X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Vga-box - Hvad er relevant?


Svar
nikonikoSkrevet 05/04-04 22:38, rettet 05/04-04 22:51 
Jeg er i den situation, at jeg er nødt til at anskaffe mig en vga box - primært til GC. (Selvom det ikke lyder til at være nogen speciel god løsning når det kommer til GC, på baggrund af tidligere posts i foraene).

Jeg vil, så vidt muligt prøve at få skilt skidt fra kanel inden jeg anskaffer mig én af slagsen og vil derfor spørge:

Om der er nogle der har erfaringer med "Skillz Multi Purpose XGA Box" som Gamebits.dk har (Se link)? Eller med andre vga-boxe..?
Og om der skulle være nogle har et bud på betydningen med de følgende features ved Skillz-boxen, som jeg har svært ved at gennemskue:
-Motion-adaptive interfiled de-interlacing
-Double scan conversion, from 15.75KHz to 48.63KHz.
-Adaptive non-linear noise reduction
-3D motion adaptdive de-interlacing

---
Niko

Gamebits "XGA Box".
RJKRJKSkrevet 06/04-04 00:06 
Hvis du har tænkt dig at bruge den på en PAL GameCube, så er det en dårlig idé. Så er du (så vidt jeg lige kan vurdere) tvunget til at køre composite og det er jo ikke kønt.

Det gode er at køre component og progressive og så have en VGA-box der kan klare dette. Eftersom der ikke står noget om progressive i de data, så gætter jeg på, at den ikke kan dette.

Men nu kommer det jo også an på, hvad krav du stiller etc. Hvis du bare skal have den fordi du ikke har plads til et fjernsyn, kan du måske godt leve med den dårlig kvalitet ved composite på en PAL-maskine.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nikonikoSkrevet 06/04-04 00:50 
Det er på en PAL Gamecube og jeg er netop nødsaget til det pga. pladsmangel. Så jeg har bidt i det sure æble og skal nu have fundet den box, der trods alt vil give den bedste løsning. Mht. progressive, er det så ikke kun en mulighed ved nogle udvalge spil?

Jeg har ikke lige umiddelbart kunnet finde en box der praler af at kunne køre progressive. Er det evt. en feature der presser prisen en del højere op?
RJKRJKSkrevet 06/04-04 00:59, rettet 06/04-04 01:00 
Det sidste skal jeg ikke kunne svare på, da jeg ikke har erfaring med det. Det burde dog ikke være dyrere, da det jo betyder, at boksen ikke behøves at scan-double billedet (som ellers er nødvendigt).

Ikke alle spil understøtte progressive, nej, og ingen i PAL-udgaverne :-/

Hvis det bare er til nød, så kan du sagtens undvære progressive. Men du burde jo så kigge efter, om der ikke findes en VGA-boks, der kan tage et RGB-signal i stedet.

Eller alternativt undersøge, om et component-kabel kan bruges på en PAL GameCube. Det er der formentligt nogen herinde, der kan svare på (Jmog, 3of19, Azalon?).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 06/04-04 01:25 
Et componentkabel kan sagtens bruges på en PAL Cube. Det er det jeg kører med til min projektor og det ser rigtig godt ud. PAL-spillene understøtter jo desværre ikke progressive, men der er ingen problemer i at køre NTSC-spil progressive på en PAL Cube med Freeloader.
RJKRJKSkrevet 06/04-04 01:28 
Jamen, så er der jo ingen grund til at tænke på RGB.

Og jeg har igen lært, at man aldrig skal udtale sig om AV-udgange på en Nintendo-konsol ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 06/04-04 01:38, rettet 06/04-04 01:47 
niko>
Og om der skulle være nogle har et bud på betydningen med de følgende features ved Skillz-boxen, som jeg har svært ved at gennemskue:
-Motion-adaptive interfiled de-interlacing
-Double scan conversion, from 15.75KHz to 48.63KHz.
-Adaptive non-linear noise reduction
-3D motion adaptdive de-interlacing

Her kommer hvad jeg lige kan regne mig frem til:
-"Motion-adaptive interfiled de-interlacing"
Chipsettet tager højde for bevægelser/panoreringer i billedet når det sammensætter de interlacede frames til progressive.

-"Double scan conversion, from 15.75KHz to 48.63KHz"
Interlacet billede (scanfrekvens 15khz) kan opkonverteres til progressive frekvens (31khz). 48khz har jeg ikke hørt om før. Muligvis den frekvens 720 liniers opløsning kører med.

-"Adaptive non-linear noise reduction"
Pop. Noise reduction er altid en dårlig ting da det sker på bekostning af skarphed. Sandsynligvis ubrugeligt, men jeg skal ikke kunne sige om dette er en særlig variant der rent faktisk ikke nedsætter billedkvaliteten.

-"3D motion adaptive de-interlacing"
Muligvis pop. Kan være en særlig variant af den første feature som er specielt målrettet mod 3D spil.

Som Rune siger er den næppe værd at gå efter. Prisen er simpelthen for lav til at den kan være særligt god. Jeg ville anbefale, at gå efter en regulær linedoubler som har componentinput og som er kendt for at have et chipset der kan klare mosten. DVDO's Iscan Pro er nok det bedste bud (hvis det skal være betaleligt) i denne kategori. Den går for omkring 1200 kroner på Ebay mener jeg.
RJKRJKSkrevet 06/04-04 01:46, rettet 06/04-04 01:47 
Jmog>
Som Rune siger er den næppe værd at gå efter med kun composite input.

Nu havde den jo så component ;)

Mit "kun composite" var baseret på, at GameCube PAL jo ikke understøtter S og jeg ikke var sikker på om samme med PAL-spil ville kunne bruge component (som Xbox vist ikke kan).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 06/04-04 01:50 
Ja, det opdagede jeg lige ved at kigge nærmere på linket. Så har den jo faktisk det den behøver af indgange og kan sagtens bruges sammen med en PAl maskine.

Xbox kan skam sagtens køre PAL-spil via component - det gør jeg selv. Progressive er der dog ikke noget af. Skal lige have lejet lidt mere med min chippede maskine for at se om det er muligt der. Tror det dog, da emulatorerne klart understøtter det.
RJKRJKSkrevet 06/04-04 02:44 
Jeg mente selvfølgelig i umoddet tilstand ;) Uden progressive er der under normale omstændigheder ingen grund til at køre component, så jeg har en tendens til at sidestille disse...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 06/04-04 04:04 
Mht. at køre PAL-spil over component, så mente jeg skam også i umoddet tilstand.

Component er vel ganske relevant, hvis man sidder med et apparat der har component, men ikke RGB-scart-indgang. F.eks. en projektor.
nikonikoSkrevet 06/04-04 10:32 
Mange tak for opklaringen af de forskellige "features" ved Gamebits box. Jeg syntes også at de sidste lød lidt vel mystiske :-)

Efter at have studeret billederne af Gamebits boxen, kom jeg i tvivl om der var component indgang. Efter en korrespondence med Gamebits viser det sig at den rent faktisk ikke har det (De har fået rettet hjemmesiden).

Nu er spørgsmålet om jeg skal have en alternativ box med component input - Lik Sang har én, ser det ud til, samt et Nintendo component kabel. (En linedoubler bliver det ikke til i denne omgang).
Jeg kommer dog i tvivl om relevansen af component ved almindelige GC PAL spil. Vil component blive "udnyttet"?
NaieraNaieraSkrevet 06/04-04 10:52 
Selvfølgelig vil component blive udnyttet. Ligesom RGB ville.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 06/04-04 12:56 
niko>
(En linedoubler bliver det ikke til i denne omgang).

Hvis boxen ikke kan line double, kan du ikke bruge den til noget.

Pointen er, at VGA altid kører progressive. Derfor skal line doubleren lave det ikke-progressive-signal om til progressive ved at fordoble antallet af linier.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 06/04-04 12:57 
Jmog>
Component er vel ganske relevant, hvis man sidder med et apparat der har component, men ikke RGB-scart-indgang.

Jeps. Men det er så heller ikke en "normal omstændighed" i min bog ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 06/04-04 14:45 
Alternativt kan du, hvis du som jeg formoder, også har en PC af en hvis styrke vælge at gøre som flere af os herinde og køre S-video ind igennem et TV-capture kort som så bliver de-scaleret af programmet d-scaler.

Det er stadig tale om at bruge et interlaced billede på skærmen men efterbehandlingen i dscaler er efter min bedste overbevisning så god at billedet i hvert fald er på højde med hvad du kan få med s-video på et fjernsyn, sikkert også bedre.

Derudover giver sådan et setup dig mulighed for at optage film og fange billeder af det du spiller.

Søg på dscaler i søgefunktionen, og der skulle gerne dukke nogle tråde op hvor det forklares i bund.

Endelig repræsenterer et tv-capture kort i dag ikke den store investering. Betalte selv ca. 600 for et med radio, tv og fjernbetjening og jeg ved at man kan slippe endnu billigere.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 06/04-04 16:33 
niko>
Jeg kommer dog i tvivl om relevansen af component ved almindelige GC PAL spil. Vil component blive "udnyttet"?

Nu har du jo aldrig fortalt os hvad det er for et apparat du skal slutte din PAL GC til.
nikonikoSkrevet 06/04-04 17:08 
RJK>

Hvis boxen ikke kan line double, kan du ikke bruge den til noget.

Pointen er, at VGA altid kører progressive. Derfor skal line doubleren lave det ikke-progressive-signal om til progressive ved at fordoble antallet af linier.

I kraft af at det er en vga-adapter har en sådan box vel så altid en eller anden form for line doubling? Skelnes der forøvrigt mellem line doubling og det tidligere nævnte scan doubling?
RJKRJKSkrevet 06/04-04 17:54, rettet 06/04-04 17:55 
niko>
I kraft af at det er en vga-adapter har en sådan box vel så altid en eller anden form for line doubling?

Det skulle man mene, ja :) Ellers er det jo bare en component (progressive) -> VGA-adaptor.

Jeg hænger mig sikkert bare i detaljer, men som du allerede selv har erfaret vedrørende GameBits, så kan man ikke stole på folk, når det kommer til sådan nogle ting, som ikke er helt gængse... Så jeg siger bare, at du skal sikre dig, inden du investerer i noget.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 07/04-04 00:45 
Jmog>
Xbox kan skam sagtens køre PAL-spil via component - det gør jeg selv. Progressive er der dog ikke noget af. Skal lige have lejet lidt mere med min chippede maskine for at se om det er muligt der.

Det var det så kan jeg afsløre. En chippet PAL-Xbox kan køre PAL spil i progressive scan. Giver en pæn forskel.
dRxLdRxLSkrevet 07/04-04 00:55 
Har du også fundet ud af at få den til at vise DVD'er i progressive med MS-dashboard afspilleren?

Det er jeg nemlig ret interesseret i.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 07/04-04 03:09, rettet 07/04-04 03:10 
Har ikke prøvet det, men jeg tvivler stærkt på at det vil være muligt i MS-dashet, som jo netop ikke er lavet til det. Skal det klares må det være gennem noget hjemmelavet software. Har en anden afspiller installeret som jeg vil prøve i morgen.
JmogJmogSkrevet 07/04-04 03:32 
Man skal aldrig sige aldrig. Det er faktisk muligt at hacke både MS-Dashafspilleren og DVD-X2 til at køre DVD progressive. Det eneste det kræver er en hex editor.

Skal sove nu og får gæster i morgen, men om aftenen tror jeg da lige det skal testes.

Gør-det-selv-hack
dRxLdRxLSkrevet 07/04-04 07:39 
Jeg har prøvet det der, og det fik boksen til at crashe voldsomt når jeg prøvede at indlæse mit patchede dash (brugte patch i stedet for at hex redigere det). Min teori var på det tidspunt at man nok skulle have haft et amerikansk dash i udgangspunktetl, men det kan være ud har mere held med dig ved at gå mere grundigt (hex) til værks.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 07/04-04 08:23 
Prøvede du kun med MS-Dashet eller også DVDX-2? Sidstnævnte er det eneste jeg har tænkt mig at pille ved, da jeg ikke har fjernbetjeningen.
dRxLdRxLSkrevet 07/04-04 08:44, rettet 07/04-04 08:46 
Der hvor jeg står er det kun interessant at pille ved MS-dashet da DVDX-2 er for dårlig en afspiller til at være interessant (IMO).

Ku' være jeg lige skulle få RJK til at returnere mit component kabel og så gå i gang efter bedste evne med at hex patche (hvilket i sig selv ikke er helt uden charme ;-)).
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
nikonikoSkrevet 09/04-04 14:58, rettet 09/04-04 14:58 
Jmog>
Nu har du jo aldrig fortalt os hvad det er for et apparat du skal slutte din PAL GC til.

Den skal tilsluttes min almindelige CRT monitor.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig