X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Oscar uddelingen


Svar
Per SPer SSkrevet 01/03-04 05:06 
Fik den film du havde håbet på en pris? Diskuter emnet her!
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
63 emne(r).
« < 1 2

Svar
JmogJmogSkrevet 02/03-04 13:42 
Hvor er det lige at Gladiator markerer sig som et bedre bud på bedste film?
RitesRitesSkrevet 02/03-04 13:52 
DeluxScan>
Ja, film. Om det så er en skamskudt udgave af Tolkiens bøger, eller en flot skildring af en historisk begivenhed.

Jamen, der har vi det jo. Begrundelsen bag dine udsagn. Din personlige mening, som efter MIN mening er lige til tossehuset.

Men det tog da lidt tid, at finde frem til, at det som du forklarer som facts og den generelle befolknings holdning, i virkeligheden kun er dig og din personlige mening.

Man gik jo lige og troede at du vidste noget vi ikke gjorde, og at du havde ret.

Se, hvordan man dog kan tage fejl, hva :)
» a winner is you «
OkottaOkottaSkrevet 02/03-04 13:53 
Rites>
LotR rør sgu da mig mere, end amerikanere der prøver at lave en af deres fiaskoer om til en kærlighedsfilm.

Titanic: En Amerikansk Fiasko.

God fornøjelse med din historiebog..
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
HankyHankySkrevet 02/03-04 13:58 
Det er jo ligesom blevet citeret ?
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
RitesRitesSkrevet 02/03-04 14:05 
Jeg lader Okotta få nogen cheap shots ind en gang imellem.

Ser du, han har nemlig ikke råd til de dyre ;)
» a winner is you «
HyakotakeHyakotakeSkrevet 02/03-04 14:29, rettet 02/03-04 14:30 
Comrade>
Nogen der ved hvor man kan finde den fulde liste over hvem der vandt hvad / poste den her? :)

Lige her:
http://www.oscar.com/oscarnight/winners/index.html

Der er også masser af sjov/ligegyldig statistik osv. F.eks. er det første gang at en film (LotR3) nomineret til 11 Oscars har vundet alle sammen (den der kom tættest på var West Side Story med 10 vundne ud af 11 mulige i 1961).
RJKRJKSkrevet 02/03-04 15:02 
Per S>
Fik den film du havde håbet på en pris?

Det korte svar: Ja.

Det lange svar:

Da jeg var barn i midten/slutningen af 80'erne, brugte jeg meget tid på bøger. Jeg læste meget fantasy, herunder meget Tolkien. Jeg ved ikke om det er svært at forstå i dag, men det var faktisk ret ilde set. I hvert fald der, hvor jeg var. Tolkien blev betragtet som ligegyldigt sludder, der var usundt at læse. Folk var bekymrede for, om jeg nu formåede at se forskel på fantasi og virkelighed (lyder det bekendt?), og i perioder blev det endda krævet at mindst hver anden bog jeg læste, skulle være klassiske danske ungdomsbøger. Hvilket jeg så kedede mig igennem, for at kunne læse det, der sagde mig noget på det tidspunkt. Jeg blev i hvert fald ikke omvendt ;)

Jeg brugte også meget tid på film og her var mønsteret lidt af det samme. Jeg så og elskede alt, som der stod Steven Spielberg som producer på. Hans film havde dengang en magi ulig noget andet og det var for mig åbenlyst, at han var et kæmpetalent. Det er måske også svært at forstå i dag, men Spielberg var faktisk også ret ilde set dengang. I hvert fald der, hvor jeg var. Det blev betragtet som noget ligegyldigt sludder, der højest var skadeligt at se. Jeg var dog en evig fortaler for hans film, selvom de fleste mente noget andet.

Lidt senere (sidst i 80'erne, starten af 90'erne) brugte jeg mere tid på gysere og herunder splatterfilm. Man kan formentligt stadig forstå i dag, at det også var ilde set. Hele den samme historie om igen. Jeg var begejstret for denne unge Peter Jackson, som med Bad Taste og Braindead virkelig demonstrerede et fantastisk talent. Jeg så noget af den samme magi, som jeg tidligere så i Spielberg. Men man skulle godt nok ikke sige det ret højt, for ikke at blive betragtet som en idiot. Meget grimt blev sagt om Peter Jackson dengang og han var ilde set.

Og mandag nat står så Steven Spielberg, som den ypperste repræsentant for filmmediet, og overtrækker en Oscar for Bedste Film, den ypperste repræsentant for filmpriser, til Peter Jackson for hans filmatisering af Tolkiens Ringenes Herre.

Var det, hvad jeg havde håbet på? Halvdelen af mit liv...

Det er en meget mærkelig fornemmelse, at alt det jeg dengang følte jeg skulle kæmpe for at forsvare, at jeg så kvaliteter i, nu pludselig er respekteret og anerkendt af flertallet. Selvom jeg efterhånden burde være vant til det ;p så er det mærkeligt i den grad at "få ret" i sidste ende. Jeg håber der er nogle personer, der bider i det sure æble, og fortryder nogle af de ting, de sagde dengang for 10-15 år siden.

Men måske var jeg bare på det forkerte sted...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AmbyAmbySkrevet 02/03-04 15:54 
RJK>
(...)
Jeg var begejstret for denne unge Peter Jackson, som med Bad Taste og Braindead virkelig demonstrerede et fantastisk talent. Jeg så noget af den samme magi, som jeg tidligere så i Spielberg.
(...)

Ja, undskyld Rune, men denne sætning er altså lidt morsom. Hvilke af Spielberg's film sammenligner du med en film der er stykket sammen af sjove fritidsoptagelser, samt en sindsyg zombiefilm? :D
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
OkottaOkottaSkrevet 02/03-04 17:58 
RJK>
Hans film havde dengang en magi ulig noget andet og det var for mig åbenlyst, at han var et kæmpetalent.

Mit forhold til Spielberg startede i 1982, da jeg var i biografen og se E.T. Det var meget populært dengang, at se om man kunne lade være med at græde under filmen - man var lidt sej, hvis man ikke græd.

Jeg græd.

Senere lånte jeg Raiders of the Lost Ark (dengang hed den Jagten på den Forsvundne Skat) på video - det var i 1983 - og tror jeg så den 8-10 gange i løbet af en weekend; Det var verdens bedste film - og den holder den dag i dag osse.

I 1985 lånte mig og en kammerat The Goonies på video, fordi Spielbergs navn stod på æsken (han havde dog "kun" produceret den, men vi syntes det lignede en Spielberg film - hvilket det osse på mange måder er - bare ved at kigge på coveret). Filmen havde været i gang i ca. 2-3 minutter, og vi kiggede på hinanden og sagde "Det her, det er Spielberg".

Det var magi - ren magi.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 02/03-04 18:03 
Dark-Light>
Ja, undskyld Rune, men denne sætning er altså lidt morsom. Hvilke af Spielberg's film sammenligner du med en film der er stykket sammen af sjove fritidsoptagelser, samt en sindsyg zombiefilm? :D

Jeg sammenligner ikke direkte. Når jeg siger "magi", så er det måske noget af lysten til bare at lege med mediet på en sjov måde. Hvilket jeg synes både Spielberg og Jackson gør/gjorde. Måske er det bare en kærlighed til mediet, som skinner igennem. Det skulle ikke forståes så konkret ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 02/03-04 20:45 
RJK>
Men måske var jeg bare på det forkerte sted...

Ja, det tror jeg du var :)
yokanabsteryokanabsterSkrevet 02/03-04 21:24 
RJK>
Dark-Light>
Ja, undskyld Rune, men denne sætning er altså lidt morsom. Hvilke af Spielberg's film sammenligner du med en film der er stykket sammen af sjove fritidsoptagelser, samt en sindsyg zombiefilm? :D

Jeg sammenligner ikke direkte. Når jeg siger "magi", så er det måske noget af lysten til bare at lege med mediet på en sjov måde. Hvilket jeg synes både Spielberg og Jackson gør/gjorde. Måske er det bare en kærlighed til mediet, som skinner igennem. Det skulle ikke forståes så konkret ;)

Jeg syntes også at peter jacksons old school splatters, har en speciel twistet og mærkelig finurlig stil. "Meet the febbles" som ganske vist ikke er en splatter, er en af de mærkeligste undergrunds dukke film jeg nogensinde har set (Det er så også den eneste :), men var alligevel en god oplevelse. "Braindead" filmen er virkelig braindead, men på den fede måde, glemmer ikke baby scenerne. Den tredie husker jeg ikke meget fra ud over at folks hoveder eksploderer. Utroligt at peter magtede LOTR opgaven så godt!
soon the world will be one big computer
MadsMadsSkrevet 02/03-04 23:48 
Uddelingen af Oscar-priserne var ligeså overdrevet som de film der bliver produceret på samlebånd "over there", men hvad kunne man forvente, det gik som jeg havde frygtet(/forventet).

Hvis vi skal holde os indenfor de nominerede så skulle Best Picture klart have gået til Mystic River, og Directing til Fernando Meirelles for City of God.

Sean Penn havde helt klart fortjent sin Oscar, og så er jeg altså ligeglad med om det er synd for Bill Murray.

Editing prisen burde også være gået til City of God, faktum er altså at RotK ikke er klippet optimalt, hvorimod det er langt mere originalt gjort i City of God.

Det var fortjent at The Barbarian Invasions vandt for ikke-engelsksprogede film, det undrer mig bare at Good Bye, Lenin ikke var nomineret.

Som det måske kommer til udtryk så siger den hypede festival, som den desværre er blevet til, mig egentlig ikke så meget, det er i hvert fald sjældent jeg køber en film fordi den har vundet, eller været nomineret, til en Oscar. Så skal vi i hvert fald længere tilbage i tiden, før vi kan regne med at det så er et mesterværk vi lægger i kurven.
Dertil stoler jeg mere på f.eks. Cannes eller Sitges (genrefestival).
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
63 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig