X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spiludvikling på SU


Svar
Play:RightPlay:RightSkrevet 25/02-04 19:03, rettet 25/02-04 19:10 
Hvis du har et brændende ønske om at blive spiludvikler, så er springbrættet til drømmen tættere på end du måske hidtil har troet. Men det handler om at handle nu, ellers er chancen for dette år forspildt. Læs mere herunder om den første gratis videregående Spil-Linie på S.U.

Der er ingen tvivl om at, spilbranchen er i hastig udvikling. Især herhjemme er der indenfor de sidste få år sket store fremskridt med henblik på spiludvikling og den herpå faldende opmærksom i medierne. Hitman-spillene fra IO Interactive er bare begyndelsen. Det første spil i serien var udtænkt alene af en håndfuld folk, mens spilfirmaet meget hurtigt efterfølgende blev til et langt større foretagende på over 100 mennesker. Forbrugere er der nok af, men der mangler kvalificerede folk til at tage konkurrencen op. For de første færdiguddannede folk indenfor de næste 3-5 år er der i det store hele 100% garanti for at få et job i branchen, hvis man kan sit håndværk.

IO har dags dato fire ledige jobs (Art Director, Background Artist, Animator, Level Designer).

Konkurrencen indenfor spilbranchen er meget hård, hvor kun de dygtigste og mest kreative folk kan overleve. Man kommer ikke sovende til et godt spil. Men det er bestemt heller ikke kun nok at være professor i hardcore-programmering. Der skal trækkes på mange forskellige kræfter hos de enkelte på udviklerholdet.

Her er tale om en fælles enhed af adskillige kreative kræfter, der i tidskrævende detaljer kæler for samtlige elementer i et spil - énmandsprojekter er det ikke. Der er langt fra idé til endeligt produkt, og hver især skal trække på hinandens forcer, hvad enten man nu er en haj til 3D-modellering/animation, banedesign, projektstyring, programmering eller er i stand til at udtænke potentielt lovende spil-koncepter m.m.

Det er væsentligt at være "proaktiv", altså være på forkant med branchen, teknologien, koncepter og tænke fremad. At udtænke originale koncepter er klart mest spændende fremfor, at man "bare følger strømmen af sælgende opskrifter på spil". At tage chancer kan revolutionere mediet, hvis man er "heldig".

Har du en spiludvikler i maven, er der omsider lovende muligheder for at realisere drømmen. Til at begynde med er det i hvert fald et grundlæggende skridt videre i den rigtige retning. Selvdiciplin er et must, ellers kan man godt søge andre græsgange.

For i år blev den første S.U.-berettigede, videregående Spil-Linie i Danmark annonceret ved bl.a. en præsentation på uddannelsesmessen i Forum København d. 7.-9. februar 2004. Den er tilrettelagt i samarbejde med spilproducenter og eksterne eksperter. Linien lanceres indenfor rammerne af den kortere, videregående Multimediedesigneruddannelse og åbner derved adgang til videregående studier i fx spilproduktion på "bachelor og master-niveau". Men hvor førnævnte uddannelse er meget tværfaglig, er Spil-Linien et specialeområde rettet mod fx den kommende universitetsuddannelse (spil), som bl.a. Janus Flösser, direktør for IO Interactive, har været stor fortaler for.

Spil-Linien er udelukkende tilgængelig på Lolland i Nakskov hos IMMA (Interactive Media & Marketing Academy) med studiestart i september 2004. Fristen for at søge igennem den Koordinerede Tilmeldings "Kvote 2" er 15. marts, og der optages maksimalt 30 mennesker (nationalt og internationalt). Vi har talt med diverse folk bag uddannelsen for at sikre os, at eleverne er i hænderne på kompetente undervisere.

Det er bl.a. folk, som tidligere kun har undervist på dyre betalingsuddannelser. Vi taler altså ikke om et grundforløb eller en forsøgsuddannelse (selvom det på en måde er, da det er den første af sin type) på folkeskole-niveau, og som visse af landets tekniske skoler har kørt i tidens løb. Staten støtter projektet fuld ud med offentlig støtte, og det her bliver hårdt arbejde med fuld tryk på fra dag ét. Efter to år er man dimmitent, og faktisk parat til et job på erhvervsmarkedet i spil- eller reklamebranchen. Men vil man lære endnu mere, og være ekstra godt udrustet, så er der også mulighed for dette.

Det tredje år kan man tage en bachelor-grad, da IMMA-akademiet samarbejder med Cumbria Institute of the Arts i England. Dette giver fx adgang til en 2-årig kandidat-overbygning på universitet, så man kan specialisere sig igennem et givent spil-relateret område, som man har mest interesse i.

Så efter i alt fem års spilstudie skulle der så småt være rigtig gode muligheder for at skabe sit eget spilfirma eller få et højtstående job.

Har du gjort op med dig selv, om dette er den rette vej for dig, så kan vi anbefale at tage kontakt til uddannelsesstedet hurtigst muligt. Chancen for optagelse igennem "Kvote 1" er sandsynligvis minimal, mens man er langt bedre stillet i Kvote 2 (frist 15. marts). Er man som sagt hurtig i vendingen er der gode muligheder at blive blandt de 30 optagede personer. Det væsentligste krav er, at du for alvor brænder for spilbranchen.

Det kan ikke understreges nok, at dette er Danmarks første forsøg på virkelig at skabe en seriøs Spil-Linie med meget lovende muligheder for senere at deltage i reel spilproduktion. Sideløbende med studiet er der desuden mulighed for praktikophold i udlandet (fx spilvirksomheder).

Flere informationer kan fåes hos uddannelsestedet på telefon 54 91 14 44 (spørg efter studievejleder Villy Olesen). Du er også velkommen til at sende en besked eller mail til Anders Pugé (SkyblazeR) her på Play:Right.

Læs mere om den eneste videregående Spil-Linie på S.U. i Danmark her:

IMMA
The DaneThe DaneSkrevet 25/02-04 19:13 
Lyder da interessant. Lyder til der er mange af den slags udd. i gang med at dukke op for tiden - der er jo også den på eks. Aalborg Universitet (kan først sige mere når jeg har kigget på de tilsendte papirer).

Det lyder så til at ligge pokkers langt væk.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
fearless popcornfearless popc...Skrevet 25/02-04 19:17 
Bare jeg var lidt ældre :)
just plug it in.
JinkJinkSkrevet 25/02-04 19:35 
Skal helt sikkert derind når jeg bliver ældre. Men i mellemtiden bør jeg nok forberede mig og lære noget om det, før jeg melder mig.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 25/02-04 21:57 
Det vigtigste er som sagt, at man har interessen for spil og ikke så meget om man i forvejen har kendskab til fx 3D-modellering, inden man søger ind på studiet. Værktøjerne skal man nok få kendskab til i løbet af studietiden med den rette dedikation, da det er tidskrævende indlæring.

Forløbet begynder med at være meget grundlæggende, hvor hele holdet skal følge det samme forløb. Ingen bliver ladt i stikken. De bedste vil selvfølgelig være på forkant med studie-strukturen, og kunne disponere tid til andre sideløbende ting/private projekter. Under alle omstændigheder er det planen, at samtlige studerende bliver dimmitenter samtidig efter de første to år - altså færdiguddannet på akademiet.

Hvad der efterfølgende skal ske, er ens eget valg, hvad enten man føler sig parat til erhvervsmarkedet og spilvirksomhedernes krav - eller vil videreuddannes og dermed være endnu bedre stillet til et godt job i spilbranchen.

Den omtalte Spil-Linie på IMMA i Nakskov (Lolland) er p.t. den ENESTE uddannelse af sin art i Danmark. De andre spiluddannelser, man for tiden hører om er ikke indenfor samme rammer med de samme eksperter og samme opbakning. Der er faktisk meget lidt praktisk information tilgængeligt om disse iflg. hvad jeg erfarede fra messen i Forum København fra bl.a. Den Grafiske Højskole og Københavns Universitet.

IT Universitetet er vist det eneste, der også for tiden kører nogle linier på området, men stedet var desværre ikke repræsenteret på messen i KBH. Men her tilbydes mig bekendt ikke en special-linie som den IMMA lancerer, hvor der udelukkende fokuseres på at blive kvalificeret til decideret spilproduktion - med som sagt STOR offentlig opbakning fra staten og den danske spilbranche.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Little Nightmares, Mighty No. 9, Castlevania: The Dracul...
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 25/02-04 22:10 
Hvad med den computerspilslinje Den Danske Filmskole lancerer? Kommer den ikke til at tilbyde undervisning på samme eller et højere niveau? Man skulle da tro, at de har ressourcerne til det.
(...)
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 25/02-04 22:49, rettet 25/02-04 22:52 
Den omtalte Spil-Linie her på P:R er med til at sikre den enkelte studerende gode kvalifikative forudsætninger for at blive optaget på en af de kommende, specialiserede kandidat-overbygninger, som nedenstående institutioner har indgået et samarbejde om at få lanceret:

--
(fra Spilforskning.dk)

Den Danske Filmskole, Ålborg Universitet, Karakteranimatoruddannelsen, Århus Universitet, It-vest, Københavns Universitet, DTU, It-Universitetet, Danmarks Designskole, Den Grafiske Højskole og Danmarks Pædagogiske Universitet

Optagelse (på ovenstående):

"Adgangskravene vil variere fra institution til institution og spænde fra konkrete optagelsesprøver til en bachelorgrad. På universiteterne vil uddannelserne være på kandidatniveau.

Adgangskravet vil derfor være en BA-uddannelse, men dette vil blive suppleret med at man skal have kompetencer inden for konkrete områder (f.eks. grundlæggende færdigheder inden for og kendskab til programmering, projektstyring og produktion af multimediesystemer). "
--

Denne bachelor-grad og de grundlæggende kompentencer kan som sagt for tiden kun fåes - udelukkende indenfor spil - på IMMA, Lolland i Nakskov. Linien er oprettet og sigtet mod førnævnte spiluddannelser på kandidat-niveau.

Så en studerende, der fx har gået på IMMA's Spil-Linie vil have opnået grundlæggende kompentencer indenfor spiludvikling og vil derfor være langt bedre stillet *kvalifikativt* til optagelse på fx Det Danske Filminstitut's kommende spiluddannelse - i forhold til en studerende med bachelor-grad fra fx Film & Medievidenskab på Københavns Universitet.

Som anvist i det første indlæg kan det anbefales at ringe til studievejleder Villy Olesen hos IMMA, Lolland på tlf. 54 91 14 44 og få det hele klarlagt.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Little Nightmares, Mighty No. 9, Castlevania: The Dracul...
dRxLdRxLSkrevet 25/02-04 23:02 
Har du noget specielt med uddannelsen at gøre Anders?
SIMDSpiller nu: Assassin's Creed IV: Bl..., Super Mario 3D Land, Legend Of Zelda, The: T...
SøgAArdSøgAArdSkrevet 25/02-04 23:04 
Det kræver altså en ungdoms-/grunduddannelse, for at komme ind på IMMA?
In ancient times, a race of ruthless giants rebelled against the power of the elders.
fearless popcornfearless popc...Skrevet 25/02-04 23:16 
dRxL > Det lyder spændende, og jeg har altid tænkt på godt at ville være det :) (Art Director, Background Artist, Animator, Level Designer)
just plug it in.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 25/02-04 23:18 
Lol, tror ikke det var dig han mente :D
In ancient times, a race of ruthless giants rebelled against the power of the elders.
HardballerHardballerSkrevet 25/02-04 23:22 
SkyBlazeR = Anders ;)

Den fejl kunne vi jo alle have lavet :)
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 26/02-04 00:53, rettet 26/02-04 00:56 
dRxL>
Har du noget specielt med uddannelsen at gøre Anders?

Ikke udover at have lavet research på den, talt med diverse ansvarlige bag på bl.a. uddannelsesmessen i Forum København samt ved et møde med IMMA's uddannelsesleder på Lolland. Det har så resulteret, at jeg har fået et godt overblik mht uddannelsens struktur - også for at blive 100% overbevist om, at indholdet er attraktivt ved at være rettet mod kommende kandidatoverbygninger på diverse universiteter. Og det hævder IMMA også selv, at den er.

At linien pudsigt nok skulle lanceres i min egen fødeby Nakskov skærpede naturligvis også min interesse for at melde ud om den (flyttede derfra for to år siden), da jeg dermed har et indgående kendskab til beliggenheden, boligforhold og andre lokale detaljer som potentielle ansøgere skulle have interesse i at vide mere om.

Send mig gerne en mail/besked med henblik på den slags praktiske ting. Se også:

http://www.imma.dk/imma/03showpage.asp?id=1st

Søgaard>
Det kræver altså en ungdoms-/grunduddannelse, for at komme ind på IMMA?

Ja, fx gymnasial studentereksamen eller at have bestået en given grunduddannelse på en af landets tekniske skoler. Men flere ting kan være afgørende såsom relevant erhvervserfaring. Kontakt som sagt uddannelsesstedet for at få helt konkret info omkring optagelse og andet:

IMMA, EUC Lolland på tlf. 54 91 14 44
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Little Nightmares, Mighty No. 9, Castlevania: The Dracul...
dRxLdRxLSkrevet 26/02-04 11:05 
Beklager anders, kigger mest på ikonerne, så jeg havde ikke lige bemærket at du brugte det nick.

skyblazer> har du så selv tænkt dig at melde dig til uddannelsen?
SIMDSpiller nu: Assassin's Creed IV: Bl..., Super Mario 3D Land, Legend Of Zelda, The: T...
OmenOmenSkrevet 26/02-04 15:52, rettet 26/02-04 15:54 
Et telefonopkald senere om jeg blev lidt klogere:
Først og fremmest er det en multimediedesigner uddannelse (som jeg har forstået det) der har spil med ind over.
Yderligere vil der blive kørt sammen med nogle folk fra TrueMax, og vil primært satse på det visuelle inden for spil (læs: læreren i 3dmax).

Nu er det muligvis bare mig, men efter at virkeligt at have skruet begejstringsnivauet op (efter at have læst dette emne) føler jeg sku lidt trang til at råbe "bu******!".
Multimediedesigner uddannelsen er uden sammenligning en af de værste omgange tidspilde, der endnu har fundet sted på dansk jord (brugte desværre selv 2 år på den), og at den nye udannelse bruger denne som grundsten finder jeg skræmmende.
Yderligere havde jeg nok håbet på at der med spil, ikke kun blev ment visuelt med at der også ville blive fokuseret mindst ligeså meget på design, teori osv.

Jeg vil bestemt ikke tage lysten fra nogen, og jeg blev da også lovet at der snart ville komme noget mere information op omkring den, men indtil videre må jeg sku erklære mig skuffet. Det lyder for mig, som endnu en markat multimediedesiner uddannelsen kan tage med ind under vingen, for at trække endnu flere håbefulde studenter til.

Jeg kan dog tage fejl.
Vote Ficus!
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 26/02-04 23:19 
Hvem talte du med?

Tidligere dimmitenter fra IMMA's multimedie-uddannelse sidder i dag hos IO Interactive, så at du har problemer med uddannelsen er ikke ensbetydende med, at alle andre får det.

Men multimedie-uddannelsens nuværende indhold har intet med Spil-Linien at gøre. De er KUN tilrettelagt indenfor samme rammer af KVU-uddannelserne. De nuværende kortere, videregående Multimedie-studier er tværfaglige, hvorimod Spil-Linien er et speciale-område med en helt anden struktur og strategi.

Ja, undervisningen bliver primært (til at begynde med) fokuseret på at lære grundlæggende 3D, men der vil, efter hvad jeg selv har erfaret fra underviserne også komme andre eksterne folk ned for at undervise, bl.a. i programmering.

Formålet med den omtalte Spil-Linie er som sagt at opnå de rette kompentencer (fx få værktøjerne ind på rygmarven), så man reelt set er meget bedre stillet til senere optagelse på fx kandidatoverbygninger indenfor spil og dermed for alvor kan komme i gang med selve de teoretiske elementer med henblik på spildesign og sideløbende produktion.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Little Nightmares, Mighty No. 9, Castlevania: The Dracul...
ChronoChronoSkrevet 27/02-04 06:45, rettet 27/02-04 17:29 
Det lyder da spændende, hvis de får andet end 3D-værktøjer ind over.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 27/02-04 17:50 
Det kan man også roligt regne med iflg. diverse undervisere. Fx understreger lederen af Truemax, at de også vil trække på eksterne folk, der netop skal komme for at undervise i de mere spildesign-relaterede områder.

Andet ville også være underligt, når det er en Spil-Linie.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Little Nightmares, Mighty No. 9, Castlevania: The Dracul...
The DaneThe DaneSkrevet 29/02-04 12:13 
Ok, så sidder jeg med papirerne fra AUC.
Grundlæggende skal denne udd. sætte den studerende istand til at arbejde med computerspil fra forskellige vinkler både dels konkret - eks. ggrafisk design, lvl-design, instruktør - og dels generelt - eks. designprocesser, spilgenrer og målgrupper, computerspil og læring.
Uddannelsen er tænkt sådan, at den enkelte institution som tilbyder hvad de har, men der er også overlap ved eks. fælles pensum (så de kan oparbejde kompetencer ved at bruge de forskellige uddannelser, og derved går ud over det enkelte sted).
Optagelse er forskelligt fra sted til sted - på AUC en bachelor (+kompetencer inden for bestemte områder - basal programmering, etc.) Kompetencerne kan også fås gennem suppleringskurser.

Min konklusion: Det er nyt, så det er rodet. Alt efter stedet, så er det svært til let at komme af med. Men alt i alt er det nok ikke stedet at begynde.

Nu er det jeg har skrevet let summering (det stod på 'et A4 på begge sider, og det var arbejdsmateriale jeg fik), så for at få mere ud af det skal man nok selv bede om at få tingene tilsendt.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 02/03-04 17:28 
The Dane>
Min konklusion: Det er nyt, så det er rodet. Alt efter stedet, så er det svært til let at komme af med. Men alt i alt er det nok ikke stedet at begynde.

Ja, netop - det er nyt og folk er skeptiske. Som du siger er universitetsuddannelsen sandsynligvis ikke stedet at begynde. I hvert fald ikke hvis man ikke i forvejen har grundlæggende kompetencer indenfor området. Det er jo netop også som tidligere understreget årsagen til, at Spil-Linien på IMMA i Nakskov er oprettet.

Alt hvad du i øvrigt oplyser om universitetsuddannelsen står ligeledes på Spilforskning.dk
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Little Nightmares, Mighty No. 9, Castlevania: The Dracul...
ChronoChronoSkrevet 02/03-04 17:46 
Jeg vil da mene, at det er mindst ligeså godt at ankomme til kandidatuddannelsen med erfaringer om hvordan arbejdet på et universitet foregår, frem for erfaringer med hvordan forskellige praktiske værktøjer benyttes. Og man kan jo sagtens få grundlæggende kompetencer indenfor området via mange universitetsuddannelser.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig