X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Danske spil(d) - af tid


Svar
OkottaOkottaSkrevet 29/02-04 14:39, rettet 29/02-04 15:37 
Jeg synes Freedom Fighters var godt, men derudover så skal vi tilbage til ca. 1987, for at finde det sidste gode danske computerspil - nemlig Tiger Mission fra Kele Line, til Commodore 64. Det spil havde osse mangler, og ku' virke lidt upoleret (selv dengang), men hvorfor man i Danmark ikke kan lave ligeså professionelle spil, som alle andre steder - det forstår jeg ikke.

Svenskerne ... Se hele indlægget


Hvis det her passer...
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
64 emne(r).
1 2 > »

Svar
OkottaOkottaSkrevet 29/02-04 14:39, rettet 29/02-04 15:37 
Jeg synes Freedom Fighters var godt, men derudover så skal vi tilbage til ca. 1987, for at finde det sidste gode danske computerspil - nemlig Tiger Mission fra Kele Line, til Commodore 64. Det spil havde osse mangler, og ku' virke lidt upoleret (selv dengang), men hvorfor man i Danmark ikke kan lave ligeså professionelle spil, som alle andre steder - det forstår jeg ikke.

Svenskerne kan(!)

Læs linket, og se hvad udviklerne havde "glemt" i Gangland.

Hvis det her passer...
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
cosmos_dkcosmos_dkSkrevet 29/02-04 14:43 
Fedt at generalisere det ud fra en enkelt brøler...
Spiller nu: Battlefield 2142, Shadowrun
NaieraNaieraSkrevet 29/02-04 14:44 
Okotta>
Jeg synes Freedom Fighters var godt, men derudover så skal vi tilbage til ca. 1987, for at finde det sidste gode danske computerspil

Hitman!?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RitesRitesSkrevet 29/02-04 14:47 
Vi snakker "Okotta's Verden". Forget everything you know...
» a winner is you «
RJKRJKSkrevet 29/02-04 14:51 
Hybris?

Battle Squadron?

Banshee?

DataStorm?

Der er masser af eksempler, hvis man kender bare lidt til dansk spilhistorie...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SøgAArdSøgAArdSkrevet 29/02-04 14:53 
Magnus & Myggen : )
Home is where the hardware is..
OkottaOkottaSkrevet 29/02-04 14:54 
cosmos_dk>
Fedt at generalisere det ud fra en enkelt brøler...

Det gør jeg heller ikke - jeg bryder mig generelt ikke om danske spil; De er for upolerede og dårligt konstruerede - de virker ufærdige.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RitesRitesSkrevet 29/02-04 14:54 
EA forever?
» a winner is you «
DommergaardDommergaardSkrevet 29/02-04 14:55 
Hugo-spillene er der sq heller ingen der klager over! Anyways... der er ikke noget hold i den udtalelse Okotta, men kan godt se hvor du vil hen ;)
OkottaOkottaSkrevet 29/02-04 14:55 
Naiera>
Hitman!?

Hitman var dårligere end Hitman 2 - og Hitman 2 var dårligt.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 29/02-04 14:56 
Okotta>
...jeg bryder mig generelt ikke om danske spil; De er for upolerede og dårligt konstruerede - de virker ufærdige.

Argumentation? At hive en enkelt titel frem er ikke hvad jeg kalder argumentation.
元気ですか。
HardballerHardballerSkrevet 29/02-04 14:59 
Okotta>
Naiera>
Hitman!?

Hitman var dårligere end Hitman 2 - og Hitman 2 var dårligt.


Måske for din spilsmag.. Men du er jo heller ikke som andre :)
DommergaardDommergaardSkrevet 29/02-04 14:59, rettet 29/02-04 15:00 
Okotta>
Hitman var dårligere end Hitman 2 - og Hitman 2 var dårligt.

Må jeg høre et godt argument for den udtalelse? Tror du ikke bare at du har noget IOI?
OkottaOkottaSkrevet 29/02-04 15:00 
RJK>
Battle Squadron?

Det var ok til Amiga, men altså ikke noget specielt.

Der er masser af eksempler, hvis man kender bare lidt til dansk spilhistorie...

Hvilket var hvorfor jeg nævnte Tiger Mission, men jeg savner gode danske spil - spil som kan måle sig med udenlandske spil, i kvalitet og finish; Spil som virker færdige
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RitesRitesSkrevet 29/02-04 15:03 
Så vent...

Era
» a winner is you «
OkottaOkottaSkrevet 29/02-04 15:13 
Disse danske spil har jeg spillet:

Tiger Mission, The Vikings, Eagles, Sword of Sodan, Battle Squardron, Hitman, Hitman 2, Chase Ace 2 (faktisk et OK spil osse), Freedom Fighters.

Har spillet flere, men har efterhånden glemt navnene på dem.

Freedom Fighters er det som kommer allertættest på en udenlandsk produktion.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
cosmos_dkcosmos_dkSkrevet 29/02-04 15:14 
Aldrig hørt om Era, før nu... ser spændende ud
Spiller nu: Battlefield 2142, Shadowrun
cosmos_dkcosmos_dkSkrevet 29/02-04 15:14 
Aldrig hørt om Era, før nu... ser spændende ud
Spiller nu: Battlefield 2142, Shadowrun
DommergaardDommergaardSkrevet 29/02-04 15:16, rettet 29/02-04 16:12 
Okotta>
Freedom Fighters er det som kommer allertættest på en udenlandsk produktion.

Hvad gør Hitman-spillene så? IOI har sq gjort det godt.. dem kan vi godt være stolte af!
RJKRJKSkrevet 29/02-04 15:19, rettet 29/02-04 15:25 
Okotta>
RJK>
Battle Squadron?

Det var ok til Amiga, men altså ikke noget specielt.

I hvert fald fortjener det med lethed betegnelsen "godt" (især for sin tid) og udover at det er langt bedre spil end Tiger Mission, som du selv nævner, så er det heller ikke et direkte ripoff (Tiger-Heli, Taito 1985).

Det er muligt at det er begrænset hvor mange decideret fantastiske spil der er kommet fra Danmark, men det kommer jo an på hvordan man sætter niveauet. Det samme kan så også siges om de fleste andre små land (også Sverige).

At Tiger Mission og Freedom Fighters skulle være de eneste danske spil af rimelig kvalitet er jo en åbenlys ignorant og usand udmelding.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DommergaardDommergaardSkrevet 29/02-04 15:24 
RJK>
Det er muligt at det er begrænset hvor mange decideret fantastiske spil der er kommet fra Danmark, men det kommer jo an på hvordan man sætter niveauet.

Præcis, og hvis manden ikke kan blive imponeret over Hitman og Freedom Fighters, så er det sq lidt svært at lave et "godt" spil!
RJKRJKSkrevet 29/02-04 15:27 
Hvad er det i øvrigt Sverige har præsteret på området, hvis man kigger udover Digital Illusions (3 x Pinball, RalliSport Challenge og Battlefield 1942)...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 29/02-04 15:31 
RJK>
At Tiger Mission og Freedom Fighters skulle være de eneste danske spil af rimelig kvalitet er jo en åbenlys ignorant og usand udmelding.

Det kommer vel an på ens personlige smag? Desuden mener jeg at alle de spil jeg har nævnt, ihvertfald er af en *rimelig* kvalitet.

Jeg kan li' de fleste, af de andre spil jeg har nævnt, men jeg mener bare ikke at de er / var ligeså gode, som Freedom Fighters og Tiger Mission.

Altså - jeg synes jo ikke at Tiger Mission *idag* er fantastisk at sidde og spille (så vil jeg hellere spille f.eks Chase Ace 2)
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
SumezSumezSkrevet 29/02-04 15:40, rettet 29/02-04 15:41 
Hitman er et solidt og vellavet spil. Og mange vil også sige det er godt. Men det er jo klart at det er et spørgsmål om smag. Personligt kan jeg ikke holde ud at spille mere end et par baner af Hitman igennem før jeg bliver træt af det.
Jeg kan ærlig talt ikke se hvad der er at diskutere. I kan grave Tiger Mission, Battle Squadron, Hitman og Freedom Fighters op, men det er jo tydeligvis stadig en skattejagt, hvis man skal finde kommercielle, danske spil af bare nogenlunde kvalitet frem. Danmark var "store" på demoscenen, men har aldrig været det når det gælder spiludvikling.
Men som RJK også siger, er det jo ikke værre end stort set andre små lande. Og jeg kan ikke se hvad det er, vi bør skamme os over. Personligt betyder det absolut intet for mig hvor danske Hitman eller Freedom Fighters end er, jeg ville stadig betydeligt hellere købe Final Fantasy X-2 eller Soul Reaver 2. Men det er da godt gået af IoI, at de er blevet internationalt anerkendt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 29/02-04 15:40, rettet 29/02-04 15:45 
RJK>
Hvad er det i øvrigt Sverige har præsteret på området, hvis man kigger udover Digital Illusions (3 x Pinball, RalliSport Challenge og Battlefield 1942)...?

Og Enclave + Midtown Madness 3.

De spil du nævner + Enclave og MM 3 (Enclave ved jeg er et spil mange kan li', selvom det fik 3/10 i Edge), er allesammen polerede spil.

Bare kig på Rallisport Challenge - det var sgu godt gået af en Xbox launch titel; Selv idag kan det måle sig med flere nyere bil spil.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 29/02-04 15:48 
Okotta>
Det kommer vel an på ens personlige smag?

Det mener jeg ikke, nej. I hvert fald ikke når man slår det op på den måde du gør...

Desuden mener jeg at alle de spil jeg har nævnt, ihvertfald er af en *rimelig* kvalitet.

Hvorfor skriver du så at de to andre er de eneste gode danske spil nogensinde? For at provokore, ja, og så vi andre kan spilde vores tid på at rette dig, selvom du egentligt ikke mener det...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 29/02-04 15:50, rettet 29/02-04 15:54 
Okotta>
Og Enclave + Midtown Madness 3.

Jeg har svært ved at se, at de nævnte svenske spil adskiller sig volsomt i kvalitet fra de nævnte danske spil - ikke mindst hvis man tager landenes størrelse i betragtning...

Og mht. dine "alle andre steder"...

Hvordan er det lige det ser ud med spilbranchen i Finland? Belgien? Italien? Portugal? Holland? Og så videre.

Spiludvikling sker i Japan, USA og England. I mindre grad i Canada, Tyskland og Frankrig.

Praktisk taget alle øvrige lande ligger omkring samme niveau...

Du mener jo så noget andet. Så må du jo komme med argumenter og beviser, tak...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 29/02-04 16:06 
RJK>
Hvorfor skriver du så at de to andre er de eneste gode danske spil nogensinde? For at provokore, ja, og så vi andre kan spilde vores tid på at rette dig, selvom du egentligt ikke mener det...

Der er forskel på "gode" og "rimelige" - få er gode, og resten er rimelige.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 29/02-04 16:20 
RJK>
Jeg har svært ved at se, at de nævnte svenske spil adskiller sig volsomt i kvalitet fra de nævnte danske spil - ikke mindst hvis man tager landenes størrelse i betragtning...

Sikkert fordi du aldrig har spillet disse svenske spil.

Hvordan er det lige det ser ud med spilbranchen i Finland? Belgien? Italien? Portugal? Holland? Og så videre.

Hvem snakker om spilbranchen og produktionen i disse lande? Jeg gør ikke - jeg snakker bare lidt om Danmark og Sverige.

Spiludvikling sker i Japan, USA og England. I mindre grad i Canada, Tyskland og Frankrig.

Det er så ikke det vi snakker om - ved ikke hvorfor du vil blande disse lande ind i det.

Praktisk taget alle øvrige lande ligger omkring samme niveau...

Ikke enig.

Du mener jo så noget andet. Så må du jo komme med argumenter og beviser, tak...

Er gjort - det er dig som snakker udenom, og ikke vidste hvor Enclave og Midtown Madness 3 blev produceret.

Lad være med at forsøge at vende det hele om, så det er mig som skal til at bevise noget og argumentere for noget - det har jeg allerede gjort flere steder i tråden.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 29/02-04 16:29 
Okotta>
Sikkert fordi du aldrig har spillet disse svenske spil.

Nu da du skrev, hvad du har spillet, så må jeg også hellere gøre det. Jeg har ikke spillet Battlefield 1942, men alle de andre nævnte. Dvs. Pinball Fantasies, Pinball Dreams, Pinball Illusions, RalliSport Challenge, Midtown Madness 3 og Enclave.

Men lad os gøre det simpelt.

RSC, MM3, Enclave vs HM2, FF, Gangland (du må også godt tælle BF og HM1 med, hvis du vil).

Det skulle så være toppen af svenske og danske spil indenfor de senere år.

Mener du seriøst, at der er en kæmpeforskel mellem de to grupper?

Hvem snakker om spilbranchen og produktionen i disse lande? Jeg gør ikke

Lad nu være med at fordreje dine egne udtalelser.

Du skrev:

"hvorfor man i Danmark ikke kan lave ligeså professionelle spil, som ALLE ANDRE STEDER - det forstår jeg ikke."

Jeg gider ikke diskutere på dette plan.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 29/02-04 16:45 
Selvom jeg værdsætter ethvert forsøg på at skabe interessant debat på Play:Right, synes jeg det ville være at foretrække hvis det blev gjort på baggrund af noget konkret.
Når debatten om hvorvidt Danmarks spilindustri skuffer i forhold til alle andre lande ikke er blevet taget op i forvejen, skyldes det ikke at der ikke er nogen der har været villige til at råbe op, men snarere at det er noget sludder at Danmark skulle være spor bag nogen andre lande udover de primære spilproducerende lande, som Rune nævner.

Som jeg skrev i min forrige post herinde, er der intet at diskutere. Vi kan forhåbentlig alle være enige om at Danmark ikke har jordens mest geniale produktion af computerspil, men jeg tror heller ikke der er nogen der kan påstå at vi er spor længere "bagud" end nogen andre lande på samme størrelse. Se det hellere som en stor bedrift, når et land på 5 millioner indbyggere en gang imellem faktisk får kontakt til det internationale spilsalg.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 29/02-04 16:52 
RJK>
Mener du seriøst, at der er en kæmpeforskel mellem de to grupper?

Det kan du bande på jeg gør. Jeg mener seriøst at der er en forskel, på danske og svenske spil - de svenske er i besiddelse af langt højere kvalitet end de danske.

Lad nu være med at fordreje dine egne udtalelser.

Du skrev:

"hvorfor man i Danmark ikke kan lave ligeså professionelle spil, som ALLE ANDRE STEDER - det forstår jeg ikke."

Det står jeg da ved - jeg forstår nemlig ikke, hvorfor man ikke, i Danmark, kan lave ligeså gode spil, som man gør alle andre steder.

Måden du begyndte at snakke om spilproduktioner i udlandet på, tydede på at du ville til at forsøge at overbevise mig om, at danske spil ER ligeså gode som alle de udenlandske ditto - og det mener jeg er helt og aldeles forkert, for det mener jeg netop IKKE at de er.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 29/02-04 17:03 
Sumez>
Se det hellere som en stor bedrift, når et land på 5 millioner indbyggere en gang imellem faktisk får kontakt til det internationale spilsalg.

Jeg synes det er både flot og blæret, at Danmark har markeret sig på verdenskortet, hvad angår videospil, og jeg synes det er flot at IO har gjort netop dette.

Dog synes jeg ikke at spillene har været særligt gode.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 29/02-04 17:03 
Jeg kan jo så bare sige, at det ser ud til at du står helt alene på alle punkter. Det må du jo så om. Det virker ikke som om det er baseret på virkelighedens realiteter...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 29/02-04 17:10 
Tror du jeg er den eneste i hele verden, som ikke kan li' to Hitman spil + det løse fra dansk spil produktion?

Nu nævnte du jo selv virkelighedens realiteter..
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 29/02-04 17:20 
Nu dømmer vi andre jo ikke den komplette danske spilindustri på vores egne små subjektive præferencer. Vi er godt i stand til at se udover om et spil lige er i en genre vi elsker eller ej og alligevel vurdere om det har kvalitet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RitesRitesSkrevet 29/02-04 17:24 
Ermm... ja!

Det her er jo ved at blive gentagelser, hvor Okotta skifter mellem "jamen, jeg har ret!" og "der tager du fejl"...
» a winner is you «
OkottaOkottaSkrevet 29/02-04 17:32 
RJK>
Nu dømmer vi andre jo ikke den komplette danske spilindustri på vores egne små subjektive præferencer. Vi er godt i stand til at se udover om et spil lige er i en genre vi elsker eller ej og alligevel vurdere om det har kvalitet.

Jeg har lige skrevet, at jeg synes det er både flot og blæret hvad IO har formået(!)
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
SumezSumezSkrevet 29/02-04 17:35 
Hvad er det så, helt præcis, der er galt?
At det ikke er alle, der synes Hitman er vildt godt?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 29/02-04 17:45 
Vil bare lige nævne Deadline Games.
Blackout, synes mange var et godt spil, det blev desværre ikke udgivet worldwide.

I følge dem selv, er de ved at udvikle et AAA action-spil, med Take 2 som udgiver.
Det lyder da lidt interessant.

Luke Vernon, Development Director at Take-two says:
"We were captivated by the great game concept that the guys at Deadline showed us. Their technology is great and their company well driven. We have great expectations of these guys."

http://www.deadline.dk/
HankyHankySkrevet 29/02-04 18:14, rettet 29/02-04 18:15 
"Svenskerne er simpelthen bare _så_ meget bedre til
at lave spil end vi danskere. De har lavet langt bedre
spil end os. Hvad IOI har gjordt er flot, men alligevel ikke.
Og så synes jeg forresten at i alle sammen tager fejl.
_min_ mening tæller. Hvad i andre siger er irrelevant.
og ... Hov! Jeg glemte mine argumenter"

Så nemt kan det siges Okotta.

;)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
RitesRitesSkrevet 29/02-04 18:29 
Det er ligefør det kunne passe i tagline, så der ikke bliver så lange diskussioner ;)
» a winner is you «
DeluxScanDeluxScanSkrevet 29/02-04 19:46 
Jeg vidste ikke Chase Ace var dansk... Så lidt har jeg da fået ud af denne tråd :)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Zzap!Zzap!Skrevet 29/02-04 21:52 
RJK>
Hvad er det i øvrigt Sverige har præsteret på området, hvis man kigger udover Digital Illusions (3 x Pinball, RalliSport Challenge og Battlefield 1942)...?

Der ér Kula World...
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 29/02-04 22:20 
Og al respekt til det :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CalleCalleSkrevet 29/02-04 22:33, rettet 29/02-04 23:11 
Jeg synes da også at Scorcher er et fedt Dansk spil.

Jeg er ikke sikker på de her spil er danske men, de er ihvertfald fede:

Guldkornsekspressen
Super oswald
Harald Hårdtand
quadquadSkrevet 29/02-04 23:03 
Guldkornsekspressen havde den mest jammerlige grafik på C64 - Ift. Amiga-versionen, men sjovt var det :)

Super Oswald er nok det eneste originale C64-spil jeg har, virkelig kanon spil..
OmenOmenSkrevet 29/02-04 23:15, rettet 29/02-04 23:18 
Calle>
Jeg synes da også at Scorcher er et fedt Dansk spil.

Hvis du mener Scorcher er det ikke kun dansk (men godt er det).

Okotta at benægte at spil som Hybris, Battle Squadron, Datastorm og Hitman 2 for den sags skyld er/var andet en gode spil for deres tid, er ren og skær galamatias, og viser i højere grad din mangel på viden omkring emnet (eller din evige trang til at starte diskusioner? ;)

De ovennævnte spil kvalitet kan ikke benægtes. ...simple as that.
Vote Ficus!
OkottaOkottaSkrevet 01/03-04 00:25 
Nå - jeg må altså ikke mene og synes, at jeg synes Hitman 2 var noget bras.

Okay..
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
JmogJmogSkrevet 01/03-04 00:39, rettet 01/03-04 00:42 
Det er da helt i orden at du ikke kan lide Hitman 1 og 2. Det er imidlertid ikke til at tage alvorligt, når du siger at de er eksempler på, at Danske udviklere ikke kan lave spil, der kan måle sig med udenlandske.

Stødte engang på en forumtråd, der gik på hvorfor alle sort/hvid-film var dårlige. Den her er på circa samme niveau.

Istedet for at gøre det til en tråd om hvorfor danske spil er dårlige, skulle det have været en tråd om hvorfor der ikke er nogle danske spil, der falder i din smag.
64 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig