X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Et par spørgsmål omkring Surround sound


Svar
PoulPoulSkrevet 08/02-04 23:12 
Jeg har for nyligt fået et lækkert Sony surround anlæg ind af døren, med 5 satelitter og en subwoofer, men da jeg absolut ikke er nogen lydhaj, så har jeg her lige et par spørgsmål.

1) Når jeg ser DVD, finder recieveren selv ud af at lydkilden f.eks. bliver udsendt i Dolby Digital. Gør den ikke dette ved tv-udsendelser? Receiveren er tilsluttet til fjernsynet med et digitalt audio stik(med 2 stik i hver ende). Jeg tændte her til aften for Forrest Gump, som skulle være sendt i Surround Sound, og her valgte receiveren bare at sende lyden ud via subwooferen og de 2 fronthøjtalere. Skal jeg her selv skifte over på normal Dolby Surround sound?

2) Jeg prøvede at starte Top Spin på X-Boxen. Jeg har ikke noget optisk kabel fra X-Boxen til recieveren, men derfor burde jeg vel godt kunne få lyden i almindelig dolby surround eller hvad? Igen valgte recieveren per automatik bare at sende lyden ud via subwooferen og 2 fronthøjtalere.

3) Jeg skal helt sikkert have et optisk kabel fra X-Boxen til recieveren på et tidspunkt, men hvor skal sådan et tilsluttes? De optiske indgange jeg har hedder DVD IN, TV/SAT IN, MD IN og MD OUT.

Takker på forhånd for evt. svar! Til sidst kan det lige nævnes at recieveren hedder STR-DB790.
KTCKTCSkrevet 08/02-04 23:22 
1) Du skal selv vælge Dolby Pro Logic på anlægget i stedet for stereo. Så vidt jeg er det ikke muligt at sende ægte surround igennem tv-signaler.

2) Her skal jeg igen ikke kunne sige det helt, men umiddelbart vil jeg sige at Pro Logic vil være det maksimale output uden coax eller lysleder (optisk).

3) Hvilken indgang du vælger har ingen betydning, så længe den hedder IN og ikke OUT. Personligt ville jeg nok tage DVD IN, da det virker mest som det logiske valg.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
tastasSkrevet 08/02-04 23:26, rettet 08/02-04 23:27 
1.
TV-Udsendelser kan vist desværre ikke sendes med Digitalt lydspor, så her får du stadig kun det normale stero-signal.
Du kan dog formodentlig vælge "Dolby Pro Logic I / II" på din reciever. Mange film er i dag optimeret til Pro Logic, og det kan når det er lavet godt give en ganske fin surround fornemmelse.

2.
Så længe du ikke har et optisk kabel til din XBX (Advanced Scart cable), får du kun et stereo signal ud. Her kan du så vælge at gøre det samme som ved film, altså at få lyden blæst ud i Pro Logic.

Har din reciever Dolby Pro Logic II (DPL I er lidt fladt) bør du helt klart vælge at se tv-film i dette, samt blæse dine XBX spil ud med det.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/02-04 23:29 
2. Jeg får Pro Logic lyd med composite.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 08/02-04 23:29 
Det lyder jo til at vi er enige så, og iøvrigt giver FAQ'en os også ret så vidt jeg kan se

FAQ'en om lyd
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 08/02-04 23:53, rettet 08/02-04 23:53 
Men jeg vil da også godt svare ;)

1. For din receiver er et stereo-signal et stereo-signal. Selvom et stereo-signal er optimeret til Pro Logic Surround (og det kan ikke være mere), så er det stadig et stereo-signal.

Du bør overveje at sætte din receiver op, så den automatisk decoder Pro Logic Surround på et stereo-signal. Det giver en effekt på de fleste film og spil. Til normal musik lyder det til gengæld ikke altid for godt.

2. Det er det samme.

3. Lige meget, så længe det selvfølgelig er en IN ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 09/02-04 00:30 
Ja, det var så 3 svar, der sagde det samme som mine, så mon ikke du kan stole på det :)

Jeg har lige brugt en del tid på at finde ud af, om Xboxen faktisk understøtter Dolby Pro Logic i spil. Dette har været ret svært at finde, at de fleste steder kun skriver om Dolby Digital support.
Dog fandt jeg endelig dette link, der faktisk nævner muligheden:

Xbox understøtter også Dolby Pro Logic
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 09/02-04 00:55 
Det lød ikke som om I var helt sikre ;)

Man kan ikke tale om at "understøtte" Pro Logic udover fra decoderens side. DPLS er bare stereo, så i teorien og praksis kan alle lydsignaler i stereo decodes til DPLS.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 09/02-04 01:32, rettet 09/02-04 03:06 
Hmmm, det lyder ikke rigtigt i mine ører.
Pro Logic skaber illusionen af surround ved at "gemme" en bagkanal i stereosignalet, og på denne måde må lydkilden da også levere signalet i Pro Logic. Ellers giver det ingen mening for mig...
Kilder som video-film og andre forskabte signaler er selvfølgelig lavet som Pro Logic signal i forvejen og smides jo bare afsted som Pro Logic, men Xboxen må jo encode det anderledes end et almindeligt stereosignal for at få bagkanalen med.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 09/02-04 01:56, rettet 09/02-04 01:59 
KTC>
så denne måde må lydkilden da også levere signalet i Pro Logic.

Ja, det kan man godt sige. Pointen er, at det ikke er hardwarebestemt. Om en konsol leverer lyd i stereo eller DPLS-optimeret stereo stiller ikke forskellige krav til hardwaren. Derfor er det noget pjat at sige, at Xbox understøtter DPLS. Det gør den hverken mere eller mindre end alle andre lydkilder, der er i stereo.

Xbox har muligvis noget hardware der gør, at den lettere/bedre kan konvertere et digital surround-signal (ie. DD3.0+) til analog surround-signal. Men det har ikke noget at gøre med, om den "understøtter" formatet eller ej. Det giver ingen mening at sige.

Det er lidt ligesom at sige, at Xbox understøtter farvede cirkler på billedet. Ja, den kan godt lave farvede cirkler på billedet, men det har jo ikke så meget med hardwaren at gøre (i den forstand at det udskiller sig fra alt muligt andet sammenligneligt). Selvom Xbox var optimeret til at tegne perfekte farvede cirkler, så giver det stadig ingen mening at sige. Det kunne ligeså godt bare være et predefineret billede af en farvet cirkel, hvor alt konsollen egentligt gør er at overføre dataene fra det ene medie (cd'en) til et andet (ram'en). Det samme kan siges om DPLS-optimeret lyd. Fx kan én sample være DPLS-optimeret. Den skal bare afspilles, dvs. dataene skal overføres fra det ene medie til det andet. Ikke mere. Det har ikke noget med hardwaren/konsollen at gøre.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 09/02-04 03:15 
RJK>
Den skal bare afspilles, dvs. dataene skal overføres fra det ene medie til det andet. Ikke mere. Det har ikke noget med hardwaren/konsollen at gøre.

Det er så lige præcis der vi er uenige...

Ved film er det rigtigt, for der skal signalet bare streames igennem hardwaren.

Når vi snakker real-time lyd som spil leverer, så må sagen jo være en anden, og internt må konsollens hardware jo kunne lave "rigtig" surround, før du kan gøre dig forhåbninger om Dolby Pro Logic. Men det kan da ikke være en selvfølge, at konsollen kan lave Dolby Digital om til Dolby Pro Logic... Det ville være det samme som at gå ud fra, at alle konsoller understøtter RGB-output, da de jo arbejder med det internt. Og det er som bekendt ikke sagen...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
PoulPoulSkrevet 09/02-04 08:45 
Mange tak for alle de gode svar. Jeg er i hvert fald blevet en del klogere nu!
Jeg har dog lige et spørgsmål angående de her optiske kabler, som jeg skal bruge fra X-Boxen til recieveren. Hvor meget skal sådan et kabel koste? Jeg så at man kunne få et optisk kabel på 1m i Elgiganten til 239, mens man kunne få et Saitek på 2m til 99 hos Gamebits. Er det for billigt eller er Elgiganten bare dyre med deres?
DeluxScanDeluxScanSkrevet 09/02-04 09:22 
Køb det billigste. Ettaller er ettaller og nuller er nuller.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RJKRJKSkrevet 09/02-04 11:59, rettet 09/02-04 11:59 
KTC>
Det er så lige præcis der vi er uenige...

Jamen, så er det jo lige præcis dér, hvor du tager fejl ;p

Når vi snakker real-time lyd som spil leverer, så må sagen jo være en anden, og internt må konsollens hardware jo kunne lave "rigtig" surround, før du kan gøre dig forhåbninger om Dolby Pro Logic.

Nej. Endnu engang: DPLS er et stereo-signal. Vi kan diskutere hvor meget surroundeffekt man kan proppe ind i det, ud fra hvordan man encoder det i første omgang. Men det ændrer ikke på, at fx Super Nintendo "understøtter" DPLS ligeså meet som Xbox. For det kræver ingenting, at "understøtte" DPLS, da det bare er et stereo-signal.

Desuden kan du slet ikke styre DPLS-signalet så meget, som du tilsyneladende tror. Stort set er det ikke anvendeligt til meget andet end at få talen i centeren og rumeffekter i baghøjttaleren. Så det er lige inden det måske slet ikke ville kunne betale sig, at lave en sådan DD->DPLS-"konvertering" (omend det selvfølgelig er det man gør på film etc.).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 09/02-04 12:34, rettet 09/02-04 12:35 
RJK>
Nej. Endnu engang: DPLS er et stereo-signal. Vi kan diskutere hvor meget surroundeffekt man kan proppe ind i det, ud fra hvordan man encoder det i første omgang. Men det ændrer ikke på, at fx Super Nintendo "understøtter" DPLS ligeså meet som Xbox. For det kræver ingenting, at "understøtte" DPLS, da det bare er et stereo-signal.
Ja, DPLS er "bare et stereo-signal", men derfor får du ikke en Super Nintendo til at få baghøjtalerne til at reagere markant anderledes, når du bliver ramt bagfra i F-Zero.

RJK>
Desuden kan du slet ikke styre DPLS-signalet så meget, som du tilsyneladende tror. Stort set er det ikke anvendeligt til meget andet end at få talen i centeren og rumeffekter i baghøjttaleren. Så det er lige inden det måske slet ikke ville kunne betale sig, at lave en sådan DD->DPLS-"konvertering" (omend det selvfølgelig er det man gør på film etc.).
Det kan godt være jeg har for høje tanker om DPLS, men jeg synes altså også det lader til at du har for lave... Surroundeffekten er altså ganske overbevisende i visse udgivelser, når man kører DPLS.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 09/02-04 13:31 
KTC>
Ja, DPLS er "bare et stereo-signal", men derfor får du ikke en Super Nintendo til at få baghøjtalerne til at reagere markant anderledes, når du bliver ramt bagfra i F-Zero.

Jo, hvis du fx har en sample der er optimeret til baghøjttalere i DPLS og afspiller denne, når du bliver ramt bagfra. Det handler om data. Og faktisk er en del SNES-spil optimeret til DPLS, så det er ikke bare noget jeg finder på ;)

RJK>
Det kan godt være jeg har for høje tanker om DPLS, men jeg synes altså også det lader til at du har for lave...

Måske, men den her diskussion handler jo om teorien. Og teoretisk er det ævl at sige, at hardware understøtter DPLS, fordi det kun handler om data :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 09/02-04 22:25 
RJK>
Jo, hvis du fx har en sample der er optimeret til baghøjttalere i DPLS og afspiller denne, når du bliver ramt bagfra. Det handler om data. Og faktisk er en del SNES-spil optimeret til DPLS, så det er ikke bare noget jeg finder på ;)
Hmm, okay. Det er bare ikke optimalt at skulle have seperate samples til at gengive positionel lyd, men jeg kan sagtens se muligheden.

RJK>
Måske, men den her diskussion handler jo om teorien. Og teoretisk er det ævl at sige, at hardware understøtter DPLS, fordi det kun handler om data :)
Jeg har heller ikke påstået at hardwaren gør det, men bare at det kan lade sig gøre at gengive Surround-effekten som DPLS på Xboxen. Om det er så er hardwaren eller softwaren, der klarer det er i denne sammenhæng vel ikke relevant?
Pointen er, at fordi spil bliver kompileret med XDK-libraries, så burde alle Dolby Digital spil også gengive DPLS.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Rasmus SindbergRasmus Sindbe...Skrevet 09/02-04 22:56, rettet 09/02-04 22:57 
Poul>
Mange tak for alle de gode svar. Jeg er i hvert fald blevet en del klogere nu!
Jeg har dog lige et spørgsmål angående de her optiske kabler, som jeg skal bruge fra X-Boxen til recieveren. Hvor meget skal sådan et kabel koste? Jeg så at man kunne få et optisk kabel på 1m i Elgiganten til 239, mens man kunne få et Saitek på 2m til 99 hos Gamebits. Er det for billigt eller er Elgiganten bare dyre med deres?

Nu er jeg måååske lidt langsom. Men denne her:

www.gamebits.dk/shop/productinfo.asp?id=291

Hvordan fører man den fra sin Xbox, og over til min NAD Surround Sound Reciever? Har jo både Coxial og Optisk ind/udgang i recieveren. Men synes ikke jeg kan finde et lignende stik i selve Xboxen.

Hvor faen er det lige at den går galt der?? Skal det købes et eller andet yderligere for at dette fungere sammen?
*Indsæt tilfældig mandschauvinistisk joke her*
KTCKTCSkrevet 09/02-04 23:01 
Du finder ingen lydudgange i selve Xboxen... Men der sidder en optisk udgang i det originale Xbox Advanced Scart Cable fra Microsoft.

Advanced Scart Cable
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KoludaKoludaSkrevet 09/02-04 23:04, rettet 09/02-04 23:04 
Som altid kan man ikke linke direkte til Gamebits produkter.

Så ved ikke hvilket du linker til...

Men ja, du skal bruge et ADV. Scart med optisk udgang på.

Edit: KTC var lidt hurtigere ;)
Rasmus SindbergRasmus Sindbe...Skrevet 09/02-04 23:05 
www.gamebits.dk/shop/productinfo.asp?id=295

^^ Denne kan vel bruges så, eller hvurn?

Det er en af de få ting jeg synes er nederen omkring Xbox. At for at få bare det mindste mere ud af sin Xbox, skal man ud og købe alverdens ekstra udstyr. Jo tak, de skal sq nok tjene lidt ekstra gryn på os stakler...;D
*Indsæt tilfældig mandschauvinistisk joke her*
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/02-04 23:08 
Du kan STADIG ikke linke til gamebits :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Rasmus SindbergRasmus Sindbe...Skrevet 09/02-04 23:11 
Hmmm,funger da fint når jeg trykker på det. MEn det kan vel være fordi at jeg trykker med en kærlig og følsom hånd....eller sådan noget i den stil...
*Indsæt tilfældig mandschauvinistisk joke her*
KTCKTCSkrevet 09/02-04 23:11 
Rasmus Sindberg>
www.gamebits.dk/shop/productinfo.asp?id=295

^^ Denne kan vel bruges så, eller hvurn?
Ja, den kan også bruges...

Rasmus Sindberg>
Det er en af de få ting jeg synes er nederen omkring Xbox. At for at få bare det mindste mere ud af sin Xbox, skal man ud og købe alverdens ekstra udstyr. Jo tak, de skal sq nok tjene lidt ekstra gryn på os stakler...;D
Ej, det er da ingenting. Så se på PS2. Der skal du købe et memorycard, hvis du ikke gider starte forfra på dine spil hver gang...
Sådan er det med konsoller. De tjener på tilbehøret og spillene...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Rasmus SindbergRasmus Sindbe...Skrevet 09/02-04 23:16 
Så kan man jo glæde sig til at man kan få en konsol til 1 krone, når man køber et abb. på deres online grej...;D

Men så må jeg jo lige varme op under mit VISA kort, for jeg skal da have digital på min Xbox konsol også.
*Indsæt tilfældig mandschauvinistisk joke her*
RJKRJKSkrevet 10/02-04 00:05, rettet 10/02-04 00:06 
KTC>
Hmm, okay. Det er bare ikke optimalt at skulle have seperate samples til at gengive positionel lyd, men jeg kan sagtens se muligheden.

Klart at det ikke er optimalt, men igen er styringen af lyden i DPLS så begrænset, at det ikke gør den _helt_ store forskel.

Men det var nu mere for at forklare teorien. At det ikke giver mening at sige, at et lydsignal _understøtter_ DPLS.

RJK>
Jeg har heller ikke påstået at hardwaren gør det, men bare at det kan lade sig gøre at gengive Surround-effekten som DPLS på Xboxen.

Du sagde at Xbox understøtter DPLS. Det eneste jeg siger er, at det er noget ævl at sige ;)

Det er selvfølgelig ikke for at gå efter dig. Jeg vil bare gerne have at folk forstår forskellen på analog og digital surround.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 10/02-04 00:14 
RJK>
Du sagde at Xbox understøtter DPLS. Det eneste jeg siger er, at det er noget ævl at sige ;)

Det er selvfølgelig ikke for at gå efter dig. Jeg vil bare gerne have at folk forstår forskellen på analog og digital surround.
Jeg forstår det fint, men derfor vil jeg stadig holde fast i mit argument. Alle Xbox-spil bliver kompileret med samme libraries, der understøtter Dolby Digital->DPLS konvertering (så vidt jeg ved). Derfor kan jeg vel godt sige at Xboxen understøtter det, kan jeg ikke?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 10/02-04 00:15 
Nej... Jeg må forklare det bedre i weekenden... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PoulPoulSkrevet 10/02-04 08:32, rettet 10/02-04 08:33 
Jeg endte med at bestille 2m kablet fra Gamebits. Spekulerer dog stadigvæk lidt over hvilken indgang jeg skal tilslutte det til på surround-recieveren. Tidligere i tråden blev der foreslået DVD-in, men jeg har jo allerede tilsluttet et digitalt koaksialt(sikkert stavet forkert) kabel til en anden DVD-in port. Hvordan kan den finde ud af hvilken "DVD-in" port den skal tage lydkilden fra, når jeg nu slår over på DVD som lydkilde?
KTCKTCSkrevet 10/02-04 15:28 
Det er svært at sige, når jeg ikke kender anlægget...
Der er ikke flere indstillinger som f.eks. DVD-1 og DVD-2 eller lignende? Ellers kan du bare tage en anden IN. Det er fuldstændigt underordnet, så længe det bare er en optisk indgang...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
PoulPoulSkrevet 10/02-04 18:24, rettet 10/02-04 18:26 
Der er ikke flere indstillinger som DVD-1 og DVD-2, men jeg må jo bare prøve mig frem, når jeg har fået hentet kablet på posthuset i morgen. Thanx anyway!
JmogJmogSkrevet 10/02-04 23:13 
Kunne det tænkes at den skifter mellem dem, hvis du trykker to gange på DVD-knappen? Ellers kan du jo også bare kigge i manualen.
PoulPoulSkrevet 11/02-04 22:15, rettet 11/02-04 22:16 
Jeg fik kablet ind af døren idag og recieveren fandt selv ud af at vælge lydkilden fra X-Boxen, så ingen problemer der, og WOW hvor lød det bare fedt at få blæst lyden fra Top Spin ud i nogle ordentlige højtalere!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig