X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Metriod Prime


Svar
ThediazThediazSkrevet 27/03-03 11:11, rettet 27/03-03 11:13 
Har lige købt Metroid Prime forleden dag, og det er nok det bedste spil nogensinde til en kolsol, efter min mening. Ville lige høre om hvad i synes om dette geniale spil.
Bare fordi grafikken er blevet bedre, betyder det ikke spillene er bedre!Spiller nu: DeathSmiles, Mass Effect 2, Call Of Duty: Black Ops
76 emne(r).
« < 1 2

Svar
RJKRJKSkrevet 29/03-03 19:44 
Karakterer:

Det er vel ikke så svært at forstå? 100% i en procentskala udgør 1/101 af karaktermulighederne. 6 i en seksskala udgør 1/7 af karaktermulighederne. Selvfølgelig må man ofte gå på kompromis med en lavere skala. Hvis man i en seksskala kun måtte bruge 6/6 på spil der ville få 100% i en procentskala, så ville karakterne klumpe sig sammen omkring midten. Det er meget simpelt.

Kritik af Metroid Prime:

Jeg føler jeg gentager mig selv, men det skal åbenbart gentages mange gange for at blive forstået... :)

At man kritiserer noget betyder ikke, at man synes det er dårligt. Nogle er mere kritisk indstillede end andre og vurderer anderledes end andre. Nogle lader sig ikke bare overvælde.

Når fx jeg kritiserer Metroid Prime så er det på det grundlag, at Metroid Prime skulle være det suverænt bedste spil til GameCube og måske det bedste spil i denne generation. Man går nødvendigvis anderledes ind til sådan et hyped spil, end man gør til et eller andet ligegyldigt spil. Det er jo ikke anmeldelser det her. Det er personlige diskussioner, hvor der er plads til meget.

Jeg synes at Metroid Prime har nogle dumme fejl og mangler, som gør at jeg ikke kan overgive mig til spillet og bare lade mig rive med, som andre gør. Derfor synes jeg ikke spillet er dårligt fra et objektivt synspunkt. Jeg kan ikke komme på andre GameCube-spil i samme klasse og på en seksskala ville jeg personligt svinge mellem 5 og 6, hvis jeg skulle have anmeldt det.

Derfor skal man altså stadig have lov til at diskutere og kritisere. Hvad er ellers meningen med et forum?

...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OmenOmenSkrevet 29/03-03 19:48 
Naiera >
Hvad snakker du om? Jeg gad godt lige, at du fandt at blad, der gør brug af 5 eller 6 skalaerne, og KUN giver 5 eller 6 til de spil der er det ypperligst fedeste.

Edge bruger 1 til 10 skalaen (men det er måske noget helt andet når de har 4 cifre mere at bedømme med) og giver kun ekstremt sjældent et perfekt 10.

Det undergraver da overhovedet ikke min troværdighed, at jeg siger at, i denne forbindelse, er 5/5 ikke lig med 100 %, vi snakker karakterskalaer i forhold til matematik, og det er to forskellige ting.

Det er ikke matematik, det er en karakter i en spilanmeldelse, og 5/5 har aldrig nogensinde været 100 % i den sammenhæng.

Du modsiger dig selv, find ud af hvad du mener.
Men som jeg skriver er det din din ligegyldige brug af ord som "ligeglad med logik" og "faktum" der undergraver din troværdighed. Et faktum, i denne diskussion, er IKKE din egen mening, men en håndfast bevis på at du har ret.

det burde da ikke være så svært at forstå, og desuden har det vist være oppe at vende et par gange før...

Nej, det burde det ikke, og ja, det har det så absolut!!

Muligvis, men så kan jeg ikke se hvor svært det kan være at argumentere for at du skulle have ret?
Vote Ficus!
NaieraNaieraSkrevet 29/03-03 20:05, rettet 29/03-03 20:08 
Omen >
Edge bruger 1 til 10 skalaen (men det er måske noget helt andet når de har 4 cifre mere at bedømme med) og giver kun ekstremt sjældent et perfekt 10.

Korrekt, men de er dælme også blandt de eneste. Alle andre der bruger 10 skalaen deler langt flere 10-taller ud, end der nogensinde er blevet givet 100 % hos alle fornuftige blade, der bruger den skala.

Omen >
Du modsiger dig selv, find ud af hvad du mener.

Nej, jeg modsiger ikke mig selv! Lær at læse!

Jeg kan kun sige, at jeg enig med hvad RJK skriver, og det er egentlig også det jeg har prædiket i denne tråd, de sidste par dage. Det kan altså ikke være så svært at forstå.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 29/03-03 20:11 
Edge bruger sine 10-taller (og generelt karakterer) anderledes end andre. Det er vi vel forlængst blevet enige om og så giver det ingen mening at sammenligne med dem.

Og, ja, der er faktisk stor forskel på at give karakterer på 6- og 10-skalaen (af hvilket jeg har gjort begge).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 29/03-03 22:08 
Per S >
Du har ret. Det ER ikke et 100% japansk udviklet spil. Men de har haft en tung ånde i nakken fra Nintendo under hele udviklingen.

Ja, der var snak om at Shigeru Miyamoto havde være involveret i toget på vej til KT5? Hvilket er underligt, efter som han ikke har haft noget med de tidligere spil i serien at gøre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
tastasSkrevet 29/03-03 23:05 
Måske kan man ikke forudsætte at 5/5, 6/6, 10/10 skalaerne er propotionale i deres karakter givning.
Forstået på den måde, at det jo er nemmere få et spil at scores en stjerne fra 1 til 2, end det er fra 4 til 5 - kravene stiger.
Endvidere, er det vel de færreste der virkelig tror at en 6/6 karakter repræsentere 100%, og dem der har sagt det i ovenståeden indlæg, er jo blot for at sætte tingene på en spids. En top karakter angiver jo virkeligheden at et spil høre blandt de bedste i sin genre (I nyere tid? - Er vel de færreste 'casual gamers' som det betyder noget for om konceptet er rip-off for et gammelt 2d spil som udkom for 10 år siden, som de for øvrigt hverken kan se det interessante i - spilmæssigt, grafisk, lydmæssigt osv.).

Uden, at jeg skal være helt sikker, har jeg dog indtrykket af, at et spil magasin som Edge er ret hårde i sin karakter givning, fordi de netop ikke er proptionale i deres karakter - forskellen der skal til for at scorer 7 til 8, er noget større end fra 2 til 3.

Faktisk kan jeg selv bedre lide de små karakter skalaer, da de er noget nemmere at administre for de fleste anmeldere - hvad deler et spil fra 84-85-86& til 89%? Hvor i mod det i en 5/5 skala i begge tilfælde sikkert ville have scoret 4/5.
Det skaber en bedre concensus i mellem anmeldelser på mange sites, hvilket gør det én del nemmere for mig, når jeg surfer for at samler oplysninger om et nyt spil.

(endnu bedre er det jo selvfølgelig når magasiner bruger flere anmeldere, og basere den endelig karakter på et gennemsnit mellem disse).
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
SephirothSephirothSkrevet 30/03-03 13:36 
tas >
hvad deler et spil fra 84-85-86& til 89%?

Præcis, hvad er det, der gør at spillet skal have 86 i stedet for 85? Jeg kan også bedre lide små karakterskalaer. Ikke FOR små som på MSN, for dem synes jeg er for upræcisem, men snarere 1-10 eller 1.0 til 10.0 med halve karakterer, som der var på DC-online i sin tid...
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
NaieraNaieraSkrevet 30/03-03 14:03 
Personligt er jeg også helt klart tilhænger af 10 skalaen, eller 13 skalaen, som jo i bund og grund er det samme, selvom et syvtal på sidstnævnte virker som mere end det egentlig er...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 30/03-03 14:29 
Sumez >
Ja, der var snak om at Shigeru Miyamoto havde være involveret i toget på vej til KT5? Hvilket er underligt, efter som han ikke har haft noget med de tidligere spil i serien at gøre.

Jeg undrede mig også.

Link...
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 01/04-03 00:34, rettet 01/04-03 00:43 
RJK >
StrideR >
En halvtynd sammenligning... hva'? Det ved du også godt >:)

Pointen var at du ikke bare kan sige, at det er det "samme" spil i 3d. Det er markant anderledes pga. netop synsvinklen, der fundamenlt ændrer styringen og spiloplevelsen. Det kan jeg da mærke, selvom jeg kun har spillet Metroid og Super Metroid løst.

Erkender det var Edges perspektivering, som røg ud af min mund, men det skal heller ikke tages så bogstaveligt... *et eller andet sted* er det dog sandt a la Super Mario 2d contra Mario 64 3d. Alle elementerne som gjorde klassikerne elskværdige er tilstede, så ingen er skuffede bort set fra et par enkelte surmulere, som garanteret koger fast i noget MP-backtracking (jeg nævner ingen navne >;))

EDIT: forhastede mig forbi bede-x svar (som nu er læst), hvilket på en rammende måde uddyber min tidligere påstand:
bede-x >
Jeg mener at grundprincipperne, dem som gør Metroid spillene så gode, er fuldt ud intakte. Man spiller på samme måde. Er lige nysgerrig over for omgivelserne i spillet. Lige forundret når man finder et nyt anderledes rum...

Perspektiv ændringen har afstedkommet et lidt anderledes interaktionssystem, men ikke markant ændret grundoplevelsen.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 01/04-03 00:44, rettet 01/04-03 00:44 
Når jeg tager min autodidakte ph.d. i spilfilosofi, så skal mit emne være "Hvorfor backtracking er en håbløs forældet del af spilmediet, som aldrig burde bruges mere (og især ikke i et så kvalificeret produkt som Metroid Prime)".

:)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 01/04-03 00:45 
På tide du kommer i gang med en ordentlig videregående uddannelse! ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 01/04-03 00:52 
Folk der gerne vil beskæftige sig med spil på universitetsniveau bør overveje "institut for litteraturvidenskab og moderne kultur", da "moderne kultur" dækker _alt_ også computerspil.

Jeg regner med at skrive en 35 siders bachelor opgave om Jet Set Radio til sommer, hvis jeg ikke kan få lov til at lave det som en værkanalyse allerede om et par uger =) Jeg er pt. ved at udforske institutettets tolerancetærskel overfor at jeg gør stort set hvad der passer mig =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
PalleJensenPalleJensenSkrevet 01/04-03 01:05, rettet 01/04-03 01:06 
I hænger Jer alt for meget i scoren. En karakter i en anmeldelse kan ikke stå alene. På MSN Games er vi tvunget til at bruge 6-skalaen for det for man på MSN over hele verden, derfor er den ikke længere.

To spil der får 6/6 er nødvendigvis ikke lige gode og er ikke lig med 100%! Derfor har vi for et stykke tid siden indført en konklussion og plus/minus boksene til at understøtte karakteren. Et spil som har to bemærkninger i minus boksen kan få 6/6 og et der ikke har nogle bemærkninger kan også få 6/6, men det gør dem ikke lige gode. Den ene fik to negative bemærkninger, det gjorde det andet ikke.

Ikke engang karakteren og plus/minus felterne kan står alene. Man bør læse anmeldelsen og derefter karakteren, for at se, hvordan helheden er.

Og til den bruger, som mente, at MSN Games spreder om sig med 6/6, kan jeg sige, at vi er meget påpasselige med at give denne karakter, den bliver givet til omkring 10 spil om året, men når et spil er rigtigt godt, som Metroid Prime og Splinter Cell, så skal det også hædres med den højeste score.

Palle Jensen
Chefredaktør, MSN Games
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 01/04-03 01:06 
RJK >
Når jeg tager min autodidakte ph.d. i spilfilosofi

P.t. er jeg den eneste, der har en sådan - den går ud over den lille videnstest... >;D

, så skal mit emne være "Hvorfor backtracking er en håbløs forældet del af spilmediet, som aldrig burde bruges mere (og især ikke i et så kvalificeret produkt som Metroid Prime)".

Det er netop 'ånden' i serien, og netop her mange falder i en "tålmodighed... rend da mig!"-gryde og vader rundt i et 3d-miljø *de ikke forstår fuldt ud*, så ud til højre med spillet. Så er det på tide at holde sig væk fra denne genre, inden de grå hår vokser for tidligt frem, ja >;)

Kingdom Hearts er en helt anden sag, men her er vist mig bekendt også lidt backtracking... men lad det ligge... kører træt i emnet...den nylige gennemførte videnstest i træthedsberuset tilstand gør mig lidt mavesur... >:)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 01/04-03 01:18 
HAR du fået spillet MP nu eller snakker du stadig ud fra Edge? ;p

Der er også grim backtracking i Kingdom Hearts - dog ikke så meget - men det spil er jo så tilgengæld sjovt at spille, så der er det ikke så generende ;p

Til gengæld er der så heller ingen (udover måske Sumez) der påstår at Kingdom Hearts er det bedste spil i denne generation...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 01/04-03 01:38 
Ja, det gør jeg faktisk... Kan ikke tænke på noget, der overgår det.
Synes heller ikke man bemærkede noget særligt præg af backtracking i det spil..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 01/04-03 01:46 
RJK >
HAR du fået spillet MP nu eller snakker du stadig ud fra Edge? ;p

Det er min fuldt ud kvalificerede mening efter 15 min spil til KT#5... >;) Nej, men jeg er tryg ved genren og efter Metroid Fusion kan intet slå mig ud... jeg ved, der venter en fed oplevelse, såre enkelt...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 01/04-03 01:47 
Sumez >
Synes heller ikke man bemærkede noget særligt præg af backtracking i det spil..

Nok fordi du har overset denne del af spillet... >;D
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
la0sla0sSkrevet 01/04-03 02:00 
RJK >
Når jeg tager min autodidakte ph.d. i spilfilosofi, så skal mit emne være "Hvorfor backtracking er en håbløs forældet del af spilmediet, som aldrig burde bruges mere (og især ikke i et så kvalificeret produkt som Metroid Prime)".

:)

Well titlen er da i det mindeste dejlig prætentiøs og studendikos (ligesom det jeg skriver her) så det kan KUN blive en fin opgave :)
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 01/04-03 02:03 
dRxL >
Folk der gerne vil beskæftige sig med spil på universitetsniveau bør overveje "institut for litteraturvidenskab og moderne kultur", da "moderne kultur" dækker _alt_ også computerspil.

Jeg regner med at skrive en 35 siders bachelor opgave om Jet Set Radio til sommer, hvis jeg ikke kan få lov til at lave det som en værkanalyse allerede om et par uger =) Jeg er pt. ved at udforske institutettets tolerancetærskel overfor at jeg gør stort set hvad der passer mig =)

Hvis man bor i Aalbronx har de noget der hedder Humanistisk Informatik som også kan bruges til den slags.. ellers er der vel kommunikation, medievidenskab.... tror jeg da. Så er spørgsmålet om man kan sige noget fornuftigt om spil (ikke at du ikk kan drxl) :)
Hvad sker der?
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 01/04-03 07:54 
la0s >
[Hvis man bor i Aalbronx har de noget der hedder Humanistisk Informatik som også kan bruges til den slags.. ellers er der vel kommunikation, medievidenskab

Lidt OT:
Eller informatik :=) Så slipper man også for at komme over på hum.fakultet sammen med alle de bløde mennesker ;) (Informatik hører under tek.nat - de har dog også fag sammen med hum.informatik)
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
ChronoChronoSkrevet 01/04-03 08:02, rettet 01/04-03 08:05 
Hey, nu husker jeg ikke lige den diskussion om backtracking i hentyder til. Men synes i det er skidt? Jeg synes da, at det er det fedeste, når man render rundt de samme steder flere gange i løbet af et spil. Det er vel en måde at gøre spillene knap så liniærer. I Metroid må man huske på steder, hvor man endnu ikke kan hoppe op og i Kingdom Hearts er der eksempelvis Trinity'erne. Det er også sådan nogle ting, der der gør, at man aldrig bliver helt færdig med et spil. Der er hele tiden noget, man lige skal tilbage og se på.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ChronoChronoSkrevet 01/04-03 08:04 
Ja, jeg regner med at begynde at læse informatik efter sommerferien - alle projekter skal helst involvere computerspil :) Så skal det nok blive 5 sjove år.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 01/04-03 08:09 
Eller man måske skulle flytte en diskussion om computerspil og universitetsstudier til en ny tråd, og lade metroid-folkene have deres i fred?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 01/04-03 14:28 
Nu er der stor forskel på om man KAN gå tilbage og gøre noget mere eller om man SKAL gå tilbage og gøre noget mere.

MP er meget mere "skal" end KH er...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
76 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig