at skyde nedad, for det er bare for irriterende, især på hard.

Edit:
Har lige prøvet den nye patch og der kan jeg køre fuldt ud rtx uden probs :D
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 30/08-21 22:00, rettet 01/09-21 21:13 
Le Roof>
Fair nok mht at teksten er lidt lille, men nu sidder du jo ikke super langt fra dit C9.

Jeg kan lige poste et screen ved lejlighed - UI-teksten virker bare lidt mindre, end jeg har oplevet i andre spil ved 4K-opløsning. Jeg gik ned til 1440p@120Hz, men kan ikke vænne mig til den mindre skarphed ift. 4K - ville nok kræve en mindre tommer, før jeg gad spille i 2K. De ekstra Hz gør ikke rigtig noget i min bog, hvis jeg skal ofre grafikkens crispyness...

Le Roof>
Det er ikke sådan når man bliver gammel ><

Min "konditionsalder" er 20...efter sigende :D Men kondition rækker næppe mht øjnene :) Kan dog ikke erindre, at jeg nogensinde har knebet øjnene så meget sammen i et spil som i Ascent...

Le Roof>
Jeg er i øvrigt enig med det grafiske udtryk ifht Cyberpunk 2077 (som jeg også venter på bliver patch'et noget mere). Jeg er ret vild med æstetikken i spillet :)

Fik du set YT-videoen med ham tyskeren, hvor spillet glitchede til en 1st person bug? Det ser sgu spøjst ud, men viser vel også, at udviklerne har lagt en del energi i de grafiske detaljer :)

Rødt øje af The Ascent?!

https://youtu.be/ieizygiaWDE

Jeg rodede lidt med UUU3019, men det giver bare et frit kamera til at udforske omgivelserne (brug det evt med forsigtighed da det som sagt kan give lidt bugs i spillet - jeg droppede at injecte det under seriøst spil).

https://framedsc.github.io/GeneralGuides/universal_ue4_consoleunlocker.htm

Le Roof>
Jeg tjekkede lige framerate'en i MSI Afterburner og kan se at jeg ligger på 50 - 70 fps (ultra settings med ray tracing), men af en eller anden årsag kan jeg ikke slå DLSS til, selvom API er sat til DirectX 12. Spillet er opdateret til nyeste patch og jeg kører med nyeste Nvidia driver...mystisk.

Jeg har ikke fået opdateret til nyeste patch endnu - men troede jeg kunne køre det i 60 fps med RT slået til med det meste på High og enkelte ting på Medium. RT krævede dog en genstart af spillet, før det reelt var aktivt i selve spillet. Uanset hvad gav DLSS mig stadig "micro-stuttering" selvom RT var slået fra. Jeg kan ikke spille med RT slået til i native 4K...det tvinger mit system for meget i knæ...må bare erkende at RTX 20-serien ikke er gearet til RT i native 4K (og det er 30-serien vel egentlig heller ikke super meget med grafikken på Ultra/Epic i diverse nye spil :)).

EDIT: Jeg spiller på 8700K@5.0Ghz + RTX 3080.

i7-9700K@3.60GHz + RTX 2800 Super (selvbygget "Stormtrooper"-pc fra 2019 - og det er ikke løgn når jeg siger at den til forveksling ligner en forvokset PS5! Jeg poster evt lidt pics...). Jeg overvejede at opgradere til RTX 3080...men det hænger ikke ligefrem på træerne (og vil ikke købe det til overpris).

EDIT: 2160p@120Hz rettet til 1440p@120Hz...øjet driller åbenbart stadig :P
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 30/08-21 22:22 
Darken>
Kunne det være rtx der tvinger øjnene til at anstrenge det mere end ellers?

RT anstrenger nærmere min pc :/

Har p.t. ikke prøvet co-op, men må være ret fornøjeligt :)

Håber den nye patch så gør det muligt at spille med RT + DLSS aktiveret uden irriterende stuttering...som jeg spøjst nok ikke oplever i native 4K :!
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
JmogJmogSkrevet 31/08-21 01:58 
Smut til optikeren. Måske kan dine øjne få et DLSS boost :-)
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 01/09-21 21:20, rettet 01/09-21 21:26 
Synes flere hailer DLSS i de her tider, men ikke ligefrem til gavn ved elendig implementering som her ;P Alligevel nok eneste vej frem med stabil fps, for dem der absolut vil have "strålesporing" og høje gfx settings samtidig.

RT er dog overvurderet, IMO. Alt for ressourcekrævende.

EDIT: Kan dog forstå på Darken at DLSS er blevet optimeret med seneste patch...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/09-21 22:12, rettet 01/09-21 22:13 
DLSS er først nu blevet brugbart, da det tidligere havde massiv edge enhancement-artefacts (sharpening om man vil) samt meget tydelig dynamiske kontrast-forskelle i forhold til native res.

Der er stadig lidt trailing på objekter i bevægelse, men vi er nu nede i bagatelstørrelser i forhold til vunden billedkvalitet.

Fra ren lort <=2.1 til acceptabelt med 2.2 :O

Jeg begriber ikke hypen der har været førhen. Det lignede simpelthen et TV der var indstillet af åndssvage. Men må ærligt indrømme at jeg var meget imponeret over 2.2 i Digital Foundrys videoer… :O
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkenDarkenSkrevet 01/09-21 22:52 
yep og der er også kommet en yderligere patch idag omkring det.
Kan kører fuldt ud på alting (rtx 2080 super, 1440@120hz)

Jeg har prøvet at rode med Reshade, men foruden at kunne gøre verden giftig gul/grøn istedet for blå/rød, så har jeg ikke haft så meget held med det. Er ikke alt for skarp til den slags, havde håbet på at kunne dæmpe kun visse lys. Spillet er meget Bladerunner 2049 og jeg ville prøve om man kunne skrue det lidt over mod den orignale Bladerunner.

Man jeg håber der er nogle modders derude der kigger på spillet, det kunne være sejt.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig