X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Titanic 4-disc SE


Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 04/11-05 13:28, rettet 04/11-05 13:30 
Ja, så er den på vej her d. 9. Endelig en DVD-udgivelse, der kan være filmen bekendt. Og hvem ved, måske endda også 16:9 enhancement denne gang! Uhada!
Spøg til side: Jeg glæder mig pænt meget til den dumper ind af brevsprækken. Gælder det også for andre herinde?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
63 emne(r).
« < 1 2

Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 05/11-05 14:47 
Jeg synes Cameron har skildret forliset fint, og samtidigt holdt det på et plan, så filmen ikke føles som en dokumentar.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 05/11-05 15:29, rettet 05/11-05 15:33 
Jeg kan bl.a. godt lide den diskrete måde, hvorpå Cameron har genskabt historiske billeder og Ken Marshalls berømte malerier. Det giver ligesom filmen to planer: Et for almindelige mennesker og et for Titanic-freaks. Der er masser af eksempler i filmen, men her er bare nogle få:
(Billeder fra filmen nederst)

Titanic 4-disc SE
Titanic 4-disc SE
Billede af Titanic ved afgang fra Southampton.

Titanic 4-disc SE
Titanic 4-disc SE
Titanic ud for Cherbourg. Maleri af Ken Marshall.

Titanic 4-disc SE
Titanic 4-disc SE
Titanic synker. Maleri af Ken Marshall.

Titanic 4-disc SE
Titanic 4-disc SE
Berømt billede af en far, der leger med snurretop med sin søn på Titanic mens en ældre herre kigger på.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KillercowKillercowSkrevet 05/11-05 15:32 
Billedet hvor skibet synker ligner da også noget, der er løgn (det er det selvfølgelig også).

Jeg bemærkede også på den udgave jeg så (NTSC VHS) at himlen på et tidspunkt havde meget kraftige gradient-overgange - det lignede faktisk noget fra Shadow of The Beast (ja, så slemt var det faktisk). Jeg håber det enten kun forefindes på den udgave eller at det siden er blevet rettet.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 05/11-05 15:34, rettet 05/11-05 15:35 
Ja, den himmel har jeg også bandet over mange gange. Virkelig for dårligt. Jeg kan kun give dig ret: Det ligner noget optaget i 256 farver :(
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
TweelTweelSkrevet 05/11-05 17:05 
Alt for lang, i forhold til hvor tyndt plottet er.
Et par andre film som fra tid til anden kritiseres for at være for lange er Borte med blæsten og Den gode, den onde og den grusomme, men her syntes jeg det fungerer uendeligt meget bedre (pga. historien i blæsten og stilen i god/ond/grusom).

Her er en forbedret udgave af Titanic
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
millenniummillenniumSkrevet 05/11-05 19:45 
Nu vi har en Titanic tråd, så lad mig lige komme med et indlæg...

Hvad slutter den film egentlig med....?!?!

Først så jeg den en del gange, og tolkede slutningen således: Den gamle kvinde smider diamanten ud, ligger sig til at sove og drømmer om Titanic og sin elskede DeCaprio som således lever videre i hendes drømme.

Men en dag så jeg den sammen med min nuv. kæreste og hun mente helt klart at den gamle kvinde sover stille ind. Det er således ikke nogen drøm man ser, men hun forenes med De Caprio og de andre ofre af Titanic, i dødsriget!

Og når jeg så egentlig ser filmen i dag, så syntes jeg begge forklaringer er lige værdige. Filmen giver simpelthen ikke ledetråde nok til hvad man skal tro... men mon vi kan afgøre det med en afstemning? (tekstanalyse vs. empiri)

1) hun sover. 2) hun er død.
The medium is the message.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 05/11-05 20:26, rettet 05/11-05 20:26 
Jeg har aldrig kunnet finde ud af det. Men alle menneskerne man ser til sidst er kun dem, der døde på Titanic, så et eller andet må det jo betyde...?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
HeroldHeroldSkrevet 05/11-05 22:22, rettet 05/11-05 22:46 
millennium>
Filmen giver simpelthen ikke ledetråde nok til hvad man skal tro... men mon vi kan afgøre det med en afstemning?

Præcis - Måske folk selv skal tolke hvad det er der sker. :)

Edit: Måske ikke den bedste måde at lave sådan en slutning på :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
millenniummillenniumSkrevet 06/11-05 17:54, rettet 06/11-05 17:55 
Det ville være lidt utroligt at en film der kostede et budget svarende til Månens salgspris, ville have en så udefineret slutning. Hvad har Cameron tænkt sig...?

Indenfor receptionsanalysen (akademisk bla bla bla), er der teorier om 'tomme pladser' i tekster (også film), hvori læseren har mulighed for at lægge egen tolkning. Problemet er bare hvis tolkningen ikke er i overensstemmelse med afsenderens hensigt. I så fald er der et problem med den måde teksten er sat sammen på (eller manglende indsigt i modtagerens kulturelle erfaringsgrundlag).

Gad vide om Cameron overvejede dette, siden der ikke er noget entydigt svar på hvad hans største filmbedrift (bortset fra T2) slutter med? Er der nogen der har hans personlige email? ;)
The medium is the message.
dRxLdRxLSkrevet 06/11-05 18:09 
Jeg har for nyligt besluttet mig for at afsenderens intention er uden betydning.

Hvilket også er den eneste måde vi i dag kan læse Shakespear og Homér på.

Hos Shakespear er der f.eks. masser af små jokes som man kun kan forstå hvis man kender til datidens sprogbrug og lokale forhold omkring det område af London som "the Globe" lå i.
Men selv når man ikke er i stand til at genkende disse småting er der i f.eks. Hamlet, temaer vi som nutidsmennesker kan forholde os til.

Så jeg vil sige at hvis I synes hun dør, så dør hun, og hvis I synes hun sover, så sover hun.
Men når det er så åbent, så er det vel op til den enkelte "publikumer", hvilket vel er bedre end en facitliste?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HeroldHeroldSkrevet 06/11-05 18:18 
Det er også meget almindeligt brugt at lade visse ting stå åben i en slutning. Det skaber debat blandt dem der ser filmen = ubetalelig hype.

Tag fx. Donnie Darko. Meget den film har at spille med, er at den er så vag på mange områder. Derved må seeren selv finde de dele af den røde tråd der er og selv forbinde prikkerne. Det har været årsag til supermeget debat, og er noget af det filmen har taget kegler på.

Det samme ses også i Minority Report. I sidste 1/4 af filmen bliver han fanget og placeret i det drømmestadie, som kriminelle nu engang straffes med - her drømmer man gode ting - så resten af filmen kan reelt være en drøm. Men der gives meget få ledetråde til det, så det er her igen seeren der definerer hvad der egentlig sker.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
millenniummillenniumSkrevet 06/11-05 20:26 
Nå ja - nu er det vidst lidt væk fra Titanic-tråden, men det er rigtigt at en del film benytter sig af lad-tvivlen-komme-til-gode for at få en masse biografgængere til at undre sig. Det er typiske koncept-film, eksempelvis Blade Runner (er Deckard et kunstig menneske? Måske, men ikke noget indlysende svar) eller Total Recall (Er det hele Arnold's bestilling hos Recall? Måske...).

Men nu syntes jeg ikke rigtigt at Titanic virker som denne slags koncept-film. Jeg er enig med at begge tolkninger er lige gode, men jeg ved ikke helt om det var efter intentionen.

Nu har afsenderens intentioner selvfølgelig stor betydning. Eksempelvis indenfor reklamefilm, ville det være knap så fedt hvis modtageren tolkede helt anderledes end afsenderen. Det sker selvfølgelig ofte, men det er ikke optimalt, og sikkert ikke så lukrativt for reklamebranchen.
The medium is the message.
dRxLdRxLSkrevet 06/11-05 23:02 
Reklamefilm er vel netop prakteksempler på noget der er uafhængigt af hvorvidt der er en auteur på spil. Sjældent har jeg taget mig selv i at prøve at gætte det bagvedliggende reklamefirmas intention, eller udlede om stilen i den specifikke film/annonce ligger i tråd med deres øvrige portfolie.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
63 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig