X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Boganbefalinger


Svar
GakuGakuSkrevet 04/02-07 11:31 
Jeg tænkt at en tråd med boganbefalinger vil være brugebar.

Derfor vil jeg ligge ud ned at anbefalde Peter Watts Blingsight, som er en fantastik sf bog om "First contact" mellem menneskets møde på væsener fra dette ydre rum.

Blindsight kan downloads gratis
EchoEchoSkrevet 04/02-07 18:42 
Jeg vil gerne anbefale Valley of the Dolls af Jacqueline Susann. En af de mest klassiske pop bøger, der nogensinde er skrevet. Den giver et troværdigt indblik i 60'ernes showbiz, med alt hvad der dertil hører. Druk, stoffer, utroskab, sindsyge osv.
Et amerikansk stykke kunst i bogform, som samtidig giver et historisk indblik i efterkrigstidens NY.
Spiller nu: Okami, Ratchet & Clank: Size M...
RooneyRooneySkrevet 05/02-07 15:16 
I øjeblikket læser jeg Tokyo, skrevet af Mo Hayder. Den handler om en ung kvindelig studerenes jagt på en grum film, optaget under Nanking massakren i 1937. Bogen skifter mellem fortiden og nutiden, og er faktisk ganske god og spændende. Havde aldrig hørt om forfatteren før, men jeg blev nødt til at læse bogen, da jeg så coveret på biblioteket.

Næste bog jeg går i gang med, bliver sikkert House of Leaves af Mark Z. Danielelewski. Den har jeg fået anbefalet flere steder nu.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
Krans.KKrans.KSkrevet 05/02-07 16:20 
A Song of Ice and Fire serien af George R.R. Martin. Fantastisk skønlitteratur, alle med den mindste interesse for fantasy SKAL læse den, og det bør alle andre egentlig også. Så lad os bare sige alle med interesse for skønlitteratur i det hele taget =) Den første bog hedder A Game of Thrones, og man kan få den for seks pund hos play. Så er der ikke rigtig nogen vej udenom.

HBO har desuden købt rettighederne til at producere den som tv-serie. Hold kæft det bliver fedt, det kan næsten ikke gå galt i hænderne på de mennesker.
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
RooneyRooneySkrevet 19/04-07 20:25 
Jeg har aldrig læst Stephen King - har læst en del Clive Barker istedet - og fik lyst til at læse lidt af ham.

Hvilke King bøger er bedst til én som ikke har læst noget af ham før? Er der nogle man bare MÅ læse og nogle man SKAL undgå; Har han skrevet nogle virkeligt dårlige bøger, som ikke er værd at bruge tid på?

Har lånt Needful Things. Noget af en moppedreng, og jeg er ikke nået så langt i den, men den virker ret god.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/04-07 20:28 
Jeg kunne godt lide "Needful Things". Den kan slet ikke sammenlignes med filmen (for f..... den er ringe!)

Ellers vil jeg sige god for "Pet Sematary", som så vidt jeg husker følges ret tæt med filmen. Jeg var godt underholdt af begge to.

(Det er dog mange år siden at jeg læste og så dem sidst, så påregn mindst 10 års nostalgi-bias. Jeg har intet begreb om, om de holder den dag i dag.)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/04-07 20:31 
En STOR anbefaling af Ted Chiang! Han har næsten ikke skrevet noget, kun ganske få noveller, men de høster priser så man skulle tro det var løgn.

En af hans historier er lagt ud til gratis læsning:

"What's expected of us" - Ted Chiang
silverstarsilverstarSkrevet 19/04-07 20:46, rettet 19/04-07 20:53 
Stephen King bøger der kan anbefales:

dolores claiborne
the girl who loved tom gordon

the shining
the stand
the green mile
it
cell
salems lot

The Dark Tower serien

De to øverste historier er ikke typiske SK historier, forstået på den måde at det overnaturlige spiller lille/ingen rolle i fortællingen. Længere nede af listen finder du de mere "klassiske" SK historier hvor hans karakteristiske stil skinner igennem.

Jeg vil især fremhæve The Stand, som IMO er en af de bedste han har skrevet. The Dark Tower/det mørke tårn er også en fantastisk serie, men den er noget speciel, jeg vil ikke anbefale at det er den første SK historie man tager hul på.

Tilføjet:
Jeg synes desværre langt de fleste SK filmatiseringer er håbløst dårlige. Det er som om at hans uhygge-univers ofte er svært at genskabe på lærredet. Der er dog en håndfuld af filmatiseringerne der er virkelig gode, især de historier, der ikke er alt for plastret til i monstre og overnaturlige emner.
Anbefales:
Shawshank's Redemption
The Green Mile
Dolores Claiborne
The Shining
Stand By Me
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
Zzap!Zzap!Skrevet 19/04-07 23:42 
Jeg tror faktisk kun at jeg har læst to SK bøger, og det var Pet Sematary og The Shining, som jeg faktisk rigtig godt kunne lide. Af en eller anden grund har jeg aldrig haft lyst til at læse andet af ham.

Hans åndelige bror Michael Crichton (de to forfattere er man fuldstændig garanteret, at kunne finde i en hvilken som helst lufthavn) har jeg faktisk også kun læst to bøger af, The Terminal Man og The Androma Strain som jeg begge kan anbefale helhjertet.

En anden populær forfatter, som IMO er på et højere litterært niveau end de to førnævnte er Haruki Murakami. Ikke forstået på den måde, at hans bøger er highbrow artsy fartsy, men de overlegent velskrevne.
Faktisk så velskrevne, at de nærmest er afhængighedskabende. Man kan simpelthen ikke stoppe med at læse, og når man endelig gør dukker bogen hele tiden op i ens bevisthed.

Meget få forfattere mestrer dét i den grad som Murakami.
Jeg startede med A Wild Sheepchase/En Vild Fårejagt, og det tror jeg efter at have læst hele hans forfatterskab på nær een bog, også at jeg vil anbefale andre at gøre.
Ikke alene er den ikke en mursten som nogle af hans andre bøger, men den er også fortsat i Dance Dance.
Born to kill space
silverstarsilverstarSkrevet 20/04-07 00:33 
En klassisk forfatter jeg kan anbefale er John Steinbeck.

Hans beskrivelse af almindelige mennesker og deres hverdag er efter min mening på en gang fyldt med humor og dybsindig.

Af anbefalelsesværdige romaner/historier kan nævnes:
Tortilla Flat (1935)
Of Mice and Men (1937)
Cannery Row (1945)
The Wayward Bus (1947)
East of Eden (1952)

Især Tortilla Flat og Of Mice and Men er virkelig guf :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
Bede-xBede-xSkrevet 20/04-07 02:29 
Krans.K>
A Song of Ice and Fire serien af George R.R. Martin. Fantastisk skønlitteratur, alle med den mindste interesse for fantasy SKAL læse den

Den serie vil jeg også godt stå inde for. Det eneste der irriterer en med den er, at Martin er blevet frygtelig langsom til at skrive nye bind og de er så vanedannende, at man hele tiden går og sukker efter en afslutning.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
fumfumSkrevet 20/04-07 08:34 
Jeg vil gerne anbefale Alastair Reynolds.
Det er rigtig hardcore SF.
Revelation Space serien er bare fed.
Læs mere her:

Wiki
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
RooneyRooneySkrevet 20/04-07 10:20, rettet 20/04-07 10:24 
Zzap!>
Hans åndelige bror Michael Crichton (de to forfattere er man fuldstændig garanteret, at kunne finde i en hvilken som helst lufthavn) har jeg faktisk også kun læst to bøger af, The Terminal Man og The Androma Strain som jeg begge kan anbefale helhjertet.

Crichton er min yndlingsforfatter, og man er nødt til at læse Jurassic Park, simpelthen fordi den er anderledes, mere brutal og konsekvent end filmen. Sci-fi der vil noget.

Den eneste bog fra ham, som jeg ikke var helt oppe at ringe over, var State of Fear; Den fandt jeg lidt forvirrende og ikke så tense.

Air Frame bør klart læses.

Arh - screw it! Læs alt det Crichton har skrevet. Det bliver I glade for.

EDIT: Timeline har jeg læst to gange, og den er fantastisk. Og husk - læs hans bøger på engelsk; Langt bedre end danske oversættelser.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 09/06-08 16:04 
Kan anbefale The Shock Doctrine, selvom jeg kun er en 1/3 igennem. Tesen er at nationale "chok" (9/11, 2004 tsunamien, Irakkrigen etc.) er blevet udnyttet til at gennemtvinge politikker og omfattende privatisering, der ellers er uønsket i befolkningen. Der drages paralleller til tortur og brugen af chokterapi på enkeltpersoner.

Overvejer lidt at læse Slaughterhouse 5 bagefter. Nogen der kan anbefale den?
(...)
ValkyrieValkyrieSkrevet 03/08-08 21:18 
Hej. Jeg skal på ferie nede sydpå i overmorgen, så jeg tænkte at få en rigtig fed bog med på turen. Jeg kunne godt tænke på noget mature fantasy.
Jeg har kun læst den første Ringenes Herre bog, og syntes at den var okay, men tør i det(kunne bedre lide filmene)!

Generelt er jeg en bog noob. Jeg ville fortrække at læse på Dansk, og ville meget gerne have noget utroligt velskrevet, mature. Blod og brutalitet er helt klart et plus, og stærke temaer ville også være fedt. Inspirerende, dybdegående, chokerende, fængende. You name it!
Lidt ligesom hvad Berserk er for Manga/Anime!

Jeg har fået UTALLIGE anbefalinger for A song about Ice and Fire bøgerne, men er der nogen der ved om man kan købe dem et sted i KBH?
Andre forslag er også ønsket!
Well crucify the insincere tonight...
WehnerWehnerSkrevet 03/08-08 21:36 
Det du beder om er Song of Fire and Ice, så det er jo svært ikke at anbefale den :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 03/08-08 22:02, rettet 03/08-08 22:03 
Jeg kan anbefale Kadavermarch, det er den eneste bog jeg har orket at læse færdig i mit liv, ved godt jeg lige kom væltene ind med en anbefaling, men kunne ikke holde mig J=:P
Hoid to colony C05 where the computer is...
JmogJmogSkrevet 05/08-08 00:39 
Valkyrie>
Jeg har fået UTALLIGE anbefalinger for A song about Ice and Fire bøgerne, men er der nogen der ved om man kan købe dem et sted i KBH?

De kan i hvert fald købes på engelsk hos Fantask i Sankt Peders Stræde og i Politikens Boghandel på Rådhuspladsen.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 05/08-08 11:56 
Fox McCloud>
Kan anbefale The Shock Doctrine, selvom jeg kun er en 1/3 igennem.

Jeg er så halvt igennem, og det er noget af det mest skræmmende, jeg nogensinde har læst.
Total anti-kapitalistisk litteratur :-)

Ellers har jeg lige læst: Richard Dawkins - The God Delusion. Også virkelig god. Især hvis man (som jeg) er temmelig skræmt over de ekstreme kristne i USA og deres teorier om Intelligent Design, og gerne vil have lidt skyts til diskussionen.


Af Fantasy kan jeg anbefale Dragonlance bøgerne, især de originale krøniker, som også findes på dansk.
Derudover har jeg også læst og nydt:
Dragons of Summer Flame
The War of Souls trilogien

Desuden har forfatterne Margaret Weis og Tracy Hickman også skrevet Sovereign Stone trilogien, hvor man også får perspektivet fra de onde. Det er ret cool.

Og når man har sagt Dragonlance, må man også sige Drizzt Do'Urden, hovedpersonen i en lang række bøger i Forgotten Realms verdenen, skrevet af R.A. Salvatore. Jeg mener de starter med The Icewind Dale trilogy.

Og fra Forgotten Realms er det også værd at læse:
Elminster - The Making of a Mage, af Ed Greenwood. Manden der opfandt Forgotten Realms.
Prince of Lies, der handler om den onde og totalt psykopatiske gud Cyric.


I en lidt anden genre er der Sagaen om Det Pliocæne Eksil af Julian May.

Og hvis det må være Sci-Fi er der de fire bøger om Hyperion af Dan Simmons, som eftersigende endelig bliver lavet til film. Men lån dem på biblioteket, for forfatteren er en idiot, og der er ingen grund til at støtte ham mere end højst nødvendigt :-)
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig