X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fly-spil (Project Ace Combat flightstick)


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/06-20 14:37 
Er der nogen herinde der har kendskab til fly-spil? Det er ikke rigtig en genre der nogensinde har sagt mig ret meget, men Ace Combat 7 virker rigtig sjovt, og efter en kammerat udtrykte at det ville være sjovt at spille med et flystick begyndte jeg at undersøge mulighederne.
Hori laver et officielt stick, men til en pris på over 2000kr kan de godt glemme det. Det har også fået ret dårlige anmeldelser pga. store deadzone-problemer, så selv hvis det var billigere lyder det som en dårlig oplevelse.

Jeg kommer så i tanke om at jeg har denne satan i kælderen, som jeg aldrig har brugt:
https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Analog_Joystick

Det er jeg nu gået i gang med at bygge om. Der mangler stadig rigtig meget og jeg venter pt. på essentielle dele for at kunne færdiggøre elektronikken, men her er de indtil videre planlagte features:

PlayStation 1, 2, 3 og 4 support (forhåbentlig 5 også, svigt mig nu ikke igen Cerny... >_<)
Deadzone-justering
Presets for konsoller/spil -Alle knapper kan mappes individuelt
Hat switch (d-pad) er flyttet til venstre joystick
Ekstra analog er monteret på højre joystick - til camera controls (højre analog på en controller).
Invert Y toggle

Fly-spil (Project Ace Combat flightstick)

Højre joystick bruges til at styre med, venstre er fart, brems og haleror (som joysticket oprindeligt var tiltænkt i Ace Combat 2 på PS1).
Venstre joystick kan mappes til højre analog, eller skuldreknapperne (eller alle andre knapper for den sags skyld).

Fly-spil (Project Ace Combat flightstick)

Jeg monterer ikke ekstra knapper, men de kan alligevel bruges via knapperne på panelet:
L1 + L2 = L3
R1 + R2 = R3 (findes også på analog-pinden)
Start + Select = Home

Den oprindelige elektronik i joysticket er fjernet. Listen af spil det understøtter er alt for lille til at det giver mening at beholde, og de fleste understøtter alligevel Dual Shock-controller. Desuden var knapperne ikke common ground så det ville bare blive irriterende at få til at spille sammen med andre controllers.

Jeg bruger et Hori Mini pad, venligst doneret af Neros, til PS4 for PS3/4 support. Home vil ikke virke på PS3, men det ser jeg ikke som det store problem.
Til PS1/2 tænker jeg at bruge en PS2-controller.
Alt styres af en Arduino Due da den har åndssvagt meget I/O, er 3.3V og har indbygget DACs (deadzone adjust):

Fly-spil (Project Ace Combat flightstick)

Spørgsmål:

Findes der flyspil på konsol hvor man IKKE styrer med venstre analogpind? Altså, er det nødvendiigt at have muligheden for at swappe joysticks?
Er der nogen kompabilitetsproblemer i at bruge en PS2-controller på en PS1?
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig