X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Emulatorjura


Svar
WehnerWehnerSkrevet 20/01-04 20:37 
MAME og lign. er jo grundlæggende stort set lovligt, idet der ikke rigtig bliver taget afstand fra ældre ROMs fra softwarehusenes side.

Men hvornår bliver det 100% lovligt?

Eks.:

Jeg har Gauntlet liggende på min Xbox. Det er en ROM af arkadeversionen. Den har jeg ikke stående. Til gengæld har jeg selvsamme spil på PS1 (en eller anden Atari Collection). Er min MAME-ROM så fuldt legal?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 20/01-04 20:38 
Det er den bestemt ikke.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 20/01-04 20:44, rettet 20/01-04 20:44 
Wehner>
MAME og lign. er jo grundlæggende stort set lovligt, idet der ikke rigtig bliver taget afstand fra ældre ROMs fra softwarehusenes side.

Det er aldeles ukorrekt!

For det første er det 100% ulovligt. Om nogen forfølger sagerne eller ej, ændrer ikke på loven.

For det andet har der faktisk været adskillige sager indenfor de seneste år og mange sites er blevet sagsøgt og tvunget til at lukke ned.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 20/01-04 21:20, rettet 20/01-04 21:20 
Jeg kan ikke lige tyde helt præcist hvad der er blevet sagt, men vil det sige at hvis jeg har en SNES emulator med spillet Chrono Trigger, og jeg selv ejer spillet IRL, så må jeg IKKE benytte spillet på emulatoren?

Der var ellers en meget sjov auktion på Ebay for nogle tid siden med en som stadigvæk havde Chrono Trigger i ubrudt emballage fordi han bare havde købt det og så spillet det på sin emulator bagefter. Så kunne han jo undgå at bryde emballagen. Kan det virkelig være ulovligt?
quadquadSkrevet 20/01-04 21:22 
Svarer vel til at købe en CD og så downloade numrene for at høre dem på computere, så ja, det er ulovligt.
RJKRJKSkrevet 20/01-04 22:16, rettet 20/01-04 22:22 
Du må kun have en backup, hvis du selv har taget den af dit originale produkt og du må først bruge backupen, når din original går i stykker. Derfor ordet "backup".

Men som allerede sagt så er der jo forskel på hvordan loven lyder og hvordan den håndhæves. For et års tid siden var det teknisk set ulovligt at være på nettet i Danmark, fordi din browser laver digitale kopier af de websites du besøger...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DizzyDizzySkrevet 20/01-04 22:21 
Det gælder vel ikke altid, især kan jeg huske i amiga dagene at der stod i manualerne, lav et backup af dine org disketter og gem orginal-disketterne væk.
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
RJKRJKSkrevet 20/01-04 22:23, rettet 20/01-04 22:24 
Nu var de manualer nok ikke skrevet efter dansk copyright-lovgivning... ;) Egentligt er det vel også lige meget. Overhold lovens ånd, fremfor dens ord.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig