X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

16/9 billedformat


Svar
rapsacrapsacSkrevet 22/02-04 18:19 
Hvad er rigtigt widescreen format? Jeg tænker på, når man køber en dvd-film er de enten i forholdet 1:1,85 eller 1:2,35. Hvis jeg husker ret er 1:1,85 det rigtige 16/9 format hvor imod 1:2,35 stadig har sorte bjælker i toppen og bunden af et 16/9 tv. Det som jeg vil frem til er at på filmene i forholdet 1:2,35 er de også markeret som værende widescreen version, vil det sige at jeg kan få de sorte... Se hele indlægget
Spiller nu: Killzone 2, Gears Of War 2, Banjo-Kazooie
81 emne(r).
« < 1 2

Svar
RJKRJKSkrevet 23/02-04 23:19 
Azalon>
Om det bliver krympet eller strukket kan jeg ikke gennemskue, men jeg synes ofte at jeg lægger mærke til ovale lysskær i filmlinsen.

Selvfølgelig netop fordi filmene er optaget anamorfisk.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 23/02-04 23:32 
Ja, det har jeg forstået.
Tænkte bare på om man så kunne gennemskue om det var strukket, eller presset, men det komme jo ud på ét. ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
JmogJmogSkrevet 24/02-04 00:01 
Anamorfiske linser skyder filmen presset og afspiller den strukket. Så er det ligesom sat på plads :-)
RJKRJKSkrevet 24/02-04 00:26, rettet 24/02-04 00:28 
Tjaeh, jeg håber at vi mener det samme, men bare udtrykker det forskelligt... Lad os lege kameramand.

Jeg går ud i baghaven og ser det her bjerg:

16/9 billedformat

Sådan ville det se ud, hvis jeg filmede det i 4:3 på en film i 4:3 format (=1,33:1). Jeg går ud fra at vi snakker om 35mm film Academy Aperture, som er 1,33:1 (i hvert fald i følge den bog, jeg sidder her med).

Men jeg ved, at min film skal være i 1,85:1, så jeg lægger lige lidt mørke skygger på min skærm, så jeg ved, hvad jeg reelt kommer til at se i sidste ende:

16/9 billedformat

Nu optager jeg så samme billede i 1,85:1 anamorphic på min 35mm film. Der kommer en herlig lens flare i billedet. Hvis jeg tager filmen og kigger på den eller afspillede den i 1,33:1, vil bjerget fremstå ude af proportioner, mens lens flaren ser rund ud. Så ville det se sådan her ud:

16/9 billedformat

Når jeg så tager min film og afspiller den anamorfisk i 1,85:1 i biografen, så får mit bjerg igen de rigtige proportioner, mens min lens flare nu bliver sammenklemt. Det kommer til at se sådan her ud:

16/9 billedformat

Det vil jeg kalde, at det strækkes i optagelsen og presses i afspilningen... Ja...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 24/02-04 02:28, rettet 24/02-04 02:30 
Hvis vi siger at højden er konstant mens bredden kan varieres så bliver det omvendt: Optager et 4:3-billede, der er vandret presset sammen, og give det rigtige proportioner ved at strække det vandret ved afspilningen.

Tænk på en biograf. Alle film er lige høje, det er kun bredden der varieres.
RJKRJKSkrevet 24/02-04 02:51, rettet 24/02-04 02:57 
Jmog>
Hvis vi siger at højden er konstant mens bredden kan varieres så bliver det omvendt.

Ja, men det er jo ikke sådan, det fungerer :)

(efter hvad jeg ved)

Tænk på en biograf. Alle film er lige høje, det er kun bredden der varieres.

Måske nok, men det siger jo ikke nødvendigvis noget om, hvordan selve filmen ser ud. Og det er jo dét, vi snakker om.

Det er meget muligt, at 2,35:1 film optages på bredere film, men 1,85:1 er på standard 1,33:1 35mm - efter hvad jeg ved.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 24/02-04 11:27 
Hvis 1,85:1 film, var optaget på 1,33:1 film, så ville alle 1,85:1 film jo bare være mattede i top og bund, og ikke miste information i siderne, hvis man croppede filmen til video. Jeg har ikke hørt, at man optager alle 1,85:1 film på 1,33:1 - hvor har du læst det?

Der findes forskellige former for kameraer, som optager i 1,85:1, og ved nogle formater så matter man bare toppen og bunden, og ved andre der er det ægte nok = hvis man cropper billedet, så mister man altså information i framen, i siderne.

Hvis man cropper en VistaVision frame, i 1,85:1, til 1,33:1, så ser det helt galt ud - bare kig på flere Hitchcock film.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
JmogJmogSkrevet 24/02-04 13:22, rettet 24/02-04 13:24 
Alle nye film optages på 35mm, 70mm er vist mere eller mindre ude af brug i dag (desværre).

Linket nedenfor forklarer glimrende de teknikker der bliver brugt. Trykker man på de enkelte formaters overskrifter er der også nogle gode visuelle eksempler alle kan forstå.

Biografformater
RJKRJKSkrevet 24/02-04 13:52 
Underbygger det link så ikke også det, som jeg har sagt hele tiden...? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 24/02-04 14:02 
Nej, du sagde at billedet "strækkes i optagelsen og presses i afspilningen". Som du kan se med scope-eksemplet så presses billledet sammen i optagelsen og strækkes derefter ud i afspilningen.

Det er dog en petitesse, da det i bund og grund er det samme.
RJKRJKSkrevet 24/02-04 14:09, rettet 24/02-04 14:12 
Okay. Du har ret. Så kan jeg lære, at læse ordentligt.

Men jeg kan nu næsten regne ud, at det faktisk bliver strukket/presset på begge sider, før det kommer til at passe i sidste ende (ie. samme højde i afspilningen).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 24/02-04 14:14 
RJK>
Underbygger det link så ikke også det, som jeg har sagt hele tiden...? :)

Ikke helt - du sagde jo, at alle 1,85:1 film, blev skudt på 1,33:1 film, og det er ikke rigtigt ;-)

VistaVision og Otto Nemenz kameraer: Hvis deres 1,85:1 ratio bliver beskåret til 1,33:1, så går det helt og aldeles galt, og billedet bliver croppet - det går næsten så galt, at billedet bliver næsten ligeså meget croppet, som hvis man beskærer en 2,35:1 Panavision film = Ikke kønt.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 24/02-04 14:16, rettet 24/02-04 14:23 
Jeg tror vist ikke jeg sagde ALLE. Det var vist dig, der kom med det udtryk. Der er selvfølgelig forskellige måder at gøre tingene på.

Men som det fremgår af eksemplerne på den side, så bruger de da "alle" 1,33:1 film...?

16/9 billedformat

Det går altid "galt", når man cropper en film. Nogle bruger så den del, der croppes væk for at lave biografformatet på ikke-anamorfiske optagelser (fx en del Cameron, som jeg har forstået det), mens andre ikke gør. Hvormed man så enten får noget ekstra billede med, som ikke var i biografen, eller får noget skåret væk, som var i biografen. Personligt synes jeg ikke det ene er SÅ meget værre end det andet...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 24/02-04 14:29, rettet 24/02-04 14:30 
Du skrev : "Det er meget muligt, at 2,35:1 film optages på bredere film, men 1,85:1 er på standard 1,33:1 35mm - efter hvad jeg ved.". Du bruger ikke ordet "alle", men det ligger vel i det, som jeg læser det?

Eksemplerne på siden i linket, bruger ikke f.eks VistaVision.

EDIT: Men man bruger vist ikke VistaVision idag, så det kan være det er derfor at det ikke er med i eksemplet.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
KTCKTCSkrevet 24/02-04 14:33, rettet 24/02-04 14:34 
RJK>
Nogle bruger så den del, der croppes væk for at lave biografformatet på ikke-anamorfiske optagelser (fx en del Cameron, som jeg har forstået det), mens andre ikke gør. Hvormed man så enten får noget ekstra billede med, som ikke var i biografen, eller får noget skåret væk, som var i biografen. Personligt synes jeg ikke det ene er SÅ meget værre end det andet...
Det er rigtigt. Jeg så Terminator 2 i fuldskærms-udgaven på TV, og der kunne man både se trampoliner (fra stunts) og hvad ved jeg i visse scener. Disse var selvfølgelig ikke synlige i den beskårede udgave.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 24/02-04 15:13, rettet 24/02-04 15:15 
Okotta>
Du bruger ikke ordet "alle", men det ligger vel i det, som jeg læser det?

Hvis du skal ordkløve-citere, så gør det ordentligt. Jeg skrev inden:

Jeg går ud fra at vi snakker om 35mm film Academy Aperture, som er 1,33:1 (i hvert fald i følge den bog, jeg sidder her med).

Er de formater (Vista Vision etc.) som du snakker om ikke en helt anden standard? Er VistaVision ikke et halv obskurt format, kun brugt af Paramount i 50'erne? Som i øvrigt ikke var 1,85:1 som standard og fungerede på en radikalt anderledes måde? Så er det vel ikke ret relevant i sammenhængen, vel?

Hvis du opfattede det jeg sagde som om at "alle film i hele verden der er beregnet til at blive afspillet i 1,85:1 er optaget på 1,33:1 film", så opfattede du det forkert. Det ved jeg slet ikke nok om, til at jeg ville udtale mig på den måde. Men så vidt jeg ved er langt hovedparten lavet sådan og det er det relevante.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 24/02-04 15:58 
Som stort set alle de forskellige filmprocesser (Cinemascope, Panavision osv.) dækker Vistavision ikke over en specifik størrelse men flere. Vistavision kan gå fra 1.66:1 til 2:1. 1.85:1 er dog den man oftest ser.
OkottaOkottaSkrevet 24/02-04 17:51 
RJK>
Er de formater (Vista Vision etc.) som du snakker om ikke en helt anden standard? Er VistaVision ikke et halv obskurt format, kun brugt af Paramount i 50'erne? Som i øvrigt ikke var 1,85:1 som standard og fungerede på en radikalt anderledes måde? Så er det vel ikke ret relevant i sammenhængen, vel?

VistaVision vil jeg ikke kalde et halv obskurt format; Hitchcock brugte det i flere film, og ikke kun Paramount producerede film i formatet. Som Jmog siger, så kunne man bruge VistaVision i flere "størrelser", og 1,85:1 var nærmest standarden.

Jeg tager VistaVision med i diskussionen, fordi du skrev at så vidt du var bekendt, så er alle 1,85:1 film skudt i 1,33:1 (hvorefter man så matter i top og bund, hvilket ikke er tilfældet med netop VistaVision).

Så jo - det er ret relevant, i denne sammenhæng, at nævne VistaVision, idet formatet bruges / er blevet brugt i 1,85:1 produktioner.

Men vi skal slet ikke begynde at diskutere Movie Cam, som f.eks Aliens er optaget i - inden Cameron begyndte at bruge Super 35 :-)
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 24/02-04 18:01 
Ud af de små 100.000 film IMDb har listet som værende kørt på 35mm er så 120 af dem optaget i VistaVision. Heraf er langt fra alle i 1,85:1. Meget tættere på definitionen for "halv obskurt" kommer vi vel næppe...? :)

Men, igen, så var det ikke min mening, at sige at hver evig eneste 1,85:1 film var optaget på 1,33:1. Jeg mente hovedparten. Om det så kun er 99%, så mener jeg stadig det holder ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 24/02-04 18:01 
KTC>
Det er rigtigt. Jeg så Terminator 2 i fuldskærms-udgaven på TV, og der kunne man både se trampoliner (fra stunts) og hvad ved jeg i visse scener. Disse var selvfølgelig ikke synlige i den beskårede udgave.

Og det er præcist derfor Cameron foretrækker sine film i widescreen, og designer sine scener i widescreen først - fullscreen udgaven af filmene, skal fungere på TV, og det går han heldigvis osse op i (så TV stationerne ikke skal vise de slemme letterboxede film), men det betyder, at med Super 35 film, der får man lidt "extra" med i billedet.

Hvorfor kalder du iøvrigt widescreen udgaven for beskåret, KTC?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 24/02-04 18:27 
RJK>
Ud af de små 100.000 film IMDb har listet som værende kørt på 35mm er så 120 af dem optaget i VistaVision. Heraf er langt fra alle i 1,85:1. Meget tættere på definitionen for "halv obskurt" kommer vi vel næppe...? :)

Jeg synes det er forkert at snakke om det som halv obskurt - det får det til at lyde som noget 8-16 mm halløj - da det næsten siger, at filmene osse er halv obskure - og det er de ikke.

Men fred være med det da.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 24/02-04 18:38, rettet 24/02-04 18:41 
Naiera>
Men facts er jo facts... Det er det samme som at sige at et 16:9 fjernsyn kan vise et 4:3 billede i de rette proportioner, i fuld skærm, uden at billedet er beskåret...

Er lige nødt til at være sikker her, men mener du at et 16:9 TV ikke kan vise et 4:3 billede, uden at 4:3 billedet bliver beskåret?

På mit widescreen TV, der kan jeg bare vælge "bred", og så stretcher TV'et billedet, men klipper ikke noget væk - hele 4:3 framen bliver vist. Det får ting til at se lidt sjove ud, når man stretcher - hvorfor jeg aldrig bruger "bred" funktionen, med mindre jeg ser anamorfiske DVD'er selvfølgelig og spil som understøtter widescreen - men det klipper altså ikke noget væk.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
NaieraNaieraSkrevet 24/02-04 18:45 
Prøv at læse hvad jeg skriver, én gang mere.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KTCKTCSkrevet 24/02-04 18:47 
Okotta>
Hvorfor kalder du iøvrigt widescreen udgaven for beskåret, KTC?
Det er bare min måde at beskrive de sorte bjælker, som de andre versioner har. I forhold til fuldskærmsudgaven er de jo beskåret...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
OkottaOkottaSkrevet 24/02-04 18:49 
KTC>
Det er bare min måde at beskrive de sorte bjælker, som de andre versioner har. I forhold til fuldskærmsudgaven er de jo beskåret...

Ok, men man omtaler normalt ikke letterboxed / widescreen udgaver som beskåret - det er de croppet udgaver som er beskåret.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 24/02-04 18:49 
Naiera>
Prøv at læse hvad jeg skriver, én gang mere.

Har jeg gjort, og jeg vil være sikker på, at jeg forstår dig korrekt.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
NaieraNaieraSkrevet 24/02-04 18:53 
Det gør du så ikke...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OkottaOkottaSkrevet 24/02-04 19:17 
Vil du uddybe det, eller..?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/02-04 11:49 
Det han mener er vel bare at man ikke kan vise et 4:3 billede i rette proportioner på et 16:9 tv, hvis man samtidig skal fylde skærmen helt ud. Dét er jo umuligt ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
NaieraNaieraSkrevet 25/02-04 12:25 
Ja...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OkottaOkottaSkrevet 25/02-04 12:56 
Azalon>
Det han mener er vel bare at man ikke kan vise et 4:3 billede i rette proportioner på et 16:9 tv, hvis man samtidig skal fylde skærmen helt ud. Dét er jo umuligt ;-)

Ja det må man sige.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
81 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig