X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilmediet på Uni


Svar
MIKA-LMIKA-LSkrevet 01/04-03 12:56 
Der har været lidt småsnak om det i Metroid Prime-tråden, men hermed er der lavet en dedikeret tråd til Spilmediet på Universitetsniveau.

Jeg står selv overfor at skulle påbegynde en videregående uddannelse efter næste sommerferie, og ville jo ikke have noget specielt imod at der heri kunne inddrages lidt fra spilverdenen. Jeg sigter pt. efter datalogistudiet, med Informatik som sidefag, men hvad jeg er mest interesseret i at høre, er hvad I andre har tænkt jer, og måske høre fra folk der ved hvordan man kan drage spil ind i sine studier.

Og måske er der allerede nogen der er så heldige at de allerede _er_ påbegyndt et studie, hvori de kan inddrage spilmediet?

Gode råd, hvis man til en vis grad ønsker af beskæftige sig med spilmediet efter endt uddannelse, er selvfølgelig også velkomne.
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
la0sla0sSkrevet 01/04-03 13:09 
Informatik og Humanistisk Informatik er to studier hvor du i hvert fald vil få muligheden for at se på spil. Så er der medievidenskab og muligvis kan man i nogle af de æstetiske uddannelser finde muligheder for at se på spil. En anden ting man skal have for øje, er jeg blevet forklaret af en der kigger på sagen nu, er at der rent faktisk ikke er særlig mange gode bøger om emnet. Udover det skal man nok også være klar over at det ikke er med det samme at man kan dykke ned i emnet. Jeg studerer et fag, hvor jeg ikke kommer til at se på spil, og spørgsmålet er vel også hvor interessant det er. Der er ingen tvivl om, at det vil være spændende at se på, men spil er jo et medie der for det meste kun vil underholde og derfor måske kun kan anskues fra den måde mediet påvirker brugere samt hvordan de kommunikere med brugere. Plus at der jo er online fænomenet at se på. Det jeg mener er, at der ikke rigtig findes spil (udover Ico måske) der vil så meget mere end at underholde og som rent faktisk har nok at byde på til at retfærdiggøre en længere undersøgelse. Ikke at jeg er ekspert, men det er bare mit milde bud. Men selvfølgelig vil udformningen af mediet og de rent overfladiske kendetegn ved spil være interessant, men om der er nok dybde VED JEG IKKE. Meeen der er vel nok at se på, alligevel hvis man vil undersøge hvad det underholdende aspekt er mellem gamle arcade klassiskere og Splinter Cell.
Hvad sker der?
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 01/04-03 14:15, rettet 01/04-03 14:20 
la0s >
En anden ting man skal have for øje, er jeg blevet forklaret af en der kigger på sagen nu, er at der rent faktisk ikke er særlig mange gode bøger om emnet.

Nu er bøger vel nødvendigvis et krav for at arbejde med spil. Jeg kender flere, der læser datalogi på AAU, og de køber (i al fald på de senere semestre) nærmest ikke bøger.

la0s >
Udover det skal man nok også være klar over at det ikke er med det samme at man kan dykke ned i emnet.

Nu kender jeg ikke så meget til div.studieordninger, men så vidt jeg kan se, kan man sagtens lave et projekt om spil på AAU´s tek-nat basis udddannelse.

Herudover kan jeg da også se på AAU informatik er der ved at blive skrevet et speciale om spil, så i al fald på AAU er der okay muligheder for at arbejde med spil!

Selv ser jeg muligheder i at skrive speciale i Simcity ;) Der kunne man sikkert komme ind på en masse vælger- og organisationsteorier ;)

EDIT: jeg tror også det var en musik-studerende, som var ved at lave et projekt, der vist skulle handle om spil-lyd og musik og hvordan det påvirker.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig