X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Verdens sværeste spil


Svar
SumezSumezSkrevet 23/02-04 02:02, rettet 23/02-04 02:06 
Jeg købte for en tid siden Super Star Wars: The Empire Strikes Back til SNES her på P:R, da jeg i sin tid lejede Return of the Jedi til SNES og dengang syntes at det faktisk var et udmærket (måske ikke godt, men udmærket) action/platformspil, der var temmelig udfordrende.
For nylig besluttede jeg mig så for at spille det, og spillede på easy, da jeg bare ville se hvad det var for noget. Jeg... Se hele indlægget
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
107 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 25/02-04 18:28 
Jeg vil nu stå inde for at der blev produceret nogle pænt svære spil i NES-tiden, hvor Willi har ret i at spil i dag kører på så mange andre elementer end selve udfordringen.

Et godt eksempel er Jet Set Radio. Efterfølgeren til Xbox havde en masse gameplayforbedringer, der gjorde spillet mere underholdende. Disse medførte dog også at spillet pludselig var meget nemmere end originalen til Dreamcast.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 25/02-04 20:31 
Sumez>
Et godt eksempel er Jet Set Radio. Efterfølgeren til Xbox havde en masse gameplayforbedringer, der gjorde spillet mere underholdende. Disse medførte dog også at spillet pludselig var meget nemmere end originalen til Dreamcast.

Dårligt eksempel da vi er mange der mener at JSRF er dårligere end forgængeren.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 25/02-04 20:41 
Det gør jeg også. ;)
Netop af den grund er det måske et meget godt eksempel på hvor galt det kan gå. Selvom kontrollen i JSRF har en masse forfriskende forbedringer, finder jeg det umådeligt uinteressant at spille et "actionspil", hvor man stort set ikke kan tabe.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 25/02-04 23:03 
FreddiE>
Der er en grund til, at folk husker ældre spil som en større udfordring. De var yngre, og havde mindre forståelse for spillet.
Sådan kan du ikke generalisere. Idag er spilmarkedet helt anderledes end dengang, og det har også medført en lidt vattet mentalitet der gør at man ofte har uendelige continues eller quicksave, som gør at man aldrig er tvunget til at starte forfra. Nej du, i gamle dage startede man med 2-3 liv, og så var det bare sur røv hvis man ikke kunne klare sig med det. Sværhedsgraden i ældre spil er ofte, set med nutidens øjne, urimeligt svære.
Markedet idag er bare så hårdt, at hvis et spil ikke fænger inden for 5 minutter og giver spilleren en chance på trods af manglende kendskab til spillets gameplay, så straffes salget voldsomt.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 25/02-04 23:05 
Nu er spil jo så generelt også væsentligt længere i dag, end de var dengang. Hvilket vel er hovedårsagen til mange af de ting omkring sværhedsgraden...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
psychomantispsychomantisSkrevet 26/02-04 09:53 
Jeg kan da supplere med oplevelse jeg havde for ikke så lang tid siden med en af mine gamle favoritter fra C64, nemlig Bruce Lee. Et i grunden ikke særligt svært spil, men som jeg i tidernes morgen brugte en del kræfter på at gennemføre.

Da jeg prøvede det igen, for nyligt var jeg mildest talt overrasket over hvor hurtigt det var at gennemføre. Det kan nemt gøres på 15-20 min. hvorefter man selvfølgelig starter forfra ved bane 1. Noget jeg ikke betragtede som et problem dengang.

Havde man mulighed for at gemme ville det have ødelagt spillet naturligvis.

Idag hvor man spiller store episke spil på 20-30 timer (eller mere) er det klart man ikke kan nøjes med de gængse tre forsøg og så er det ellers om at starte forfra. Så i den forbindelse er det jo ikke så "vattet".

Men hvis savegames og uendelige continues bliver trukket over i rene spilmekaniske spil som shmups er der naturligvis et problem.

F.eks. synes jeg det er lidt vattet, at man i Ikaruga efter 10 timers spil automatisk får uendelige continues. Dér burde man kæmpe indtil man kan komme igennem på "ærlig" vis.

At man så altid kan stille sig selv den målsætning at gennemføre på én credit under alle omstændigheder er selvfølgelig en anden sag...
KTCKTCSkrevet 26/02-04 10:33 
RJK>
Nu er spil jo så generelt også væsentligt længere i dag, end de var dengang. Hvilket vel er hovedårsagen til mange af de ting omkring sværhedsgraden...
Jeg overvejede at skrive det som argument også, men det er bare ikke helt generelt forekommende nok til at jeg synes det holder. Der findes masser af spil, som tager meget lang tid at gennemføre, og også mindst lige så lang tid som nutidens titler.

Og til det med at længden har noget med sværhedsgraden at gøre, så kunne man tit optjene eller finde ekstra liv i de gamle spil, så det argument synes jeg heller ikke holder.

Jeg er dog åben for at blive overbevist, hvis I kommer med uddybende forklaringer eller eksempler...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 26/02-04 14:01 
KTC>
Jeg overvejede at skrive det som argument også, men det er bare ikke helt generelt forekommende nok til at jeg synes det holder.

Men det er det jo :) Hele vejen rundt.

Selvfølgelig er der undtagelser, men generelt var spillene meget mere arcadeprægede for 10-15 år siden og arcadeprægede spil er generelt korte. Dengang var det helt normalt at actionspil kunne gennemføres på 20-60 minutter. I dag er normalen nærmere 6-12 timer.

Det er bare en anderledes måde at lave det på, fordi man har flere ressourcer. Hvis et spil reelt tager 10 minutter at gennemføre, så skulle det da helst være ret svært, så det tager mange forsøg at nå så langt.

Samme udvikling er der ikke rigtigt sket i adventures, RPGer etc., men alligevel er de generelt blevet længere, som jeg oplever det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 26/02-04 14:04 
Den største fejl ved at lave spillene lettere og sværere er at så er det eneste man kan bruge dem til at fortælle (middelmådige) historier.

I gamle dage var der gameplay til. At lære spillets gameplay at kende var den eneste afgørende faktor. Det var tider.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KTCKTCSkrevet 26/02-04 14:40 
RJK>
Selvfølgelig er der undtagelser, men generelt var spillene meget mere arcadeprægede for 10-15 år siden og arcadeprægede spil er generelt korte. Dengang var det helt normalt at actionspil kunne gennemføres på 20-60 minutter. I dag er normalen nærmere 6-12 timer.
Fis. Jeg har masser af spil til både Amiga og Amstrad, som ikke kan gennemføres på så kort tid. Nu snakker vi selvfølgelig heller ikke om spil, hvor grafik og omgivelser er vildt afvekslende...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 26/02-04 14:57 
Benægter du, at det var normalt, at et actionspil for 10-15 år siden kunne gennemføres på en time?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 26/02-04 15:06 
Lidt mere end en time. Et sted melle 1 og 3 timer.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 26/02-04 15:08, rettet 26/02-04 15:09 
Hovedparten af arcadekonverteringerne kan gennemføres på under en halv time og de udgjorde en meget stor del af markedet dengang.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 26/02-04 18:04 
Når vi snakker arcadekonverteringer, ja. Men der var så mange andre områder, især på Amstrad, som aldrig havde set skyggen af en arcademaskine. Jeg benægter selvfølgelig ikke at de findes...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 26/02-04 18:12 
Lad os holde diskussionen på Amiga, som jeg har forstand på :)

Jeg lavede lige en hurtig undersøgelse, at fordelingen af arcadekonverteringer på Amigaen for 15 år siden. Blandt de større titler er ca. 1/3 arcadekonverteringer * - vel og mærke inden for alle genrer. Nøjes vi med actionspil er antallet derfor væsentligt højere.

* Baseret på de tre første numre af Games Preview, 45 anmeldte Amiga-spil i alt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 26/02-04 19:03 
Nu er arkadespil jo også oprindeligt lavet med henblik på at der skal være en stejl indlæringskurve, så spillet kan suge en masse penge fra spilleren. Men når han så har lært det, skal det også være muligt at gennemføre hele spillet i grillbaren eller Tivoli eller hvor han nu står. Og ikke de 40 timer det tager at komme gennem Kingdom Hearts.
Og dengang var arkadespil jo standarden. Så nå der udkom spil på hjemmekonsollerne galt nogenlunde de samme regler. Også for spil der ikke var arkadekonverteringer.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AssassinAssassinSkrevet 27/02-04 00:19 
Jeg er generelt enig i at titlerne i dag er en del nemmere at gennemføre end de var i 'gamle dage'. I dag har man som grundregel indtil flere savepoints, continues og hvad har vi. I 'gamle dage' havde man som regel maks. 3 liv og det var det. Jeg vil godt tilslutte mig den gruppe der stemmer på Project X. Gran Turismo synes jeg personlig ikke er specielt svært, især ikke 3'eren. Star Wars-spillene til SNES har en habil sværhedsgrad, men jeg synes ikke de når Project X niveauet. Af nutidens titler synes jeg til tider Ikaruga kan være pænt nasty, men det er nok bare mig der er talentløs til spillet.
Her lips said "no" - but her eyes said "read my lips"
SumezSumezSkrevet 27/02-04 00:30, rettet 27/02-04 01:08 
Det er nok også bare mig der er talentløs til ESB så..
For jeg synes ikke det har noget at gøre med træning, antal ekstraliv, saves eller continues eller en eller anden besværlig boss. Spillet er bare reelt frustrerende.. Hvis jeg ikke skulle tidligt op i morgen vill jeg tage kampen op igen nu. Ih. :!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/02-04 10:29 
Introbanen til 'Driver' (på PS) drev mig tæt på vanviddets rand... Jeg tror jeg prøvede 50+ gange før det lykkedes mig at gennemføre og få lov at spille selve spillet.
jaesjaesSkrevet 27/02-04 12:58 
He, den "fumlede" jeg også rundt med :)
HankyHankySkrevet 27/02-04 18:36 
Er det den samme bane som var med i Demo'en ?
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
jaesjaesSkrevet 27/02-04 19:53 
Det ved jeg ikke, men den foregår i en parkeringskælder (i hvertfald den jeg talte om).
ValkyrieValkyrieSkrevet 28/02-04 20:33 
Hmmmm...

Jeg har Super Starwars.... Det står på tysk, og jeg købte det i SNES sidste dage i 96 tror jeg, i Fona!

Men jeg ved ikke om det er ESB!

Kom heller aldrig forbi anden bane......

Første bane: Du styre Luke med en pistol på Tatooine, og tilsidst er der en boss(den der sand orm ting, Scarlac)... Også er anden bane... en bane hvor du køre i en speeder sammen med C3PO.... Og man skal så køre uden om forhindringer..... Ayyy... Kørte i en halv time uden der skete noget, og fattede ingen ting...

Kom aldrig videre:(

Har det dog stadig liggende^_^
Well crucify the insincere tonight...
quadquadSkrevet 29/02-04 22:53 
Valkyrie, så bare vent til næste bane. Vil ikke spoile noget, men kan roligt sige den er endnu sværere. Har endnu ikke formået at komme igennem den.
PapandPapandSkrevet 01/03-04 08:00 
Den har jeg gennemført flere gange. Det bliver uhyggeligt svært...
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
The DaneThe DaneSkrevet 01/03-04 09:51 
Er Super Star Wars bare en opdateret udg. af Star Wars til NES? Da det til NES også virkede lidt svært.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
SumezSumezSkrevet 01/03-04 10:20 
Nej. De er bygget op på nogenlunde samme måde, og har selvfølgelig samme historie, men det er forskellige spil. Dem til SNES er mere actionprægede, og sørger gerne for at holde dig i en konstant sværm af fjender.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PapandPapandSkrevet 01/03-04 11:20 
Star Wars til NES synes jeg er helt umuligt. Fjenderne kan holde til adskellige salver fra den ærtebøsse man render rundt med i starten, og det har taget modet helt fra mig.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
quadquadSkrevet 01/03-04 14:28 
Snowman>
Den har jeg gennemført flere gange. Det bliver uhyggeligt svært...

Vil hellere gennemspille Gitaroo man på højeste sværhedsgrad med hænderne bundet på ryggen, end at bruge mere tid på den bane ;)
la0sla0sSkrevet 25/06-04 15:10 
jeg må sige at det sværeste spil jeg har prøvet var Image Fight fra Irem til PCE.

jeg anser mig ikk for novice i shmup sammenhæng, men damn det spil var bare tough at komme ind i... har I prøvet det?
Hvad sker der?
TLTLSkrevet 01/09-05 11:46 
Graver lige op i et gammelt emne som jeg ikke har set før nu... ;-)

Er der ikke nogen der har haft problemer med Tony Hawk Serien? Det eneste jeg har gennemført 100% er THPS4 og det var ikke helt nemt...

Ellers vil jeg nominere Resident Evil, som jeg aldrig har gennemført.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/09-05 11:51 
Jo THPS serien er ikke så nem igen. Tilgengæld syntes jeg at Underground 1 var latterligt nem. Det er det eneste jeg har gennemført 100%.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KalicolaKalicolaSkrevet 01/09-05 14:41 
Ninja gaiden, og ghost'n goblins
For The Love Of The Game
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 01/09-05 14:46, rettet 01/09-05 14:47 
At man ikke lige kan gennemføre et spil 100%, synes jeg ikke er grund nok til at nominere det til verdens sværeste spil, men det er måske bare mig :)
HeroldHeroldSkrevet 01/09-05 14:54 
Det må jeg erklære mig enig i. Selvom jeg nu har mødt folk, der ikke mente at man havde gennemført før man har set alt. Hvilket fx. gør et spil som Diablo 2 umuligt at gennemføre... Eller ihvertfald bare meget langtrukkent. :S
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 01/09-05 15:56 
Ja, Ninja Gaiden er f.eks. også nemt nok, det er bare pisse svært at gennemføre fordi slutbossen er ret svær, og dør man ved ham skal man HELT tilbage til starten af sidste bane!
Eller taler du om det nye Ninja Gaiden? For i så fald synes jeg sgu det med sværhedsgraden er stærkt overdrevet, så er det heller ikke sværere. Sammenlignet med Super Empire Strikes Back er det i hvert fald så nemt som at klø sig i nummeren. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 01/09-05 15:57 
Breakdown (xbox) er uden tvivl det sværeste spil, jeg endnu har prøvet. Mere end én fjende af gangen og man har seriøse problemer.
Michael_Michael_Skrevet 01/09-05 16:33 
Magician Lord (NGH) og Super Ghouls´N´Ghosts (SNES) er uden tvivl de spil jeg har været mest frustreret over nogensinde.
Så tæt på, og så alligevel så langtfra målstregen.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/09-05 16:34 
Jep, jeg kan hoppe med på Breakdown vognen. Det virker møgfedt, men ca en time inde i spillet kommer man til en brændene gang hvor der kommer 2 T-lan's på en gang. Det syntes umuligt...
Spiller nu: Phantasy Star IV
Alf81Alf81Skrevet 01/09-05 16:41 
Shin Gouki fra CVSII! (På højeste sværhedsgrad) Stortset umuligt at få en indført et eneste slag?
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 01/09-05 16:59 
Har nu nogensinde prøvet en rigtig hardcore SNK boss? *host*King of Fighters 2001*host*
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 01/09-05 17:11 
Konsolkongen>
Jep, jeg kan hoppe med på Breakdown vognen. Det virker møgfedt, men ca en time inde i spillet kommer man til en brændene gang hvor der kommer 2 T-lan's på en gang. Det syntes umuligt...

Og det bliver endda væsentligt sværere derfra. Spillet introducerer senere nogle sværere varianter af T'lan, som slår hårdere, hurtigere og er bedre til at blokere. Spørg mig lige hvor nemt det er at klare seks af dem. Ja, på _én gang_.

Jeg har stadig svært ved at kapere, at jeg fik gennemført spillet. Det var det dog værd, for historien udvikler sig til noget af det fedeste scifi, jeg har oplevet i mange år.
Alf81Alf81Skrevet 01/09-05 17:50 
Sumez>
Har nu nogensinde prøvet en rigtig hardcore SNK boss? *host*King of Fighters 2001*host*

Ja okay ;) Men har du da ikke problemer med førnævnte?
Ting om dét og pis.
Bede-xBede-xSkrevet 01/09-05 17:58 
Sumez>
Eller taler du om det nye Ninja Gaiden? For i så fald synes jeg sgu det med sværhedsgraden er stærkt overdrevet, så er det heller ikke sværere.

Ikke et specielt svært spil, så længe vi bare snakker en normal gennemførelses på standard sværhedsgrader. Snakker vi om det nye content/højere sværhedsgrader, er det en anden sag...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
lightyear dklightyear dkSkrevet 01/09-05 19:20 
Ret sjovt hvor forskellige vi er, da jeg synes thug2 er rimeligt nemt og breakdown også rimeligt nemt(Kan huske at jeg altid brugte glide angreb efterfulgt af uppercut og hurtig backflip eller sideflip igen og igen), men til gengæld har jeg endnu ikke gennemført gaiden på normal.

For mig handler et spil mange gange om hvor meget man lever sig ind i det, da det næsten er synonym for hvor dygtig jeg bliver. Tror nok også jeg er det ENESTE der ikke helt blev fanget af ninja gaiden.

Nogen der har gennemført resident evil 4 på hårdeste sværhedsgrad?
Synes selv det virkede lidt svært, blev desværre solgt inden jeg rigtigt fik det prøvet af.

Det sværeste spil jeg har prøvet må være da jeg var ca 12 år og fik et bart simpson spil til nes eller var det snes ahh hælder mest til at det var nes, kan ihvertfald huske at jeg næsten aldrig spillede det pga af sværhedsgraden.
are you CHICKEN?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/09-05 20:11 
Jmog>
Jeg har stadig svært ved at kapere, at jeg fik gennemført spillet. Det var det dog værd, for historien udvikler sig til noget af det fedeste scifi, jeg har oplevet i mange år.

Arr! Det har jeg jo ikke brug for at vide. Nu er jeg jo nødt til at tvinge mig igennem :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 01/09-05 20:26 
Heh. Da jeg anmeldte det i sin tid, var jeg meget i tvivl om, hvilken karakter det skulle have. Efter de første par timers spil lå jeg på tre stjerner. Da jeg havde gennemført det, lå jeg nærmere de 6 stjerner. Jeg gik på kompromis og gav det 4.

Spillet er hundesvært grænsende til det absurde, men det formår virkelig at give en én stor oplevelse.
lightyear dklightyear dkSkrevet 02/09-05 09:06 
Mener i at et spil er svært hvis man skal prøve et par gange inden hver chekpoint?

Det er altså ikke et specialt svært spil, synes mere at det er kontrollen i spillet der gør det lidt svært da det virkelig kræver timing og forståelse for hvordan og hvor hurtig de onde er.
are you CHICKEN?
SumezSumezSkrevet 02/09-05 10:00 
Ja.. jeg mener også der er en væsentlig forskel på udfordrende spil og så spil, der er direkte ubarmhjertige.

Igen, spil Super ESB og i vil forstå hvad jeg mener. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 02/09-05 18:29 
Det der er svært i Breakdown er ikke bare kontrollen, som man skam godt kan vænne sig til. Det svære er blandt andet følgende:
-Fjendernes hurtighed
-100& realistisk synsvinkel, rammes du, kigger du pludselig op i loftet.
-Fjenderne kan slå dig, mens du ligger ned

Ovenstående gør det ret besværligt at klare selv små grupper fjender. Hvis du bliver ramt én eneste gang, og er der mere end én modstander, så er dine chancer for at overleve allerede halveret. Man kan meget nemt komme ind i en ond cirkel, hvor man konstant bliver slået på, uden at man kan nå at orientere sig igen.
107 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig