X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad samler du egentlig på?


Svar
MadsMadsSkrevet 23/10-05 17:31 
Denne tråd henvender sig til alle samlere, skrevet i et sprog så alle burde kunne følge med, og skal ikke ses som et angreb, men skulle nærmere ende som en redegørelse.

Det her kan ikke koges ned til en diskussion på tværs af interesser, det er udelukkende en diskussion der tager udgangspunkt i menneskers sindstilstand, deres manglende sympati og manglende forståelse for værdier.
Se hele indlægget
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
66 emne(r).
« < 1 2

Svar
MadsMadsSkrevet 25/10-05 14:49 
Turrican

Min helt ærlige holdning til dit og andres forfængelighedssamleri er at jeg er komplet ligeglad, faktisk tog jeg mig selv på sengen i at starte den her tråd, det ligner mig ikke at begynde eller endda deltage i disse teenagediskussioner, det er virkelig for absurd. Det er ikke så jeg ligger søvnløs om natten og tænker på hvad jeres penge ellers kunne være gået til, jeg ville bare have reaktioner og som jeg tænkte mig blev disse forsvarsmekanismer til modangreb. Dette er jo en del nemmere end at skulle godtgøre for sine handlinger.

Jeg har ikke sagt du er et usympatisk menneske, det jeg har sagt, som jeg stadig mener, er at selve handlingen ved et sådan forfængelighedskøb er usympatisk. Det er indiskutabelt og ville i mine øjne være ignorant at sige andet. Jeg kan ikke se hvorfor det skal måles ud i min tolerance. Om jeg er fuldblods hippie eller ej kan vel være fuldstændig ligegyldigt mht. mine holdninger, jeg har aldrig sagt jeg er komplet uskyldig, jeg siger dog heller ikke at jeg er det modsatte.

Selvfølgelig skal der være plads til typer som du og jeg, måler ikke hele din personlighed i hvordan du spenderer dine penge, lægger derimod bare vægt på et bestemt felt hvor vi jo så er komplet uenige.
Nu kender jeg ikke dig personligt, men problemet er jo tit at folk ikke tænker over de handlinger de gør sig, og hvis de får det smidt i hovedet her er det heller ikke sikkert de gør det, de føler sig bare forulempet og begynder at kigge skævt til mig i stedet for altid at se på en sag med to indgangsvinkler. Hvis de skulle tage det til sig bliver det højst sandsynligt en her og nu moralisme, som kan sammenlignes med den almindelige danskers følelse efter at have set et foruroligende nyhedsprogram eller en Michael Moore dokumentar, uha så føler de sig som den næste Che Guevara i hvert fald resten af dagen og måske den efterfølgende.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
Michael_Michael_Skrevet 25/10-05 15:13 
Mads>
det ligner mig ikke at begynde eller endda deltage i disse teenagediskussioner, det er virkelig for absurd.

jeg ville bare have reaktioner og som jeg tænkte mig blev disse forsvarsmekanismer til modangreb. Dette er jo en del nemmere end at skulle godtgøre for sine handlinger.

Det er indiskutabelt og ville i mine øjne være ignorant at sige andet.

En anelse arrogant...?

og begynder at kigge skævt til mig i stedet for altid at se på en sag med to indgangsvinkler.

Havde du forventet folk stoppede op og tænkte: "Han har jo ret. Jeg er en anelse usympatisk og overfladisk."?

Hvis de skulle tage det til sig bliver det højst sandsynligt en her og nu moralisme.

Nej vel. Meningen med tråden kan jo så ikke ses som andet end en provokation, og endda en af de mere dårlige.
MadsMadsSkrevet 25/10-05 15:29 
Palmer Eldritch>
Nej vel. Meningen med tråden kan jo så ikke ses som andet end en provokation, og endda en af de mere dårlige.

Det er jo tilladt at forsøge, tråden er ikke ment som en provokation.

Desuden kan jeg ikke lide den måde du plukker enkelte sætninger ud af konteksten, det er jo et billigt trick du bruger for at få sagt du finder mig arrogant, det fremstår nok knap så arrogant i sin egentlige form. Desuden er arrogance ikke noget jeg ser synderligt negativt på, i de fleste tilfælde, hvad jeg ved fra min egen omgangskreds, er det mere et tegn på selvstændighed og intellekt.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/10-05 16:22 
Hehe, så har du nok taget skade af dit miljø ;)

Det havde derimod været intellektuelt, hvis du havde begrænset det første indlæg til:

"Hvad er meningen med dit samleri, og hvilke værdier ligger du i din samling?"

Når man smækker resten af pløret på, kommmer helheden til at lyde som noget i retningen af:

"Jeg alene har fundet den hellige gral, og er det ikke lidt ynkeligt, at resten af jer ikke er ligeså oplyste som mig?"
AV Intelligent Terminal
MadsMadsSkrevet 25/10-05 16:35 
Killer Bean 2>
"Jeg alene har fundet den hellige gral, og er det ikke lidt ynkeligt, at resten af jer ikke er ligeså oplyste som mig?"

Haha, sådan var det nu ikke meningen at det skulle lyde, og det synes jeg nu heller ikke det gør.

Det skal ikke ses som om at jeg 100% synes at arrogance er en god egenskab, jeg er klar over at der er forskellige typer for arrogance, det er jo i bund og grund et negativt ladet ord.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
NaidNaidSkrevet 25/10-05 16:38, rettet 25/10-05 16:39 
Mads>
Turrican

Min helt ærlige holdning til dit og andres forfængelighedssamleri er at jeg er komplet ligeglad, faktisk tog jeg mig selv på sengen i at starte den her tråd, det ligner mig ikke at begynde eller endda deltage i disse teenagediskussioner, det er virkelig for absurd. Det er ikke så jeg ligger søvnløs om natten og tænker på hvad jeres penge ellers kunne være gået til, jeg ville bare have reaktioner og som jeg tænkte mig blev disse forsvarsmekanismer til modangreb. Dette er jo en del nemmere end at skulle godtgøre for sine handlinger.


Kan du ikke svare mig på hvorfor der blot går et par timer fra at du har givet din holdning til kende(til mig privat), til at du opretter en tråd på 10 A4 sider?. Du må da helt sikkert have ligget søvnløs om natten, siden at du har så meget at skrive omkring dette?.

Ovennævne et ikke en provokation eller noget, men blot noget jeg undrer mig lidt over :).
MadsMadsSkrevet 25/10-05 16:42 
Jeg begynder stort set på mit første indlæg lige efter vi har haft vores lille handelsdiskussion, det var noget jeg havde i tankerne inden jeg overhovedet vidste at der var en profil herinde der hed kobsie. Så var du bare uheldig at jeg var i det humør hvor jeg gad diskutere, da vi skrev sammen ;)
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/10-05 16:54, rettet 25/10-05 17:47 
Mads>
Haha, sådan var det nu ikke meningen at det skulle lyde, og det synes jeg nu heller ikke det gør.

Det tror jeg desværre er tilfældet :/
Problemet er måden, du stiller det op på.

Jeg læser dit indlæg som:
"Hvorfor ser du såd´n og såd´n på tingene, og hvorfor ser du dem ikke som jeg gør?"

Man kunne i stedet havet spurgt:
"Jeg ser på tingene såd´n og såd´n. Hvordan ser I på tingene?"

I det første eksempel bliver læseren dømt på forhånd, mens man i det andet eksempel blot er vidne til en holdning, hvilket i sidste ende giver anlednig til en langt mere konstuktiv diskussion.
AV Intelligent Terminal
silverstarsilverstarSkrevet 25/10-05 17:55 
Killer Bean 2>
Det tror jeg desværre er tilfældet :/

Enig. Mads, der er en kerne af arrogance, fordomme, intolerance og bedrevidenhed i dit første indlæg, som blot udbygges yderligere i dine efterfølgende indlæg. Jeg fristes til at tro, at der er en dybereliggende historie der ligger til grund for denne tråd. Jeg er ihvertfald i tvivl om dine intentioner med tråden, for mig at se handler det ihvertfald ikke om at starte en reel diskution om emnet, men nærmere at belære andre :(

Mads>
Min helt ærlige holdning til dit og andres forfængelighedssamleri er at jeg er komplet ligeglad, faktisk tog jeg mig selv på sengen i at starte den her tråd, det ligner mig ikke at begynde eller endda deltage i disse teenagediskussioner, det er virkelig for absurd. Det er ikke så jeg ligger søvnløs om natten og tænker på hvad jeres penge ellers kunne være gået til, jeg ville bare have reaktioner og som jeg tænkte mig blev disse forsvarsmekanismer til modangreb. Dette er jo en del nemmere end at skulle godtgøre for sine handlinger.

Du mener at du er steget ned fra de højere luftlag for at øse ud af din endegyldige visdom til pøbelen. Nu hvor pøbelen ikke tager mod dine råd med åbne arme og straks indser deres manglende indsigt, men derimod sætter spørgsmål ved din visdom, er det ikke værd for dig at nedværdige dig til rent faktisk at deltage i en reel diskution. Det var jo netop forventeligt at pøbelen reagerede på denne måde, de ved jo ikke bedre. Men du kan jo heldigvis varme dig ved den indiskutable kendsgerning, at du i det mindste har set lyset og ved bedre, og det er da en trøst.

Det var vist essensen i det pladder du skriver.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KillercowKillercowSkrevet 25/10-05 17:56, rettet 25/10-05 17:59 
Det er indiskutabelt og ville i mine øjne være ignorant at sige andet

Jamen velkommen til Stortyskland.

Din ræsonnering er cirkulær og dine argumenter empirisk ubeviselige. Du afsagde din dom i første indlæg og din arrogance går endda så vidt, som at kalde din selvstartede pseudo-akademiske diskussion for en teenagediskussion.

Hvis du ikke selv kan se, at din indstilling er useriøs og ikke universel anvendelig, så kommer diskussionen vist ingen steder.

Dit argument med at nogle angiveligt burde komme ud at se noget af verden (og her ser jeg bort fra, at det er en tilfældig ubevist antagelse fra starten) sætter det hele i perspektiv. Du bryder dig ikke om, at andre køber ting af forfængelighed, men hele dit argument er dybt forfængeligt. Hvad du lige så godt kunne have sagt er "Se på mig. Jeg ved hvordan jeg bruger mine penge bedre end dig." På hvilken måde er det bedre end samleren, som vil have et mint-eksemplar stående for at være bedre end andre?

Det er ikke mindre morsomt, at du netop bruger angreb som selvforsvarsmekanisme. Alle modargumenter bliver affejet som angreb i stedet for argumentation. Det er en klassisk, men lidt for gennemskuelig og primitiv, argumentationsteknik. Dét er indiskutabelt (det er løgn, for alt kan diskuteres).
MadsMadsSkrevet 25/10-05 18:45 
Kender I det når man har siddet og skrevet i lang tid og ens kæreste kommer ind af døren, tror hun tænder lyset, men slukker egentlig strømmen bl.a. til computeren?

En ligegyldig anekdote. En sammenfatning af hvad jeg skrev (for jeg orker virkelig ikke denne diskussion længere) er; Killercow, hvorledes drager du den konklusion at mine argumenter er "empirisk ubeviselige"?

Jeg finder ikke mit argument forfængeligt, jeg siger på intet tidspunkt at jeg har ret over jer andre. Derimod at jeg finder disse køb usympatiske. Måske er det i dine øjne værre end en samler, som vil have et mint-eksemplar stående for at være bedre end andre. Jeg synes ikke det er fordømmende af mig, når jeg siger det som jeg gør. Mit første indlæg bar måske præg af at skære for meget over en kam, det kan jeg godt se, jeg synes tilgengæld mine efterfølgende indlæg bærer mere præg af et slags kompromis eller forståelse fra min side. Dermed ikke sagt at jeg rokker min holdning til disse forfængelighedskøb. Jeg finder at den øgede hårde tone mod mine indlæg, mere er et tegn på irritation over min holdning, end at det skulle være udløst af det jeg skriver.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
KillercowKillercowSkrevet 25/10-05 19:02, rettet 25/10-05 19:05 
Dine argumenter kan ikke bevises faktuelt, hvilket du ellers angiver med dit "det er indiskutabelt". Der er tale om en subjektiv holdning og en subjektiv holdning er ikke et empirisk bevis. Det er en enkelt ting, som netop du har set dig sur på. Det betyder ikke, at du har ret. Det betyder naturligvis heller ikke, at du ikke har ret. Men hvem kan også have empirisk ret i diskussion som er subjektivt præget?

Det er ikke mere odiøst end at købe flere sko, end man kan bruge op. At købe flere cder, end man kan nå at høre. At købe mere mad, end man kan nå at spise. For nogle er en del af helhedsoplevelsen ved at eje et spil, at det står i perfekt stand. For mit vedkommende er det langt fra alfa og omega. Men ved jeg, at et spil har en æstetisk værdi for mig, hvis det er i perfekt stand, så går jeg naturligvis efter det (hvis jeg skulle købe den japanske Illusion of Gaia ville jeg f.eks. gå efter et mint-eksemplar).

Det er ikke værre, end folk, der betaler mere, for at stå med en fysisk cd i hænderne, når de kunne have købt den online til halv pris. Det er ikke værre, end at man går efter andre brugsobjekter i perfekt stand.

Med andre ord er der intet galt i selve handlingen at købe et spil i perfekt stand. Det, man eventuelt kan sætte fingerne på, er motiverne bag. Hvis det udelukkende drejede sig om at have et perfekt eksemplar - og gerne noget som ingen andre har - fordi det på en eller anden måde får en til at føle sig bedre end andre, så synes jeg, det er sølle. Men det er vel at mærke kun, hvis det er den eneste motiverende faktor. Det tror jeg bare ikke er tilfældet ved langt de fleste samlere - det er det i hvert fald ikke ved nogen af dem, som jeg kender. End ikke dem, som har en del shrinkwrappede eksemplarer stående i samlingen.

Problemet er nok, at hele dit argument er bygget på en forudindtagelse om tingenes tilstand. Du proklamerer, at det er et forkasteligt som udgangspunkt i stedet for først at spørge og derefter tage en informeret beslutning.

Der er ingen i diskussionen, som indtil videre har levet op til dine fordomme. Hvad fortæller det dig om udgangspunktet?
DarkenDarkenSkrevet 25/10-05 19:04 
Mads>
Desuden er arrogance ikke noget jeg ser synderligt negativt på, i de fleste tilfælde, hvad jeg ved fra min egen omgangskreds, er det mere et tegn på selvstændighed og intellekt.

Dette synes jeg er helt i skoven, det er ikke ligefrem et tegn på selvstændighed og intellekt, derimod virker det som om (IMHO) at din holdning i denne tråd er et tegn på intolerance for dine medmennesker, enig med dem som mener at du prøver at presse din mening ned over hovederne på andre folk.

Mads>
Min helt ærlige holdning til dit og andres forfængelighedssamleri er at jeg er komplet ligeglad, faktisk tog jeg mig selv på sengen i at starte den her tråd, det ligner mig ikke at begynde eller endda deltage i disse teenagediskussioner, det er virkelig for absurd. Det er ikke så jeg ligger søvnløs om natten og tænker på hvad jeres penge ellers kunne være gået til, jeg ville bare have reaktioner og som jeg tænkte mig blev disse forsvarsmekanismer til modangreb. Dette er jo en del nemmere end at skulle godtgøre for sine handlinger.


Virker ikke som om du er ligeglad ellers havde du vel ikke brugt så meget tid på det, og det ser ikke helt ud som om du kan forsvare dit eget stand punkt med andet end at din holdning er den rigtige og at du rent faktisk mener det er en diskution for børn til trods for du selv startede den og ikke blot er deltager. Jeg synes der er en del svar på hvorfor folk gør som de gør, og hvis der bliver stillet spørgsmål som du opfatter som modangreb, er dette en naturlig ting i hvilken som helst debat på hvilket som helst niveau hvor folk ikke alle deler den samme mening. Du har fået dine reaktioner, og du bryder dig tilsyneladende ikke om dem (eller måske nærmere ventede du dem, så du kunne, udfra dit eget synspunkt bevise du har ret? dette er ren spekulation).

For mig er mediet i denne debat ligegyldig (nu er der også blevet draget musik/malerier/film/rejser/osv ind i det), for mit eget vedkommende, er der sentimental værdi og underholdning/nydelse af at have et produkt i complet stand og hvis muligt med lidt extra ting at nyde, om det så er bøger i flotte hardcovers, film med extra materiale, spil med extra ting som illustrationer, indhold, osv. Men dette er bare min måde at være på, jeg kunne ikke drømme om at prøve med en hammer at overbevise dig om at du burde have det på samme måde. Det står for mit vedkommende, dig kvit og frit hvordan og hvorfor du sælger/køber ting i den stand/version som det nu passer dig (har et lettere ridset eksemplar af 7 Blades uden manual hvis det skulle være ;)

Det kan godt være du ikke mener at din tråd var provokerende, men så må du lære at overveje dit ordbrug noget bedre, især når du laver sådane indlæg hvor du direkte beskriver andre mennesker... ellers må du finde dig i at folk tager det for face-value og handler derefter.

Og jo dette må gerne ses som et "modangreb" eller mod argument alt efter hvad du lyster.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
MadsMadsSkrevet 25/10-05 19:43 
Killercow

Nej, ingen kan have empirisk ret i en subjektiv holdning. Jeg har bare opfattet utallige eksempler af disse køb, når jeg har læst om dem på nettet, som netop havende denne faktor at de enten føler sig bedre end andre eller at de måske nu føler sig ligeså god som andre der måtte eje det pågældende produkt. Det er den tendens der fik mig til at skrive indlægget. Nej, jeg har ikke noget konkret bevis her og nu og vil heller ikke begynde at lede efter et, men jeg troede det var et velkendt fænomen, det tror jeg stadig selvom ingen har givet sig til kende i diskussionen. Derfor føler jeg at jeg på forhånd havde taget en informeret konklusion, det er trods alt ikke første gang jeg bevæger mig ind på et spilforum. Som sagt så var det ikke ment, som det så åbenbart ser ud til i mit første indlæg, at generalisere over alle samlere, som jeg dog også synes at have gjort rede for. Det er jo netop motiverne bag købet jeg prøver at få frem, og dem havde jeg en forudindtaget idé om, og nej det gælder selvfølgelig ikke alle samlere.

Hvis det er så vigtigt at have et perfekt eksemplar af et eller andet spil stående, så føler jeg ikke at personen er i fuldkommen kontakt med sig selv. Men nu er det ikke min yndlingsforfatter jeg prøver at forstå så det gør ikke så meget, jeg kan ikke forvente at alle deler de samme værdier. Vi er alligevel lidt enige kan jeg se i dit forrige indlæg, vi er vist bare uenige om det omfang jeg mener forfængelighedskøbene finder sted.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 31/10-05 22:11, rettet 31/10-05 22:46 
Mads>
Det er ærgeligt at en af mine personlige venner og nok Danmarks største samler af japansk import, helt forlader scenen af grunde som denne. Mange af jeg ved nok hvem jeg hentyder til, det er dog underordnet.

Ja, en skam Okotta ikke længere er iblandt os :-D

Mads>
Det giver også ret gode erfaringer at afprøve nogle ting selv, i stedet for at læse om det på Internettet. Hvis I får et adrenalin-kick ud af at læse om et nyt spil eller se screenshots, så mangler I virkelig oplevelser I kan trække på.

Minder om de sider jeg besøger sent om aftenen.

Mads>
Jeg har selv været der hvor jeg synes det var fedt at købe sjældne spil, film, plader og havde en masse unødvendige titler, men blev heldigvis aldrig helt fanget og har for længst solgt alt uvæsentligt. Jeg prøver bare at åbne nogle øjne op, det er jo aldrig for sent at få nye livsanskuelser. Måske kommer man rent faktisk dertil at man kan sælge lidt ud af sin samling fra unødvendighederne?

Jeg er 100% enig med dine holdninger, men hedder det ikke bare: "At blive voksen?" - Jeg er heldigvis så usympatisk og ucharmerende at jeg slipper for social mingle og bøvl med det modsatte køn. Dermed kan jeg hellige mit liv til geekdom totalt!!!Trods mine snart 25 år!!! Muhhaahaha! Hehe...Snøft!

Her er lidt hjælp til diskutionen
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 31/10-05 22:44 
Jeg vil ikke rodes ud i en stor diskution nu, men jeg kan godt følge Mads. Prisen for at blive underholdt er stor, specielt når der går samlermani i den. Jeg vil ikke lyde som en, der tror det hele kan reddes ved at spare pengene på et dyrt samlerobjekt, men jeg har set fattigdom for nylig i et andet land, og det gav selvfølgelig et stort indtryk. Nok til, at jeg tænker mig om en ekstra gang, inden jeg går ned og bliver underholdt for 379,- med Football Manager.
For jeg er da ikke perfekt - jeg bruger også penge på alt muligt, som andre folk ikke har pengene til. Men når jeg har oplevet det, og tænker mig om den ene gang, er det nok til at jeg ikke bruger mine penge uden jeg er 100% sikker i min sag om, at det er noget værd. Derfor kan jeg ikke se, hvorfor man skal bruge 1000,- på en original, når en genudgivelse koster 150,-, hvis det alligevel er den 100% underholdning man går efter. Håber I kan følge mig.
66 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig