X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Fordele ved PAL?


Reply
ABCDABCDSkrevet 06/03-04 17:29 
Jeg ved at PAL er højere opløsning og har bedre farver, men gælder det også for spil?
Giver det et pænere billede end hvis jeg bruger end NTSC konsol? (hvis vi ser bort fra at billedet er mast).
RJKRJKSkrevet 06/03-04 17:33, rettet 06/03-04 17:35 
Hvis det enkelte spil er PAL-optimeret (hvilket meget langt fra alle er), så får du en højere opløsning, ja. Mod til gengæld lavere opdateringshastighed - mange af os foretrækker det omvendt.

På de titler hvor billedet er "mast" (= ingen PAL-optimering), er der kun ulemper ved PAL kontra NTSC.

Farverne betyder ikke noget i forbindelse med spil. Forhåbentligt kører du RGB :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ABCDABCDSkrevet 06/03-04 17:37 
Ok,
Betyder de noget hvis jeg ikke kører RGB?
Tak.
RJKRJKSkrevet 06/03-04 17:43, rettet 06/03-04 17:44 
Nu kommer vi ud i noget jeg ikke ved helt så meget om.

Det der er med farver og NTSC (også kaldet Never The Same Color Twice...) gælder jo i hvert fald ikke for et RGB-signal. Jeg _tror_ heller ikke det har indflydelse på noget omkring S og composite. I hvert fald har jeg ikke oplevet at der skulle være specielle farveproblemer heromkring.

Jeg mener at huske at det først og fremmest er et problem omkring amerikanernes antennesignaler. Om det således også har indflydelse på NTSC-konsoller der kører RF, kan jeg ikke helt sige. Det ved jeg ikke nok om det til.

Men alle de NTSC-konsoller du kunne finde på at have eller anskaffe dig, understøtter enten direkte eller indirekte RGB eller S. Du skal under alle omstændigheder holder dig fra RF.

Hvis dit spørgsmål var, om du skal holde dig fra NTSC-konsoller, fordi billedet er dårligere end på PAL-konsoller, så er mit generelle svar: nej.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ABCDABCDSkrevet 06/03-04 17:50 
Kan jeg godt bruge s-video på et dansk fjernsyn?
NaieraNaieraSkrevet 06/03-04 17:54 
Selvfølgelig, hvis fjernsynet kan modtage signalet, enten gennem en S-VHS port eller en Scart-indgang. Du får dog ikke farver på NTSC signalerne, ligesom du gør med RGB (hvis det pågældende fjernsyn ikke undersøtter NTSC farver, men kun 60Hz).
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 06/03-04 18:05, rettet 06/03-04 18:08 
Du kan bruge svideo på et hvert fjernsyn der har en indgang til det.

De eneste signaler der ikke bruges i alle lande er RGB (europæsisk) og component (alle andre steder). Composite og Svideo bruges i alle lande. Det er dog ikke alle fjernsyn der har alle indgange. Hvad dit fjernsyn har af indgange er hurtigt afsløret. Her er en lille identificeringsliste:

-Composite: Som regel en gul, rund indgang (ca. 1cm i diameter), der kan sættes et han-phonostik i.
-Svideo: Sort og rund indgang med plads til flere små pins i. Samme størrelse som composite.
-RGB: Et scartstik. Der findes imidlertid scartstik, der kun understøtter composite eller svideo, så hvad der kan køre i dit scartstik må du se i manualen.
-Component: 3 phonostik (a la 3 compositekabler) med farverne rød, grøn og blå. Findes også i en variant med 5 kabler. Component findes kun på meget få europæiske fjernsyn.
-Stereolyd: 2 phonostik med farverne rød og hvid.
ABCDABCDSkrevet 07/03-04 03:22, rettet 07/03-04 03:29 
Det ser desværre ikke ud til at mit fjernsyn har en ingang til det.

Betyder det at mit fjernsyn ikke kan vise s-video?

Eller kan jeg bare købe sådan en her:

http://www.lik-sang.com/info.php?category=23&products_id=1467&

?

Tak for hjælpen.
NaieraNaieraSkrevet 07/03-04 12:51 
Kig i din manual.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 07/03-04 13:40, rettet 07/03-04 13:41 
DK>
Betyder det at mit fjernsyn ikke kan vise s-video?

Det kan det næppe. Medmindre dine scartporte understøtter Svideo selvfølgelig. Om de kan det ved kun en person: Ham der sidder med manualen.

Dimsen du linker til kan kun bruges hvis fjernsynet understøtter svideo via scart.

Hvad med RGB? Har du tjekket om Tv'et understøtter det?
Login for at besvare
Username
Password
Remember me