X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Piratkopier i Electronic World


Svar
RJKRJKSkrevet 16/04-04 01:11, rettet 16/04-04 01:18 
Jeg var i dag forbi Electronic World i Kolding, som jeg ikke lige kender nærmere, så i forsøget på at finde konsolspillene, faldt jeg over hylderne med pc-spil. Omtrent halvdelen af hylderne var fyldt op med tre forskellige titler, jeg opfattede som noget retroopsamling af en slags. To om Commodore 64 og en Spectrum. Jeg nåede bare at se "Amiga-kompatibel" og "masser af SID-musik", så til en lav pris røg de med hjem.

Nu hvor Atari har genudgivet nogle af deres gamle spil i Atari-joysticket og Namco ditto, så troede jeg umiddelbart, at det her var nogen der havde opkøbt Oceans eller US Golds bagkatalog og så genudgivet dem. Med officielt Commodore-logo på og alt muligt måtte det være i orden. Jeg har pakket den ene af cd'erne op og jeg tog fejl...

Det er blot en cd fyldt med piratkopieret materiale. Der er emulatorer og i læssevis af romfiler fra kommercielle C64-spil fra alle mulige forskellige udviklere og udgivere. Sega, Namco, Atari, EA, Psygnosis, Ocean, System 3, Thalamus. Alt muligt. Alt er komplet og i crackede udgaver. Som sagt er der også en masse SID-musik rippet fra forskellige spil.

Det værste er næsten, at der er en introduktion med, der nærmst ordret siger "Alle filer på denne cd er downloadet fra internettet rundt omkring. Vi har ingen rettigheder til noget. Vi, der har lavet cd'en, og dem, der sælger den, fralægger os ethvert form for ansvar. Hvis nogen har et problem med nogle af filerne, så kan de kontakte os og så sletter vi dem til den næste udgivelse".

Jeg har kigget lidt nærmere på producenten, og kan se at de har lavet lignende produkter med komplette spilopsamlinger for hhv. Amiga, PC-Engine, Neo Geo Pocket, Lynx, Atari 2600, MSX, Atari ST, Intellivision, NES og arcadespil.

Jeg må helt ærligt sige, at jeg er dybt forarget. Ja, selvfølgelig bliver den slags lavet lyssky steder, men at det foregår fuldt officielt her i Vesteuropa (England for at være eksakt) og at man kan købe tingene i danske butikker - det er simpelthen pinligt. At en kæde som Eletronic World tjener penge på det her er jo direkte forkasteligt.

For at ingen skal tro andet, vil jeg godt lige sige kort om den opfunde alt-er-automatisk-abandonware-regel. Den findes ikke. Det er ikke sandt, at firmaerne er ligeglade med deres gamle produkter. Det fremgår jo blandt andet af, at fx Atari, Namco og Midway selv sælger de gamle ting i dag. I USA ved jeg at en række sites, som blot har tilgængeliggjort manualer til gamle arcadespil (hvis formål er at reparere dem, når de går i stykker - ikke andet) er blevet truet med bål og brand - på opfordring af primært Atari - af den amerikanske udgave af APG. Jeg tør ikke tænke på, hvad der er sket med dem, der har tilgængeliggjort romfiler ;) Kort sagt: firmaerne tager deres rettigheder seiøst.

Og hvad bør der ske med Electronic World? Det her er for mig langt værre, end hvem der måtte sidde og hente hvad privat. Vi er i en helt anden klasse. Hvad bør jeg gøre ved Electronic World? Anmelde dem til APG? Politiet?

Hvad synes I?

Note: Som sagt har jeg endnu kun set på én af de tre cd'er. Jeg kan således ikke udtale mig om det er en enkeltstående "fejl" fra EW's side eller en generel "politik". De to andre ser dog meget ens ud...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 16/04-04 01:26 
Det er et lidt svært valg synes jeg, men i sidste ende vil jeg nok sige, at du skal ringe til politiet, og bede dem undersøge det.

Jeg tvivler på, at en så stor kæde bevidst sælger piratspil. Det skyldes sandsynligvis, at deres indkøbere ikke ved noget som helst om computerspil, men det bør være op til politiet at vurdere.

Måske lidt hårdt, men vi taler jo ikke om lille Palle som ved en fejl har downloadet en piratkopi, så de fortjener et ordenligt rap over fingrene.
SumezSumezSkrevet 16/04-04 02:12 
jaes>
Jeg tvivler på, at en så stor kæde bevidst sælger piratspil. Det skyldes sandsynligvis, at deres indkøbere ikke ved noget som helst om computerspil, men det bør være op til politiet at vurdere.

Det er også min tolkning. Jeg tvivler på at Electronic World eller Merlin som kæder har noget at gøre med denne sag. Jeg er temmelig sikker på at ansvaret kan spores ned til én person, der arbejder i spilafdelingen i den respektive EW. Denne person, eller evt. hans overordnede skal trodsalt stå til regnskab for denne forseelse. Uanset om han har gjort det bevist eller ej.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/04-04 04:00 
Det ligner vel heller ikke en direkte pirat kopi? Den har vel en form for cover?
Nu kan jeg ikke lige huske om du skrev at det var en Electronic World der lå langt fra dig. Men ellers syntes jeg du skulle gå hen og forlange pengene tilbage. Snak med forretningen om varen og få dem til at tage sagen op med producenten. Det er jo ikke sikkert at EW vidste at der var tale om pirat kopier.
Spiller nu: Phantasy Star IV
FanboyFanboySkrevet 16/04-04 07:04 
Foer du begynder at melde dem, syntes jeg at du skal gaa ned i butikken og kraeve pengene tilbage, og informere dem om at det er ulovligt det de saelger. Hvis de ikke vil bytte din vare eller indse at det er ulovligt, syntes jeg godt at du kan gaa til politiet eller APG.
happyEDhappyEDSkrevet 16/04-04 07:07 
nej de skal da ikke have lov at slippe så billigt... og cover .. det har alle pirat spil da i div. lande hvor det står på hylderde, i alle butikker , og så langt håber jeg da aldrig det kommer her i landet.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/04-04 08:23, rettet 16/04-04 08:23 
Problemet ligger jo sån set ikke kun hos EW (og den indkøbs-abe der har taget skidtet hjem), men også hos den "distributør" der sælger den slags lort. Hvis man ikke reagerer fortsætter det, og ikke nok med at det er ulovligt, når det sælges i anerkendte butikker som EW, får den almindelige forbruger jo den opfattelse "at så er det da helt sikkert lovligt".

Hvis det var mig der var indkøbs/salgs-ansvarlig hos EW, ville jeg sætte stor pris på at en kunde gjorde mig opmærksom på den slags ulovligheder, så jeg kunne skynde mig at rette fejlen. Derfor synes jeg det er en rigtig god idé at kontakte butikken. Hvis de derefter ikke reagerer på det, må det være en sag for politiet.

I den bedste af alle verdener ville EW skynde sig at fjerne produktet fra hylderne i alle deres butikker og så hive fat i distributøren. Gad vide om de har så meget pli?
MarcusMarcusSkrevet 16/04-04 09:56, rettet 16/04-04 11:47 
Problemet ved at fortælle det til EW først er bare hvis de bevidst har gjort det. Så retter de nok op på problemet og smider deres brændte cd'er ud for at ødelægge beviser.
RJKRJKSkrevet 16/04-04 11:49 
Kolding er ret langt fra mig (100km), så jeg kan desværre ikke bare gå ind i butikken. Men måske kan de kontaktes på anden vis?

Er der eventuelt nogen, der kan checke deres lokale EW (ikke Kolding), om de også har dem...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/04-04 11:57 
Mysterious>
Problemet ved at fortælle det til EW først er bare hvis de bevidst har gjort det. Så retter de nok op på problemet og smider deres brændte cd'er ud for at ødelægge beviser.

Man må forvente at de IKKE gør det med vilje (derfor er det stadig forkert), og derfor er det vel positivt at det kommer væk fra hylderne.
RJKRJKSkrevet 16/04-04 12:09 
Det var selvfølgelig ikke min mening at sige, at det er en fast politik i EW, at man sælger piratkopier ;)

Jeg mente bare at der jo var forskel på, om man havde et enkelt uheldigt produkt stående, eller at man har en hel hylde med hundredvis af uheldige produkter...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 16/04-04 12:36 
Okotta fortæller mig at nogle af dem også kan købes i Aalborg, så åbenbart - da der mig bekendt ikke er en EW deroppe - er det ikke kun den kæde, der har købt dem hjem...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 16/04-04 12:44, rettet 16/04-04 12:47 
Der er en "important notice" inden i min CD.

"Whilst every effort has been made to ensure that all games featured work as described we cannot gurantee or be held responsible for the functioning or result of using any program. Full games are included with permission from the original authors or publishers. No publisher listed is associated with this title. No claims to ownership are made. All trademarks are acknowledged."

Betyder det ikke at de har tilladelse (included with permission..) til at udgive CD'erne, men ikke kan blive stillet til ansvar for, om man kan få spillene til at virke - pga. emulatorer osv, der ikke virker?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 16/04-04 12:54, rettet 16/04-04 12:59 
I stedet for linien "Full games are included with permission from the original authors or publishers." står der i min: "All games have been downloaded from numerous free web-sites dedicated to the Spectrum." (selvom det er C64, ja...).

ReadMe-filerne på cd'erne siger:

"Every C64 "Game file" on this ROM was down loaded from various
Internet sites, Such as ftp.unit.nvo.no
The manufacturers and/or distributors/resellers hold no resposability
for the contents of this CD ROM. If your work is included within this
production, and you wish for it to be removed, you can write to the
address below, and it will be removed from the next version."

Det er jo nemt at skrive, at man har rettighederne til dit eller dat. Det er ikke ret nemt at få dem. Og når vi snakker NES og Neo Geo er det højest sandsynligt umuligt (omend jeg ikke ved præcis hvilke spil der ligger på disse). Det kan heller ikke passe, at alle disse udviklere og udgivere (både af spillene og emulatorerne, som følger med) har sagt god for, at andre kan sælge og tjene penge på disse. Vejledende udsalgspriser for diskene er £10-£60.

EDIT: Faktisk fremgår det af dokumentationen til flere af emulatorerne, at de under ingen omstændigheder må bruges i nogen form for kommercielle udgivelser...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
The DaneThe DaneSkrevet 16/04-04 18:19 
Købte selv et sådan produkt fra Amazon UK hvor jeg (vist nok) troede det var mere end blot emulatore - for så kunne jeg ligeså have dwn fra nettet. Men det var det jo så, og bare en massiv bunke forskellige spil hvor mange ikke virkede eller bare ikke ordentligt. Jeg har ikke orket, at se den igennem om der skulle være noget brugbart.

Nu ved jeg så ikke hvad produktet fra EW hed, men dem jeg har set på Amazon UK går primært (eller kun) under såkaldte 'Classix' betegnelser (C64, Amiga, etc). Men det ser så også ud til at det kun er to firmaer som "laver" dem.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
RJKRJKSkrevet 16/04-04 19:17 
En af de tre omtalte hedder også Classix, så det er nok noget af det samme...

Utroligt at sådan noget bare glider igennem hele systemet :((
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kooikkooikSkrevet 16/04-04 22:19 
Du skal da bare troe med at melde dem og presse dem til at give dig en god skvat penge :-)

Jeg tror nu det er en fejl at de har fået en forkert vare hjem, for så stor en kæde vil jeg tro ikke vil begå sådan en fejl.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 17/04-04 00:09 
Fanboy>
Foer du begynder at melde dem, syntes jeg at du skal gaa ned i butikken og kraeve pengene tilbage, og informere dem om at det er ulovligt det de saelger. Hvis de ikke vil bytte din vare eller indse at det er ulovligt, syntes jeg godt at du kan gaa til politiet eller APG.

Det synes jeg så netop ikke, at han skal gøre. Så virker han blot som en almindelig utilfreds kunde, der vil have sine penge tilbage. Det er jo ikke formålet.
Home is where the hardware is..
SøgAArdSøgAArdSkrevet 17/04-04 00:10 
kooik>
Du skal da bare troe med at melde dem og presse dem til at give dig en god skvat penge :-)

Det handler sgu da ikke om, hvor mange penge RJK/Rune vil have ud af det her..

(forhåbentlig) :)
Home is where the hardware is..
N-ZaneN-ZaneSkrevet 17/04-04 00:43 
Disse cd'er sælges flere steder, bl.a. også i Bilka i et "2 for 100,-" marked.
Købte 2 af dem som hedder henholdsvis Amiga Classics Revive, og Arcade Classics Revive.
Her er hjemmesiden for de nævnte produkter: http://www.oxygenint.com/support.php?faq=amiga

Deres side er for øvrigt MEGET mangelfuldt bygget op
I kick azz for the Lord!
RJKRJKSkrevet 17/04-04 00:45 
Hvordan er de to nævnte pirat-mæssigt?

Nogle af de tilsvarende udgivelser (fx en "Gremlin Collection") er vist helt i orden, mens andre - som de tre jeg har nævnt - tydeligvis ikke er i orden...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 17/04-04 01:42 
På det værksted hvor jeg arbejder fik vi på et tidspunkt 2 små transportable dvd-afspillere ind fra Bilka eller Føtex. Uden på kassen stod der NES game og der var et billede af 2 playstation-kopi-pads.
Afspilleren var simpelthen indrettet med 2 gamepad porte og der medfulgte en noname cd-r med et hav af NES roms, og 2 gamepads med usb-stik?!?!
Så udover at kunne spille dvd'er, havde den en indbygget NES emulator.

Der stod jeg også og så forbløffet til. Hvordan i alverden kan det lade sig gøre? Ikke nok med at der var mange, mange roms, men hvordan kan de bygge et apparatet med emulator, er det lovligt?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
JmogJmogSkrevet 17/04-04 02:11 
Hvis de har fået tilladelse af hvem der end har produceret emlatoren må det vel være lovligt. Om de så har det er tvivlsomt.
King ChaosKing ChaosSkrevet 17/04-04 07:28 
Rom'erne er jo ulovlige. Med mindre du har de originale spil.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 17/04-04 11:13 
"The manufacturers and/or distributors/resellers hold no resposability for the contents of this CD ROM. If your work is included within this production, and you wish for it to be removed, you can write to the address below, and it will be removed from the next version"

Uden at have juridisk uddannelse eller andet end sund fornuft (nogle vil måske betvivle denne udtalelse) lyder det da som den mest uholdbare disclaimer jeg nogensinde har læst!

"Nogen" gør "noget ulovligt" og skriver en lille notits om, at de fralægger sig ansvaret. Og så er alt i skønneste orden?

Hvis dén disclaimer holdt i retten ville ALT piratmateriale kunne glide let igennem systemet, da man bare lige skulle huske at skrive, at man egentlig ikke har lyst til at bære noget ansvar. Og egentlig ville det ikke engang være begrænset til ulovligheder i spilverdenen. Det kunne også dække over alskens kriminalitet. Tillad mig en lille omskrivning;

"Selvom personen jeg lige har dolket ihjel er stendød, fralægger jeg mig ethvert ansvar for handlingen. Hvis nogen har indvendinger imod handlingen kan de ringe til mig eller sende mig en email, så skal jeg tage klagen i betragtning i fremtidige tilfælde."

At nogen overhovedet kan forestille sig at de er dækket er mig en gåde.

Jeg har også købt de nævnte Revive (C64 og Amiga), men superforbruger som jeg er, står de bare på hylden i deres plasticindpakning uden at jeg har haft tid til at se på indholdet... men den tid vil jeg da finde mig snarest og se, om indholdet her er lige så grelt som de andre nævnte titler.
ReinholdJJReinholdJJSkrevet 17/04-04 11:30 
King Chaos>
Rom'erne er jo ulovlige. Med mindre du har de originale spil.

Du må ikke hente rom på nettet selvom du har den orginale!
"If Microsoft is the solution, I want my problem back." ;-)
JesperJesperSkrevet 17/04-04 12:10 
Henholdt til loven om digital kopiering eller hvordan ;)
SumezSumezSkrevet 17/04-04 17:42 
RJK>
Nogle af de tilsvarende udgivelser (fx en "Gremlin Collection") er vist helt i orden, mens andre - som de tre jeg har nævnt - tydeligvis ikke er i orden...

Det er også skræmmende normalt at firmaer udgiver gamle spil med emulatorer til PC. Konami har i hvert fald gjort det. Castlevania-spil komplet med NES emu. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/04-04 20:58 
ReinholdJJ>
Du må ikke hente rom på nettet selvom du har den orginale!

Det må man da... må man ikke?
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 18/04-04 21:44 
Nej. Du må kun selv tage en sikkerhedskopi af dit originale cartridge.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ReinholdJJReinholdJJSkrevet 18/04-04 22:18 
det er jo det samme som, hvis du lige har være nede ved din lokale plade pusher og købe en ny cd.. så må du jo heller ikke gå hjem og derefter hente hele cd'en på nettet!
"If Microsoft is the solution, I want my problem back." ;-)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/04-04 22:23 
Ja ok.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 19/04-04 01:14 
RJK>
Nej. Du må kun selv tage en sikkerhedskopi af dit originale cartridge.

Må man det? Påstår reglerne for backup (som altid ændrer sig og aldrig er til at finde ud af) ikke at det er forbudt at tage kopier af sine medier, hvis dem der udgiver dem ikke tillader det? (og i manualerne står der altid at man ikke må tage backup)
Eller er det kun hvis der officielt er "kopibeskyttelse" i medierne? (spørgsmålet er så igen om der er det i spilkassetter. Reelt set kan intet jo kopibeskyttes 100%)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 19/04-04 06:52 
Jeg er relativt sikker, men som sagt bliver reglerne ændret hele tiden... Jvf. dansk lovgivning må man tage en sikkerhedskopi af software og dansk lovgivning går selvfølgelig forud for, hvad de enkelte softwarehuse mener man må.

Man må så vidt jeg ved stadigvæk ikke bryde en kopibeskyttelse, men det findes kun i begrænset omfang i eprom-baserede spil, efter hvad jeg ved (en del nyere arcadespil fra bl.a. Capcom, Sega og især Data East er dog krypterede).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ReinholdJJReinholdJJSkrevet 19/04-04 11:45, rettet 19/04-04 11:49 
lidt info fra AntiPiratGruppen

http://www.antipirat.dk/Default.asp?id=287

og så er der jo også bsa, men dem kender jeg ikke så meget til. bsa er dem der tager sig af software (win, programmer o.lign)

jeg ved faktisk ikke om man må lave et dump af en rom som man selv ejer.. men jeg vil da gå ud fra at man må ta' en kopi af den selvom der står i manualen at man ikke må. for det der står i manualen gælder vel kun i det land som den er fremstillet/printet i?? kender ikke reglerene på det område... men det er nok det bedste bud jeg kan gi' :)
"If Microsoft is the solution, I want my problem back." ;-)
PlaykidPlaykidSkrevet 19/04-04 11:57 
Hører spil også under digital kopiring, selvom der kun bliver nævnt film og spil?
Det gør det vel, men jeg vil lige være sikker.
Spiller nu: Halo 3
ReinholdJJReinholdJJSkrevet 19/04-04 14:14 
ja det mener jeg det gør!
"If Microsoft is the solution, I want my problem back." ;-)
The DaneThe DaneSkrevet 19/04-04 14:58 
Det gør det. Jeg tager selv efter hvad IDSA (eller ESA som de kalder sig nu) siger/skriver. Det er ganske vist ud fra amerikansk lovgivning, men det gør det ikke mindre fornuftigt det de skriver - og så er der ikke den store forskel hvis ikke man går i detaljer (ang. lovgivningen på dette punkt).

Se her!
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/04-04 20:20 
PS2 playkid>
Hører spil også under digital kopiring, selvom der kun bliver nævnt film og spil?

Læs lige den sætning én gang til. Bare én :-)
PlaykidPlaykidSkrevet 19/04-04 20:46 
Erhmm, jeg mente selvfølgelig film og musik.
Spiller nu: Halo 3
ReinholdJJReinholdJJSkrevet 19/04-04 21:22 
hehe fair nok! : )
"If Microsoft is the solution, I want my problem back." ;-)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig