X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

http://www.playright.dk/billeder/artikler/clocktower3_logo_lille.gif">
Før Resident Evil, før Silent Hill

Det første spil i serien, Clock Tower: The First Fear (CT:TTF) var et "2D Peg & Klik"-gysereventyr i stil med Sierras pc-spil. Spillet udkom kun til Nintendo Super Famicom i Japan (1995), og blev udviklet af det i dag konkursstyrtede firma, Human Entertainment. Nogle år senere blev det konverteret til PSOne med tilføjede computersekvenser (CGI) - også eksklusivt udgivet i Japan (1998). Den herhjemme ukendte håndholdte konsol, WonderSwan, fik endda en sort/hvid-udgave af spillet (1999).

Spillets, for sin tid, makabre indhold og virkemidler kan meget vel være en af årsagerne til, at det ikke fik en udgivelse i resten af verden. Tog man spillets stærke sager ud af billedet, ville det også utvivlsomt miste dets identitet og effektivitet. Åbnede man f.eks. et klædeskab, en fryser eller et badekarforhæng op i 2D, blev et digitalt stillbillede vist på skærmen med skrækindjagende lydeffekter, alt afhængig af indholdets natur. Visse stillbilleder var sågar animerede.

Selvom Alone In The Dark kom først, var CT:TTF et af de første spil, som fuldt ud kunne tilknyttes "survival horror"-genren. Spillet bestod helt ind til benene af overlevelse og chokerende gys. I koncentreret form har man i høj grad noget, der overgår både Resident Evil og Silent Hill-spillene. I disse spil har man våben til at forsvare sig med. I CT:TFF fandtes der ingen kærlig shotgun til at akkompagnere adrenalinen.

Som selskab havde man kun en 14-årig, uskyldig pige i en stor og dyster herskabsvilla med panikangst. Føj hertil en kommende, sindssyg stedmor, en kannibalistisk stedfar og to vanskabte halvbrødre, hvoraf den ene vil lege morderisk gemmeleg 24 timer i døgnet. Glem alt om Familien Addams. Familien Barrows går til desserten med det samme.

Man kunne f.eks. flygte i en bil fra herskabsvillaen efter kun få minutters spil, eller man kunne vælge at gå på udforskning og opklare de mange mysterier i en given rækkefølge, der ikke var fastlagt. Man fik intet forærende på et sølvfad som i et lineært spilforløb á la f.eks. Silent Hill 3.

Stillet overfor senere udgivne spil i genren står CT:TFF stadig som en knivskarp, frisk oplevelse med masser af genpilningsværdi på grund af
mange forskellige slutninger og udfald i spilforløbet. Det er mere end hvad de fleste daværende titler på markedet kunne prale med. Desværre vil spillet forblive undervurderet siden det aldrig nåede udenfor Japans grænser.

Forvirringen

Der er en del forståelig forvirring omkring udgivelserne i Clock Tower-serien. Selve forvirringen bunder i den oprindelige Clock Tower-historie, som blev opfulgt af Clock Tower 2 til PS1 i Japan (1996). Spillet her udkom i resten af verden kun under navnet Clock Tower. Udgiverne så ingen grund til at tilføje "2" i titlen, da originaltitlen kun var tilgængelig i Japan. En typisk holdning, som f.eks. også fik konsekvenser for Final Fantasy-serien. Den slags ting ender desværre med kronologisk forvirring kun til irritation for de forbrugere, som ønsker en naturlig sammenhæng i spillene.

Sidst men ikke mindst var Clock Tower II: The Struggle Within et punktum for serien på PS1. Oprindeligt hed denne titel Clock Tower: Ghost Head i Japan og var som sådan det tredje spil i serien. Det bekymrede ingen sig dog om, for spillet fik alt i alt dårlig kritik og kunne ikke måle sig med forgængerne.

Capcom/Sunsoft vælger så at træde ind og gøre noget ved tingene. I CT3 er der kun få referencer til tidligere spil i serien og de er kun til pynt. "Scissorman" fra det første spil har udover navnet ingen forbindelse til "Scissorman" i CT3. Alyssa Hale fra CT2 er ikke den samme heltinde som Alyssa Hamilton i CT3. Historien er blevet nulstillet for at blive født på ny. Om det er til det bedre er en smagssag - det er i hvert fald gjort med manér og sans for spilmediets fortællingsmæssige potentiale indenfor elektronisk underholdning.

Et mirakel er i øvrigt hændt. Clock Tower 3 hedder faktisk også Clock Tower 3 i Japan. Men livet handler om mere end kronologisk forvirring i spiludgivelser (se "info-boks" for mere omkring serien), så lad os komme videre og klare tankerne med de mentalt forstyrrede herligheder i det seneste spil.
Info
Man kan sagtens købe CT3 uden et forudgående kendskab til de andre spil i serien. Historieforløb og karakterroller er uafhængige af hinanden. Kun det grundlæggende koncept er bibeholdt.

Clock Tower til Super Famicom findes kun i japansk udgave, men kan også opleves i en emuleret, engelsk-oversat udgave til PC.
http://www.playright.dk/billeder/artikler/0005_45.jpg" BORDER = 1>
Clock Tower-serien