X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spillerens belønning


Svar
millenniummillenniumSkrevet 06/02-04 21:21, rettet 06/02-04 21:22 
Jeg har netop fået kravlet mig igennem kapitel i Steven Pole's "Trigger Happy", der beskriver hvorledes videospil 'belønner' spilleren, som resultat af hård træning (eller mange credits).
Tidligere var en Hi-score nok, men i dag skal der mere til for at stille spillerens tilfreds. (Ikke mange spil bruge 'scores' længere), så jeg begynde at oveveje hvad de spil jeg selv har ståene på hylden har som belønning...

I Mortal Kombat kan man optjene mønter, til at åbne kister der indeholder diverse ting. Der er en røvful af mange kister der skal åbnes, og størstedelen indeholde kedelige skitser og fotoer, som man ikke kan bruge til noget.
Tekken, DOA og andre kamp-spil har typisk hemmelige characters, som man første kan få lov til at spille efter at have gennemført banerne. Med mere træning åbnes der også for flere kostumer (usefull?). Tilbageholdelse af options og valgmuligheder er meget typisk, som også bruges i racerspil, hvor man kan åbne flere biler, ved at spille meget.
Ape Escape giver spilleren muligheder for at åbne mange mini-games, udover alt det andet 'skrammel' (skitser, comic-book art etc etc). TimeSpitters2 bruger nogenlunde samme teknik, og har omfattende mængder af goodies der kan åbnes (også snyde-koder, som noget ret usædvanligt).

Men fælles for alle de eksempler jeg kunne finde, virker det som om producenter aldrig overvejer hvad spilleren VIRKELIG ønsker som belønning. Hvad er de vi vil have, for det 'hårde arbejde' at gennemføre et spil?!?! Nye ting, og nye muligheder? Ethvert spil vil jo altid have et loft, for hvor mange nye options man kan åbne. Og vil man ikke meget hellere have muligheden for at vælge mellem alle biler eller figurer fra starten af, så perioden indtil alt er åbnet ikke bare bliver noget der skal overståes hurtigst muligt.

Andre spil har absolut ingen belønning (udover lidt animeret slut-sekvens, selvfølgelig). Et spil som Gitaroo Man vender jeg stadig tilbage til, og det er absolut ikke pga de implicitte belønninger, men derimod 'sejrsfølelsen' af at opnå en rank 'A', eller bare klare sig godt generelt. Mortal Kombat og Tekken er sjove spil, men jeg syntes det er ret platte måde at belønne spilleren på.

Nogen kommentarer....? Hvad ønsker i som belønning af spillene, og hvor er der gode/dårlige eksempler på belønning, såfremt man taler single-player spil, selvfølgelig....?
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 06/02-04 21:24, rettet 06/02-04 21:28 
Er det ikke næsten en klon af dit eget emne her?:
http://www.playright.dk/forumemne.php?id=6460&subid=82370#82370

:)
millenniummillenniumSkrevet 07/02-04 12:26 
Nej, en belønning af spillet er vel meget mere end en enkelt slutsekvens.
Slutsekvensen er spillets klimaks, der skal samle alle trådende og bidrage med summen af spillets endelige oplevelse.
Belønning er meget gradvis, og ses typisk som en tilbageholden af muligheder overfor spilleren. (Man kan ikke gøre "dét", før man har gjort dét og dét osv.). Det svarer vel nogenlunde til at man laver et komplet spil, og så derefter lukker for de muligheder som spilleren har. (Flere biler, baner, karakterer, våben, m.v). Hvor er belønningen så? Er den ikke alt for implicit?
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 07/02-04 23:09 
Jeg bad bare mærke i dette afsnit, samt de svar der var kommet i den anden tråd :)

"Kan industriens fantasi ikke række længere? Ikke fordi jeg er sønderlig utilfreds med situationen som den er (og som den altid har været), men kan man virkelig ikke revurdere spillerens 'belønning'. Måske et passwoord til en internet side, der giver spilleren mulighed for at få uddybende information om spillet, eller snydekoder? Måske et tlf.nr. man kan ringe til og få en t-shirt påskrevet"I completet Mario Sunshine, and all I got was this lousy t-shirt"."
CoreCoreSkrevet 07/02-04 23:35, rettet 07/02-04 23:36 
Jeg syntes selv at jeg har tre rimelige gode eksempler på en god belønning.

De to af dem er Star Wars : Starfighter og Zone Of The Enders, hvori man får låst op for en 2-player funktion der ikke er annonceret om fra start af.
Det tredje er ikke et decideret spil, men alligevel. Det trick Konami lavede med den demo af Metal Gear Solid 2 der fulgte med Z.O.E., der fik man en kode når man havde gennemført spillet, den kode kunne man så taste ind på deres hjemmeside, og ud fra den vurderede de så hvor godt man havde klaret sig igennem "spillet". Dem der så havde klaret sig bedst fik deres navn ind i den færdige version af MGS, på de hundetegn man kan finde rundt omkring i spillet. Det må da være blæret nok at vide at ens navn dukker op på alle eksemplarer af MGS...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig