X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
NaieraNaieraSkrevet 20/09-23 15:45 
Det ser helt sikkert sådan ud.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 22/09-23 09:12 
Nogen herinde som har erfaringer med virksomheder som kan overføre VHS bånd til moderne formater?

Jeg har et par bånd med egne optagelser men har ikke selv længere VHS maskine+grabber HW så jeg tror det er bedst at få andre til det fremfor at indkøbe udstyret :)

Jeg fandt dette firma:
https://billigscan.dk/vhs-baand-til-dvd-pc-usb/
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 17/10-23 12:36 
Hey

Jeg tænkte på , om nogle ved hvorfor retro spil tit har en time-limited i næsten alle deres spil. Om det er platformers/Racing/eller Fighters. Giver lidt mening på en arcade maskine. Men til en konsol ?
F.exp hvorfor sætter man tid i et Mario spil?. Hvis det er kun for highscore skyld ? Hvorfor dør man så , når uret løber ud?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 17/10-23 14:36, rettet 17/10-23 14:36 
Tidsgrænse er en ting der ligesom point er blevet bevaret i spil der reelt set ikke er designet omkring dem, bare pga. konventioner.
Det er rimelig forskelligt fra spil til spil, men *hvis* der er tale om et spil med point, er en tidsgrænse en god måde at sørge for at pointene faktisk har en betydning, så en spiller ikke bare kan stå et sikkert sted og optjene point i en uendelighed.
I praksis er det dog sjældent det virker særlig godt - og mange konsolspil har mange andre kedelige måder at opbygge point alligevel.

Men alt efter hvordan det er implementeret, kan tilstedeværelsen af en timer alene potentielt være nok til at påvirke hele spiloplevelsen. I et actionspil designet omkring at bevæge sig fremad hele tiden, er det med til at give indtrykket af at du ikke bare skal stå stille og fede den - også selvom der i virkeligheden er rigelig tid til at man ikke har travlt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 17/10-23 14:56 
Ok.
Spil med tid på, har aldrig gjort noget godt for mig. For det meste irriterer det mig bare. :p

Og tit har tiden i spilet intet med sværhedsgrad at gøre. Da jeg har udforsket alt , og der er masser af tid tilbage.
Så har svært med at se hvad “tiden” laver i spillet.

Engang troet jeg at det var hvis spilfirmaet havde overset en bug. Og man sad fast? Så kunne man vente på tiden gik ud. Og prøve igen ( uden man spille tryk reset på maskinen.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
millenniummillenniumSkrevet 05/04 17:33 
Hvad er det lige man går SÅ meget glip af, hvis man har sin iPhone på battery saving mode? Kan man ikke bare bruge det hele tiden med færre opladninger som konsekvens?
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 05/04 17:42 
På min gamle Android telefon havde jeg det slået til konstant. Den tjekkede ikke mail når programmet var slukket og programmer blev hurtigere purget hvis man prøvede at multitaske, hvilket nogle gange gik ud over MitID.
Ellers ingen problemer med det. Det var nemt lige at slå fra midlertidigt når man skulle bruge det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DunwichDunwichSkrevet 06/04 08:09, rettet 06/04 08:09 
millennium>
Hvad er det lige man går SÅ meget glip af, hvis man har sin iPhone på battery saving mode? Kan man ikke bare bruge det hele tiden med færre opladninger som konsekvens?

Fra iPhone 13 Pro og op, går du glip af 120 hz opdatering på skærmen, hvis du slår batterysave til, samt den dimmer skærmen oven i. Derudover skruer den ned for hastigheden hvorpå forskellige apps arbejder osv, for at spare på batteriet. Så vidt jeg har forstået det, får man bare en telefon der arbejder langsommere, fordi den så sparer på batteriet, men jeg har faktisk aldrig selv prøvet at have min telefon på batterysave en hel dag, fordi jeg bl.a godt kan lide at have 120 hz opdatering på skærmen.
NaieraNaieraSkrevet 07/04 13:41 
Er der nogen her som har en 3d-printer? :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GreaseballGreaseballSkrevet 09/04 22:29 
Har søgt lidt rundt efter den Sly Cooper HD collection der udkom til PS3. Kan finde nogen "skandinaviske" udgaver til salg for ok pris. Engelsk og amerikansk er gået helt i selvsving med prisen. £60+ tror jeg ikke.
Men mit dumme spørgsmål som jeg ikke kan finde noget svar på. Er det muligt at vælge det originale engelske lydspor på den disk udgivet her i landet, eller ligger der kun de skandinaviske stemmer på?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/04 06:44 
Jeg har kun spillet etteren igennem på den opsamling. Er ret sikker på at det må have været med engelsk, for jeg kan normalt ikke udstå danske stemmer i spil :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 10/04 07:11 
Svjv er der engelsk tale med i den nordiske udgave af samlingen, men man skal vist sætte PS3 systemsproget til engelsk - man kan ikke vælge sprog direkte i spillet. Det første spil i samlingen skulle kun være med engelsk tale.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 10/04 08:27 
Naiera>
Er der nogen her som har en 3d-printer? :p

Jep, Bambulab X1C - hva'da?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
NaieraNaieraSkrevet 10/04 20:50 
Jeg kunne godt bruge noget hjælp ;)

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 10/04 21:56 
Ellers så er der sikkert et bibliotek med makerspace ikke så langt fra dig :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 10/04 23:22 
Det vidste jeg slet ikke var en ting. Tak :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 11/04 07:04 
Nej, det kom også bag på mig hvor udbredt det faktisk er. Det er et rimelig fantastisk tiltag
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GreaseballGreaseballSkrevet 11/04 09:19 
Beano>
Svjv er der engelsk tale med i den nordiske udgave af samlingen, men man skal vist sætte PS3 systemsproget til engelsk - man kan ikke vælge sprog direkte i spillet. Det første spil i samlingen skulle kun være med engelsk tale.

Hmm, kunne være man skulle tage chancen og se om man kunne få fat i en udgave af det. Den nordiske udgave er noget nemmere at finde end den tilsvarende engelsk, for slet at tale om den amerikanske.
SumezSumezSkrevet 11/04 11:47 
Jeg har meget svært ved at tro på at der kun er dansk tale som mulighed. Det ville der da have været vildt meget brok over dengang.
Men jeg har helt generelt aldrig oplevet et konsolspil med dansk tale før, så er selvfølgelig ikke helt bekendt med standarden hvad de ting angår.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/04 15:51 
Det var nok et større problem med især udgivelser på CD-ROM hvor pladsen var træng og der måske ikke kunne være flere sprog på.
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 11/04 17:18 
Sumez>
Jeg har meget svært ved at tro på at der kun er dansk tale som mulighed. Det ville der da have været vildt meget brok over dengang.
Men jeg har helt generelt aldrig oplevet et konsolspil med dansk tale før, så er selvfølgelig ikke helt bekendt med standarden hvad de ting angår.

Jeg er stødt på to spil med fuldt dansk dub.
Ratchet & Clank remaken fra 2016 har dansk stemeskuespil af relativ høj kvalitet, fordi man var ved at dubbe tegnefilmen samtidig med at spillet udkom og derfor kunne bruge de samme skuespillere. Lego City Undercover har også danske stemmer, men der er det noget mere bøvet at lytte til.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
QQSkrevet 11/04 18:44 
I Ratchet & Clank er man nødt til at skifte systemsprog på PS4/PS5 for at få originalsproget, så det handler nok mere om bruger(u)venlighed end diskplads.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
dRxLdRxLSkrevet 11/04 23:39 
Lego City Undercover kræver også at man sætter systemsproget til dansk før det slår igennem. En viden som kunne have sparet mig en del simultan-oversættelse da jeg spillede det igennem første gang med en tre-årig :-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 14/04 15:37 
Naiera>
Jeg kunne godt bruge noget hjælp ;)

Det ser ud til at være 65mm x 55mm? Det kan jeg hvert fald godt hjælpe med, hvis det ikke lykkes på det lokale Bib.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
NaieraNaieraSkrevet 15/04 05:51 
Altså, det board SOC’en sidder på er 160mm x 116mm.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 15/04 15:55, rettet 15/04 15:55 
Jeg ved ikke lige hvor jeg fik de 65mm x 55mm fra - jeg var væk fra slicer-maskinen så kunne ikke indlæse filerne og se dem direkte.

Kigger jeg nu kan jeg se at det er 190x125,5x42,5 for basen og et låg der passer hertil - det kan også godt lade sig gøre.

Det eneste jeg umiddelbart bliver lidt betænkelig ved, på modellen, er de store overhangs i den modsatte ende af hvad jeg går ud fra er nogle blæser mounts - vi kan lave supports, så bliver der lidt skærearbejde efterfølgende.

Hvor meget varmeudvikling er der? Hvis den bliver varm, skal vi nok i gang med noget ASA - det har jeg ikke super meget erfaring med at printe, men maskinen jeg ejer kan snildt klare det.

Jeg har ingen ruller på lager, men et kilo (standard spool size) kan erhverves for ca. 200 kroner.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
NaieraNaieraSkrevet 15/04 17:02 
Du må gøre hvad du synes er smartest. Jeg regner med at købe meget lidt støjende Noctua-blæsere til at sætte i, så de kan hive varm luft ud. Nassen skulle dog ikke blive specielt varm overhovedet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig