X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den moderne heksejagt fortsætter


Svar
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/02-04 16:17, rettet 12/02-04 16:17 
http://www.bt.dk/underholdning/artikel:aid=253008/

Læs evt. også de relaterede emner.

Så er spillerne igen fokus i en moderne heksejagt, hvor computer-brugerne igen er de store tabere, simpelthen på grund af den ensidige "diskussion".

Hvornår mon vi får en nuanceret udlægning?
HankyHankySkrevet 12/02-04 16:41 
Hyakotake>
Hvornår mon vi får en nuanceret udlægning?

Tja...Det er et godt spørgsmål :/

Jeg må være ærlig og sige, at jeg tror aldrig den kommer, og hvis den endelig kommer, er det af en gruppe folk som selv er "jagtet".
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
DommergaardDommergaardSkrevet 12/02-04 17:05 
BT>
I alt har mellem 150-200, hvoraf klart størstedelen er unge mænd mellem 16-26 år, kontaktet centret, eller forældrene har gjort det for dem.

Nogen af jeres forældre der har meldt jer? Eller måske jer selv? :)
jaesjaesSkrevet 12/02-04 17:19 
Nu er det jo ikke den sædvanlige "man-bliver-voldelig-af-at-spille-voldelige-spil-debat", men tilsyneladende en mere grundig undersøgelse, af en mere håndgribelig problemstilling. Meget af det skal nok passe...
millenniummillenniumSkrevet 12/02-04 17:29, rettet 12/02-04 17:32 
Nu skal B.T.'s lidt idiotiske retorik nok give emnet en del modstand (især hér på P:R's forum), men pratisk talt kan skulle det godt kunne lade sig gøre at blive afhængig.
Når man slagter sin bedste ven i Halo eller CS så har man det selv meget godt, ikke...? Det er suverænt tilfredsstillene.
Det er adrenalin-stoffet dopamin som udvikler sig og giver den euforiske følelse af tilpashed. Samme stof udvikler sig i forbindelse med hård sportudøvelse, sex eller hvis man blot er vinder en million i lotto.

Jeg mener der er set talrige eksempler på at folk har udviklet en regulær afhængighed overfor dopamin, så hvorfor skulle man ikke kunne blive det af video-spil?!
(Som praktisk eksempel har jeg hørt om en RUC-studerende der købte en PS2 med en bunke spil og et rat. Efter 14 dage måtte han sælge den igen, for han ikke fik læst en meter, glemte at spise og fik sovet alt for lidt. Han kunne da i det mindste erkende sit problem).

...nå, jeg tror lige jeg vil snuppe mig et spil GTA.... :)
The medium is the message.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 12/02-04 17:53 
180 tak! Jeg vender den lige om - Kunne det tænkes at computer spil ikke skaber problemerne for børnene, men faktisk er et fornuftigt redskab til børn - Der allerede HAR sociale problemer?!

Videospil er meget socialt og børn der måske er vant til nederlag efter nederlag i andre sociale sammenhænge får således en mulighed for at være en del af et fællesskab, hvor de IKKE altid er taberen?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/02-04 18:07, rettet 12/02-04 18:08 
DR fortsætter hvor BT slap...

Se 19Direkte i aften, torsdag! Eller genudsendelsen fredag ca. 12.35

http://www.dr.dk/nyheder/TV/19Direkte/
HardballerHardballerSkrevet 12/02-04 18:15 
Born: Kan kun give dig ret.. Men hvad med folk som ikke bliver holdt udenfor?
jaesjaesSkrevet 12/02-04 20:42, rettet 12/02-04 20:42 
Born2Play>
180 tak!

Det har du ret i, men man skal bare ikke rynke på næsen af alt negativt, der bliver sagt om gaming/gamere (ikke at det er specielt myntet på dig ;) ). Der er faktisk en del sandhed i meget af det.
Meget af det millennium siger er jo i øvrigt også facts.
RJKRJKSkrevet 12/02-04 20:51 
Jeg tror da også, at der er et problem. Men er det ikke det med overdreven brug af stort set alting?

Jeg kunne godt lide (trods alt) at artiklen nævnte at en løsning var, at forældrene engagerede sig mere i spillene - ikke bare at børnene skulle holdes væk fra det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 12/02-04 21:06 
RJK>
Men er det ikke det med overdreven brug af stort set alting?

Jo. (Æhh, men hvor vil du hen med det :) ).
RonaldoRonaldoSkrevet 12/02-04 22:12 
Folk er bange, fordi at de er uvidne. Sidste generation har ingen kendskab til den teknologi, som denne generation benytter sig af. Hvis det ikke er logisk for dem, og der ikke er nogen forklaring at hente, så vil de automatisk se på det negativt. I danmark er vi specielt vant til trygge rammer, og vi er altid på vagt overfor mistænkelige fare.

Hvorfor er vi bange for kloning, gensplejsning, islam og hundrede andre kontroversielle emner? Vi har ikke den fjerneste anelse om hvad det er, og hvad det indeholder. Vi ser det bare som en mulig trussel på vores trygge rammer.

Vore elskede medie bliver stadig mere accepteret og anerkendt. Det vil opnå samme status som film, og så kan kritikerne og forskerne tage hul på det næste værk fra djævlen.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 12/02-04 22:14 
Undskyld mig - men hvad er der galt med at bruge tid på en hobby?

Havde de stået og egotrippet med lidt boldspil i 30 timer om ugen - Så ville folk juble?

Måske skal vi bare lære at nye tider, skaber nye sociale omgangsformer.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
The BruceThe BruceSkrevet 12/02-04 23:02 
HØRT- B2P!

Nu har jeg aldrig selv haft problemer med at være athletically impaired, men jeg kan sagtens sætte mig ind i problemet du nævner!! Preach on my brother- Preach RIGHT on!! :-)
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
jaesjaesSkrevet 12/02-04 23:17 
Selvfølgelig har I ret, men der er nok trods alt flere afhængige gamere, end KFUM spejdere :)

Ej, men bare fordi de fleste herinde har et sundt forhold til deres hobby, så er der altså et problem. Stort eller lille, det er nok for tidligt at spå om. Men med alle de historier om Everquest og Counter-Strike, er det vel ikke så mærkeligt, at det bliver bitchet lidt i krogene :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig