X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad er computerspil?


Svar
HardballerHardballerSkrevet 28/01-04 22:26, rettet 28/01-04 22:27 
Hey ;)

Eftersom at vi ikke måtte diskutere dette i et andet emne, så prøver jeg her :)

Hvad er et computerspil.. Er et XBOX spil et computerspil? nej vel.. Et XBOX spil er til en XBOX og et computerspil er til en computer.. Er det virkelig så svært at forstå?

Well, jeres mening?

Se evt. diskutionen her!
Zzap!Zzap!Skrevet 28/01-04 22:35 
Man kunne også klikke her: http://www.playright.dk/forumemne.php?id=4486#58367

Engang når jeg gider, må jeg huske at få svaret på den sidste post. :)
Born to kill space
UriurUriurSkrevet 28/01-04 22:40 
Ordet konsolspil findes ikke i ordbogen. Det er et ord som er blevet opfundet i spilindustrien. Derfor er det ikke forkert når fx en avis omtaler et Xbox-spil som et computerspil.
HardballerHardballerSkrevet 28/01-04 22:42 
XBOX er stadigvæk ikke en computer.. Hør dog på navnet..

Jamen ehm, ses.. jeg skal lige hjem og spille computerspil på min XBOX.. Lidt forkert, ikk?

S: Computerspil
Battlefield, diablo og andet sælges..

Fedt nok, tager det hele, har lige fået mig en XBOX, ej vel?
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 28/01-04 22:47 
Prøv at læse linket. Definitionen på en computer er altså ikke en PC. Alle spil lige fra Tennis for Two til Halo har kørt på en computer af den ene eller anden slags. Som det blev skrevet i den anden tråd er ordet computer en betegnelse der ligger et trin længere oppe i hierarkiet og som både betegner konsoller og PC'er. Det er et faktum ;)

Hvad er en computer?
元気ですか。
HardballerHardballerSkrevet 28/01-04 22:49 
Der må jeg så gå dig imod.. XBOX spil er XBOX spil eller konsolspil (videospil er fino) men fandme ikke computerspil.
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 28/01-04 22:51 
Hvad er så _din_ definition på en computer?
元気ですか。
UriurUriurSkrevet 28/01-04 22:52, rettet 28/01-04 22:58 
Hardballer, du ved ikke hvad en computer er.

Du forveksler computere med PC'er.

Jeg vil lige citere noget som jeg lige har læst i et leksikon:

"Man tænker altid på en computer som noget med en skærm og et tastatur, men de fleste computere er meget små og sidder faktisk skjult i vaskemaskiner, biler og kameraer, hvor de kontrollerer, at alt går som det skal."

Det er ganskevist et børneleksikon (Gyldendals Store Børneleksikon), men derfor stadig rigtigt nok.

En Xbox er en computer!
HardballerHardballerSkrevet 28/01-04 23:00 
Ja ok. Det har du sgu ret i.. Havde ikke lige tænkt over at der sidder computer i mobiltelefoner, osv. Hehe.. Der var jeg sgu forkert på den :) Well, giver mig da i det mindste, uden at komme til et punkt hvor jeg ikke kan bunde :)
Zzap!Zzap!Skrevet 28/01-04 23:06 
Hvad er det første vi tænker på, når vi hører ordet computer?
Ser vi trykte kredsløb og ICer for vores indre blik, eller er det en baice kasse, med en skærm og et tastatur ved siden af?
Jeg tror at langt de fleste vil sige det sidste.

Det er så mange produkter der indeholder en computer i dag (eller måske rettere sagt en CPU), at det ville unødigt besværligt, hvis alt der indeholdt digital elektronik, skulle hedde et eller andet med computer.
Born to kill space
HardballerHardballerSkrevet 28/01-04 23:07, rettet 28/01-04 23:17 
Ikke nødvendigvis en CPU, Central Processor Unit.. Indeholder en computer altid en CPU? Tror jeg ikk, men vil ikke hænges op på det..
Zzap!Zzap!Skrevet 28/01-04 23:14 
Indeholder alt hvad?
Born to kill space
HardballerHardballerSkrevet 28/01-04 23:17 
Tror det giver mere mening nu ;)
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 28/01-04 23:21 
En digital computer indeholder efter hvad jeg ved altid en CPU. CPU'en er den centrale del af von Neuman-arkitekturen, og den har - efter hvad jeg husker - i store træk været fulgt lige siden EDVAC.
元気ですか。
HardballerHardballerSkrevet 28/01-04 23:23 
Noget man kan forstå, tak?
dpldplSkrevet 28/01-04 23:26 
sagt på en anden måde. Ja det skal altid en CPU (eller hvad man nu vil kalde den) til, for at få det til at virke


ARGH. pis minder mig at jeg i anden hovedforløb kun skal have om microprocessor (det bliver SYGT!!)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
HardballerHardballerSkrevet 28/01-04 23:28 
Som du også sagde på MSN, er du ikke HELT sikker ;)
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 28/01-04 23:30 
Under udviklingen af ENIAC under 2. Verdenskrig fandt von Neuman, i samarbejde med nogle andre hvis navne jeg ikke erindrer, på det vi i dag kalder for von Neuman-arkitekturen (eller stored-program-arkitekturen). Den går i alt sin enkelhed ud på følgende: En computer består af en input- og en outputdel hvorimellem der befinder sig en hukommelse der er forbundet til en kontrolenhed og en aritmetisk enhed. Kontrolenheden og den aritmetiske enhed kaldes i dag processoren eller CPU'en. Det blev først i holdets næste computer - EDVAC - at denne arkitektur blev brugt for første gang. EDVAC var desuden den første binære computer. Siden har von Neuman-arkitekturen fulgt computeren uden dens principper er blevet ændret.
元気ですか。
dpldplSkrevet 28/01-04 23:31 
Jeg kan helt ærlig ikke komme i tanke om noget digital der ikke har en processor. (Lige nu prøver jeg lige at få styr på det hele i mit hoved. Har lige haft 2 uger med ren digital teknik..... Så det kan godt være jeg blander noget sammen;) )
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
HardballerHardballerSkrevet 28/01-04 23:31 
Well, oki ;)
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 28/01-04 23:32 
Forresten: Jeg aner ikke om en analog computer indeholder en CPU. Er der nogen der ved det?
元気ですか。
HardballerHardballerSkrevet 28/01-04 23:34 
Så der hærsker stadig en tvivl :)
dpldplSkrevet 28/01-04 23:34 
Hmmmmmm..... Vis der ikke er nogen som kan svare på det. Så kan jeg altid spørger min lærer af.

(hmmmmm kan jeg mon finde det i min analog teknik bog??)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
Zzap!Zzap!Skrevet 28/01-04 23:35 
Det er et svært spørgsmål.
I ordet CPU ligger det, at der er en CENTRAL Processing Unit, d.v.s. at der må være nogen eksterne "Processing Units" af en eller anden art.
I langt de fleste computere i dag, er det netop sådan, at der er en CPU med hukommelse, og diverse hjælpeprocessorer tilknyttet.
Men der findes jo parallelle computere, med mange individuelle, men sammenkoblede processorer, som så fordeler en given opgave mellem sig. F.eks. tyder alt på at PS3, med dens Cell processor bliver af den type.
Born to kill space
ChaserChaserSkrevet 28/01-04 23:44 
Jeg har prøvet at slå det op i Nudansk ordborg, den giver følgende definition på computer:
"En maskine der modtager og behandler data elektronisk"

Computerspil defineres som:
"Enhver form for elektronisk spil som spilles på en computer, fx eventyrspil el. skak".

Dermed er Xbox også et computerspil, alle elektroniske spil er computerspil, sådan opfatter jeg ordene, og læser definitionerne..
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 28/01-04 23:46 
En analog computer er vel egentlig så bred en betegnelse, at den ikke nødvendigvis har en CPU, da man ved brug af "en slags fysisk mængde til at repræsentere en anden ... for at løse et problem" ikke har brug for en central enhed der styrer det. Strengt taget kan en enhed der fordobler spændingen vel kaldes en analog computer så længe det har et formål i løsningen af en problemstilling(?)

Wikipedia - "analog computer"
元気ですか。
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 28/01-04 23:48 
Chaser>
Jeg har prøvet at slå det op i Nudansk ordborg, den giver følgende definition på computer:
"En maskine der modtager og behandler data elektronisk"

Men under den formulering kan man jo ikke indsætte (alle) mekaniske computere, så jeg vil gå så langt som til at kalde den fejlagtig.
元気ですか。
dpldplSkrevet 28/01-04 23:49 
Kiggede lidt på nettet og fandt dette. Det siger jo hvor vigtig en Processor faktisk (de sammenligner den med vores centrale nervebane system)

Processor - Short for microprocessor, the central processing unit in a computer. The processor is the logic of a computer and functions comparably to a human central nervous system, directing signals from one component to another and enabling everything to happen.
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
Zzap!Zzap!Skrevet 28/01-04 23:56 
OuroborosSlayer>
Under udviklingen af ENIAC under 2. Verdenskrig fandt von Neuman, i samarbejde med nogle andre hvis navne jeg ikke erindrer, på det vi i dag kalder for von Neuman-arkitekturen (eller stored-program-arkitekturen). Den går i alt sin enkelhed ud på følgende: En computer består af en input- og en outputdel hvorimellem der befinder sig en hukommelse der er forbundet til en kontrolenhed og en aritmetisk enhed. Kontrolenheden og den aritmetiske enhed kaldes i dag processoren eller CPU'en. Det blev først i holdets næste computer - EDVAC - at denne arkitektur blev brugt for første gang. EDVAC var desuden den første binære computer. Siden har von Neuman-arkitekturen fulgt computeren uden dens principper er blevet ændret.

Neurale netværk er ikke lavet efter von Neuman-arkitekturen. I dem er hukommelse og beregning een og samme ting.
Neurale netværk kan også sagtens være digitale.
Faktisk kunne man diskutere om biologiske nerveceller, ikke fungerer digitalt, til en vis grad.

Von Neuman-arkitekturen gør det let at overskue for en programmør, hvad der foregår i programmet, men hvis man skærer ind til benet, så skal CPUen jo stadig have en lille hukommelse i sig for at fungere (registre).

Groft sagt er det der sker, når en von Neuman-arkitektur kører, er at CPUen bliver sat i et "state", som den skal huske, derefter får den en bid data, den skal udføre en operation på. Noget som igen kræver at CPUen har intern hukommelse, så den kan huske databidden.
Så på sin vis, kunne man måske sige at von Neuman-arkitekturen er en illusion.
Born to kill space
Zzap!Zzap!Skrevet 29/01-04 00:01 
Chaser>
Jeg har prøvet at slå det op i Nudansk ordborg, den giver følgende definition på computer:
"En maskine der modtager og behandler data elektronisk"

Computerspil defineres som:
"Enhver form for elektronisk spil som spilles på en computer, fx eventyrspil el. skak".

Dermed er Xbox også et computerspil, alle elektroniske spil er computerspil, sådan opfatter jeg ordene, og læser definitionerne..

Det er jo netop ikke defineret hvad en computer er, i det opslag.
Det er jo til en hvis grad det vi diskuterer her.
Born to kill space
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 29/01-04 00:08 
Zzap!>
Neurale netværk er ikke lavet efter von Neuman-arkitekturen. I dem er hukommelse og beregning een og samme ting.
Neurale netværk kan også sagtens være digitale.

Det er selvfølgelig rigtigt; dem glemte jeg i forbifarten. Jeg indbefattede heller ikke mekaniske computere, som naturligvis ikke nødvendigvis har en CPU - de var dog også hovedsagligt i funktion i anden halvdel af 1800-tallet og første halvdel af 1900-tallet, da stored-program-arkitekturen ikke eksisterede endnu.

Faktisk kunne man diskutere om biologiske nerveceller, ikke fungerer digitalt, til en vis grad.

Interessant tanke. Da de elektriske impulser i hjernen netop er korte afmålte "stød" kan man vel lige så vel som ved røgsignaler kalde dem digitale...
元気ですか。
ChaserChaserSkrevet 29/01-04 12:06 
Zzap! >
Det er jo netop ikke defineret hvad en computer er, i det opslag.
Det er jo til en hvis grad det vi diskuterer her.

Det mener jeg faktisk det er, det viser nemlig, at ordet computer er utrolig bredt. Man taler også om, at der f.eks. er computer i nogen nye biler, det er jo altså ikke sådan en man starter op med Windows XP på, men derimod en maskine der betragter en masse forhold, temperatur mm og tilpasser bilens ydeevne til det. Du kan vel ikke benægte, at Xbox er en maskine der modtager og behandler data elektronisk? Hvis man slår op i Nudansk, står der nedenunder computer, personlig computer, der netop er en PC, dvs. computer er en fællesbetegnelse for utrolig mange elektroniske apperater, og PC'ere er så blot en underkategori.
FrederikkellerFrederikkellerSkrevet 29/01-04 15:07 
jeg er stadig enig med hardballer.
UriurUriurSkrevet 29/01-04 22:37 
Hvordan skal det forståes?
Zzap!Zzap!Skrevet 30/01-04 00:23 
Chaser>Det mener jeg faktisk det er, det viser nemlig, at ordet computer er utrolig bredt.

Ja, for bredt. Det har egentlig mistet en stor del af sin værdi som ord, fordi det er blevet et overbrugt "modeord".

Vi kunne diskutere frem og tilbage i ugevis, om hvad der er den rigtige betegnelse, for den type underholdning som dette site omhandler. Men sandheden er, at det er meget sjældent, at der er nogen logisk struktur i den måde ord og begreber i et sprog udvikler sig på (selv om nogen sprogforskere prøver at foregøgle os netop dét).
Ord opstår ved tilfældigheder, uden nogen respekt for om de nu også passer ind i et større system, eller om de overlapper andre ord med samme betydning.
Så i sidste ende er det et vurderingsspørgsmål, der er op til den enkelte. Både om ordet er æstetisk ”pænt” og om det vil fungere efter hensigten.
For mig er betegnelsen ”computerspil”, noget som folk der ikke ved hvad de taler om, og ikke kunne være mere ligeglade, bruger.
I mainstreammedierne bliver de forskellige betegnelser blandet sammen og forvansket, af dumboer der ikke rigtig fatter noget.
På en, måske lidt arrogant facon, er det dén ”pøbel” jeg forsøger at hæve mig over, ved konsekvent at kalde det for videospil.

Men for nu at modsige mig selv lidt (eller være usammenhængende som en person her siger ^_^) (viser bare hvor stift og klodset, et formidlings værktøj sproget egentlig er til at formulere nuancerede ideer) så synes jeg at videospil er en bedre betegnelse, fordi den ikke overlapper så meget, med nogen af underkategorierne.
Betegnelsen computerspil, ér simpelthen bedre forbeholdt til spil, som kører på det man normalt tænker på, når man hører ordet "computer".
Hvis "computerspil" derimod bliver brugt som overordnet betegnelse, så vil der uvægerligt opstå misforståelser hvor folk tænker: "Mener han nu spil til hjemmecomputere eller computerspil generelt". Dét problem har betegnelsen "videospil" ikke.
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 30/01-04 00:28 
Sikker?

"Videospil" lyder for mig som nogle der sættes til et fjernsyn, ligesom en video gør...

Men derudover foretrækker jeg nu også den betegnelse fremfor computerspil - det er bare sidstnævnte, der er normen. Som jeg opfatter det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 30/01-04 00:51 
Zzap!:

Hvis det blot er for at differentiere PC-spil og konsolspil, ville det så ikke være mere rammende blot at betegne spil til konsoller som konsolspil?

Uanset hvilke ord du mener "pøblen" bruger, mener jeg stadig, at computerspil er det mest dækkende. Det handler vel i sidste ende om man ynder at navngive genstanden efter funktionaliteten (videospil = spil man ser på) eller efter hvordan den opnår denne funktionalitet (computerspil = spil der eksekveres af en computer). I dette tilfælde stemmer jeg på det sidstnævnte, da jeg mener, at det er mere rammende og afgrænsende.
元気ですか。
Zzap!Zzap!Skrevet 30/01-04 01:16 
RJK>"Videospil" lyder for mig som nogle der sættes til et fjernsyn, ligesom en video gør...

Ja, eller sættes til en anden form for monitor, lige som alt andet audio/video udstyr, hvori også computer monitorer er inkluderet.

Med fare for at virke yderligere selvmodsigende ved at bruge midler, som jeg lige har kritiseret, så er her hvad en latinsk ordbog har at sige om ordet "video":

video videre vidi visum [to see; to perceive , notice, observe; to look into a matter, see to, provide for]. Pass. [to be seen; to seem, appear, be thought]; also [to seem good, seem right]. N. of perf. partic. as subst., visum -i, [a sight, appearance, vision].

Læg mærke til video betyder "at sanse" eller "at opservere" generelt, og altså ikke kun "at se" som man måske kunne tro.


Her er hvad dictionary.com siger:

1. Of or relating to television, especially televised images.
2. Of or relating to videotaped productions or videotape equipment and technology.
3. Computer Science. Of or relating to the production of images on video displays.

Her er det selvfølgelig punkt tre der er interessant.

Som dRxl skrev i en anden tråd, så kunne man jo sagtens forestille sig videospil, der er baseret på f.eks kun lyd, følesans eller har virkelige omgivelser som mellemlag, men det ville ikke gøre videospil til en dårligere betegnelse, hvis man holder den oprindelige betydning af ordet for øje, noget som ikke kan siges om "computerspil", af de grunde jeg nævnte tidligere.
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 30/01-04 01:19 
Zzap!>
Ja, eller sættes til en anden form for monitor

Nej, det var ikke det, jeg mente. Jeg mente at det er min opfattelse, at videospil for den gængse dansker lyder som noget, der skal sættes til et fjernsyn. Underforstået en konsol.

Jeg sagde ikke, at jeg var enig i den opfattelse :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 30/01-04 01:38 
OuroborosSlayer>
I dette tilfælde stemmer jeg på det sidstnævnte, da jeg mener, at det er mere rammende og afgrænsende.

Så er vi tilbage ved at skulle definere hvad en computer er.

Hvis du tænker efter, er langt de fleste ord for brugsgenstande, der har overlevet i lang tid, beskrivende for funktionen og ikke måden den bliver opnået på.
Der er åbenbart det der passer bedst, til den måde mennesker tænker på.

Det er jo dybest set også ligegyldigt for videospil som sådan, om de bliver eksekveret på en computer, eller en kugleramme.
Det vigtigste er at genstanden udgør et godt "lærred" for mediet videospil.

Du siger at betegnelsen "computerspil" er "rammende" og "afgrænsende".
Men som jeg allerede har skrevet, synes jeg ikke at computer er et særlig godt afgrænset ord, dernæst synes jeg heller ikke at der nødvendigvis behøver et være noget "computer" over et videospil, så det er IMO er det heller ikke særligt rammende.
Born to kill space
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 30/01-04 02:12 
Zzap!>
Det er jo dybest set også ligegyldigt for videospil som sådan, om de bliver eksekveret på en computer, eller en kugleramme.

Det er så der vi er uenige :) - og det er efter min mening ikke noget man får særlig meget ud af at diskutere, da det er en smagssag; ikke noget der er et endegyldigt svar på.

Hvis jeg skulle komme med en definition af computerspil, ville det nok være noget i retningen af:

"Program hvis formål det er at underholde, som via analyse af spillerens input som reaktion på programmets output løbende danner nyt output udfra hvilket spilleren løbnende danner nyt input."

Dermed mener jeg, at computeren i _computer_spil skal analysere brugerens input for at kunne kaldes en computer i denne sammenhæng, hvilket dermed inkluderer både mekaniske, analoge og digitale computere foruden neurale netværk.

Da du i forrige indlæg fremlagde ordet video, gennemgik du først den latinske betydning (groft sagt: at sanse), for på basis af dette at understrege, at videospil ikke kun omfatter synssansen. Derefter fremlagde du en definition, der så på ordet video som billeder genereret af en computer (altså noget der kun angår synssansen). Det er jo i sig selv en selvmodsigelse, så dermed mener jeg, at du selv har gjort det tydeligt, hvorfor jeg ikke mener, at videospil er en passende betegnelse, da man udelukkende ved brug af den latinske lige så godt kan spille et hvilket som helst brætspil, mens man ved brug af den anden definition udelukkende taler om _billeder_ på en monitor.

(Nu kom jeg sørme til at diskutere det alligevel ;))
元気ですか。
Zzap!Zzap!Skrevet 01/02-04 00:42, rettet 01/02-04 01:31 
Du tager fejl hvis du tror jeg er ude efter at komme med en firkantet og koncis "retfærdiggørelse" og definition på ordet videospil.
Som jeg skrev tidligere, er det op til den enkelte hvad de synes lyder bedst, og giver mest mening.

Det var nok dumt af mig, at begynde at tage uddrag fra ordbøger, da det kunne misforstås, men for lige at færdiggøre det, så:
Din definition har også sine problemer (selv om jeg da selvfølgelig skal indrømme at, du er på lidt mere fast grund, da langt de fleste videospil i dag, bliver spillet på maskiner der ligner hinanden meget i grundlæggende princip).
For eksempel kan, ud fra din definition, ganske almindelige brætspil mod en menneskelig modstander, også karakteriseres som "computerspil" da der sidder en eller anden form for "computer" i hovedet på modstanderen. Enmands spil som f.eks. Syvkabale, kunne man også sige bliver spillet mod en slags "mekanisme" der reagerer på dine beslutninger.

Min definition af videospil er, uden at have givet det de dybeste overvejelser, at det er en feedbackloop mellem en to parter, igennem et abstraktionsslag af en vis kompleksitet (vil ikke komme nærmere ind på hvad en "vis kompleksitet" er ^_^).

I din koncentrerede definition bruger du netop ordet "program". Det slog mig, at du jo så faktisk ikke kan mene, at det er computeren der reagerer, men derimod programmet som jo i høj grad på dagens computere er uafhængigt af maskinen det kører på (specielt hvis man ser det i højniveau kode).
Er det ikke også lidt selvmodsigende?

OuroborosSlayer>da man udelukkende ved brug af den latinske lige så godt kan spille et hvilket som helst brætspil, mens man ved brug af den anden definition udelukkende taler om _billeder_ på en monitor.

Det sidste uddrag var ment som et svar til RJKs post.

Grænsen mellem brætspil (eller alle spiltyper generelt) og videospil, er netop meget flydende.
Der er eksempelvis brætspil der er konverteret til videospil og omvendt.
Men stort set alle begreber er jo flydende, hvis du nogensinde har læst Douglas Hofstadters bog Metamagical themas, vil du måske huske hans artikel om spørgsmålet om hvornår et "A" er et "A".

Nogen ting og handlinger kan sættes i kasser sammen, fordi de ligner hinanden så meget (i hvert fald for os mennesker). Men det er jo kun noget vi gør, for at kunne kapere verden mentalt (det er jo blevet diskuterer i mange tusinde år om abstrakte ting findes, eller sagt på en mere bombastisk måde, om verden er digital eller analog. Min personlige mening er, for hvad den måtte være værd, at det nok er begge dele samtidig).
Men siden vi har fat i et begreb, der er så flydende og svært at sømme ned, er der jo faktisk ingen mening i at prøve at gøre det, man bliver bare nødt til at acceptere at sådan er det.
Born to kill space
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 01/02-04 01:08 
Da ordet computer netop er en et abstrakt begreb er det ikke muligt at differentiere en konventionel computer fra eksempelvis den mennekselige hjerne. Dette burde heller ikke være muligt, hvis man anser neurale netværk for en art computer.

Dermed må jeg erklare mig enig med dig i, at det er umuligt at lave en abstrakt definition af det der på pragmatisk vis er blevet døbt. Hvis man endelig skulle lave en pragmatisk definition* ville denne kun kunne holde indtil spilmediet blev fornyet - og her mener jeg ikke bare en ny generation af konsoller - næste gang, så i denne diskusion ville den ikke være af interesse.

I sidste ende er både computerspil og videospil betegnelser der ikke er fyldestgørende hvis man ønsker at betegne det som ordene i dag associeres med - men sådan er der jo så meget ;)

"Metamagical themas" lyder som en spændende bog. Jeg må hellere få læst den ved lejlighed :)

* Eksempelvis:
"Program der kører på en computer - i denne situation en digital computer af stored-program-typen - hvis formål det er at underholde, som via analyse af spillerens input som reaktion på programmets output løbende danner nyt output udfra hvilket spilleren løbnende danner nyt input."
元気ですか。
HyakotakeHyakotakeSkrevet 01/02-04 13:01 
Mht. "videospil" går det vel helt tilbage til slut-70'erne/tidligere 80'ere, hvor man sluttede sin "konsol" (lad os bare sige en Atari 2600 eller måske endda en Philips Videopac G-7000/Magnavox Odyssey 2) til fjernsynet. Termen "videospil" er en fordanskning af det engelske "video game", men hvor går grænsen så til slang?

Nintendo Game & Watch-spillene kendes kun ved navns nævnelse af en ganske lille skare af danskere (hvoraf en stor del helt garanteret er på dette og lignende fora), men nævner man "bip-spil" overfor folk på omkring de 30 er der en meget større respons. Ordet "bip-spil" blev simpelthen den gængse term for den type håndholdte spil, selvom det blot var et lidet fikst slangudtryk.

Jeg tror derfor også at en del af grunden til den svære definition af "videospil" og "computerspil" ligger hos firmaernes marketingsafdeling, som har skullet komme op med brugbare termer og markedsføre produkterne på dem... og så selvfølgelig fordanskninger af engelske termer, som ikke altid er lige heldige, selvom de lyder ens.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig