X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad synes I om vold i spil?


Svar
GreaseballGreaseballSkrevet 27/01-04 09:16 
Vi får så meget at vide i medier om brugen af vold i spil, er det noget der fremhæver spil-oplevelsen at se mand få skudt hovedet af eller blive kvalt i en plastikpose?
Syns i nogen gange det kan blive for meget eller ser i det bare som den del af gameplayet, ledt ala vold i film som ingen, sjovt nok, brokker sig så meget over mere.

Personligt syns jeg at vold i spil ikke er være end det man ser i mange film. Mennesker har altid været fasineret af vold.
JimPPJimPPSkrevet 27/01-04 10:01, rettet 27/01-04 10:01 
Den har vist været op og vende et par gange.

Vold i spil, er lige som vold i film... Noget vi kan acceptere og måske endda have det sjovt med ;)

Jeg mener ikke at vold i spil/film er skadeligt over for nogen, med mindre de i forvejen har en psykisk liddelse, og så kan mor og far ellers bare sørge for at alders grænsen bliver overholdt, hvis de ikke gør dette, så skal de knytte.

"Movies don’t create psychos, movies makes psychos more creative"

Et godt citat - hvem ved hvor det stammer fra? (NEJ det er ikke Scream :)
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/01-04 10:40 
Der er allerede lovgivet ved hjælp af aldersgrænser... men jeg tror kun det fungerer i MEGET lille udstrækning.

Helt at forbyde visse spil vil jo være et enormt brud på den personlige frihed! Nu hvor danmark efterhånden nærmer sig totalt amerikanske forhold (og USA jo som bekendt er frihedens og dobbeltmoralens land) tvivler jeg meget stærk på at spil nogensinde vil blive forbudt. Det vil simpelthen give alt for meget bøvl, også set i forhold til, hvordan man skulle håndhæve lovgivningen.

Forestil dig, at 'GTA3' var totalt forbudt i Danmark... alle ville spille det alligevel, enten fordi de har bestilt det over internettet, eller ganske enkelt fordi den kriminelle side af sagen, brændte ulovlige kopier, ville blusse op, helt ude af proportioner... og skulle politifolk så gå rundt i hjemmene og banke på og spørge folk om de havde ulovlige spil?

I sidste ende handler det (som i så mange andre forhold) om at forældrene tager ansvaret for, hvad deres børn render rundt og laver, og tager sig den tid det nu engang tager at snakke med dem om vold i virkeligheden kontra vold i spil. Det er så nemt at skyde skylden fra sig (på ganske amerikansk vis) og finde en bussemand at angribe, i stedet for at se på sig selv og sine nærmeste omgivelser og finde svaret dér.

Hvis man er imod vold, kan man jo bare lade være med at spille spillene, hvis man tror det hjælper, og lade andre om at drage samme konklusion... Det værste vil nemlig være at presse en mening ned over hovedet på folk!

Skal spilproducenterne lave mindre voldelige spil?

Tja, producenterne følger jo bare markedet, og har altså nu fundet ud af at vold sælger. Så de vil da blive ved med at lave voldelige spil for at tjene penge.

Det er jo ikke anderledes end en restauratør, som har fundet ud af, at tag-selv-bordet giver et skidegodt overskud og så kører han med tilbuddet hver dag. Nogle gæster får sikkert ondt i maven, men hvis skyld er det? Folk kunne jo bare lade være med at være nogle grådige svin og spise sig overmætte.
millenniummillenniumSkrevet 27/01-04 11:30 
Den hér diskussion har vidst været oppe og vende rigtigt mange gange efterhånden, og er sikkert resultatet efter at spil nu er blevet så grænseoverskridende voldelige at man bliver nødt til at tage det op til overvejelse igen og igen. (Det var ikke nogen der talte om voldsspil da Commodore 64 var på sit højeste).

Og min mening er stadig fastlagt: Forældre har et stort ansvar, men man kan ikke som forældre være et par 24timers overvågningskameraer for sine børn. Derfor har detailhandlerne og industrien også et stort ansvar. Butikkerne skal ikke sælge spl der er tilladt over 18 år til mindreårige, og konsekvensen af overtrædelser burde kunne mærkes. (Gælder selvfølgelig også internethandel, såvidt det er muligt).
Industrien har et formidlingsansvar (som de på nuværende tidspunkt på ingen måde lever op til). De har til ansvar at formidle forældrene, at spil ikke længere er små uskyldige børneappellarende legetøjsmidler.
På nuværende tidspunkter bruger industrien istedet alle ressourcer på markedsføring rettet mod børn og unge komsumenter.

Og Rockstar Games.... de griner sikkert hele vejen til banken :)
The medium is the message.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/07-05 03:26 
Der er vist nogen, som skal læse lidt på lektien igen. :-)

Vold i spil er en god ting!
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 29/07-05 10:39 
Jeg synes det er fint. Om der så var endnu mere vold og sex i spil ville det ikke generer mig det mindste
Michael_Michael_Skrevet 29/07-05 14:18 
Vold er ikke godt, hverken i film, spil eller virkeligheden.
ChronoChronoSkrevet 29/07-05 14:38 
Men du vil opdrage dine børn med 2d fighters :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 29/07-05 14:45 
Vold i spil kan være sjovt og attraktivt. F.eks. har prinsens krumspring og maltrakteringer af fjender i Warrior Within for nyligt underholdt mig meget, og i et spil som Midtown Madness er det sjovt bare at køre galt rundt, fordi det er så meget i strid med virkeligheden. Det kan dog godt diskuteres om det kan kategoriseres som "voldeligt".
Vold som i GTA har dog aldrig interesseret mig. Jeg synes ikke spillet bliver sjovere, fordi man kan rende rundt og slå på alle. Det er nok for virkelighedstro.
Man kan også sagtens bygge et spil rent på vold, men mange spil er bedre helt uden vold. Jeg bryder mig generelt ikke om tanken om vold som noget atraktivt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 29/07-05 14:49 
Chrono>
Men du vil opdrage dine børn med 2d fighters :)

Nix, netop derfor er der et par DS på vej til dem istedet.
nerosnerosSkrevet 29/07-05 21:14 
Det handler vel om generalt at have et sundt forhold til vold både i spil og film, og så længe man kan skældne mellem fantasi og virkelighed er alt iorden. Men jeg ser det også sådan, at f.eks folk med psykiske problemer kan tage skade af vold på film og i spil, men det er så måske ikke spillet eller filmen som er skyld i, at en person går amok, men snare vores eget samfund som er skyld i den måde vi behandler hinanden på. Det er altid så let at skubbe skylden på en film eller et computerspil når det måske er os selv som individ der er problemet.
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 29/07-05 21:19 
Sex er jo ifølge USA noget af det farligste på film, men de har ikke noget problem med at lave voldlige film eller spil det er jo en absurt ting.
Bashful Neophyte
HyakotakeHyakotakeSkrevet 17/11-06 15:53 
Tråd-resurrection!

Jeg læste i går (16/11) en lille artikel i gratisavisen "Centrum Morgen" (Aalborg) om følgende:

"Kommissær til kamp mod volds-videospil"
(ah, fandt lige et link til en digital udgave, dog kortere end avis-udgaven)
http://www.idag.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061115/INDLAND/611150866/-1/alle

Der refereres til 3 spil.
1. Skyd folk = Saints Row / GTA?
2. Genér skolebørn = Bully!
3. Torturér pige = Rule of Rose?
(ret mig venligst, 1+3 er kun gæt)

Kører opmærksomhedsbølgen nu igen? Og hvad snakker den uvidende kommissær om, når han vil "indføre mærkning og aldersgrænser"? Det er (sgu da) allerede på plads! (Det bliver bare ikke håndhævet godt nok, men det er jo en helt anden snak)
RJKRJKSkrevet 17/11-06 16:06, rettet 17/11-06 16:06 
Hvis det er Rule Of Rose, så er det vist ikke ligefrem dét, spillet går ud på...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 21/11-06 09:55 
Ah, jeg gættede det :-)

Rule of Rose EEEVIL!
nerosnerosSkrevet 21/11-06 11:21 
Jeg nægter at tro på, at man kan blive voldelig af at spille computerspil. Men folk som i forvejen er syge i bolden og som elsker at sidde og lave headshots og skyde folk i småstykker har helt klart et problem. Men når folk har det sådan mener jeg ikke det er opstået fra computerspil.

Til gengæld ville jeg aldrig sætte mine børn, (ikke at jeg har nogen), til at spille RE4 hvis de kun er mellem 6-10år. Nogle børn i den alder kan ikke helt skældne mellem fantasi og virkelighed, og her vil jeg mene, at de kan tage lidt skade. Nu har computerspil jo også ændret sig mærkant siden den gang man selv sad og spillede Doom i en ung alder.
Bashful Neophyte
00Void00VoidSkrevet 21/11-06 11:30 
Det kan ikke helt sammenlignes med film.
I film kan det være lige så overflødigt som i spil.
Som regel finder jeg det overflødigt, da det tit ser ud somom det er stoppet ind bare for at være der.
Der er også eksempler på film hvor vold spiller en mindre rolle, men virker mere ekstremt når det endelig optræder. Og på den måde fungerer det bedst.

I spil er det noget andet. Det kan også virke overflødigt, dog bliver det sjældent kedeligt at deltage i hvis det er udført korrekt. GTA serien ville ikke fungere overhovedet uden vold.

Generelt er det ikke værre i spil end film.
"censurloven" gælder vel for begge. overholder man den, burde det ikke være et problem
Space is the place!!Spiller nu: Tekken 5
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/02-09 18:29 
Så lige et spot i TV2-nyhederne i dag om at børn ikke tager skade af at spille spil, når det bare er PEGI-mærkede spil som passer til deres alder.

Som dækbilleder viste de 7-8 årige drenge, der sad og tampede Counter Strike (PEGI 16+) :-D
DarkbeatDarkbeatSkrevet 16/02-09 18:47 
Jeg kender andre forældre der lader deres børn spille 18+ FPS spil og GTA spil. Jeg ville personligt ønske at alders begrænsningen blev overholdt da det er PISSE irreterende at høre på nogen vrede 12 årige der kalder én for homo.

Videoen hér er et godt eksempel men ganske sjov at høre på:

http://www.youtube.com/watch?v=JnewmBXu0gQ&feature=related
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/02-09 18:49 
Men rapporten konkluderer... ud over det... at der burde være en "Red Button" så forældre kan slukkke for spil!

Jeg er faktisk ret glad for at TV2 valgte "glasset er halv fuldt" indgangen til rapporten... det gjorde jeg ikke :D

Jeg er også bare en sur kælling :)
JAAJAASkrevet 16/02-09 19:06 
Dynasty Warriors: Fint.
Grand Theft Auto: Ikke fint.
Alf81Alf81Skrevet 16/02-09 19:13 
JAA>
Grand Theft Auto: Ikke fint.

Og af så ufattelig mange grunde, udover vold.
Ting om dét og pis.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/02-09 19:52 
King Chaos>
Men rapporten konkluderer... ud over det... at der burde være en "Red Button" så forældre kan slukkke for spil!

Hvordan skulle sådan en Red Button fungere i praksis? Jeg forstår ikke hvad forskellen på Red Button og så det, at slukke for konsollen/PC'en er... i alle tilfælde skal forældren jo være til stede og se, hvad barnet spiller.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 16/02-09 20:24, rettet 16/02-09 20:24 
Ja jeg syntes at hende den smadrede teenage junkie der er blevet con'ed til Liberty City var det mest forstyrrede i spillet og slet ikke noget for børn.

Jeg overhørte for øvrigt en forældre I Gamestop der sagde "Se. De har 50 Cent" til hendes søn men endte med ikke at købe det da han "Allerede havde det".

En ting er at udsætte børn for +18 spil men så også for DÅRLIGE +18 spil?! Der skulle forældremyndigheden fratages med det samme.
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/02-09 20:35 
Hyakotake>

Hvordan skulle sådan en Red Button fungere i praksis? Jeg forstår ikke hvad forskellen på Red Button og så det, at slukke for konsollen/PC'en er... i alle tilfælde skal forældren jo være til stede og se, hvad barnet spiller.

Ja, jeg ved det ikke... den store røde knap er der jo i forvejen... på min PC er den blå... på min Xbox 360 er den grøn... man fatter det jo ikke... det er jo ikke teknikken der er i stykker, men derimod forældrene.
GreaseballGreaseballSkrevet 28/02-09 12:55 
Denne artikle er som pressen er mest for tiden. Lidt for tåbelig. Et enkelt japansk spil af den mere skumle slags og straks er de over spil igen.
"Sue Clark fra BBFC til Sky News. Hun advarer også om, at brugen af bandeord i spillene er stigende.

- Hvis du ser en film, hvor der bruges et bandeord, hører du det én gang. Men i et videospil kan du hoppe tilbage og høre ordet igen og igen, siger hun"

Og så lige en udtale fra en hysterisk englænder.. hmmm, tror ikke hun kender til << knappen på en videoafspiller..
meget nemmer at gense en scene i en film end det er at gense en scene i et spil.

Er bare død træt at pressen evig og altid skal behandle spil som er det et legetøj til de små og ikke et media på højde med film.

Myndigheder advarer....
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 28/02-09 15:02 
http://www.youtube.com/watch?v=VTbYUd1jUc4

Onions News mening om det...
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/04-09 22:56 
Oh boy, more fuel for the fire!

Call of Duty mord
SumezSumezSkrevet 30/04-09 08:25 
Lidt off-topic, men kunne ikke undgå at bemærke billedet i artiklen:
Hvad synes I om vold i spil?

:D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
The DaneThe DaneSkrevet 30/04-09 12:03 
Synes nu det passer helt fint ind at tingene tages ud af sammenhæng eller der bare misinformeres / fokuseres på andre ting end det virkeligt relevante.

"Sources reckon the game being played at the time of the murder was possibly "Call of Duty": a game which tasks players with violently shooting each other in a tense war-like situation.

According to Chicago police, Johnson was also wanted on a North Carolina fugitive warrant."

"muligvis CoD" og at han allerede var eftersøgt kommer så som en kort sætning tilsidst :p
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig