X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bedste film I ikke har hørt om:


Svar
RJKRJKSkrevet 03/04-03 00:51, rettet 03/04-03 00:53 
Donnie Darko.

Jeg har vidst aldrig reklameret for den i dette selskab før, men jeg ved at flere herinde deler filmsmag med mig, så hermed får I chancen for også at opdage en helt speciel oplevelse.

Filmen er svært beskrivelig, da den falder udenfor alle gængse genrer. Her er både drama, gyser, science fiction og ungdomsfilm. Handlingen er ikke nemmere at sætte fingeren p... Se hele indlægget


MSN.Film: Donnie Darko (af undertegnede)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
119 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 03/04-03 00:51, rettet 03/04-03 00:53 
Donnie Darko.

Jeg har vidst aldrig reklameret for den i dette selskab før, men jeg ved at flere herinde deler filmsmag med mig, så hermed får I chancen for også at opdage en helt speciel oplevelse.

Filmen er svært beskrivelig, da den falder udenfor alle gængse genrer. Her er både drama, gyser, science fiction og ungdomsfilm. Handlingen er ikke nemmere at sætte fingeren på. Første gang jeg så den greb jeg mig selv i at sige "Jeg glæder mig til at finde ud af, hvad den handler om" - det var ti minutter før rulleteksterne...

Det er en både ubehagelig, opløftende og enormt morsom film, der stiller høje krav til sit publikum. Man får INGENTING foræret. Uden at der skal drages andre sammenligninger, så vil jeg tro, at dem der får noget ud af den, er dem der også fik noget ud af Fight Club.

Mere vil jeg ikke sige. Jeg synes at dem der ikke har set den, skulle gøre det. Den skulle være ude på DVD i Danmark, omend jeg ikke selv har kunnet finde den. De har den dog i England hos fx Future Entertainment til under 100 kroner. Det er et fund til prisen.

Skulle der være andre herinde end Regn og StrideR der har set den, er jeg selvfølgelig også klar på en diskussion. Én ting har jeg fundet ud af: der er ikke to, der har fået det samme ud af filmen...

MSN.Film: Donnie Darko (af undertegnede)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MadsMadsSkrevet 03/04-03 01:06 
Jeg fik en hel del ud af Fight Club, så 1 stk. Donnie Darko er lige bestilt hjem, så må vi se hvad det er for noget.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
RJKRJKSkrevet 03/04-03 01:07 
That's the spirit :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 03/04-03 01:14, rettet 03/04-03 01:14 
Så må jeg også hellere finde en Fight Club til rimelige penge ;)

Donnie Darko bliver bestilt så snart jeg kan komme på net-tæsk igen, så jeg kan se hvad det er jeg har at gøre med...

Tilfreds? ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
la0sla0sSkrevet 03/04-03 02:00 
Jeg regner med vi må følge tråden op?!?
Wonder Boys.

Curtis Hansons geniale rare lille film der ligger mellem de to store produktioner LA Confidential og 8 mile.

Michael Douglas har hovedrollen, Tobey Maguire, Robert Downey Jr., Katie Holmes og ikke mindst Frances McDormand, spiller med i filmen. Filmen er egentlig ikke speciel som ovenstående, men er en dejlig komedie hvor Douglas spiller sit bedste spil nogensinde, og det siger meget. Den handler om en forfatter der lider af en skriveblokering, ryger for meget hash samt en masse andet. Filmen har et Bob Dylan soundtrack (vandt en oscar) og er helt igennem rar og dejlig. Den har sin egen stemning og vokser til mere end blot en komedie, men handler også om det at være en 'wonder boy' og hvordan man måske kan forvalte sit liv. Den er værd at se, pga det gode skuespil, den rare stemning og ikke mindste den fede historie. Som der blev sagt i Bogart "første gang man ser den er det en god film, anden gang man ser den er det en rigtig god film".

En anden film som det virker til at ingen har set er Ghost Dog med Forrest Whitaker i hovedrollen som handler om en sort samurai i New York der lever efter det Hagakure overleverede samurai kodeks. Film er en Jim Jarmusch film og er sublim både på lydsiden og rent æstetisk.. virkelig værd at se.

Sluttelig er der lige at anbefale "Spider" med Ralph Fiennes i hovedrollen som en sindslidende person, den er utrolig barsk at se og en af de lidt mere udfordrende og subtile film, hvor det ikke bliver banket ihovedet at man skal mene og tænke og blive overrasket og forvirret somi Donnie og Fight Club (men de er jo fabelagtige i sig selv de to film). Filmen giver et præcist og ubehageligt billede af en psykisk sygs sind.. den er ubehagelig, men meeega god.


Nåja og til sidst: Shadow of the vampire med John Malkovich.. den er syret og morsom
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 03/04-03 02:05, rettet 03/04-03 02:06 
Om jeg fejlvurderer Donnie Darkos "sjældenhed" eller bare går for meget op i film ved jeg ikke... I hvert fald kender jeg alle dem du nævner særdeles udmærket. Jeg er glad for Shadow Of The Vampire (fordi Willem Dafoe er fantastisk) og meget glad for Wonder Boys (fordi det er en gennemsympatisk film). Spider fik jeg desværre ikke set i biffen (you know who's to blame... ;p) og Ghost Dog... Tja, nu har jeg ejet den i to år uden at have taget mig sammen til at se den.

Nu vi alligevel er kommet væk fra Donnie Darko (og det er okay), så vil jeg også anbefale Requiem For A Dream. Dog med det store forbehold at jeg egentligt ikke rigtigt kan anbefale den, fordi den er så skræmmende ubehagelig. Var jeg ikke afholdsmenneske til at begynde med, så var jeg blevet det efter den film. Den burde indføres som fast film i skolerne. Jeg beundrer den for sin teknik, ærlighed og gode skuespil, og er glad for at eje den og have støttet den, men jeg tror aldrig jeg vil se den igen...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OmenOmenSkrevet 03/04-03 02:08 
Jeg ved ikke hvor stor en hemmelighed denne film er, men Roman Polanskis "Ninth Gate" måså absolut være en af de mest undervurdere og oversete film i min "bog".
Det er gys i bedste Alfred Hitchcok stil, og temaet til filmen er noget af det bedste til en gyserfilm, i nyere tid (endeligt nogen der ved hvor meget musik betyder, specielt for denne genre).

Som sagt er det måske ikke ligefrem en obskur titel, men alligevel kan jeg kun råde folk der endnu ikke har set den, til at få fat i den hurtigst muligt. Den kan købes for billige penge i f.eks. "Stereo Studiet".
Vote Ficus!
MIKA-LMIKA-LSkrevet 03/04-03 02:16 
Jeg kan kun støtte op om Requiem For A Dream, den film, skuespillet, scoret - alt er i topklasse!

Jeg har set den et par gange nu, da den er ikke mindre end fantastisk, men jeg ender altid med at have virkelig ondt i maven, og generelt have det dårligt - som var jeg syg, efter at have set den. Filmen kommer virkelig ind under huden; vis den til dine venner der måske drikker lidt for meget og andet i den dur, om ikke andet kommer de i hvert fald over på "den rigtige side" resten af _den_ aften....

Filmen er kort sagt ubehagelig god.
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
la0sla0sSkrevet 03/04-03 02:16, rettet 03/04-03 02:19 
Requiem For A Dream er barsk.. meget... og er et must at se... men den er fucking hård at komme igennem...
Ninth Gate er en undervurderet film.. men på ingen måde fantastisk, den fik lige lovlig mange tæsk på vejen da den udkom, meeeeeen den er ikke stor synes jeg ikke.

To film der er meget smalle men værd at se fordi de lige præcis er enormt fantastiske er Ed Harris' Pollock om maleren af samme navn.. den film er skiiidegod.. den anden er Rolf de Heer's Den gamle mand der læste kærlighedsromaner... jaja det lyder sygt, men Richard Dreyfuss spiller sin bedste rolle i laaaang tid og filmen handler om en gammel mand der skal tilbage til junglen for at jage et farligt kattedyr (mere siger jeg ikke), men det er ikke så meget det overfladiske i historien som lagene under og den utrolige billedside der gør filmrn.. nåja og at de Heer er en speciel filmskaber.

Undskyld hvis det virkede som namedropping
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 03/04-03 02:19 
Ninth Gate synes jeg ender i kategorien "dårlig". Ellers interessant setup, spænding i starten og interessant musik, men... En handling der kuldsejler i anden halvdel, forudsigligheder én masse og lige så mange løse ender. En potentielt god film, men en forfatter/instruktør der ikke har gjort sit forarbejde godt nok (eller også er der gået noget seriøst galt under produktionen).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
asmasmSkrevet 03/04-03 04:03, rettet 03/04-03 04:10 
Jeg kan kun tilslutte mig at Donnie Darko er en både genial og syret film.

Og nu vi snakker undervurderede film...og er man så gammel at man kan huske. 80'erne. "chaos computer club", og atari som andet end spillekonsol så er "23 (Nichts ist so wie es scheint)" (der bygger på virkelige hændelser) et must (eneste ulempe er at den afaik kun eksistere på tysk)(og hvis man ydermere har læst Robert Anthon Wilsons "Illuminatus", så er der ingen vej udenom, den film skal ses...)

imdb 23
I am Neo-ExDeath, I will destroy all memory...all time...all existence. Then I too will pass away....forever!
Star SoldierStar SoldierSkrevet 03/04-03 09:10 
Den film jeg blev mest overrasket over var faktisk en film jeg købte ved et uheld (troede det var Ghiblis Pompoko), jeg modtog i stedet TAMPOPO he he, en gammel Japansk film som blev smidt over i hjørnet, jeg tænkte oh well, den kostede jo kun $10, jeg fik så set den en dag og den har siden stået som en keeper, normalt syntes jeg Japanske film in general sucker!, men Tampopo er TOP dollar!.

Tampopo, den perfekte Raman
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 03/04-03 09:48 
Ingen tvivl om at Donnie Darco er en fed film! Jeg glæder mig bare til at se den igen, så jeg måske fatter hvad den handler om! ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
dchangdchangSkrevet 03/04-03 09:50 
Kan kun være enig med RJK både mht til Donnie Darko og Requiem For A Dream. Især sidstnævnte. Sjældent har jeg set en film der bruger teknikken så flot, og så overbevisende.

Men den største må da nok være Memento. Hele synopsen er ikke mindre end genial.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
MadsMadsSkrevet 03/04-03 10:12 
Jeg er også VILD med Memento, men at den er en sjældenhed er vist så meget sagt ;)
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
MåsseMåsseSkrevet 03/04-03 10:18 
Jeg vil lige gøre lidt reklame for en af Aalborgs bedre steder at købe DVD skiver...Hvis i går ind under Movie World....kan i se lidt om de betingelser der er...men der kan nævnes at der er fri forsendelse og fortoldning..... så deet

Aalborgs fedeste
Jeg har købt to Xboxe i håb om at få ligeså meget power som en ps2
AmbyAmbySkrevet 03/04-03 11:38 
Kan kun bifalde Donnie Darko og Requiem... Gode film som man skal se. Af andre jeg har fundet fremragende men nemt kan overses :

Dark City
eXistenZ
The Thirteen Floor
Thuesday (must see, for vild)
Cube (etteren er betydelig bedre end toeren)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
dchangdchangSkrevet 03/04-03 11:51 
Hvis vi snakker lidt mere mainstream, er The Usual Suspects og The Shawshank Redemption særdeles højt placeret på mim personlige liste. Især den sidste. Stephen King er the champ. Den Grønne Mil kan vi osse lige tage med.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
flottenheimerflottenheimerSkrevet 03/04-03 18:26, rettet 03/04-03 18:27 
Donnie Darko er en helt igennem fantastisk film, der desværre ikke blev set af ret mange. Både jeg og kæresten har reklameret kraftigt for den til venner, bekendte og kolleger siden vi så den i Palads.
Den har helt sikkert en placering på min personlige film top 20. Synd og skam at den blev lanceret så svagt.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 03/04-03 19:25 
Har I set The Eye? - Måske ikke verdens mest geniale film, men hella good til en aften, hvor man bare søger et cheap thrill.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 03/04-03 19:50, rettet 03/04-03 19:55 
Jeg kendte ikke til Requiem for a dream og Donnie Darko - men nu bliver jeg nødt til at se dem.

Måske lidt mere mainstream:

Hvad med Jacobs Ladder? Den vil jeg sindssygt gerne se.

Ohh...Og MIKA-L - dette er fra et review på Amazon:

"Requiem for a Dream is a noteworthy film, but watching it twice would qualify as masochistic behavior."

Hehe!

Edit: Siger Session 9 jer noget? Er den god?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
crying outcrying outSkrevet 03/04-03 20:45, rettet 03/04-03 20:53 
Fedeste film er stadig Galaxy Quest. Sad og saa den i den lokale her i Liège - og var absolut den eneste der grinte over "Jane Doe" i 'rulleteksterne' .... Har siden hen koebt den paa DVD, of coz' ;)

rettet : denne film kom aldrig 'rigtigt' op i biografen hernede - saa den under en 'SF festival' - har ioevrigt aldrig set DVD'en hernede, koebte den i DK.
Jusqu'a ici tout va bien....
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 03/04-03 21:03, rettet 03/04-03 21:07 
RJK >
Mere vil jeg ikke sige. Jeg synes at dem der ikke har set den, skulle gøre det. Den skulle være ude på DVD i Danmark, omend jeg ikke selv har kunnet finde den. De har den dog i England hos fx Future Entertainment til under 100 kroner. Det er et fund til prisen.

Den distribueres af Egmont, så helt umulig skulle den ikke være at finde herhjemme... >:)

Kan kun tilslutte mig folks filmsmag i dette emne, det var da helt utroligt!

'Dark City', som Dark-Light anbefaler er i øvrigt en ufattelig overset kultfilm af manden bag 'The Crow' (Brandon Lee), som begge står højt på listen over de mest mindeværdige og originale filmuniverser jeg til dato har oplevet. Som 'Donnie Darko' eksperimenterer 'Dark City' også med publikums tanker på den her "hvad foregår der, jeg vil vide mere?!"-måde...

'Cypher' af Vincenzo Natali (den originale kultfilm 'Cube' -> lovende fortsættelse er på vej!!) har udover 'Donnie Darko' været en mine seneste største filmoverraskelser. Den er vist endnu ikke udgivet, for jeg så den på en VHS screener. 'Cypher' minder om en "Alfred Hitchcock møder James Bond møder Total Recall/Sidste Udkald (Arnold)"-film i dette her film-noir univers, hvor man ikke fatter en bønne, men det hele er bare så godt sat sammen med et utrolig højt spændingsniveau. Er man til 'Donnie Darko', 'Dark City', Alfred Hitchcock og højteknologiske spionfilm er 'Cypher' et must, så hold øje med den. Det er mig en gåde, hvorfor den ikke har fået bio-premiere herhjemme... Den bliver distribueret af Miramax.

Review: http://www.darkhorizons.com/reviews/t030311a.htm

IMDB: Cypher (2002)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
MIKA-LMIKA-LSkrevet 03/04-03 21:07 
Born2Play >
Ohh...Og MIKA-L - dette er fra et review på Amazon:

"Requiem for a Dream is a noteworthy film, but watching it twice would qualify as masochistic behavior."

Hehe!

Jeg _vil_ opnå et stadie hvor jeg kan se Requiem uden at få det dårligt! Desværre er det ikke lykkes endnu, end ikke efter at have set den godt 10 gange....

....har heller ikke turdet købe den endnu. (men har den dog altid på ønskesedlen, for så er det i det mindste ikke 100% min skyld at jeg ikke har den ;)
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
RJKRJKSkrevet 03/04-03 21:24, rettet 03/04-03 21:26 
Det er lidt skræmmende, at så mange har samme "unormale" filmsmag. Jeg er i øvrigt også vild med Dark City og den er også rimelig ukendt. Det var dog en af de film jeg fulgte år før den kom og dermed var fuldt ud forberedt på dens kvaliteter (cirka det samme med eXisteZ og Cube for mig). Donnie Darko kom ud af "ingenting" fra en debutinstruktør og hovedsagligt skuespillere, der ikke havde gjort sig positivt bemærket før (og det inkluderer vel Patrick Swayze...? ;p).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
crying outcrying outSkrevet 03/04-03 21:29, rettet 03/04-03 21:29 
RJK >
Det er lidt skræmmende, at så mange har samme "unormale" filmsmag.

hmmm.. skal vi definere 'unormal' ;P Er selv helt vild med en fransk film der hedder Assasains! Saa den en gang under 'natfilmsfestivalen' i Palads (maa vaere 5-6 aar siden). Sej film af Mathieu Kassowitz ! (ja ja .. ham MAA i da kende)
Jusqu'a ici tout va bien....
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 03/04-03 21:46, rettet 03/04-03 23:06 
RJK >
Det er lidt skræmmende, at så mange har samme "unormale" filmsmag. Jeg er i øvrigt også vild med Dark City og den er også rimelig ukendt. Det var dog en af de film jeg fulgte år før den kom og dermed var fuldt ud forberedt på dens kvaliteter (cirka det samme med eXisteZ og Cube for mig).

Samme her med Dark City og eXistenz. Førstnævnte kom alt, alt for sent hertil DK... Jeg importerede et skummelt VHS NTSC-bånd igennem Fantask i sin tid. Ser i øvrigt frem til Alex Proyas 'I, Robot' med Will Smith...

Vil lige tilføje 'Pitch Black' som en af de mest originale sci-fi oplevelser, jeg har set siden 'Aliens'. Vin Diesel er i øvrigt i gang med en hel trilogi med Riddick-karakteren.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SaturinoXSaturinoXSkrevet 03/04-03 22:00 
Ghetto Blaster, Half Baked, How High Mandrill'en Bad Taste,Braindead, Evil Dead 1,2,3 er GULD over Alt Diamant?!
Mess With Me, You Mess With Moi Familia - Vatos Locos!
MadsMadsSkrevet 03/04-03 22:10, rettet 03/04-03 22:51 
Harry, un ami qui vous veut du bien. Eller bare; With a Friend like Harry.

Den havde jeg faktisk ikke hørt om, før jeg så den.

Og så kiggede jeg lidt på hvad instruktøren ellers havde været indblandet i, og fandt derefter frem til Ressources humaines/Human Resources, hvilket blev et rigtig godt fund for mit vedkommende.

EDIT: Saturday Night and Sunday Morning, kom også som lidt af et chok, rigtig fed film.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
AmbyAmbySkrevet 03/04-03 22:10, rettet 03/04-03 22:18 
Hmm det ser da vist ud til at jeg skal snakke film med et par personer til kt6 :)
Andre af mere asiatisk herkomst man kan se frem til :
- The Returner
- Zu Warriors
Self hvis man er til den stil..

Af udkommende ting kan nævnes: Brother

EDIT: De har en anden stil end herover, og jeg synes det er til det bedre. Der kan dog også være skuffelser. På Roskikilde sidste år var der Tetsuo II(Body Hammer). Jeg havde høje forventninger til den, men blev så skuffet at jeg gik ½ inde i filmen(noget jeg normal aldrig gør)

Set i bagspejlet er den original, og film som Matrix og det danske dogme projekt(håndholdt) kopierer fra den, men den kunne slet ikke fange mig.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
AmbyAmbySkrevet 03/04-03 22:22, rettet 03/04-03 22:22 
SaiYaJiN >
Bad Taste,Braindead, Evil Dead 1,2,3 er GULD over Alt Diamant?!

Useless trivia :
- Bad Taste var noget Peter Jackson optog som et hobby-projekt, men de blev ved med at adde til projektet og til sidst blev det en film.
- Evil Dead 2 er stortset magen til etteren, bare med et større budget.
- Både Sam og Bruce har lyst til en Army Of Darkness 2, men pga. dårlig økonomi kan de ikke. De har haft samtale i forbindelse med Spiderman 2, men de ved ikke om det bliver til noget....

Disclaimer: Alt er taget (i ægte RJK-stil) on-the-top-of-my-head, og derfor kan der forekomme fejl. Folk kan rette til som de lyster..
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 03/04-03 23:15 
RJK >
Donnie Darko kom ud af "ingenting" fra en debutinstruktør og hovedsagligt skuespillere, der ikke havde gjort sig positivt bemærket før (og det inkluderer vel Patrick Swayze...? ;p).

Den bedste præstation han nogensinde har leveret er i 'Point Break' (1991), hvis det skulle være op til mig. Ellers har han absolut ikke været på toppen siden 'Road House' (1989) og 'Ghost' (1990).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
asmasmSkrevet 03/04-03 23:17 
Kom lige på et par gode syre film mere =)

"Naked lunch" af David Cronenberg, med peter weller i hovedrollen (Robocop/videodrome)

og

"Fear and Loathing in Las Vegas" af terry gilliam med johnny depp i hovedrollen
I am Neo-ExDeath, I will destroy all memory...all time...all existence. Then I too will pass away....forever!
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 03/04-03 23:21, rettet 03/04-03 23:23 
Dark-Light >
Andre af mere asiatisk herkomst man kan se frem til :
- The Returner
- Zu Warriors

The Returner skulle være ret lovende og a la Matrix.
Zu Warriors er for vild, men temmelig forvirrende historie. Den lever helt klart på den overdramatiske brug af CGI-effekter...

Ellers ser jeg frem til Ryuhei Kitamuras ('Versus') 'Alive', som vises på Natfilmfestival i KBH, Palads på søndag. Der er desværre udsolgt... >:(
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 04/04-03 15:48 
Donnie Darko. Yes, den har jeg aldrig fået set. Har fået at vide flere gange at den SKAL ses >.< Helt ukendt er den altså ikke.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Per SPer SSkrevet 04/04-03 21:37, rettet 04/04-03 23:24 
Den japanske Versus er da meget fed, men det er mere på den overfladiske Evil Dead II vi-giver-den-lige-en-skalle og lader hele filmen være én lang slåskamp mod dæmoner i en skov.

- hvilket er fedt nok ;o)

Ellers kan jeg anbefale Alejandro Jodorowski's Santa Sangre (Helligt Blod). Den ultimative kult film.

Jeg tør godt stå ved at jeg finder Donnie Darko interessant, men så heller ikke mere. Det er positivt at en film af denne type, godt kan dukke op i USA. Og danske biografer (hvilket var meget overraskende).

Er ret sikkert på at hvis den var tysk eller fransk, så havde halvdelen af jer - ikke rørt den med en ildtang.

Knægten er i bund og grund en utilpasset, usympatisk spade der trækkes rundt af omstændighederne. Den diffuse brug af tidsforskydning og skizofreni ændrer ikke på noget..

- dem der er i samme aldersgruppe som den unge knægt - er sikkert vildt uenig med mig. Fint nok. Ung, rebelsk og uden hold i virkeligheden (meget rammende).
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
Star SoldierStar SoldierSkrevet 04/04-03 21:59 
Pheeew, tak Per :) , jeg turde ikke sige noget om jeres Darko bunny frenzy (god nok at i kan lide den), men den sagde mig heller ikke noget specielt.

Ret sjov tekst Per, men de unge punks føler sig nok ikke truffet.

Respekt at i går så meget op i film!, jeg ser selv mange, men tager det ikke som en religion, sucker en film, så står jeg ikke og agere som human shield for den (bare fordi den har fået gode ratings).

Bare som en note; I snakker med en person som lige har kæmpet sig igennem en film som Golden Chicken, historien om en Hong Kong luder som man følger igennem 20år ;)

Golden Chicken
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
RJKRJKSkrevet 04/04-03 22:46 
Per S >
Knægten er i bund og grund en utilpasset, usympatisk spade der trækkes rundt af omstændighederne

- dem der er i samme aldersgruppe som den unge knægt - er sikkert vildt uenig med mig.

Heh, ja, det var vist det vi snakkede om den anden dag mht. afstand til målgruppen ;p

Jeg finder ham meget sympatisk.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 04/04-03 22:54, rettet 04/04-03 22:56 
Mange kan på den anden side få nogle ret pudsige akademisk-lignende fortolkninger ud af Donnie Darko. Tag f.eks. denne brugerkommentar på Scope.dk (link forneden)

Der er dem, der kan få et større tankepuslespil ud af filmen, og så er der dem, der vælger 'den lette udvej' ved at sammenfatte dens mange forgreninger til en kortere helhed - og måske undervurderer den? Kommer nok i sidste ende an på med hvilke kritiske øjne man ser den med.

At se Donnie Darko (SPOILERS) - 4. december, 2002
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Per SPer SSkrevet 04/04-03 23:37, rettet 05/04-03 00:02 
Tænke nok at der ikke var nogen af jer "mainstream fans", der overhovedet var i stand til at kommnentere min bemærkning om Santa Sangre. - og så ellers bare citerer og linker til andre folks udtalelser/meninger.

- lige præcis dén film står åben for fortolkning af dens mange lag og brug symbolik, moderbinding, scenografi og næsten subliminal brug af filmhentydninger. Bl.a. Den Usynlige Mand.

Og nej, der er ikke meget hjælp at hente på Imdb (udover user comments). :P

Hjalp for en del år siden en studerende med en afhandling om filmen. Den blev fremvist til en måbende forsamling, analyseret, debateret og overraskende rost.

Den (afhandlingen) fik topkarakter.

Men da filmen ikke umiddelbart er tilgængelig på DVD, er der selvfølgelig ingen af jer der har set den.. ;o)
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
Per SPer SSkrevet 04/04-03 23:55, rettet 04/04-03 23:59 
Bemærkning:

Hvor er det plat at sammenligne Donnie Darko med David Lynch's film (Scope forum) bare fordi det narrative kræver koncentration før handlingen siver ind på lystavlen.

Igen er det en amerikansk instruktør man finder og sammenligner med - hvor er det bare sørgeligt.

Lynch toppede efter min mening med Blue Velvet og til dels Wild At Heart. Blue Velvet vinder på dybde og symbolik.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 05/04-03 00:35, rettet 05/04-03 02:03 
Jeg har nu fået set Session 9 - "Dødens hospital". Og fandt den ikke så lidt underholdende.

Den bør helt klart ses, hvis man kan lide et godt "mind-fuck".

- Do it Gordy!

EDIT: Under en søgning på Zu Warriors, faldt jeg over dette spændende projekt:

NAQOYQATSI - sidste kapitel i en trilogi
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
AmbyAmbySkrevet 05/04-03 04:02 
Per S:
Så istedet for at sidde oppe på din ophøjede, selvforgyldte niche-pedistal og hyle over os små uvidende myg er yammerlige at høre på, kunne de komme med en række forslag til film der skulle ses.
Det er jo tydeligt at du mener at man skal væk fra alle de gængse lande og ned til de hjemmelavede side-gyde film, så kun venner, familie og 3 høns kender til.

Folk kan vel sammenligne med hvad de vil, bare det giver mening for dem selv. Det smukke er at der ikke er en endegyldig løsning, og en der intet kender til filmverdenen er fuldt ud lige så godt til at bedømme filmen, som ham der kender alle verdens instruktører og har anmeldt film hele sit liv. (Dette gælder også spil og musik)

Slutteligt skal lige siges at det ikke var ment nær så hård som det var skrevet. Jeg vil absolut heller ikke stå i vejen for en filmoplevelse, og vil da gerne tage en idé op med at vi evt ser en overset film til KT(eller finder en weekend og ser en 10-15 stykker :D)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
la0sla0sSkrevet 05/04-03 12:02, rettet 05/04-03 12:03 
Ja og hvis jeg skal være helt med på den gryde ballade i er ved at koge op, så kan jeg jo nævne den finske film Manden Uden Navn, som er eminent spillet og spækket med sort samfundshumor. Den er viiirkelig værd at se og har endda for ikke så forbandet lang tid siden været at finde i biffen.

Nu må jeg da for helvede være mega cool?

Eller Pedro Almodóvars Tal til hende, som rent faktisk er skide god og teeeemmeligt syret tager vi den noget 'føle føle' agtige titel ud af ligningen... EDIT syret i den forstand at den liige kammer lidt over på en forventet, og så alligevel ikke forventet måde..

nu måååå jeg da være cool? Råbte den lille dreng fordi han havde jo også set specielle film og ville gerne høres.
Btw. Den gamle mand som jeg har nævnt af Rolf de heer er at leje i forskellige udlejningssteder i øjeblikket.. i går glip af noget..
:)
Hvad sker der?
AmbyAmbySkrevet 06/04-03 01:22 
Må jeg være så fræk at høre om Per vil komme med en kommentar eller blev der bare lagt i ovnen, for så at gå og lade det brænde ud ?
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 06/04-03 15:53, rettet 06/04-03 16:17 
Hvorfor nu gå helt amok? Skal vi ikke bare bruge denne tråd til at komme med spændende og (måske)nye filmforslag?

Gør det ikke lige meget om man kan lave en 100 siders afhandling om filmen, eller det bare er fredags underholdning? - Så længe det bare gir én et eller andet?

Edit: Hvad jeg prøver på at sige -

Hvorfor er det så svært at acceptere, at man kan have interesse for noget på forskellige niveauer?

Nogle kan lide at fordybe sig i intellektuelle film, med substans og højere mening. Mens andre bare vil underholdes. Det samme med videospil. Hvorfor skal der være en hellig krig mellem casual og de såkaldte hardcore gamere?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
AmbyAmbySkrevet 07/04-03 22:53, rettet 08/04-03 10:04 
Og de film som af uforklarlige årsager ikke kom i biffen :
- The Boondock Saints
- Memento (Ok, den har åbenbart gået i biffen, men prøv engang om i kan abstrahere fra det faktum og begynde at snakke om selve problemstilling, ikk ?)

BTW nogen ser kender kampsport-film som skal ses. Bare så man slipper for at vente et år på at en eller anden hollywood instruktør kopierer ideen :)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
Per SPer SSkrevet 08/04-03 00:29 
Memento har gået i biffen..
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
AmbyAmbySkrevet 08/04-03 09:54 
Ok, det må have været kort tid, for jeg lagde ikke mærke til noget som helst.
Pointe er dog at filmen har haft det svært, da ingen rigtig troede på ideen, og så går den hen og bliver et hit...
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 08/04-03 09:58 
Memento gik i hvert fald i Vordingborg, inden den blev udgivet på vhs og dvd.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
119 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig