X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Sega CD, help please.


Svar
dchangdchangSkrevet 26/03-03 12:12 
Jeg har en Sega MDII med tilhørende MegacdII. Det der pusler mig lidt er om den er kompatibel med andre cd-spil? Fx Genesis-spil. Eller de 32X-spil jeg har set blive nævnt nogle gange. Eller roder jeg bare rundt i begreberne??? :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
RJKRJKSkrevet 26/03-03 12:25 
Der findes ikke andre cd-spil end MegaCD.

Den kan godt køre MegaDrive=Genesis-spil. De er på cartridge.

Skal du køre 32X-spil (også på cartridge) skal du have en 32X-adaptor.

(Har jeg ikke fortalt dig alt dette én gang...? :))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 26/03-03 12:30, rettet 26/03-03 12:30 
Det er ikke 100 % sikkert, at et Genesis spil kan køre. Mange er chip-locked, så det ikke kun er den anderledes form på JAP spillene der forhindrede problemfri regionsfrihed.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 26/03-03 12:30 
Selvfølgelig er der stadig regioner at tage hensyn til.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dchangdchangSkrevet 26/03-03 12:34 
Okay, me lidt confused, RJK. ;-) Men den altså godt spille Genesis. Men jeg skal holde øje med regionerne. Oki. Takker. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
RJKRJKSkrevet 26/03-03 12:40 
Genesis er bare det amerikanske navn for MegaDrive. Så vidt jeg husker var navnet patenteret i USA og derfor blev de nødt til at ændre det. Derfor blev MegaCD også til SegaCD.

Altså:

Japan: MegaDrive, MegaCD
USA: Genesis, SegaCD
Europa: MegaDrive, MegaCD

Bortset fra navnet (og regionsforskellen) er det ellers det samme.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
msxtrdmsxtrdSkrevet 26/03-03 12:44 
Mega CD kan ikke køre spil fra andre regioner. Dog findes der et modul som kan fjerne i nogle tilfælde region lockout.
Så vidt jeg ved virker det på MD1 maskiner, sega forbedrede BIOSen i version 2 så det ikke virkede. Dog har jeg hørt at der er flere versioner af dette modul (?). Hmmm...

Vel, hvis du EJER et MCD spil fra US/JAP, og absolut vil spille det på pal Mega CD, kan det lade sig gøre i nogle tilfælde.
Da skal man rippe CDen, bruge et program som er istand til at ændre region information på disken og brænde igen på cd. Dette virker ikke på alle spil. Nogle vil endda have problem med synkronisering af lyd og billede (60Hz). De vil så køre korrekt kun hvis man kan switche sin megadrive til 60Hz.


For at spille MD Cartridge spil, kan du bare finde en region converter, som skal imellem spillet og cartridge porten. Der kan så vælges region med dip switches. Fx. Nitro 2 adapter.

Ang. 32x spil. Så findes der få spil på CD. Dette kræver selvfølgeli at du har 32x modulet. Disse spil er nok FMV spil (Full Motion Video). Ikke noget vildt.


Hilsner Bjørn.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/03-03 16:12 
RJK >
Selvfølgelig er der stadig regioner at tage hensyn til.

Det skal så lige nævnes at mange af de amerikanske spil godt kan bruges på en pal megadrive, f.eks. Toejam & Earl.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/03-03 16:15 
RJK >
...Bortset fra navnet (og regionsforskellen) er det ellers det samme.

Ja fuldstændig det samme, bortset fra udsenet af konsollen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 26/03-03 16:23 
Konsolkongen >
RJK >
Selvfølgelig er der stadig regioner at tage hensyn til.

Det skal så lige nævnes at mange af de amerikanske spil godt kan bruges på en pal megadrive, f.eks. Toejam & Earl.

Primært ældre spil. Jeg tror det er ca fra 1992 af man ikke uden videre kunne spille US spil på PAL maskiner.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/03-03 19:27 
1993 :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 27/03-03 21:34, rettet 29/03-03 20:05 
RJK >
Der findes ikke andre cd-spil end MegaCD.

Den kan godt køre MegaDrive=Genesis-spil. De er på cartridge.

Skal du køre 32X-spil (også på cartridge) skal du have en 32X-adaptor.

(Har jeg ikke fortalt dig alt dette én gang...? :))

Der findes også 32xCD spil, som kræver en MegaDrive+ MegaCD + 32X, netop derfor findes der meget få 32xCD spil.
NaieraNaieraSkrevet 27/03-03 21:37 
Læs venligst hele emnet igennem før du svarer næste gang.

Tak.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GreaseballGreaseballSkrevet 29/03-03 20:04 
Gør jeg altid, men sig mig hvor nogen nævner noget om 32xCD-spil?
NaieraNaieraSkrevet 29/03-03 20:14, rettet 29/03-03 20:14 
msxrtd...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GreaseballGreaseballSkrevet 29/03-03 20:25 
Rundstykke, den havde lige overset, altså det sidste stykke.
Her er nogle af de få spil som kom ud på 32xCD:
Slam City -CD
Supreme Warriors -CD
Plus en version af Night Trap med nogen få forbedringer.
Ved ikke hvor mange der kom ialt, men det var hvis ikke flere end men kan tælle på en hånd.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig