X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Windows 98 SE eller Windows ME ?


Svar
SquareSquareSkrevet 14/01-04 22:30 
Hej!

Jeg har netop købt en ny computer, og vil gerne have lidt hjælp til, hvilket styresystem jeg skal bruge når jeg får den. Jeg kører lige nu Windows 98 SE, men har også opgraderingen Windows ME liggende. Har desværre ikke Windows XP, da jeg ikke gad betale ekstra for det.

Har hørt nogle dårlige ting om Windows ME, fx at det skulle være rimeligt langsomt, nogen der kan sige noget om det ?

Kan enten installere Windows 98 SE, eller Windows ME.. Men hvad skal jeg vælge ?
It's only a state of mind.
TurricanTurricanSkrevet 14/01-04 22:34 
98 SE. Det er mere stabilt end ME.

Hvilken computer har du købt? Hvis den er stor/hurtig bør du altså investere i XP(eller køre linux for den sags skyld). Vidste du foreksempel at 98 kun kan udnytte 128 Mb RAM?
The Gods pause for a moment...
dchangdchangSkrevet 14/01-04 22:37, rettet 14/01-04 22:37 
Hvis du kan få det billigt, så vil jeg da godt lige anbefale Windows 2000. Det er klippe-stabilt, og er ikke så krævende som XP.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
PoulPoulSkrevet 14/01-04 22:39 
Jeg vil også godt give mine varmeste anbefalinger til Windows 2000. Det kører simpelthen knaldhamrende stabilt og uden "blå skærme"!
notatplayrightnotatplayrightSkrevet 14/01-04 22:45, rettet 14/01-04 22:46 
Jeg kan også varmt anbefale Windows 2000 .. Skulle du ikke have denne så vil jeg anbefale Windows 98 Second Edition (SE) ..

Windows ME befinder sig bedst i skraldespanden :)
notatplayright
SquareSquareSkrevet 14/01-04 22:48, rettet 14/01-04 22:56 
Ser ud til at Windows 2000 er rimeligt dyrt.

Jeg kan få en OEM version af Windows XP Home for 799 kr.

Ved ikke rigtigt om jeg er klar til at investere så mange penge, bare i et styresystem..

Kan det virkeligt passe Windows 98 SE kun kan bruge op til 128mb ram ?

Linux, kan det køre Windows programmer ?

Der skulle vel ikke være nogen herinde der har enten windows 2000 eller XP til salg ? For så ville jeg være ret interesseret.
It's only a state of mind.
dchangdchangSkrevet 14/01-04 22:54 
Hvad laver du til hverdag? Måske kunne du jo få et studie-licens, hvis det er aktuelt.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 14/01-04 22:56 
Square >
Linux, kan det køre Windows programmer ?

Ja og nej.

I sig selv kan linux via et emuleringsprogram køre nogle, men langt fra alle, windowsprogrammer. Hvis man har windows installeret ved siden af linux er det dog muligt at køre windows som et vindue i linux og så kan alle programmer naturligvis køres.

Hvis du blot er "hverdagsbruger" er jeg dog ikke sikker på, at Linux vil være den bedste løsning - specielt ikke hvis du har stort behov for at køre windowsprogrammer.
元気ですか。
SquareSquareSkrevet 14/01-04 22:59 
dchang >

Hvad laver du til hverdag? Måske kunne du jo få et studie-licens, hvis det er aktuelt.

Jeg går i folkeskole, 9 klasse.
It's only a state of mind.
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 14/01-04 23:06 
Så burde du kunne få en XP prof opgradering til 600.
元気ですか。
dchangdchangSkrevet 14/01-04 23:56 
Eller en Win 2000. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
dRxLdRxLSkrevet 15/01-04 00:01 
Hvis man har windows installeret ved siden af linux er det dog muligt at køre windows som et vindue i linux og så kan alle programmer naturligvis køres.

Fortæl mere. Er det frit software?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RitesRitesSkrevet 15/01-04 00:08 
Hvis du har en ordentlig computer, så står den på XP, ellers er det 2000.

No doubt.
» a winner is you «
SquareSquareSkrevet 15/01-04 00:48 
OuroborosSlayer >
Så burde du kunne få en XP prof opgradering til 600.

Hvor kan jeg få sådan en henne ?
It's only a state of mind.
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 15/01-04 00:53 
dRxL >
Hvis man har windows installeret ved siden af linux er det dog muligt at køre windows som et vindue i linux og så kan alle programmer naturligvis køres.

Fortæl mere. Er det frit software?

Jeg har aldrig selv brugt det, men efter lidt søgning på nettet fandt jeg frem til, at der desværre tilsyneladende endnu kun er kommercielle alternativer: Win4Lin og VMWare :(

Hvis der er andre der kender til frie alternativer, ville jeg også meget gerne høre om dem...
元気ですか。
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 15/01-04 00:55 
Square >
OuroborosSlayer >
Så burde du kunne få en XP prof opgradering til 600.

Hvor kan jeg få sådan en henne ?

Eksempelvis hos PC-Netto.dk til blot 527 eksklusive porto - Windows XP er heldigvis så dejligt indrettet, at den blot behøver at smage på din Win98/Me-cd før den er i stand til at installere den på et friskformateret drev, så at det er en opgradering behøver du ikke at bekymre dig om :)

PC-Netto
元気ですか。
DarkenDarkenSkrevet 15/01-04 01:07 
Square >
Kan det virkeligt passe Windows 98 SE kun kan bruge op til 128mb ram ?

Ja og nej, styresystemet i sig selv er det begrænset, men der er diverse spil(mange) der godt forstår at udnytte RAM'ne via et fiks. Men det er ikke alle og når man så ikke spiller sidder man igen med ubrugt RAM.

På med en xp eller w2k ;)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
dRxLdRxLSkrevet 15/01-04 01:23 
Ja desværre, de kommercielle muligheder kendte jeg godt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SquareSquareSkrevet 15/01-04 01:24 
Nogen der kender billigere steder at købe en Windows XP Proffesional studie-licens end PC-Netto til 527 kr. excl porto ?

Ellers, så køber jeg det nok der :)
It's only a state of mind.
AmbyAmbySkrevet 15/01-04 08:53 
dRxl, du kan prøve nedenstående link

Bochs
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
RonaldoRonaldoSkrevet 15/01-04 09:04 
Hvis du vil have Microsoft så skal du vælge Windows XP. Bedre understøttelse og en mere stabil kerne end tidligere operativsystemer.
dRxLdRxLSkrevet 15/01-04 10:07 
God idé dark-light, de havde et link til

det her.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 15/01-04 10:33 
Alle der anbefaler XP som styresystem fortjerner at komme til at sidde med de problemerne jeg har mht. til at fjerne vira fra et par maskiner der er blevet smittet ved blot at være på netværk med en anden smittet maskine.

Lortet har ikke en ordentlig genoprettelsesfunktione (som 2000 har det) men noget automatisk lort der modarbejder mine anstrengelser på at få fjernet infektionerne.
I det hele taget er XP alt for automatiseret og alt for lidt gennemsigtigt når man skal ind og arbejde med det.
Men man skal da ikke afholde sig fra at bruge XP bare fordi jeg ikke kan finde ud af at arbejde med det.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RitesRitesSkrevet 15/01-04 10:44 
Sørg for at holde dine maskiner opdateret og langt væk fra vira, så spreder det sig heller ikke.
» a winner is you «
AmbyAmbySkrevet 15/01-04 11:20 
Som nævnt tidligere er der en række grundregler man kan tage i brug når man danser med Windows XP og vil undgå vira som partner.

- Opdatér din computer.
- Undgå Outlook som mailprogram. (dRxL linkede på et tidspunkt til et alternativ. Har dog ikke prøvet det da jeg allerede er fanget af Office pakkens klør. En anden måde kan være at lade være med at klikke på ukendte emner.)
- Undgå Internet Explorer som browser. Her har jeg valgt Mozilla Firebird som er overlegen på alle område. Dog er der problemer med visse sider, men det er absolut værd at leve med. Der kan også forekommer visser problemer mht stabilitet med ikke værre end IE.

Slutteligt bruger jeg Miranda IM istedet for ICQ/MSN. Et meget stærkt program i form af sine plugins. Har også erstattet min RSS læser.

Som avanveret bruger af Windows XP kan man tit irriteres over at alt er pakket ind i teletubbi vendinger og søde guides. Det sløver effektiviteten og kan tit skjule åbenlyse ting. Man savner en Windows XP Advanced til superbrugere.
Alligevel er jeg endnu ikke sprunget over til Linux hverken med server eller kontorklinten. Mest fordi jeg i bund og grund er funktionel. Jeg ser ikke den store grund til at skifte, da alt kan løses til en vis tilfredsstillese via Windows. Det kræver nogle gange en lidt snørklet vej, men man skal bare vide hvordan :)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
dRxLdRxLSkrevet 15/01-04 11:37, rettet 15/01-04 11:41 
Rites >
Sørg for at holde dine maskiner opdateret og langt væk fra vira, så spreder det sig heller ikke.

Prøv du at sige det til 100 overvejende humaniora studerende kollegiemennesker, hvoraf mange af dem ville få panikanfald ved sætningen: "kunne jeg ikke lige få dig til at installere den her sikkerhedsopdatering?"

Problemet er at jeg ikke har direkte kontrol over maskinerne og at XP i forhold til alle andre MS styresystemer synes at modarbejde én der prøver at fjerne en virus som har installeret sig selv som systemprocess.
Problemet med den her virus er også at den lukker programmer som msconfig, regedit, Norton, AVG og lignende før de når at køre, fandeme en strid moderknepper.

Jeg har løst mit problem med de to laptops ved at køre Adios linux fra RAM/CD og SMB dele det inficerede drev så jeg kunne scanne det med fuld skriveadgang via netværket. Det burde dog ikke være så besværligt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 15/01-04 11:42 
Dark-Light: Calypso kan sagtens importere dine outlook filer =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
AmbyAmbySkrevet 15/01-04 11:43 
Man kunne så overveje at installere en SUS Server.

Om man al respekt for humaniora studerende så kan man ikke tro at man både kan melde sig ud af opdateringer og samtidig udgå vira. Enten eller.

Og nu er opdateringen jo ikke ligefrem kernefysik.

SUS
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
dRxLdRxLSkrevet 15/01-04 11:47 
Jammen jeg kan ikke gå rundt til 100 mennesker og installere interfacet til SUS eller holde dem der flytter ind i ørene og få det installeret der. Det er ikke mine maskiner.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
AmbyAmbySkrevet 15/01-04 11:54 
Ikke dine maskiner = ikke dit problem.
Sådan ville jeg se på det. Og hvis de så ønskede at komme under en beskyttende vinge kunne de self. det. Deres valg.

Angående den virus du omtaler, så skal du huske at slå System restore fra før du booter maskinen efter du har fjernet din virus.
Ellers vil Windows tror at der er fjernet en systemfil( som den har installeret sig selv som) og derefter genskabe de tabte filer og dermed din virus.

My Computer > Properties > System Restore
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
dRxLdRxLSkrevet 15/01-04 12:32 
Jo det er mit problem når de begynder at lave et denial of service attack der lægger vores linie ned.

Selvfølgelig har jeg slået system restore fra, problemet er bare at virusen lægger sig så mange steder og at så længe den er derinde kan jeg ikke bruge virus software fra den, så at skanne drevet fra en anden maskine er den eneste løsning jeg er lykkedes med indtil videre. Heldigt at de her bærbare kørte fat32 og ikke ntfs som ikke kan monteres RW i linux.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RonaldoRonaldoSkrevet 15/01-04 12:37 
Windos XP er det mest populære/udbredte styresystem i øjeblikket, og derfor er det naturligt, at hackerne designer vira til netop det styresystem.

Windows 2000 er godt og stabilt, men kernen er outdated. Der bliver ikke uviklet videre på NT kernen, Microsoft er gået over til XP kernen, som så består af dele fra NT kernen. Windows Server 2003 kører på den nye kerne, og Longhorn vil formentlig også køre på en opgraderet version af den.

Windows XP er den rigtige kombination til desktop brugere med træng til medier, spil og underholdning.

Det kan godt være at det er irreterende at skulle lappe systemet hele tiden, men i det mindste er det relativt nemt. Det er ikke så sjovt med Linux.
TurricanTurricanSkrevet 15/01-04 21:14 
FreddiE >
Windows XP er den rigtige kombination til desktop brugere med træng til medier, spil og underholdning.

Nej det er ej. Det er den eneste. Jeg ser virkelig intet alternativ.

dRxL=>
Jeg kan sagtens se at det er en heftig opgave at administrere et netværk af XP maskiner når du ikke har kontrol over alle maskinerne. Den dag Linux eller andet open source overhaler windows i udbredelse, ja så vil du sidde med det samme problem(ikke at du nævner det som alternativ).

Linux, Mac OS og hvad der ellers er, er udelukkende overlegent mht. virus/hacker sikkerhed i form af manglende udbredelse.

Jeg kan slet ikke se hvordan man kommer uden om XP hvis man som Freddie så klogt siger, har hang til medier, spil og underholdning. Alternativerne er simpelt hen for nørdede til menigmand(og det er der selvfølgelig heller ikke noget galt med). Jeg glæder mig da til at installere Linux på en af mine maskiner, men det er da kun for sjov, og for at nørde. Sådan som det er nu, vil en Linux maskine slet ikke kunne erstatte XP i min behagelige hverdag. Lidt af samme årsag som mit valg af konsoller kontra PC spil. Det er nemt. Det virker.

Det var lidt af en lang smøre, som helst skal tolkes som en lovprisning af XP, og ikke en klandring af alternativerne. Ja, jeg er sku nok en fanboy.

Hygge.
The Gods pause for a moment...
HankyHankySkrevet 16/01-04 21:51 
Kører også med WinXP, selvom det ellers er blevet "Buu'et" ud af alle nørderne (Inkl. mig selv i starten =)
Men efter at MS har fået taget sig sammen med adskillige opdateringer, er det blevet utroligt stabilt.
Det er lækkert design, hurtigt og ikke mindst brugervenligt, så for alle der ikke er så friske på en gang REGEDIT og Dos-kommandoer er WinXP ét must !

-> Turrican
Hvis du meget gerne vil lege med ét Linux-engine ... og KUN for at lege, så kan det varmt anbefales at hente Knoppix - Linux Live on CD !
Ingen installationer... bare i med cd'en og autoboot :)
Leger selv én del med det, men ikke så meget at jeg har trang til erstatte det med mit Windows 8)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
Zzap!Zzap!Skrevet 16/01-04 22:12 
dRxL>
Hvis man har windows installeret ved siden af linux er det dog muligt at køre windows som et vindue i linux og så kan alle programmer naturligvis køres.

Fortæl mere. Er det frit software?

Alt om Data har en artikel denne måned, om netop dét emne.
Born to kill space
BomberBomberSkrevet 16/01-04 22:43 
alt om data har jeg også abbonement på...det er et rigtig godt blad, hvis man vil have gode tips til det meste inde for PC'er.

Jeg ville også foreslå XP pro. Desuden er der mange gode tips til at få xp til IKKE at linge noget der var for børn. Altså, få alle de hjælpeassitenter væk. osv osv.

Men hvis du ikke lige gider at bruge penge på XP kan du vente 2 år også få det friske windows longhorn. Hvis du altså kan leve med 98 så længe. :-)
*But...it is written if the Evil Spirit arms the Tiger with claws Brahman provided wings for the Dove Thus spake the Super Guru*
majjohamajjohaSkrevet 16/01-04 22:55 
Hanky >
-> Turrican
Hvis du meget gerne vil lege med ét Linux-engine ... og KUN for at lege, så kan det varmt anbefales at hente Knoppix - Linux Live on CD !
Ingen installationer... bare i med cd'en og autoboot :)
Leger selv én del med det, men ikke så meget at jeg har trang til erstatte det med mit Windows 8)
Fortæl nærmere, hvordan fungere det? Har du evt. et link?
BomberBomberSkrevet 16/01-04 22:59 
dRxL >

Problemet er at jeg ikke har direkte kontrol over maskinerne og at XP i forhold til alle andre MS styresystemer synes at modarbejde én der prøver at fjerne en virus som har installeret sig selv som systemprocess.
Problemet med den her virus er også at den lukker programmer som msconfig, regedit, Norton, AVG og lignende før de når at køre, fandeme en strid moderknepper.


Det lyder meget som den virus jeg fik for en måned siden. Der var ikke andet at gøre end at formatere C: og genindstaller XP. Også hurtigt slå firewallen til. Og hente Service pack 1. Også kan man jo beskytte sig med norton for at være helt sikker.
*But...it is written if the Evil Spirit arms the Tiger with claws Brahman provided wings for the Dove Thus spake the Super Guru*
dRxLdRxLSkrevet 17/01-04 00:31, rettet 17/01-04 00:32 
lige til at starte med: jeg hader den måde det her forum håndterer fejl i brugen af quote på, nu mistede jeg igen en lang post, så jeg opsumerer kun lige kort hvad jeg skrev.

Windos XP er det mest populære/udbredte styresystem i øjeblikket, og derfor er det naturligt, at hackerne designer vira til netop det styresystem.

Nej, den eneste grund til at det er Microsoft styresystemer der angribes er at de er de eneste der har den slags fejl. Selvfølgelig er der folk der efterprøver sikkerheden i linux, men måden det er konstrueret på med bruger privilegier kør det umuligt at hacke en korrekt opsat maskine. Alle windows produkter indtil videre har været født med fejl der gjorde at de stod pivåbne fra fabrikken uden at brugeren havde lavet fejl i opsætningen.

Den dag Linux eller andet open source overhaler windows i udbredelse, ja så vil du sidde med det samme problem(ikke at du nævner det som alternativ).

Nej, se ovenfor. Der har endnu ikke været en virus der kunne angribe linux. Microsoft styresystemer har haft flere fejl og variationer af virus end jeg kan tælle til.

Linux, Mac OS og hvad der ellers er, er udelukkende overlegent mht. virus/hacker sikkerhed i form af manglende udbredelse.

Jeg skal ikke udtale mig om Mac (men mon ikke overgangen til at køre på BeOS kernen har gjort at de er blevet tæt på uendeligt sikre?) men linux er forsøgt hacket masser af gange, men der er simpelthen så meget intelligens bag designet (ægte brug af brugerprivilegier) at det ikke har kunnet lade sig gøre. En udtalelse fra din side der sår tvivl hos mig om du ved hvad du skriver om.

Fortæl nærmere, hvordan fungere det? Har du evt. et link?

Knoppix var den første, men der efterhånden kommet et stort udvalg af "live CD'er" til, du kan læse beskrivelser af de fleste af dem her: http://www.distrowatch.com/dwres.php?resource=cd , jeg vil anbefale enhver der er bare den mindste smule interesseret i at undersøge hvad linux er for noget at prøve dem, det er helt risikofrit.

Endelig vil jeg bede folk der roser Microsoft for deres styresystemer om at læse

det her, der i hvert fald gjorde mig bange.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BomberBomberSkrevet 17/01-04 00:39, rettet 17/01-04 01:11 
ej det orker jeg ikke at læse. Men du har ret i at windows er skod. Problemet er bare at for den enkelte bruger, skal man sætte sig ind i alt for meget pis og papir hvis man vælger altanertiver. Man skal nærmest være nørd for at indstallere et eller andet, som er skabt til windows, på linux fordi det kraver dit og dat.

Min Baggrund...Hehe...
*But...it is written if the Evil Spirit arms the Tiger with claws Brahman provided wings for the Dove Thus spake the Super Guru*
TurricanTurricanSkrevet 17/01-04 03:29 
dRxL >
En udtalelse fra din side der sår tvivl hos mig om du ved hvad du skriver om.

Lad mig lige slå fast at det er ren og skær spekulation fra min side. Jeg taler om en ikke eksisterende situation(det at Linux har større udbredelse end windows) og derfor er det selvfølgelig rent gætteri baseret på observationer. Jeg skal ikke komme med tekniske uderedelser da jeg er almindelig bruger, og på ingen måde har en direkte indsigt i kerne opbygning eller andet teknisk halløj, men mener absolut stadig at jeg har ret til at give mit besyv med. Som JEG ser det, er hackere og virusdesignere hovedsageligt drevet at profit og berømmelse, og kun interesseret i at slå til der hvor de kan slå hårdest, hvilket selvfølgelig betyder det mest udbredte styresystem. Nemlig windows. Blev deres fokus lagt om(som i ovenstående ikke eksisterende situation der sikkert aldrig opstår), ja så er jeg sikker på at de nok skulle finde metoder til at gøre livet ligeså surt for de fleste Linux brugere,(husk nu at her snakker vi menigmand) som det nu er for de mange der bøvler med windows.

Så nej, mine udtalelser er skam ikke baseret på andet end hvad jeg næsten vil kalde en naturlov. Der vil altid være trælse typer, og de vil altid være pisse irriterende. Ligegyldigt hvem der nu har skruet dit styresystem sammen.
The Gods pause for a moment...
dRxLdRxLSkrevet 18/01-04 22:49 
Turrican >
Jeg skal ikke komme med tekniske uderedelser da jeg er almindelig bruger, og på ingen måde har en direkte indsigt i kerne opbygning eller andet teknisk halløj, men mener absolut stadig at jeg har ret til at give mit besyv med

Ikke før du har læst på lektien og ved hvad du snakker om. Det du antyder er ganske enkelt forkert, og jeg betragter det som skadelig misinformation at lade det stå uden et passende modsvar. Du kan læse linket nedenfor, der kort og præcist forklarer det du har brug for at vide.

Han slutter sjovt nok af med at stille og besvare det spørgsmål du har fremført, og det passer så godt til diskussionen at du, og andre, får hele smørren med:

Isn't Microsoft Corporation's market dominance, making Linux an insignificant target, the only reason it doesn't have a virus problem?

Not at all. This question is virus pundits' pons asinorum: If they can't think past this fallacy, don't even try to reason with them, as they're hopelessly mired in rationalisation.

The speaker's supposition is that virus writers will (like himself) ignore anything the least bit unfamiliar, and attack only the most-common user software and operating systems, thus explaining why Unix viruses are essentially unknown in the field. This is doubly fallacious: 1. It ignores Unix's dominance in a number of non-desktop specialties, including Web servers and scientific workstations. A virus/trojan/worm author who successfully targeted specifically Apache Linux/x86 Web servers would both have an extremely target-rich environment and instantly earn lasting fame, and yet it doesn't happen.

2. Even aside from that, it completely fails to account for observed fact: Assume that only 1% of Internet-reachable hosts run x86 Linux (a conservative figure). Assume that only one virus writer out of 1000 targets Unixes. Then, given the near-instant communication across the Net that at this writing is blitzing my Linux Web server with dozens of futile probes for the Microsoft "Nimda" vulnerability per second, the product of that one virus writer's work should be a nagging problem on Linux machines everywhere -- and he'll be working very hard to achieve that, given the bragging rights he would gain. Yet, it's not there. Where is it?

The answer is that, for various reasons discussed in prior essays, such code is very easy to write, but completely impractical to propagate. And likely to remain so.


Alt du ville vide om linux vira, men var bange for at spørge om.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RonaldoRonaldoSkrevet 19/01-04 02:02 
dRxL >
Nej, den eneste grund til at det er Microsoft styresystemer der angribes er at de er de eneste der har den slags fejl. Selvfølgelig er der folk der efterprøver sikkerheden i linux, men måden det er konstrueret på med bruger privilegier kør det umuligt at hacke en korrekt opsat maskine. Alle windows produkter indtil videre har været født med fejl der gjorde at de stod pivåbne fra fabrikken uden at brugeren havde lavet fejl i opsætningen.

Slå bak skipper, det er ikke helt korrekt. Der bliver lagt flere Apache servere ned i døgnet, selvom de er sat "korrekt" op.

De 10 største sikkerhedsproblemer ligger lige her:

http://www.sans.org/top20/
dRxLdRxLSkrevet 19/01-04 10:08 
Det er så en _ikke_ korrekt opsat apache-server hvis et indbrud i den kan påvirke hele systemet. Min kører f.eks. ikke uid-root.

En vilkårlig bruger i et wintendo system kan gå amok på systemfilerne, en ikke root bruger i et linux system kan ikke en gang se systemfilerne og man bruger ikke root.

Forskellen er simpelthen at wintendo ting med 4.0 kerne (XP, 2000 og 2003) leveres med et sikkerhedshul (sikkert flere) der kan overtage og styre maskinen så det bliver ualmindeligt vanskeligt at fjerne det igen.
Ironisk nok er den bedste måde at reparere indbruddet som jeg har fundet at montere diskene i linux og scanne dem via netværket.
Skaden ville ikke være så slemt hvis disse styresystemer i det mindste blev leveret med en hæderlig firewall sådan som de fleste linux distro'er installerer som standard men det har de ikke (ikke XP og 2000 i hvert fald).

Så pointen er 1: linux er sikkert som brugerstyresystem. 2: Selvom du sætter servere op, behøver du ikke frygte at hele systemet bliver overtaget hvis disse har et sikkerhedshul.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RonaldoRonaldoSkrevet 19/01-04 10:48 
Jeg er godt klar over at Linux ikke har det samme sikkerhedsproblem som Microsoft, men det gør ikke Linux uovervindeligt. DoS angreb er f.eks. ikke mindre effektive mod Linux.

Microsoft burde starte på en ren kode, isteddet for at bygge videre på et halvt kolapset fundament.

Jeg prøver ikke at beskytte Microsoft, men de har den bredeste understøttelse. Linux er heller ikke specielt optimeret til spil og lign. applikationer, GUI'erne kræver for mange resourcer osv.

Det lyder som om at du har mange problemer med huller osv. har i nogen firewall sat op?
dRxLdRxLSkrevet 19/01-04 11:02, rettet 19/01-04 11:15 
FreddiE >
Det lyder som om at du har mange problemer med huller osv. har i nogen firewall sat op?

Jeg har ingen problemer med huller. Det behøver man nemlig ikke at have for at blive inficeret når folk kører wintendo indenfor éns mure. Det der er sket er at en eller anden indenfor netværket har inficeret sin computer med en orm som så er gået i gang med at smitte de andre wintendo computere på netværket.

Det skal i øvrigt også lige siges at jeg ikke personlige har været inficeret af ormen.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RonaldoRonaldoSkrevet 19/01-04 11:22 
Surt show... Det kan hurtigt blive galskab hvis der er mange computere.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig