X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spiloplevelser - før, nu og eftertiden.


Svar
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 23/03-03 18:22, rettet 23/03-03 18:24 
Et emne omhandlende dine personlige største spiloplevelser -før, nu og hvad du ønsker dig for eftertiden. I forbindelse med sidstnævnte - hvilke krav krav har du til fremtidens spiloplevelser og hvilke indholdselementer ønsker du, at udviklerne skal arbejde mere på i fremtiden - realistisk grafik, dybere følelsesmæssige historier eller generelt bare godt gameplay?

Gameplay betyder ikke som førhen nødvendigvis alt for den enkelte spiloplevelse. Nutidens spil har opnået et stadie, hvor mange andre spilingredienser ofte overskygger et middelmådigt gameplay. F.eks. Final Fantasy X med sin dybe episke historie (men stort set traditionelt gameplay) og Silent Hill 2, der leger kispus med spilleren på det psykologiske plan og hermed bidrager til dyb følelsesrig spiloplevelse (men tungt gameplay og 'løben frem og tilbage').

Kom evt. med eksempler på jeres nuværende største spiloplevelse(r).

• Hvilken betydning har det/de pågældende spil for dig?
• Har de bidraget med noget til genren - i så fald hvad?

Mine egne store spiloplevelser er p.t. Zelda: Ocarina of Time tæt opfulgt af Silent Hill 1-2.

Zelda: OoT pga. eventyrlig stemning, frihed, variation i gameplay, god historie med mange spændende sideforløb og den store interaktion med spilfigurerne.

SH 1-2 pga. uhyggen og et interessant spilunivers, hvor historien gradvist udfoldedes og fascinerede mig på et psykologisk plan. Selv hen imod slutningen sultede jeg efter flere ledetråde for at 'forstå' spillets plot, hvilket satte tankerne i gang lang tid efter gennemspilningen.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 23/03-03 18:33 
Silent Hill 1 var en oplevelse for mig. Første spil der faktisk skræmte mig. Silent Hill 2 var derfor også en skuffelse for mig.
Zelda 64 var for mig et ligefremt spil uden noget specielt eller overraskende indhold, og generelt med for lidt levetid.

Mine egne store oplevelser fra begyndelsen af må være i hvert fald Super Mario Brothers 1, uden tvivl, og derefter spil som Final Fantasy 6 og Chrono Trigger, der for alvor lærte mig hvor omfattende et spil kam være. Men jeg synes det er svært at påpege de helt specielle oplevelser. I nutiden må det være Kingdom Hearts og Gitaroo Man der har imponeret mig mest. Begge nogle af de bedste spil jeg har prøvet.
Jeg har svært med at forvente noget af fremtiden, men det er rart at udviklerne stadig kan være innovative, i hvert fald de japanske, og det er ikke til at sige hvad der kommer.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
fumfumSkrevet 23/03-03 20:25 
Elite til BBC micro'en. Et af de første spil jeg så på en hjemmecomputer. Og et af de bedste spil. Jeg tror at spillet var så godt, fordi der var en stor grad af åbenhed. Og så aspektet med at handle og skyde i rummet. Det var godt.
Idag går jeg mere op i om spil er sjove, og til at komme igennem og sætte sig ind på rimelig tid. For eksempel klonoa 2 er et rigtig godt nutudigt spil efter mine standarder. Den type af spil må der gerne laves flere af.
Og så er der selvfølgelig lige rts-spillene på pc. Men det er en anden sag og hører nok ikke hjemme på playright.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
SoqratesSoqratesSkrevet 23/03-03 20:42 
Metal Gear solid til playstation 1, super mario til henholdsvis NES og SNES og så et eller andet skummelt soldat skyde spil til commadore 64. Ahh those were the days.
flottenheimerflottenheimerSkrevet 23/03-03 21:04, rettet 23/03-03 21:04 
Min, og kærestens, seneste store spiloplevelse var Gitaroo Man. Spillet er super innovativt (inden for musik-spil genren) og visuelt eksperimenterende. Og nu da det er et musik-spil, så gør det bestemt heller ikke noget, at netop musikken er super lækker. Alt i alt et fantastisk spil der rykker grænser. Hvad fremtiden angår, så kunne jeg godt tænke mig Gitaroo Man 2 - de behøver ikke at lave ret meget om - jeg vil bare have mere... hmmmm, I know...

Noget jeg altid har elsket, er spil der kræver specielle controllers. Dansemåtter, fiskestænger, maraccas, lyspistoler, trommer, guitarer, twinsticks, rat+pedaler, keyboards, pladespillere, trackballs, kameraer (eye toy + police 24/7 arcade), Tekki controlleren, sågar et simpelt arcade stick osv. osv. det tænder mig. Og netop udvikling af interfacet mellem spilleren og spillet er en kæmpe, relativt uudforsket, vej til innovation. Hvor er det bare sørgeligt, at så mange af de eksisterende spil+controllers aldrig bliver udgivet andre steder end i japan. Suk!
Da SEGA desværre har opgivet at lave alle former for hardware (de vil jo ikke engang lave en light-gun til deres xbox version af HOTDIII) er det næsten kun Namco der er tilbage til at trække udviklingen.... ok, og lidt sker der da også fra Konami...

Det er glædeligt at se, at der virkelig er kommet gang i de visuelle stil eksperimenter. JSR/JSRF, Parappa, Samba De Amigo, Vib Ribbon, Rez, GC Zelda og de nyeste Capcom titler til GC: Viewtiful Joe, P.N.03 og Killer 7, vidner om en sund udvikling.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 23/03-03 22:04 
Hmmm…Det var faktisk først med 32bit generationen, at jeg blev "Hardcore" gamer. Jeg havde selvfølgelig haft alle 8bit og 16bit konsollerne – men ingen af dem fangede min interesse synderligt meget (spillede kun pal udgivelser).

Jeg brugte dog uanede beløb på konsolgrej. Men da jeg altid har haft store motoriske vanskeligheder (tro mig!), kunne jeg simpelthen ikke nyde 8-16bit spil*. PC var imidlertid heller ikke løsningen, for spillene tiltalte mig ganske enkelt ikke.

Så kom PSX. Og Resident Evil. Og FFVII. Jeg var solgt. Her var endelig nogle spil, der var baseret på "filmiske oplevelser" og ikke så meget på dine joypad skills. Misforstå mig ikke – Jeg vil stadig gerne have solidt gameplay. Men det må godt komme i anden række, og skal ikke være det primære fokus.

Denne generations højdepunkter: Onimusha serien (Jeg købte min PS2 efter at have prøvet 1'eren), FFX, Kingdom Hearts, ICO (Som jeg lige har købt på ny), Eternal Darkness, MGS2, Shenmue og Silent Hill 2. Silent Hill 2 er lidt specielt, for jeg hungrer efter at game det – men giver altid op. Jeg har nu ejet det 3 gange, og køber det sikkert snart igen :o)

Mine fremtidsønsker? Tag Kingdom Hearts grundstenen og tilsæt en ordentlig gang FFX. Altså tried and true gameplay med en følelsesmæssig og engageret historie. Hellere lidt mere usammenhængende gameplay + gennemtænkte scenarios end Vice versa.

*Jeg har siden tjekket et par 16bit RPG'er ud.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RJKRJKSkrevet 23/03-03 22:05, rettet 23/03-03 22:06 
Final Fantasy VII var min introduktion til japanske RPG'er og generelt en stor oplevelse. Det lukkede mine øjne op for et kæmpe område, som jeg ellers havde overset. Det var nok her jeg for alvor vendte mig definitivt mod de japanske udviklere i personlig smag.

Jeg må også nævne Silent Hill 2 (og 1), som jeg synes var og er et af få eksempler på at man udnytter alt det udenom gameplayet fremragende.

Det eneste krav jeg har til kommende spil er at de er tiden værd at spille, men der er da mange ting jeg håber på. Jeg håber at flere vil vende sig væk fra Doom/Tomb Raider-kameravinkler og lægge mere vægt på en mere naturlig styring, hvor man ikke skal koncentrere sig om kameraet. Hvor man bare kan spille.

Jeg håber at de episke spil vil fririve sig mere fra de værste klichéer og udforske det store historiemæssige potentiale.

Jeg håber at spil vil blive mere fleksible overfor den enkelte bruger. At man i højere grad selv kan påvirke hvordan spillet skal spilles. Her tænker jeg især på de historiebaserede spil, som ikke burde være så låste. Jeg har intet i mod linearitet i en historie, men der burde være mere frihed til at vælge dele af historien til og fra.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 23/03-03 22:16 
Gunstar Heroes som mig og min kammerat spillede i vildskab på hans Megadrive. Men allerførst Alex Kidd.
Hvad sker der?
ValkyrieValkyrieSkrevet 23/03-03 23:28 
Min største spiloplevelse ligger helt klart på Ocarina of time. Spillet fik mig til at grine, det fik mig til at blive helt tabt i historien og gav mig en sans for hvordan episke spil skal være. Uden at være for medievil og uden at være tolkin agtigt med Orcer, blev verdenen perfekt. Kan stadig ikke sætte ord på hvor fedt det var at ride over Hyrule field på Epona mens det geniale musik kørte i baggrunden. Kontrollen over Link, de indviklede puzzels der var ekstremt gode fordi de handlede ikke kun om at tænke, men man skulle også udforske. Og de var emget varrierede. Spillet gav mig endda kuldegysninger da jeg førrste gang så de undeads. Kontrollen og kampsystemet var genialt. De seje flik flaks der passede ind i gameplayet som om det var i en film, var genialt lavet, de stemmnignsfulde personer og sange, ja Ocarina systemet med Cknapperne kan skulle huske. jeg kan faktisk stadig huske sange som Eponas song og Zeldas Lullaby, og jeg har ikke spillet det i to år. Det er meget flot for mig da jeg flere gange om ugen glemmer hvor jeg bor! Zelda rørte mig ligesom når man ser en søreglig tudefilm... Det er primært en af grundende til jeg skal investere i en Gamecube her den 3 maj, når spillet bliver genudgivet og også efterfølgeren, kommer ud!

Lige nu spiller jeg faktisk Morrowind, som jeg faktisk har fundet sjovt da jeg fandt en udødlighedskode. Jeg finder det facinerende at dræbe alle væsner og mennesker, og at de ikke kommer tilbage og alle byerne ligger øde hen gør det skummelt.... Men så godt er det ikke! Lige her for tiden har jeg gamet mest Live, men mit headset er knækket:/ Og har spillet lidt for meget online! Har fået for mange FPS, har fået for meget action.... Køber dog derfor en Cube.... De anderledes spil vil helt klart være et frisk pust for mig, da jeg ser gengivelser i alle spil jeg ser....


Mine forventninger til fremtiden......
Jeg håber vi ser flere spil som Animal Crossing, Pikmin, Doshin the giant og bare inovative spil. De lange mængder af det samme og det samme er bare ved at tage overhånd! Jeg håber vi ser flere spil som Enter the matrix der snart kommer.... Spil hvor instruktørere på film arbejder med på spil som designer og finder på ideer, som de to brødre bag Matrix filmen har gjort i deres samarbejde med David perry fra Shiny entertaiment! Forstil jer at hvis Peter Jackson ville arbejde på et LoTR spil sammen med en håndfuld gode udviklere! Der er så meget licenes der går til spilde.... LoTR.... harry Potter... og james bond i mange år....
Jeg håber også at når vi når et mere og mere fotorealistisk grafikmiljø at Spil kan røre os ligesom med film.... At folk akn grine, græde, blive bange etc.. Det kunne være fedt hvis spil blev så udbredt at når man er på vej i bussen til arbejde om morgenen at alle i bussen sidder med en gameboy eller en håndholdt konsol....
Det spil jeg ser mest frem til i fremtiden er uden tvivl mere Zelda, og Peter Molyneuxs Fable, fordi hvis bare halvdelen af hvad BBB siger om det spil er sandt, så har vi os en revolution på hånden!
Well crucify the insincere tonight...
MarcKMarcKSkrevet 23/03-03 23:40, rettet 24/03-03 21:43 
Jeg vil tillade mig at sondre mellem en spiloplevelse og et godt spil. For mig er en god spiloplevelse når jeg lever mig ind i spillet som en helhed, og hvor handling, stemning, historie og spillets andre elementer går op i en højere enhed. Derfor er spillene Tomb Raider (SS), Discworld (SS) og Shenmue I og II (DC) nogle af de spil som har været de største spiloplevelser for mig. Det er dog ikke ensbetydende med at det er mine favoritspil. Jeg spiller mange andre former for spil, som jeg ikke lever mig ind i på samme måde: eks. platformere, beat'em'ups, shoot'em'ups, fighters og andet.
Af favoritspil kan, udover de ovenstående, nævnes: Alex Kidd: in Miracle World (SMS), Alex Kidd: In Shinobi World (SMS), Castle Of Illusion (SMS), Cloud Master (SMS), Ecco the Dolphin (GG), Div. Sonic-spil (SMS), Gunstar Heroes (MD), Gain Ground (MD), Shining the Holy Ark (SS), Daytona USA (SS), Jet Grind Radio (DC), Double Dragon - The Revenge Of Billy Lee (GG) og mange andre - ikke mindst på grund af de (nostalgiske) minder som er forbundet med de fleste af spillene ;{
jaesjaesSkrevet 24/03-03 00:43 
Mine bedste spiloplevelser, har nok været Zelda: OT, MGS og Tomb Raider (3), for deres fantastiske stemning og gameplay, der gør at man lever sig ind i spilverden.

Ridge Racer Type 4, for den fede stemning, gode musik; og fordi det er for cool :)

Tetris og Galaga, for deres simple, men fængslende gameplay.

I fremtiden håber jeg at flere og flere genre og spilelementer smelter sammen.
Mit "drømmespil" ville nok være et førstepersonsspil i én stor spilverden, med elementer af FPS, adventure og puzzle. Samt muligheden for at bruge mange forskellige køretøjer og fartøjer.
Hvis Mace Griffin: Bounty Hunter, ikke bliver for shooter-baseret, kunne det være et bud.
RitesRitesSkrevet 24/03-03 06:25 
Metal Gear Solid var helt klart et af de fedeste konsolspil jeg nogensinde har spillet. Det er simpelthen bare så genialt lavet.

Ellers er Ultima Online nok det jeg har brugt mest tid på.
» a winner is you «
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 24/03-03 08:22 
jaes >
Ridge Racer Type 4, for den fede stemning, gode musik; og fordi det er for cool :)

Jeg kan normalt ikke lide bilspil. RRT4 er dog undtagelsen. Musik, Gameplay og mesterlig visueludførelse.

Rites >
Metal Gear Solid var helt klart et af de fedeste konsolspil jeg nogensinde har spillet. Det er simpelthen bare så genialt lavet.

MGS var det første Metal Gear jeg nogensinde spillede. Jeg var blæst væk. Det var simpelthen den ultimative "film-spil hybrid".
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
TLTLSkrevet 24/03-03 13:22, rettet 24/03-03 13:25 
De første spil jeg spillede var GOAL, Sensible Soccer, Alien Breed 1-3 og Speedball (Til Amiga). Ud fra dem, er det nok Alien Breed, der har haft den største indflydelse på mig.

Final Fantasy 7 og Resident Evil, har nærmest altid været der. Jeg har ikke gennemfært nogle af dem endnu, men jeg har brugt ret meget tid på dem. Nu har jeg endelig fået fat i Resident Evil, men jeg er stadig ikke kommet igennem det. I FF7 har jeg gennemført Disc 1, men jeg havde ikke et højt nok level, til at fortsætte. Så solgte jeg spillet, og jeg har ikke fået fat i et nyt eksemplar.

De to spil SKAL jeg igennem.

Bort set fra dem, så har jeg en samling af spil som hver især, har haft lige stor indvirkning på mig. De er som følger. TEKKEN, TEKKEN 2, TEKKEN 3, Gran Turismo (Anbefalet af Hi-Score), Oddworld Abe´s Oddysee, Oddworld 2 : Abe´s Exoddus og Soul Blade.

Over dem ligger Metal Gear Solid, og Micro Machines V3 i multiplayer.

Lige nu er jeg facineret af ICO og GTA: Vice City.

*More to come...*

Og snart får jeg Splinter Cell, og så håber jeg at blive fanget af det. Jeg fik spillet det lidt, til KT5 (På KTC´s Xbox). Og jeg glæder mig til PS2 udgaven kommer med posten.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
RitesRitesSkrevet 24/03-03 19:43 
Av for fanden.

Glemte FFVII.

Det var simpelthen spillet som gjorde mig seriøst interesseret i rollespil! ;)
» a winner is you «
PoulPoulSkrevet 24/03-03 19:46 
Hmmm....det er svært at definere min største spiloplevelse, men jeg tror jeg vil gøre det på baggrund af brugt tid på spillene. Hvis vi snakker konsol, så er der intet tvivl om at det spil/spilserie jeg har brugt mest tid på er PES 1/2 til PS2. Disse spil er simpelthen sublime. Til PC er der ingen tvivl om at det er Championship Manager serien jeg har brugt klart mest tid på.
SumezSumezSkrevet 24/03-03 19:57 
FF7 var ikke meget mere end FF6 revisited.. med dårligere gameplay/dybde, men federe historie :!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RitesRitesSkrevet 24/03-03 20:25 
Ska då ha bank!?
» a winner is you «
tastasSkrevet 24/03-03 21:41, rettet 24/03-03 22:39 
Du ta'r ham først... :>

FFVII er for godt - jeg gik endda igennem det på PC.
Sikke kramper man kunne få i hænderne af, at skulle styre rundt med Num-pad - styringen til FF er ikke lige den fedeste til PC vil jeg lige hilse at sige Ô_ô
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
MobyMobySkrevet 24/03-03 22:18 
Min største spiloplevelse er uden tvivl Shenmue serierne. Der var god variation i gameplayet, grafikken lå i den sprøde ende af skalaen og lyden er utrolig realistisk.
Jeg tror aldrig et spil har fanget mig så meget som Shenmue - jeg kunne for første gang sidder foran skærmen i flere timer.

Nu er jeg så heldig, at Shenmue serierne forsætter, men andre spil i FREE genre vil jeg se med imødekommende øjne.
NaieraNaieraSkrevet 24/03-03 22:30 
tas >
FFVII er for godt - jeg gik endda igennem det på PC.
Sikke kramper man kunne få i hænderne af, at skulle styre rundt med Num-pad - styringen til FF er ikke lige den fedeste til PC vil jeg lige hilse at sige Ô_ô

Så har du ikke spillet det på en bærbar PC ;)

Jeg kan i øvrigt kun sige ditto, til hvad folk har skrevet om FFVII.

Og så tilføje NBA Live 98 på PSX, og NBA 2K1 på Dreamcast, det var nogle fantastiske basketball spil!

En anden stor oplevelse var Radiant Silvergun - Damn en god shooter!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 24/03-03 22:48 
tas >
styringen til FF er ikke lige den fedeste til PC vil jeg lige hilse at sige Ô_ô

Den fungerer faktisk fint og har medført at jeg siden har brugt samme taster til emulerede SNES spil, når jeg ikke har haft et joypad.
Men som Naiera siger, er det et problem på en bærbar, HAR spillet gennem hele PC versionen på en bærbar én gang ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
tastasSkrevet 24/03-03 23:00 
Ja man vender sig hurtigt til at styre det, men man får bare hurtigt stive ledde også - da man jo bruger de samme fingre i en dårlig position i lange perioder af gangen (det er jo et godt spil :)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 24/03-03 23:08 
Min første rigtig god oplevelse på en konsol og som også fik mig til at elske en genre, jeg ellers havde lagt på hylden, var spillet Halo til Xbox. Halo leverede den helt rigtige filmiske stemning, der kunne få mig til at hænge ved indtil jeg havde gennemført det --- igen -- og igen.

Jeg mener personligt at Halo var med til at vise, hvorledes en helstøbt fps spiloplevelse skal laves. Halo leverede en god grafik og en, synes jeg, fantastisk lydside. Der vil selvfølgelig være en del der er uenig i min bedømmelse af dette spil, men jeg mener bestemt at det reformerede genren i stedet for bare at være endnu et nyt shoot'em up DOOM bare med en ny grafikmotor. Det var ikke bare et spil for mig - det var en oplevelse :)
I win, you loose
SumezSumezSkrevet 24/03-03 23:30 
Jeg mener nu at Metal Gear Solid spillene er noget nær den ultimative filmiske stemning.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 25/03-03 00:02, rettet 25/03-03 00:03 
RQvsnapz >
Jeg mener personligt at Halo var med til at vise, hvorledes en helstøbt fps spiloplevelse skal laves. Halo leverede en god grafik og en, synes jeg, fantastisk lydside. Der vil selvfølgelig være en del der er uenig i min bedømmelse af dette spil, men jeg mener bestemt at det reformerede genren i stedet for bare at være endnu et nyt shoot'em up DOOM bare med en ny grafikmotor. Det var ikke bare et spil for mig - det var en oplevelse :)

Halo burde jeg faktisk selv have nævnt. Jeg er fuld ud enig med dig... Vi havde en gammel debat på det tidligere DKF om den tekniske side. Det var vist noget med en ikke helt så optimal framerate og repetition af visse banesektioner, men absolut ikke noget, der forringede spiloplevelsen for mit vedkommende. Det satte en standard for FPSere, som jeg håber at kunne genopleve på et endnu højere og nytænkende stadie i fortsættelsen.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
ValkyrieValkyrieSkrevet 25/03-03 14:30 
Er enig.... Halo var virkelig en god oplevelse! Og nogen af detaljerene i det spil var utroligt. Vidste i at bungie havde bygget et vindsystem?? F.eks hvis du skyder i en tank vil røgen gå til samme side som vinden..:)

Elsker da det spil:P
Well crucify the insincere tonight...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig