X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvordan var det nu?


Svar
RonaldoRonaldoSkrevet 12/01-04 14:31 
Hvorfor kan man se forskel på et spil, der afvikles ved 30fps og 60fps på et normalt fjernsyn?

Er det muligt at se forskel på 30fps og 60fps, hvis signalet er progressive?

Jeg kunne ikke rigtig finde en præcis teknisk forklaring, og der er vel flere som gerne vil vide det.

...RJK ?
RJKRJKSkrevet 12/01-04 15:41, rettet 12/01-04 15:41 
Du kigger bare på billedet ;)

Øjnene kan vænne sig til al muligt, så den bedste måde er at sammenligne to spil, hvor man ved at det ene kører 60 fps.

Jeg har selv erfaret at noget af det letteste at se det ved, er i FPS'er hvor man står og drejer rundt om sig selv i tilpas fart. Så er der meget stor forskel på 60 fps og 30 fps. Det første ser "silkeblødt ud", mens det andet kommer i ryk.

Jeg kan ikke se, at progressive skulle have noget med det at gøre.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RonaldoRonaldoSkrevet 12/01-04 17:08, rettet 12/01-04 17:13 
Jeg mener hvordan teknisk set? Et fjernsyn viser jo kun 30 billeder i sekundet, eller 60 halve-billeder interlacing. Progressive viser 30 fulde billeder.
RJKRJKSkrevet 12/01-04 17:14, rettet 12/01-04 17:16 
Progressive viser 60 helbilleder i sekundet.

Jeg er ikke 100% klar over, hvad du egentligt spørger om, men...

Når et spil kører 60 fps, får du 60 forskellige halvbilleder i sekundet.

Når et spil kører 30 fps, får du 30 forskellige helbilleder i sekundet.

Dvs. at teknisk set får fjernsynet selvfølgelig de samme data. Det er bare ikke klar over om de lige halvbilleder hører sammen med med de ulige halvbilleder (dvs. 30 fps) eller ej (dvs. 60 fps).

Medmindre spillet kører lavopløsning, hvormed du får 30 forskellige halvbilleder i sekundet - de kommer så bare to gange hver.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JinkJinkSkrevet 12/01-04 17:27 
Okay så prøver jeg.

Nogle af mine venner som spiller seriøst CS, siger at 100 fps er alt for lidt og at de spiller klart bedre når de har end computer der kan køre det med 1 million fps, men kan en computerskærm ikke kun køre 100hz?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/01-04 17:33, rettet 12/01-04 17:33 
Jeg vil gerne se den computer der kan spytte 1 mio. fps ud i CS. Desuden så er 100 rigeligt da det normalt kører flydende ved 60.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RonaldoRonaldoSkrevet 12/01-04 17:35 
RJK > Det tænkte jeg nok, det er jo logisk, men jeg var en smule usikker.
RJKRJKSkrevet 12/01-04 17:37 
1 million fps er selvfølgelig absurd og uden begreb om virkeligheden. Det er langt mere end hvad computer eller skærm kan køre og langt mere, end øjet kan se...

De to sidste ligger vist omkring de 100-stykker, men det er ikke noget jeg ved med sikkerhed.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JinkJinkSkrevet 12/01-04 17:38 
Det var også det jeg mente, men de sagde at man klart kunne mærke forskel og den person der sad ved den computer var klart bedst.
NaieraNaieraSkrevet 12/01-04 18:35 
Og PC-spil er jo også klart bedst. En PC kan jo vise grafik i en højere opløsning!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
biggiesbiggiesSkrevet 12/01-04 19:00 
papa grunden til dine venner vil have mere end 100 fps er at, sigtekornet i cs trækker sig hurtigere sammen, desto flere fps man har. Det gør at rekylet på de forskellige våben bliver mindre. Man kan godt få pc skærme der kan køre 150 hz og tror også der er nogen der kører højere end det.
tastasSkrevet 12/01-04 22:00 
Papa >
Nogle af mine venner som spiller seriøst CS, siger at 100 fps er alt for lidt og at de spiller klart bedre når de har end computer der kan køre det med 1 million fps, men kan en computerskærm ikke kun køre 100hz?

Det har ofte noget med "fysikken" i spillet at gøre.

Da jeg gik meget op i Q3, var det must at have over 125 FPS. Dette var fordi at visse jumps kunne kun lade sig gøre ved dette FPS antal (eller mere).

Det blev dog senere hen rettet ved Patch, men jeg ved fra flere at visse ting i CS også har forholdt sig sådan.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
RonaldoRonaldoSkrevet 14/01-04 08:21 
Ang. Counterstrike, så er frameraten låst ved 72fps som standard. Så de må se noget andre ikke ser.
biggiesbiggiesSkrevet 14/01-04 08:37 
Nu er det sådan at hvis man bare bruger lidt tid på spillet, kan man sagtens mærke forskel fra 72 til 100 fps
tastasSkrevet 14/01-04 09:27, rettet 14/01-04 09:28 
Kan man ikke snildt ændre FPS antallet ved en variabel i sin .cfg i CS?

**EDIT: Hvad for et maks FPS tal som spillet skal forsøge at nå.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
RonaldoRonaldoSkrevet 14/01-04 10:09 
Det er en simpel command "fps_max" x
tastasSkrevet 14/01-04 10:43 
Så kunne spillet vel også tvinges over de 72, hvis man altså har computeren til det .. ?
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
RonaldoRonaldoSkrevet 14/01-04 10:48 
Ja selvfølgelig, men "normale" gamere kender enten ikke til kommandoen, eller så bruger de den ikke.
quadquadSkrevet 14/01-04 11:32 
Synes ellers sammen med netsettings at det er den mest brugte console-command i Counter-Strike miljøet, blandt alle gamere :)

Lige for tiden er den mest skrevne dog nok
"record xx; stop"

Lige i cs communityet betyder fps virkelig meget, og der diskuteres konstant hvordan man skal få sin computer til at spytte flere ud. Valve har lavet det så genialt at sigtekornet trækker sig hurtigere sammen ved et flere fps = Lav fps er meget rekyle og høj fps er lidt rekyle.

Tør vove at påstå at med flere automatiske våben er det halvdelen af gangene ens fps der afgør hvor godt man rammer.
RonaldoRonaldoSkrevet 14/01-04 11:41 
net_graph mener du vel?

Jeg tror ikke at sigtekornet har nogte med det at gøre. Du kan jo fjerne denne "resize" feature, og går du ned i opløsning bliver sigtekornet større, men det gør dit "spray" da ikke.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig