X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Metroid Zero Mission


Svar
Star SoldierStar SoldierSkrevet 05/02-04 20:05, rettet 08/02-04 18:34 
WOW WOW, *5½ time og 2 hovedpiner senere kan jeg fortælle at det er/var sindsygt godt

Zero Mission er en remake at Metroid I + grafikken fra Metroid III (+-), der er tons vis af puzzles og musik der passer perfekt til spillet (mix fra hele serien, inc. prime).

Det er uden tvivl den bedste gamer tid som jeg har haft i mange år, glæd jer MEGET til det, bedste GBA spil til ... Se hele indlægget
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
81 emne(r).
« < 1 2

Svar
SumezSumezSkrevet 29/02-04 09:51, rettet 29/02-04 09:53 
Jeg synes nu også MZM er noget mere lineært end SM..

I Super Metroid skal du tit frem og tilbage (uden at det bliver irriterende). Der er mange "sideveje" og power-ups, der ikke er påkrævet for at komme videre. Du kan tit udforske store områder, hvor du kun har adgang til meget få passager, og senere må vænne tilbage til. Jeg synes at man i det spil i langt større grad får en fornemmelse af at man er på én stor planet, og kan gå frit næsten over det hele, hvor jeg i Metroid Zero Mission føler at spillet tager mig langs én bestemt sti, der er lagt ud for mig. Og så tager jeg ikke engang forbehold for at der hele vejen igennem er statuer, der fortæller dig hvor du skal finde den næste powerup. MZM er ikke vildt lineært, sammenlignet med f.eks. Fusion, der virkelig skuffede i den afdeling, men jeg vil alligevel mene at man føler betydeligt mere "frihed" i SM. Hvis du er uenig, kan vi jo evt. tage en hurtig gennemgang af spillet til Konsoltræf, og afgøre det. :)

Mht. strudsen, synes jeg nu det var meget indlysende hvad den gjorde. De der tre dyr der fortæller hvordan man wall jumper, til gengæld, dem fattede jeg ikke meget af (det kan selvfølgelig være det har noget at gøre med at jeg kom til dem først). Det gør det hellere ikke nemmere at det kræver forfærdeligt mange forsøg før man først får det trick til at virke. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 29/02-04 10:58 
Sumez>
hvor jeg i Metroid Zero Mission føler at spillet tager mig langs én bestemt sti, der er lagt ud for mig.

Det er sjovt, sådan havde jeg det overhovedet ikke. Og som jeg dokumenterede ovenover (med forbehold for fejl), så er der også en grund til at jeg ikke havde det sådan.

De Chozo-statuer kan selvfølgelig godt ses som en udlagt sti, det er bare (i modsætning til Fusion) næsten aldrig nødvendigt at følge dem slavisk. På et tidspunkt havde jeg vist tre "Chozo-mærker" på kortet som jeg ikke havde forsøgt at følge.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 29/02-04 11:24 
Underligt. Hvis det du siger, passer, er MZM meget mere non-lineært end det har virket for mig. Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke tænke på hvordan man kan få tre af de mærker på kortet på én gang, selvom jeg har spillet gennem spillet to gange.
Men det er da rart at høre. Sjovt nok har jeg bare ikke fået den samme fornemmelse af frihed. Måske ville det alligevel være en fordel hvis de ikke brugte de markeringer på kortet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 29/02-04 14:40, rettet 29/02-04 14:42 
Jeg bryder lige alle regler og quote'er fra et andet indlæg :)

Sumez>
Chrono kan nu rette sin lille oversigt over MZM og SM med at det altså er muligt at få gravity suit uden uden spring ball og grappling beam. ;)

Jeg kan godt se at min liste ikke er vildt logisk opbygget, men den skulle faktisk heller ikke påstå at gravity suit skal findes før spring ball og grappling beam. Har tilføjet grappling beam til sidst da det måske hjælper lidt.

Mine to hovedkilder er:
For SM:
http://db.gamefaqs.com/console/snes/file/super_metroid_item_tree.txt

For MZM:
http://db.gamefaqs.com/portable/gbadvance/file/metroid_zero_mission_sequence.png

Det burde være tydeligt at der er flere veje gennem MZM, selvom kilden til SM ikke er vildt forklarende.

www.samus.co.uk er de iøvrigt også vilde med al den sequencebreaking der er i MZM.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 29/02-04 15:04 
Jeg har misforstået hvad du snakker om, så.
Det er rigtigt sequence breaking er fedt.
Men at benytte "skjulte" moves, der er svære at udføre og ikke beskrives imanualen, til at bryde den tænkte rækkefølge vil jeg mene er en lidt anden ting end at stå midt i et stort spil og have en fornemmelse af at man kan gå hvorhen man vil og udforske. Og det er DET, jeg savner.

Eller: Der er forskel på at bruge en kombination af besværligt timede bombe-hop og hop på væggen til at komme "videre", hvilket for det utrænede øje kunne mene om udnyttelse af en glitch, og at have tre oplagte døre at vælge mellem. MZM har masser af førstnævnte, men jeg savner det sidstnævnte, som er noget jeg elsker ved spil som SM og SotN.

Men jeg må sige at jeg er imponeret over alle de sequence breaks, der åbenbart er i MZM. Det havde jeg ikke troet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 29/02-04 15:44 
Jeg vil prøve at finde ud af hvor mange af disse sequencebreaks der kræver skjulte moves, men jeg tror umiddelbart ikke det er dem alle sammen (langt fra endda).

At vi åbenbart er gået to forskellige veje igennem MZM, uden at vi har forsøgt at sequencebreake, er vel også et bevis på at der er flere veje.

Tre oplagte døre eller tre oplagte chozo-mærker - det kommer vel ud på et :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RitesRitesSkrevet 29/02-04 17:16 
Shinespark er noget røv btw ;)
» a winner is you «
ChronoChronoSkrevet 02/03-04 15:24 
Så fik jeg startet på Hard og har allerede udført det første "svære" sequencebreak - Varia Suit kun med Morph Ball og Bombs. Men det var nu faktisk ikke så svært igen.

Af de lette kan det nævnes, at jeg endnu ikke har Charge Beam og Plasma Beam (unknown) selvom jeg har chancen for at få dem. Charge Beam kan jeg vælge helt at undvære, men da jeg går efter 100% vil jeg samle den op engang ved lejlighed.

Alle de lyseblå felter på det Sequence Map jeg linkede til tidligere er ting som kan undværes helt - det må alligevel give en hel del forskellige veje igennem spillet.

Sådan fik jeg Varia Suit (ham her er bare lidt hurtigere til det)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ChronoChronoSkrevet 07/03-04 11:07 
Jeg vil lige opdatere jer omkring min gennemgang på Hard.

Ridley er svær, især når man sequencebreaker og slår ham inden Kraid. Jeg havde kun lige nok Missiles og Super Missiles til at jeg kunne få ramt på ham, uden at skulle til at skyde hans ildkugler for at få flere.

Det lykkedes mig at lave en sequencebreak som ikke stod i guiden på GameFaqs (den står der så nu). Jeg fik Screw Attack inden Speed Booster - faktisk ret let da det bare krævede Diagonal Bomb Jump der hvor man skulle have brugt Speed Booster (På GameFaqs anbefaler de så Wall Jump i stedet for Diagonal Bomb Jump, men det synes jeg da lyder meget sværere).
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 09/03-04 01:07 
Sumez>
Og Rune burde også tage at prøve spillet. I modsætning til det gamle Metroid, er spillet væsentlig mere lineært, så han slipper for en masse backtracking. ;)

Zero er vel ikke lige så lineært som Fusion med den her "nu skal du gøre sådan her for at komme frem til her"-pædagogik? Jeg havde håbet på, at det gik tilbage til de gamle rødder såsom Super Metroid. Creme de la creme-backtracking kan jeg kun bifalde, selvom andre sandsynligvis er uenige ;)

På samme måde er Castlevania: Circle Of Moon også det eneste i GBA-serien, som byder på anstændig udfordring og giver fuld valuta for pengene.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
ChronoChronoSkrevet 09/03-04 09:40 
MZM er slet ikke ligesom Fusion, og spillet er IKKE mere lineært end Super Metroid - tværtimod.

Rites>
Shinespark er noget røv btw ;)

Ja lidt, men nu har jeg fundet ud af at "re-charge" og så bliver det lidt nemmere :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 09/03-04 17:02 
Goodie, så må jeg hellere kaste mig over det snarest...! :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 09/03-04 19:19 
Jeg har lige spillet gennem MZM på hard, og må stadig påstå at Super Metroid er mere "åbent"..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 15/03-04 07:28 
Jeg har da forresten også gennemført på Hard. Endda med 100% - det var godt nok svært. Slutbossen tog mig nok 3 timer at slå (altså over flere forsøg). Det samme tog det næsten at få én af de Energi-tanks der kræver syge speedboosting og shinesparking skills.

Screenshot af 100% (Spoiler hvis i ikke har set slutskærmen)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 15/03-04 10:17 
Og så ærgrer man sig over at Samus er så elendigt tegnet i Zero Mission. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 24/03-04 01:33 
Sumez>
Og Rune burde også tage at prøve spillet. I modsætning til det gamle Metroid, er spillet væsentlig mere lineært, så han slipper for en masse backtracking. ;)

Og det har han så gjort nu og han var aldrig irriteret over backtracking. Til gengæld var han ikke tilfreds med sværhedsgraden. Bortset fra det irriterende "tingeltangel" der besværliggjorde kampen mod Mother Brain, var der ingen udfordring i bosserne og de nødvendige puzzles kunne dårligt kaldes puzzles. Længden var heller ikke for god. Spillet føltes "rushed" (hvilket Fusion ikke gjorde).

Jo mere jeg har tænkt over det, jo mere er Castlevania-serien Metroid-serien overlegen. Det er mere helstøbte oplevelser.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 24/03-04 01:58 
RJK>
Jo mere jeg har tænkt over det, jo mere er Castlevania-serien Metroid-serien overlegen. Det er mere helstøbte oplevelser.

Der er vist ikke behov for at fortælle at jeg kun er enig med dig der.
Men jeg synes at Zero Mission har mange kvaliteter. Jeg synes ikke det er et stort problem at spillet er så let, selvom "hard" godt nok burde være "normal" (der bliver det rent faktisk nødvendigt at lure Ridleys mønster). Det irriterer mig snarere at det er så kort som det er. Men som vi kan se, er der jo folk som Chrono, der kan få mange timers sjov ud af spillet. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 24/03-04 02:00 
Det er kun et problem, at det er så let, fordi det samtidig er så kort. Spillet burde enten have været længere eller sværere. Det efterlader en tom fornemmelse, når det er overstået på tre timer.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 24/03-04 07:17 
Jeg burde jo give dig en henstilling for den Vurdering :)

Metroid Fusion ligeså godt eller bedre end Metroid Zero Mission - det er jo rystende læsning. Jeg forstår simpelthen ikke hvordan du kan gennemføre spillet på tre timer i første forsøg - du må jo være gået glip af halvdelen af spillet cirka. Og ja, bosserne er lette - men prøv det da på Hard så :)

Det er godt du skriver, at de _nødvendige_ puzzles generelt er lette, for der er nogle puzzles som er sværere end noget af det jeg har oplevet i både Castlevania og Metroid. De er både svære at finde løsningen på, og det er svært at føre løsningen ud i praksis.

Og så er det da Metroid der generelt er Castlevania overlegen (baseret på de to spil jeg har spillet) - både hvad angår udforskning, nonlinearitet og kontrol - de tre ting genren lever på.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RitesRitesSkrevet 24/03-04 07:42 
Enig med Chrono, dér ;)
» a winner is you «
dRxLdRxLSkrevet 24/03-04 07:52 
(nu lyder det som om jeg er blevet klogere men...)

Måske er det ikke umagen værd at bruge 2 forskellige spil til at vurdere hvilket af dem der er bedst, men måske snarere bruge kontrasten af deres forskellighed til klarere at beskrive deres kvaliteter hver for sig.


</moden og fornuftig>
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 24/03-04 08:34 
I en ikke helt fjern fremtid kommer det du ønsker :)

For du har selvfølgelig ret - to serier af den kaliber skal ikke sammenlignes uden først at være analyseret hver for sig.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 24/03-04 12:40 
Det var ikke helt det jeg mente. Snarere med at læse styrken i deres forskelligheder i stedet for svaghederne i den ene fremfor den anden.

Ikke hver for sig, men i lyset af hinanden.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 24/03-04 12:54 
Chrono>
Metroid Fusion ligeså godt eller bedre end Metroid Zero Mission - det er jo rystende læsning.

Haha, okay ;p Jeg har ikke checket nærmere op på det, men jeg kan da se at MF faktisk har fået højere rating på GameRankings end MZM. Så jeg er vist ikke helt ude i hampen :)

Der er da mange ting i MZM, som jeg synes er bedre end i MF. På afstand kan jeg godt se, at guidingen i MF var for belastende. Jeg synes nok også at level designet i MZM var bedre. Men som helstøbt oplevelse har MZM det altså svært hos mig, fordi det føltes for ligegyldigt, overfladisk og genbrugsagtigt. Måske ville jeg have følt det samme om MF, hvis jeg havde gennemført SM inden.

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan du kan gennemføre spillet på tre timer i første forsøg

Ud fra hvad jeg kunne se i denne tråd var godt tre timer til knap fire timer normen for gennemførsel af MZM. IGN's anmeldelse siger det samme. Og jeg lod endda tælleren stå og køre, mens jeg var ude og spise mm.

du må jo være gået glip af halvdelen af spillet cirka.

Hvis jeg havde vidst at de to respektive bosser var Point Of No Return i de to områder i spillet, havde jeg nok brugt lidt mere tid på at tage de åbenlyse ting, jeg manglede. Men jeg synes ikke det fremgik så tydeligt og åbenbart gad jeg så ikke gå tilbage og spille dem om, da jeg havde klaret dem ;)

udforskning, nonlinearitet og kontrol - de tre ting genren lever på.

Vi er nok ikke helt enige om, hvad genren lever på, men alligevel... Som du ved spillede jeg Harmony Of Dissonance lige inden dette og det føltes altså betydeligt mere nonlineært og opfordrende til udforskning end MZM :)

Men som sagt var det ikke lige de punkter, jeg tænkte på. Det er mere at Castlevania-spillene (hvis vi sammenligner GBA til GBA) føles mere dybe, helstøbte og afvekslende. Men det er selvfølgelig til stor grad en subjektiv opfattelse, som du sagtens kan være uenig i. Vi kommer jo nok mere i dybden med de ting inden alt for længe :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 24/03-04 14:57, rettet 30/07-14 14:47 
Symphony of the Night og Harmony of Dissonance er da klart mindre lineære end Zero Mission. Drop alle dine tricks med shinesparking og bombehop, MZM er stort set den samme oplevelse hver gang du spille det gennem. Jeg kan godt garantere dig for at du har meget mere åbenhed i SotN.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 24/03-04 15:19 
Sumez>
Symphony of the Night og Harmony of Dissonance er da klart mere lineære end Zero Mission.

Mindre, ja...? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 24/03-04 16:06 
Mindre! >.<
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 17/06-04 16:09 
Er Zero det gamle NES Metroid med ny grafik? Møder man Mother Brain?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/06-04 16:21 
Ja.

Kender ikke noget til det org. Men man skal ihværtfald kæmpe mod en hjerne på et tidspunkt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 17/06-04 16:27 
Det er ikke bare det gamle spil. Der er blandt andet et helt nyt sidste afsnit. Chrono vil sikkert elske at uddybe...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 17/06-04 16:53 
Det nye spil er godt - det er det gamle ikke mere :)

Zero er vel nærmest Super Metroid med et level-layout der minder om det fra Metroid.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
81 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig