X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Kontroll


Svar
psychomantispsychomantisSkrevet 15/03-04 22:54, rettet 15/03-04 22:56 
Nyt svensk tv-program om spil gik i luften her til aften 20.30 på SVT2. Jeg var umiddelbart positivt overrasket over at de behandlede spilmediet med en respekt og modenhed man ikke før rigtigt har set på tv. Jeg må dog indrømme at jeg ikke er så forfærdelig stiv udi det svenske sprogs finurligheder, og jeg fattede ikke alt hvad de sagde. Men det virker som om de har fat i den lange ende.

Især var det positivt at spilnyheder og anmeldelser var helt up to date. Men hvor mange krummer der egentligt var i det de sagde har jeg som sagt lidt sværere ved at tolke.
Men de virkede som om de vidste hvad de snakkede om i det mindste.

Jeg synes man savner gevaldigt et tilsvarende initiativ i dansk tv. Jeg mindes kun Raketfart som et godt bud, men det var jo ikke rentdyrket spil men mere populærkultur i sin helhed. Vi har lige nu kun Troldspejlet på landsdækkende tv, og det er jo henvendt til børn og anmeldelserne er meget sjældent særligt gode.

Nej, vi mangler et program a'la kontroll som tør tage mediet seriøst og lave et sobert program om alt om videospil. Og der er nok af features at tage fat på udover lige
(p-)reviews, f.eks. besøg hos udviklere, temaer om de forskelleige platforme, genrer, retro o.s.v.

Men indtil nogle initiativrige mennesker med god forstand på spil får sparket de snævertsynede briller af tv-folkene, må vi nok nøjes med kontroll som virker lovende.
SumezSumezSkrevet 15/03-04 23:35 
Hmm. Jeg er ked af at jeg gik glip af det program, så. :!
Du skal nok ikke regne med at de danske tv-kanaler begynder at producere noget, før de har et pålideligt koncept, de kan købe.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
biggiesbiggiesSkrevet 16/03-04 00:35 
du må da også kunne huske Hi-Score som blev vist på TV Danmark, uha det var tider :)
Zzap!Zzap!Skrevet 16/03-04 09:25 
Sumez>
Hmm. Jeg er ked af at jeg gik glip af det program, så. :!

Don't cry little Timmy, det kommer igen "i dag" efter midnat, og igen fredag nat. Sooooo set that VCR!
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 16/03-04 12:15 
Baseret på infoen på Tekst-TV, ser det godt nok fedt ud det program...

"Nogle" på P:R, kan sikkert godt glæde sig til at se et indslag om en "DDR-forening", eller hvad det var den blev kaldt :)
ChronoChronoSkrevet 16/03-04 15:39 
Har I set spil-dokumentar-serien Icons? Den er også ret god.

Dokumentarens webside
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 16/03-04 16:14 
biggies>
du må da også kunne huske Hi-Score som blev vist på TV Danmark, uha det var tider :)

Det var godt nok forfærdeligt, det program, men det gider jeg slet ikke diskutere igen, for den smøre har vi været igennem. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 17/03-04 19:05 
Næste gang kan vi åbenbart se Tobias fra Super Play. Det kan jeg ikke gå glip af. Tobias er ene mand ansvarlig for hele min fascination af japanske RPG.
Ja, hvis det ikke var for Power Player, ville jeg nok slet ikke være her på P:R i dag. :)

Og så kigger E-Type åbenbart forbi. Utroligt at de stadig findes. :P

Link...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FourDFourDSkrevet 17/03-04 21:48, rettet 17/03-04 21:55 
Der var da også et eller andet spil program på 3(+).
Kan ikke huske hva det hedder, men det var ret middelmådigt.
Værten viste tydeligvis ingen respekt for spillene, og havde hele tiden et helt vildt falsk smil.

Var i det hele taget ret dårligt.
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
SumezSumezSkrevet 17/03-04 21:51 
Ja.. Nu da jeg er frit stillet til at udtale mig om det program *host*, kan jeg ikke understrege nok hvor amatøragtigt det er lavet. Danmark har virkelig meget at lære indenfor spiljournalistisk. Sverige har nu haft Super Play i over 15 år..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Zzap!Zzap!Skrevet 22/03-04 19:12 
Husk 20.30 Sverige 2.
Born to kill space
LessCDTLessCDTSkrevet 22/03-04 19:20 
WilliDaRappa>
Der var da også et eller andet spil program på 3(+).
Kan ikke huske hva det hedder, men det var ret middelmådigt.
Værten viste tydeligvis ingen respekt for spillene, og havde hele tiden et helt vildt falsk smil.

Var i det hele taget ret dårligt.

Værten var Jason Watt :) Hvem i alverden har dog fundet på at sætte en racerkører på som spilprogramsvært!! Og du har ret! Han var den mest falske vært jeg nogensinde har set, og det eneste han kunne var at gentage det den øvrige spilanmelder lige havde sagt... :P
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
MrCaseMrCaseSkrevet 22/03-04 21:07, rettet 22/03-04 21:10 
hvorfor lever vi i dette lille bitte land, hvor kun det største pop bliver accepteret og omtalt?

...det var jo et godt program, og med en helt helt anden seriøsitet omkring det at spille, end det der teen-ager drenge-pjat der er i Danmark, når de programmer kommer..
Have you considered sucking less?
PlaykidPlaykidSkrevet 22/03-04 21:09 
Underholdende og det virkede godt, men jeg havde foretrukket et andet sprog end svensk, jeg forstod ikke ret meget, på nær da der var undertekster.
Spiller nu: Halo 3
SumezSumezSkrevet 24/03-04 01:48 
Dejligt at se et godt spilprogram. Man kunne godt være foruden indslaget om figurernes frisurer og det om All Your Base var for latterligt, og desuden ærgrer man sig over at de faktisk slet ikke fortæller historien, men skipper Zany Video Games, den første video med stemmer, Invasion of the Gabber Robots, og går direkte til flash filmen, der kun formår at demonstrere hvor populært citatet blev senere hen. (desuden er jeg generelt træt af det citat, ligesom det meste af Internettets befolkning)
Men indslaget om Fable var ret godt, og det var rart at høre Tobias udtale sig om frihed i spil, og desuden lige minde folk om at Molyneux altid har været lidt for stor i munden. ;) Det er den slags emner, de skal have flere af. Det er tydeligt at et standard 30 minutters spilprogram aldrig kan få tid til dybdegående anmeldelser, og må fokusere på andre features.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 24/03-04 02:54 
Ja, ganske godt program, og fint at Molyneux fik lidt lussinger, selv om han er en de spiludviklere, jeg respekterer mest :)
Men de er godt nok skøjtet lidt hurtigt over begge de to "musikindslag", der har ligget sidst i programmerne. Og så virkede det ikke som at Tobias Bjarneby, havde spillet MGS: Twin Snakes særligt meget. Der jo mange gameplaymæssige ændringer, som bidrager til, at spillet ikke "bare" føles som MGS.
MrCaseMrCaseSkrevet 24/03-04 06:10 
som de andre også siger er TV nok ikke det bedste for dybe, lange anmeldelser...

men uddyb det endelig her for en mgs-fanboy
(eller i en anden tråd så det ikke bliver så off-topic)
Have you considered sucking less?
psychomantispsychomantisSkrevet 24/03-04 11:31, rettet 24/03-04 11:32 
Jeg er tilbøjelig til at give Tobias Bjarneby ret, i at det føles meget som at spille MGS i 1998. Selvfølgelig er der sket meget med grafikken, men øjnene der ser er også blevet seks år ældre. Så hvis man forestiller sig at man kun spillede MGS i 1998 og så lod seks år passere før man sætter sig ned med den nye udgave vil ikke meget synes forandret.

De nye gameplayelementer er velkomne, og gør bare at styreformen ikke føles helt forældet. De fleste har trods alt haft fingre i MGS 2.

Så er der de nye mellemsekvenser, og de er selvfølgelig rigtigt gode, men igen hvis man forestiller sig at man ikke har spillet MGS i seks år, så ligger man måske ikke så meget mærke til det.

Men det er stadigvæk et superspil der er blevet omlavet på en måde så man kan glæde sig over at spille det i 2004. Men det var det også i 1998...

Er man fan skal man selvfølgelig have det, og har man ikke spillet det før, ligger der en dejlig gave og venter på én.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 24/03-04 11:55 
WilliDaRappa>
Værten viste tydeligvis ingen respekt for spillene, og havde hele tiden et helt vildt falsk smil.

Sådan ser Jason bare ud :-)
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
jaesjaesSkrevet 24/03-04 18:06, rettet 24/03-04 18:29 
TS er selvfølgelig grundlæggende samme spil som MGS, jeg synes bare han lidt for entydigt slog fast, at TS nærmest var ligegyldigt, hvis man havde spillet MGS.

Der er IMO to meget vigtige gameplay-tilføjelser i TS, som bidrager til det strategiske gameplay, samt en række mindre justeringer (det meste er taget fra MGS 2).

Muligheden for at skyde i førsteperson, og det faktum at døde/bevidstløse fjender ikke forsvinder fra banerne.
Førstenævnte giver blandt andet mulighed for at skyde lamper og kameraer, samt at foretage præcisionsskydning. Det er fint, da head shots giver mere skade.
At man nu er nød til at gemme fjender man har nakket af vejen, hvis man vil mindske muligheden for at blive opdaget, er også en rar taktisk tilføjelse.

I praksis er TS gameplaymæssigt en god sammenblanding af MGS 1 og 2. Men jeg kan da følge ham så langt, at har man gennemført MGS, så ved man jo stort set præcis hvad der sker i TS, da historien, placering af fjender m.m., nærmest er identisk.
SumezSumezSkrevet 24/03-04 18:43 
Alle anmeldelser af TS, jeg har læst, har slået fast at det vil være spild af penge at købe Twin Snakes fra nyt, hvis man har spillet det originale MGS. De nye gameplay-elementer er rare, men selve spillet er stort set det samme. Selv dialogen og bosskampene er fuldstændig det samme (selvom de har optaget alle stemmerne over igen af uforklarlige årsager). Men de har også påpeget at hvis man ikke har spillet MGS, bør man vælge TS frem for det oprindelige spil, da det på ingen måder er dårligere.

Jeg har ikke selv prøvet Twin Snakes, men jeg synes det lyder meget troværdigt at det forholder sig sådan.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 24/03-04 18:59, rettet 24/03-04 19:12 
Det er nok for subjektivt et emne til det rigtigt kan diskuteres ;)

EDIT: Eller rettere - for meget af det tilbagevendende problem: Smag og behag :)
SumezSumezSkrevet 07/04-04 00:37 
Så skal i snart tænde for Sverige 2, hvis i vil se verdens mest elendige dækning af Samba de Amigo (kommer til sidst i programmet)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig