X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Åååh glæde!!


Svar
RitesRitesSkrevet 22/02-04 18:09, rettet 22/02-04 18:11 
Så konsolspil er det eneste der holder...? Yeah, right! ;)

Har en del PC klassikere stående på hylden, men vi ved jo, at nye computere og gamle spil ikke har det med at passe særligt godt sammen.

Så fandt jeg ScummVM (www.scummvm.com/ ) og voila. Det slog sgu Juleaften.

Spilles u. problemer i window el. fullscreen med fuld tale
» a winner is you «
RJKRJKSkrevet 22/02-04 18:13 
Jeg kan kun give dig ret. SCUMM-spillene er virkelig nogle af de bedste i spilhistorien. Så mange minder...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CalleCalleSkrevet 22/02-04 18:18 
Virker programmet med alle dos spil?
RitesRitesSkrevet 22/02-04 18:22 
Vil jeg tro. Prøv. Det er yderst let at betjene.

Btw; spillene vist følger ikke med. Beneath a Steel Sky kan gratis hentes på deres hjemmeside. Resten må man selv stå for.
» a winner is you «
KTCKTCSkrevet 22/02-04 18:26 
Der findes iøvrigt også en Xbox-version, hvis man gerne vil holde sig til konsollerne ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DizzyDizzySkrevet 22/02-04 18:29, rettet 22/02-04 18:29 
samt en dc version :), har dog ikke prøvet den endnu
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
RitesRitesSkrevet 22/02-04 18:30 
PC spil skal sgu spilles på en PC.

Man render heller ikke rundt og spiller 2D fighters og MGS på PC.
» a winner is you «
KTCKTCSkrevet 22/02-04 18:32 
Ja, men Xbox-version er bare ikke så let at få fat på som de andre, da den ikke kan hentes køreklar fra siden...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 22/02-04 18:34 
Rites>
PC spil skal sgu spilles på en PC.

Man render heller ikke rundt og spiller 2D fighters og MGS på PC.
Den lave opløsning ser ellers dejlig ud på et fjernsyn. Mange af spillene udkom også til Amiga, og så er det vel kun musen man kommer til at mangle...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RitesRitesSkrevet 22/02-04 18:36 
Og at mangle musen i de spil... Det er jo blasfemi. Så skal vi vel også have Super Mario på Sony Ericsson.
» a winner is you «
ChronoChronoSkrevet 22/02-04 18:40 
I forbindelse med et uni-projekt har jeg faktisk netop siddet og spillet Sam & Max Hit the Road gennem ScummVM. Det er helt sikkert stadig et fremragende spil, ligesom de fleste andre SCUMM-spil.

Men nu vi er ved emnet, så sidder jeg og leder efter et adventurespil fra samme periode der spilmekanisk adskiller sig fra SCUMM-spillene (minus LOOM som er SCUMM og alligevel anderledes). Nogen forslag til hvad jeg kan se på?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RitesRitesSkrevet 22/02-04 18:44 
Altså noget som ikke kører på SCUMM konceptet overhovedet med "Open", "Give", "Use", etc.?

Den bliver svær...
» a winner is you «
ChronoChronoSkrevet 22/02-04 18:47 
Nemlig :)

Hvis det ikke er muligt så bare et adventurespil der bare adskilder sig lidt fra konceptet (ligesom LOOM gør).
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RitesRitesSkrevet 22/02-04 18:49 
Beneath a Steel Sky?

Kan være du kan bruge den her side til projektet...

Adventure Gamers
» a winner is you «
ChronoChronoSkrevet 22/02-04 18:53 
Jeps, jeg har læst nogle af deres udmærkede anmeldelser. Desværre fokuserer de ganske meget på historien i deres anmeldelser (det er selvfølgelig også mest relevant), men jeg skal bruge noget om spilmekanikken.

Beneath a Steel Sky har jeg aldrig prøvet, men det vil jeg da lige få set nærmere på så. Hvordan er det anderledes?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RitesRitesSkrevet 22/02-04 18:56 
Mest i temaet og puzzles.

Hent det gratis på ScummVM siden :)
-Jeg syntes det var ret cool!
» a winner is you «
RJKRJKSkrevet 22/02-04 18:59 
Chrono>
Men nu vi er ved emnet, så sidder jeg og leder efter et adventurespil fra samme periode der spilmekanisk adskiller sig fra SCUMM-spillene (minus LOOM som er SCUMM og alligevel anderledes). Nogen forslag til hvad jeg kan se på?

Alt fra Sierra? De kørte jo med tekstbaseret interface den gang (og det virker ganske glimrende).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 22/02-04 19:06 
Forresten, lige for at promovere Xbox-versionen igen, så understøtter den både USB mus og tastatur. Så nu er der vist ikke flere undskyldninger ;)

Jeg har lige hevet mine gamle SCUMM-titler ned fra hylden og er ved at smide dem ind :D (Beneath A Steel Sky, Sam & Max, Full Throttle)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RitesRitesSkrevet 22/02-04 19:13 
The Dig er også ret anderledes btw.
» a winner is you «
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/02-04 19:15, rettet 22/02-04 19:17 
Hrmf! Man kunne også bare beholde sit gode, gamle, stabile DOS!
Er aldrig selv gået videre end Win98, for alternativet er at sige helt farvel til DOS (Ved dog ikke, om der er 'ægte' DOS i ME?)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
ChronoChronoSkrevet 22/02-04 19:18 
Nåja, jeg har da også spillet de første Larry spil engang. Det var dog efter jeg havde spillet Larry 6, så jeg opgav det hurtigt pga. det omstændige interface. Jeg betragter dem lidt som hørende til en tidligere periode pga. text-parseren.

De Kings Quest spil jeg har spillet var såvidt jeg husker også SCUMM-agtige, så det har nok været nyere udgaver. Det samme gælder Kyrandia serien.

7th Guest er også en mulighed.. jeg gider bare næsten ikke spille det igen :)

Hvad med Myst? Det fik jeg aldrig prøvet.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
NaieraNaieraSkrevet 22/02-04 19:20 
Det er jo en serie billeder, hvor den eneste animation du får, næsten, er at finde i de vanvittige (hvis du spørger mig ;) puzzles.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KTCKTCSkrevet 22/02-04 19:20 
Vrææææl.
Det er en sørgelig dag.
Jeg ville kopiere mit Sam & Max over, men siden jeg lånte det ud engang, har det fået nogle ridser. Disse er åbenbart så dybe at filen Monster.sou, som jeg skal bruge, ikke virker :(
Det var klart et af mine bedste spil... Rest In Peace :(
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ChronoChronoSkrevet 22/02-04 19:20 
KTC>
mine gamle SCUMM-titler ... Beneath A Steel Sky

Lige en rettelse - Beneath A Steel Sky er ikke SCUMM, men understøttes bare af ScummVM.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 22/02-04 19:21 
Nu generaliserer du vist noget?

Er alle adventures med ikoner SCUMM-agtige?

I så fald er de eneste alternativer dem med tekst-parser og dem der er så simplistiske, at der slet ikke er kommandoer (dvs. Myst...).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RitesRitesSkrevet 22/02-04 19:31 
Alle med ikoner er ikke SCUMM, nej :)

Chrono: Se nu bare at få hentet Beneath a Steel Sky og så ellers få gamet det og The Dig :)
» a winner is you «
ChronoChronoSkrevet 22/02-04 19:32 
Hvis ikonerne har andre funktioner end Use, Push, Talk to osv. så er de ikke SCUMM-agtige :)

Jeg ved godt det er lidt at generalisere, men det er meget godt at starte lidt bredt når man leder efter noget der er anderledes.

I dag har jeg siddet og set på forskellen mellem Monkey Island og Sam & Max. Her er funktionerne tilgængelige på to forskellige måder - nemlig gennem cursoren i Sam & Max og gennem ni tekst-knapper i Monkey Island. Samtidig så er fukntionaliteten af Use meget større i Sam & Max, hvor den både bruges som Push, Pull, Open, Close og Use. Det er sådan nogle forskelle jeg leder efter.

Jeg overvejer at kaste mig over Simon the Sorcerer næste gang - her er tekst-knapperne skiftet ud med ikoner. Jeg ville dog gerne have noget hvor forskellen er lidt større.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ChronoChronoSkrevet 22/02-04 19:33 
Rites>
Chrono: Se nu bare at få hentet Beneath a Steel Sky og så ellers få gamet det og The Dig :)

Ja, det er jeg nok nødt til hvis du ikke vil uddybe hvorfor de er anderledes :D
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RitesRitesSkrevet 22/02-04 19:40 
The Dig er ikke SCUMM og meget anderledes end de andre LucasArts spil -det vil nok være det bedste til dit projekt.

Beneath a Steel Sky er et sci-fi "comic book" adventure, som er ret godt skruet sammen. Der er lidt SCUMM over det.
» a winner is you «
dRxLdRxLSkrevet 22/02-04 19:53 
Blade Runner spillet adskiller sig radikalt fra SCUMM spillene på mange måder men er tydeligvis et forsøg på at videreudvikle genren hvor SCUMM slap.

Her er et meget brugbart introduktions link: http://www.brmovie.com/Game/index1.htm

Der falder en lille universitetsopgave fra min hånd om dette spil (og bogen og filmen) indenfor et par uger.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 22/02-04 21:16 
Jeg troede kun at du var til åbne ikke lineære spil? :)

@Chrono:
Nu er "den periode" jo et vidt begreb, men hvis det er spil med et alternativt interface du er ude efter, kan jeg anbefale dig at kigger nærmere på Tass Times in Tone Town.

http://www.inwards.com/~fairway/game_pages/tass_times_in_tonetown.html

http://www.old-games.com/pc/adventure/games_t_z/tass_times_in_tone_town.html
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 22/02-04 21:21, rettet 22/02-04 21:24 
Noget ældre, men bestemt med et meget anderledes interface, er titlerne Deja Vu, Uninvited og beslægtede.

De var sådan lidt styresystems-interface agtigt, hvor man kunne flytte ting rundt med musen. Så man kunne fx tage jakken der hang på knagen, trække den over i sit inventory. Så kunne man dobbeltklikke for at "åbne" jakken, hvorefter dens inventory kom frem. Så kunne man fx tage en lighter ud og så trække den over på et stykke papir, som man så brændte.

Ret originalt adventure-interface for sin tid.

Men jo mere Myst-agtigt med sit førstepersonsperspektiv end SCUMM/Sierra-spillene og beslægtede.

Og så fandt jeg jo en "fjerde kategori" alligevel ;)

EDIT: Og ER The Dig ikke lavet i SCUMM (eller videreudviklet)...? Det troede jeg da...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 22/02-04 22:46, rettet 22/02-04 22:48 
Zzap!>
Jeg troede kun at du var til åbne ikke lineære spil? :)

Man skal jo ikke være dogmatisk... ;-) Det jeg skriver om spillet bliver heller ikke entydigt positivt.

Når det er sagt så er min teori om det gode spil som mulighedsrum lidt mindre ortodoks end det du antyder.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 22/02-04 22:55, rettet 22/02-04 22:55 
Hvad læser du, dRxL?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 22/02-04 23:11 
Litteraturvidenskab/Moderne Kultur på Institus for Litteraturvidenskab i København. Kort fortalt et studie der handler om at lære at applicere diverse filosoffer og teoretikeres tanker på de forhåndenværende kulturprodukter.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
OmenOmenSkrevet 22/02-04 23:37 
Rites>
Man render heller ikke rundt og spiller 2D fighters og MGS på PC.

Det ville en hel del af verdens bedste KOF spillere nok være uenige i.
Vote Ficus!
SumezSumezSkrevet 23/02-04 00:55 
SCUMM spil er bestemt af batydning og har også en stor plads i mit hjerte. Det er ikke et tilfælde at den første "community" jeg blev involveret i straks efter jeg kom på nettet var relateret netop til LucasArts' adventure klassikere (der stadig dengang var i hæftig produktion) :)

Hvis her er nogen, der aldrig har spillet Day of the Tentacle, Monkey Island 1 og 2, Fate of Atlantis, The Dig, osv. bør de tage at gøre det nu. Alle spillene kan nemt skaffes billigt i dag.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 23/02-04 00:59 
Rites>
The Dig er ikke SCUMM og meget anderledes end de andre LucasArts spil -det vil nok være det bedste til dit projekt.

The Dig er bestemt SCUMM! Det var alle LEC's adventurespil indtil Grim Fandango (der er Grime).

Jeg kan forresten anbefale programmet SCUMM Revisited af Jimmi Thøgersen (tænk at jeg skulle give ham reklame ;)), der kan "rippe" SCUMM spil ned til meget små detaljer, og giver adgang til ting som musik, sprites, kostumer, maps og scripts. Det giver et godt indblik i hvad SCUMM engine'n i virkeligheden er.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 23/02-04 01:02 
Heh. Det bringer minder frem om min egen SMACK-engine.

ScumM-like Adventure Construction Kit

:)

Bare ærgerligt, at jeg aldrig fik lavet nogen spil til den...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 23/02-04 01:08 
Heh, den har jeg vist aldrig hørt om. ;)
Også ærgerligt at SCRAMM aldrig blev færdig.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RitesRitesSkrevet 23/02-04 05:46 
Nu har vi lige slået fast, eller Chrono har som jeg prøver at hjælpe, at SCUMM er tilstedeværelsen af "Give", "Use" knapper.

Det er der ikke i The Dig.
» a winner is you «
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 23/02-04 07:13 
Det ser ud til at der skal graves lidt i arkiverne næste gang jeg kommer hjem til mine forældre :) Jeg kunne enormt godt tænke mig at spille Day of the Tentacle igen.

Det bedste af det hele må næsten være, at alle de her klassikere kan skaffes for småpenge på Ebay
ChronoChronoSkrevet 23/02-04 08:05 
Rites>
Nu har vi lige slået fast, eller Chrono har som jeg prøver at hjælpe, at SCUMM er tilstedeværelsen af "Give", "Use" knapper.

Det har jeg forhåbentligt ikke fået slået fast :)
SCUMM er et højniveau-programeringssprog til at lave adventurespil med. Use, Look at osv. er heller ikke altid knapper - se bare på Sam & Max. The Dig er SCUMM i sin næstsidste version.

Men jeg må hellere lade være med at kalde ting SCUMM-agtige efter deres udseende, da SCUMM jo har udviklet sig på den led gennem otte versioner. Sorry :)

RJK>
Heh. Det bringer minder frem om min egen SMACK-engine.

ScumM-like Adventure Construction Kit

Fortæl fortæl! Har du nogle gode råd til udviklingen af sådan en engine?

Sumez, SCUMM revisited vil jeg lige se nærmere på.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RitesRitesSkrevet 23/02-04 10:01, rettet 23/02-04 10:18 
Men vi kan blive enige om at interface-mæssigt, så er The Dig ikke ligesom de andre SCUMM spil?
>>>
Check evt. http://quick.mixnmojo.com som er en anden frontend til ScummVM.
» a winner is you «
DizzyDizzySkrevet 25/02-04 01:03 
Man kan købe Lure of the Temptress("forgængeren" til beneath a steel sky) på qxl. Dette er et ret fedt spil, fra Revolution.

klik klik klik
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
RJKRJKSkrevet 25/02-04 01:05, rettet 25/02-04 01:05 
Men dog ikke nær på niveau med BASS. Personligt fandt jeg det lidt kedeligt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DizzyDizzySkrevet 25/02-04 01:24 
nej det er rigtig nok, men det var vist også deres første rigtige forsøg ud i adventure genren. Spillet er dog alt for kort, og lidt nemt at gennemfører.

Lidt billeder og info om spillet (amigaudgaven)
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
RitesRitesSkrevet 25/02-04 05:46 
Forgængeren?
Er Broken Sword 3 så en efterfølger?
» a winner is you «
DizzyDizzySkrevet 25/02-04 05:53 
Forgænger i form af at det var det samme team som lavede de 2 spil, og vel også lavede Broken Sword. Ellers er der intet mellem de 2 spil (også derfor jeg satte "" omkring ;))
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
jaesjaesSkrevet 05/10-04 01:31 
Har nogen spillet Flight of the Amazon Queen?

Det er blevet freeware, og kan køre via ScummVM. Jeg har spillet en times tid, og det virker ok, men kunne godt tænke mig lidt info inden jeg spilder alt for meget tid på et evt. halvskidt spil :)

Anmeldelserne er ret blandede.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig