X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Troldspejlet taler ud om censur


Svar
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 05/02-04 02:37, rettet 05/02-04 03:22 
"Jens Olaf Jersild og Jakob Stegelmann så Anders And-smalfilm, da de var skolekammerater. Og børn bliver påvirket af, hvad de ser, mener Jakob Stegelmann, der i dag er redaktør for Troldspejlet, der blandt andet viser splattersekvenser fra nye computerspil for børn. "Hvad med censur?", spørger Jersild."

Ovenstående indledning er til "Jersild på DR2"-udsendelsen:

30-01-2004 - 23.00-23.30 (DR2)
02-02-2004 - 19.45-20.15 (DR2 - genudsendelse)
05-02-2004 - 01.10-01.40 (DR2 - genudsendelse)
05-02-2004 - 10.30-11.00 (DR1 - genudsendelse)

Et interview jeg fandt ret interessant og som i løbet af en halv time kom relativt mange veje rundt med henblik på fiktion og spilmediet. Man oplever en lidt mere indsigtsfuld side af Jakob Stegelmann i forhold til "den børnevenlige Stegelmann" fra Troldspejlet. Journalist og interviewer Jens Olaf Jersild går lige på og hårdt, om end i noget mere afslappede og "hjemmevante hyggeomgivelser". Den slipsanspændte tone i programmer som Profilen er lagt på hylden her.

P.t. gengiver jeg ikke hele interviewet på P:R, da andre stadig har mulighed for at opleve sidste genudsendelse torsdag formiddag 10.30 (DR) i denne uge. Her følger et kort uddrag:

Første del af interviewet skal jeg ikke uddybe, men det omhandler generelt "Anders Ands voldelige indflydelse på børn" for mange år tilbage, hvor bl.a. Jakob Stegelmann sætter en gammel projektor i gang med sort/hvid-tegnefilm for at demonstrere hans lidenskab for klassiske tegnefilm. Et billede med Mario vises, hvor Jersild hurtigt indskyder, at man her ser et af de første computerspil (billedet var dog fra Mario 64) - en spilfigur også husket fra grillbarer.

Jersild: "Så går vi lidt videre, for der kommer jo så de her store fortællinger frem med film, som afspejler sig - her ser vi bare et enkelt lille billede fra et Star Wars-spil ik'?"

Stegelmann: "Ja, her er vi så oppe i et rumskib i Star Wars og i færd med at skyde nogle ting ned. Og det viste sig jo hurtigt, at de to verdener - eller flere verdener smeltede sammen, fordi menneskets opfattelse af fiktion i virkeligheden slet ikke er betænket af det enkelte medie men af historien og dens kvaliteter, og det betød så også, at George Lucas meget hurtigt lavede sin egen spilafdeling. Og det passede jo perfekt, for når man havde set Stjernekrigen, havde man jo lyst til at være Luke Skywalker...lidt længere end i filmen."

Jersild: "Men så vil mange jo sige: At når man har det på film, som børnene kan se igen og igen på VHS, og nu også DVD - og samtidig kan de også være de personer, de kan sidde som en anden Luke Skywalker og styre - så bliver det jo endnu mere virkelighedsnært, så må det være endnu mere vanskeligt at skelne imellem deres virkelighed, og så den fiktion, der er i biografen, på TV-skærmen, på PlayStation og alle de steder, de nu har det...?"

Stegelmann: "Men det er jo det den sure gamle mand vil sige, for han har ikke lagt mærke til, at mennesket udvikler sin tolerance overfor, hvor stærk en illusion skal være. Altså da den første film blev vist, var den sort/hvid og stum og viste et billede af et lokomotiv, der kom ind på stationen, og folk flygtede flygtede ud af biografen, fordi de var angst for, at det var rigtigt..."

(Jersild har nu svært ved at tilbageholde en latter, der, havde det ikke været for selvdisciplin, meget muligt kunne have fortsat i resten af interviewet)

Stegelmann: "...det kan man altså ikke gøre i dag, det kunne man gøre i 1895, og selvom virkningen er overbevisende i spillene, og bliver ved med at være mere og mere overbevisende... (Jersild afbryder)

Jersild: "Ja, de bliver 3-dimensionelle og..."

Stegelmann: "...så følger publikum med, og jeg tror ikke, der nogensinde vil komme et punkt, hvor folk ikke vil kunne skelne, men der vil hele tiden være en konkurrence, hvor spilfabrikanterne og filmfolkene vil forsøge at overbevise os om illusionen. Og vi bliver bare bedre og bedre til at se den og opfatte den.”

Jersild: ”Lad os lige prøve og se her...øh...et øh...et uddrag af et spil...øh...som man kan...spille. Øh netop for at vise det her... Se, der er altså gang i den!”

(Meget morsom overgang i interviewet, hvor Jersild nærmest mangler beskrivende ord og er helt optaget af volden i det efterfølgende spilklip af Call Of Duty, mens Stegelmann kæmper med at holde et gab tilbage - nok mere for at underbygge hans egentlige pointe)

...

Forestillede mig, at denne tråd kunne bruges primært til at kommentere og diskutere interviewet (gerne folk, som har set hele udsendelsen). Debatten kunne også gå over i mere generelle emner fra interviewet, som alle med interesse i spil kan deltage i. I denne her tid får spil utrolig meget opmærksomhed i medierne, og det er hyppigt volden, der fokuseres på og diskuteres ud fra klip i medierne aht. børn. Men spil er meget andet end vold, det ved alle herinde.

Den fremlægges bare meget forskelligt i medierne, endda i nogle tilfælde lige ud i Danmarks morgenmüsli. Familien DK's opfattelse af den vold, de ser i et klip fra et spil, vil altid være en verden fjern fra spillerens ditto - medmindre Familien DK rent faktisk har gjort sig umage med at få et oplysende indblik i reel spilpolitik udarbejdet af f.eks. Spilpolitik.dk. Så når vold i spil, fremlægges i medierne, er det oplagt, at den vil blive misforstået uanset, hvor meget diverse spileksperter og branchefolk ellers prøver at retfærdiggøre den. Vil det være nok til at omvende skeptikere?

Det er ikke desto mindre interviews som citerede, der burde have den største, positive slagkraft - netop fordi man bruger tiden til at uddybe tingene sagligt med en masse eksempler ved siden af f.eks. en to minutters in-ya-face eskapade af voldelige spilklip ...

Selvom Jakob Stegelmann helt og aldeles taler for spilmediets gavnende indflydelse på spillere (og kalder volden harmløs, som den jo også i det store hele er...), vil andre utvivlsomt bide mest mærke i Jersilds anklagende tonefald. Men hvem har reelt set ret? Den, der råber højt og anklagende, eller den, der bidrager med fakta på stille og rolig facon, og samtidig er selvsikker i sin sag og viden omkring mediet?
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 05/02-04 07:26, rettet 05/02-04 07:49 
Jeg synes også, det var en rigtig god diskussion (så hele udsendelsen) og kunne faktisk godt lide den måde Jersild (som jeg normalt ikke er så vild med) behandlede emnet. Og jeg synes, det var en god måde med den personlige indgangsvinkel; altså at de kendte hinanden fra tidligere.

Jeg bed mærke i to forskellige pointer, som du ikke har gengivet og faktisk taler imod vold i spil og der hvor Jersild "fik" Stegelman;

De starter snakken med Anders And klippet som du nævner, hvor Anders And står og laver pandekager. Stegelman fortæller, at han så det klip 100 gange og ville selv gerne lave sådan nogle tykke amerikanske pandekager og ikke sådan nogle tynde nogle, som man får her i Danmark. Og dem har han så lavet en masse gange siden hen.

I slutningen af programmet siger Jersild så; men film- og spil- medierne må jo påvirke; det påvirkede jo dig til at lave de amerikanske pandekager. (Beklager hvis jeg ikke referer det godt nok, men jeg så genudsendelsen i mandags - men folk som har set udsendelsen vil nok huske det).

En anden interessante pointe var, at Stegelman fortalte, at han faktisk var begyndt at tænke på vold i spil efter han selv havde fået barn og begyndt at vise det voldelige spil så tidligt i programmet som muligt, så det ikke stødte sammen med Fjernsyn for Dig. (Peter Pan er blevet voksen tænkte jeg...)


For at uddybe pointe om, at spillene ændrer sig, så hvad der virkede voldsomt i 1985 virker ikke i 2004, hvilket jeg er enig i: tingene er relative. Det, som chokerede mig mest i programmet, var faktisk, at det var først i 1980, (det år hvor jeg er født!) der var mediestorm om, tv måtte vise Anders And tegnefilm. Det viser jo bare, hvor relative tingene er.

Personligt tror jeg heller ikke, som Stegelman også mente; problemet ligger i, volden i spillet, men nærmere tiden. Get a Life som Stegelman sagde. Kan man skelne mellem spil og virkelighed?

Jeg er ikke enig i, at Jersild virkede anklagende (måske fordi man er vant til at se ham som "meget hårdere" studievært), men han var da lidt kritisk, som han burde også være, så det ikke blev noget med at sidde at "klappe-hinanden-på-skuldrene-program". Ellers klarede Stegelman ham godt. Eller også har jeg bare se det med en anden synsvinkel ;)

Men det, jeg synes bedst om, var at de tog emnet op på en god, seriøs måde, uden at have en eller anden børnepsykolog inde og fortælle, hvorfor GTA er et skidt spil.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
MIKA-LMIKA-LSkrevet 05/02-04 09:59 
SkyblazeR>
P.t. gengiver jeg ikke hele interviewet på P:R, da andre stadig har mulighed for at opleve sidste genudsendelse torsdag formiddag 10.30 (DR) i denne uge.

Jeg har ringet hjem til min mormor og fået hende til at optage udsendelsen i dag, men da jeg først kommer hjem engang om en 5-6 måneders tid, ville jeg da ikke have noget imod at du ord-for-ord gengav hele interviewet ;)
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
AndyAndySkrevet 05/02-04 10:07 
Lyder sq mærkeligt, men jeg skal nok se det, heldigt at jeg er syg(!*Host* Høj feber, forkølet *Host*!)
Congratulations! you have just wrote post Number 100!:D
HyakotakeHyakotakeSkrevet 05/02-04 12:14 
Virkelig godt lille program. Og Stegelmann er som altid totalt sej.

Det slår mig dog, at siden Stegelmann har fået barn siger han, at han er blevet mere opmærksom på sine holdninger.

Har man mere vægt bag sine ord, fordi man har et barn? Eller er man derimod blevet mere inhabil, idet man generaliserer udfra et enkelt eksempel?

En anden ting, som slog mig var: Hvad er definitionen på vold? Hvor går grænsen til, hvad man i en lovgivningssituation skal tillade og ikke skal tillade?

Det er jo totalt subjektivt, hvor grænsen går, men hvis der skal lovgives skal der jo være klare linier. Er Anders And-vold lige så slemt som Call of Duty-vold?

Debatten er langt fra færdig, og vi kommer til at høre meget mere de næste år... har I nogle gode svar til mine spørgsmål?
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 05/02-04 14:02 
Som jeg forstår Segelmann så er han begyndt at tænke mere over voldelig spil og blive mere beskyttende efter han har fået barn.

Du har ret i at det er subjektivt, hvad der er vold, ligesom grænserne i tiden også flytter hvad der er påvirker, hvad børn og voksne lader sig påvirke af.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
RJKRJKSkrevet 05/02-04 14:15 
Jeg opfattede bestemt heller ikke Jersild som anklagende. Nærmere synes jeg han bevidst forsøgte at udstille de argumenter, som dem der har disse synspunkter, kommer med. Flere gange kunne han dårligt skjule, at han fandt postyret ret komisk. Og i retroperspektiv har meget af det da også været komisk.

Det ødelagde nok den rigtige diskussion lidt, at de to egentligt virkede relativt enige på forhånd.

Den delvise konklusion med, at når man kunne blive inspireret af en tegnefilm til at lave pandekager, så kunne man også blive inspireret til vold, virkede noget søgt. Den blev dog heller ikke forfulgt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/02-04 01:43, rettet 06/02-04 01:44 
Anklagende var måske så meget sagt, og men Familien Danmark skal nok have hørt det på denne måde ;)

"Se, der er lige skudt tre-fire-fem personer!", indskyder Jersild som en anden reporter i Irak. Der ligger måske en skjult ligegyldighed i hans tonefald, men Familien Danmark vil utvivlsomt se på det med andre øjne.

MIKA-L>
Jeg har ringet hjem til min mormor og fået hende til at optage udsendelsen i dag, men da jeg først kommer hjem engang om en 5-6 måneders tid, ville jeg da ikke have noget imod at du ord-for-ord gengav hele interviewet ;)

Det var planen. Jeg kradsede kun interviewet ned fra overgangen til spildiskusionen, dvs. sidste del af udsendelsen. Det var dog også rigeligt ;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/02-04 02:02, rettet 06/02-04 02:25 
Hyakotake>
Det slår mig dog, at siden Stegelmann har fået barn siger han, at han er blevet mere opmærksom på sine holdninger.

Stegelmann siger mere specifikt, at han primært er blevet mere opmærksom på, hvori Troldspejlet de voldsomme effekter lægges, altså først i programmet og væk fra kl. 18 - børnetimen. Men han er stadig "tro mod mediet" som altid, om end han i forbindelse med sin nye faderrolle kalder sig en smule mere splittet i sin solidaritet overfor de børn, der "sagtens" kan tåle blodsudgydelserne.

Der har altid været selvcensur i Troldspejlet iflg. Stegelmann, men han tager stadig højde for, at nogle forældre sidder og holder om børnene på disse tidspunkter, hvis "slemme ting" skulle dukke op i klip.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig