X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ebay!!!


Svar
NeonodeNeonodeSkrevet 07/02-04 04:59 
Har overvejet meget at købe nogle ting på ebay, men jeg har lige en række spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan svare på:

Kommer der altid told på, ligemeget om det er en sprit ny mobil eller et gammel nintendo spil eller lign..??

Er der er en form for garanti så man ikke bliver snydt, udover man kan se om de er "power seller"??

Hvordan gælder garanti reglerne i DK, hvis man køber en sprit ny S//E eller Nokia eller andet eltronik??

Håber meget der er nogen der kan svare på det ;)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 07/02-04 08:44 
Her er mine erfaringer:

Kommer der told på?:
Hvis du byder på ting fra ebay.com (den USA-baserede del af eBay) vil der være risiko for at der kommer told på alt efter hvilke produkter du køber. Hvis du derimod bruger ebay.co.uk vil du som hovedregel kun købe ting fra EU-lande, hvor der ikke burde komme told eller gebyrer på (plus at porto også vil være billigere). Læg derfor mærke til hvor sælgeren er lokaliseret, og vær forberedt på ekstra told hvis det er lande uden for EU.

Garanti?:
Det er generelt meget sikkert at handle på eBay. Der er kun ganske få rådne folk, som prøver at snyde, og de spottes hurtigt udfra deres dårlige omdømme, da man jo rater folks handle-færdigheder efter endt handel. Hvis du køber fra en power seller eller andre med høje stats, kan du være temmelig sikker på, at han/hun/de ikke vil snyde dig, da det lille gevinst de får ud af at nole dine penge slet ikke står mål med det tab af omdømme det vil give. Der vil selvfølgelig altid være folk som enten brokker sig for hurtigt eller blot er nogle utilfredse svin, så selv power sellers får et par negative feedbacks. Men med en ratio på f.eks. 3945 positive handler mod 2 negative ville jeg godt turde smide mine penge i vedkommendes retning.

Garantiregler?: Whoop, den er lidt sværere, men jeg vil mene, at du er beskyttet af købeloven, ganske som at handle i en butik nede i byen. De fleste store sælgere på eBay har dog en masse FAQs og regler om, hvordan de kører deres forretning, så du kan søge mere specifik information hos de enkelte sælgere. Hvis en sælger f.eks. ikke giver pengene igen, eller ikke vil tage ansvar for tabte forsendelser kan du forhåbentlig finde en anden, bedre sælger som gør. Ellers maile og spørge.

Du kan læse meget mere inde på eBay:
http://pages.ebay.com/help/
http://pages.ebay.co.uk/help/
bootsbootsSkrevet 07/02-04 09:40 
Der er faktisk startet noget nyt derinde, hvor sælgere kan tilmelde sig en eller andet garanti ordning; men gå selv ind og læs om det....

Hvis du har betalt mere end DKK80,- for en vare, og den kommer fra et land udenfor EU, kan du risikere at skulle betale told/moms/gebyr. Uanset om varen er spritny eller oldgammel. Sådan er det!
MarcusMarcusSkrevet 07/02-04 11:28 
Man kan sagtens blive snydt, men du kan betale ekstra og benytte Http://www.escrow.com Så sørger de for at du får varen du betaler for.
NeonodeNeonodeSkrevet 07/02-04 18:10 
Er det rigtig at hvis en ting bliver sendt fra USA eller Hongkong og bliver sent som gave, saa skal man ikke betale afgift???
bootsbootsSkrevet 07/02-04 18:44 
Nej, det er ikke rigtigt. Man kan sagtens risikere at tingen bliver fortoldet alligevel...
NeonodeNeonodeSkrevet 07/02-04 19:10 
hmmm.. Er der slet ingen maade man kan undgaa det paa??
RitesRitesSkrevet 07/02-04 19:21 
1. Købe fra DK
2. Selv tage hen til køberen og hente det

Ellers kan man sørge for, at der ikke er kvittering med og at der står Gift på pakken. Så kan man prøve at få det til at ligne en gave og dermed ikke et køb ;)
» a winner is you «
NaieraNaieraSkrevet 07/02-04 19:25 
Rites>
1. Købe fra DK

Eller bare indenfor EU........
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RitesRitesSkrevet 07/02-04 23:06 
Indenfor EU, hvis man finder et sted som ikke selv fyrer VAT oveni prisen.
» a winner is you «
NaieraNaieraSkrevet 07/02-04 23:13 
Jamen, det gør de jo!?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NeonodeNeonodeSkrevet 08/02-04 05:53 
Det er vel netop det der er fordelen ved at købe fra andre EU lande, da deres afgifter ikke er så høje!!! Og man skal jo ikke betale afgift to gange..
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig