X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad siger købeloven???


Svar
kooikkooikSkrevet 04/01-04 17:54 
Jeg har handlet med en, som har løget over for mig, ang en vare jeg har købt. Så er mit spørgsmål. Købeloven siger man har 8 dages returret, selv om det er en brugt vare ikke??? Hvis han nægter at tage den retur, skal jeg så melde ham, for jeg har beviser for at han har snydt mig.

Søger hurtig hjælp/svar.
AsseAsseSkrevet 04/01-04 18:02 
Jeg ved ikke hvad loven siger på det område, men jeg ved at en aftale er bindende uanset hvad!
PapandPapandSkrevet 04/01-04 18:03 
Er det en privatperson eller et firma?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
kooikkooikSkrevet 04/01-04 18:04 
Jeg har nemlig aftalen, hvor han har løget. Fik det lige bekræftet i går af en anden, som havde meget mere forstand på det jeg havde købt, end jeg havde.

Men hvis en aftale er bindene og han ikke har holdt det, samt betale tilbage, skal jeg så ind over politiet, eller hvad skal jeg så gøre??
DizzyDizzySkrevet 04/01-04 18:05 
Købeloven gælder vist ikke salg mellem private. Hvis har ar løjet meget kan det måske tales om bedrageri, tror dog ikke politiet gider bruge krudt på det, men prøv da.
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
kooikkooikSkrevet 04/01-04 18:05 
Det er en privat person. Jeg har fået af vide af en, at det er lige meget om det er brugt eller nyt og man køber det i en forretning, så har man 8 dages returret.
DommergaardDommergaardSkrevet 04/01-04 18:12 
Hmm... det er desværre sådan at hvis du overfører penge til en privat person, så har du egentlig ikke krav på at få varen, da du hverken har bon eller lign.

Du har faktisk ingen rettigheder der... men konfronter ham dog med det! Du har jo hans adresse osv!
AsseAsseSkrevet 04/01-04 18:16 
Jeg er 98% sikker på at have læst (faktisk herinde) at en aftale er bindende, mundtlig som skriftlig, og at det gælder ALLE aftaler.
DommergaardDommergaardSkrevet 04/01-04 18:18 
Selvfølgelig er den bindende... men det er der nogen der skider på jo! Idioterne er derude, derfor er det ALTID sikrest at sende pr. efterkrav!
kooikkooikSkrevet 04/01-04 18:21 
Sonic.dk >
Hmm... det er desværre sådan at hvis du overfører penge til en privat person, så har du egentlig ikke krav på at få varen, da du hverken har bon eller lign.

Du har faktisk ingen rettigheder der... men konfronter ham dog med det! Du har jo hans adresse osv!

Jeg har fået varen, men det ligger sådan at han havde oplyst noget, som man kunne få den til, som slet ikke er muligt, altså løget om hvad det var muligt at opnå med den.

Så jeg har mit på det rene, men håber han overgiver sig, selv om han sagde det var mit problem, at jeg ikke troede på det jeg sagde (men det han sagde passer ikke, har fået det bekræftet af en, som har forstand på det), så hvad gør jeg, hvis han ikke vil betale mig pengene igen???
TurricanTurricanSkrevet 04/01-04 18:22 
kooik >
Det er en privat person. Jeg har fået af vide af en, at det er lige meget om det er brugt eller nyt og man køber det i en forretning, så har man 8 dages returret.

Så har du fået noget forkert at vide tror jeg. Der findes INGEN lov om returret i Danmark når man handler i butik. Jeg må indrømme at jeg ikke kan finde noget om private handler, men det skulle undre mig meget hvis der ikke gælder det samme. At mange butikker skilter med returret er deres eget valg. Der er også noget lovgivning, men altså ingen tvang om returret!

Jeg er ikke ekspert, men jeg tror du står i en træls situation. Der er nok ikke meget andet end politiet tilbage, og hvis det ikke drejer sig om det store beløb, tja, så ved vi jo godt hvor politiets ressourcer ligger.

Forbrugernes Internetportal - en del fornuftigt lovstof
The Gods pause for a moment...
AsseAsseSkrevet 04/01-04 18:23 
Nu bliver jeg nysgerrig; Hvad er det du har købt? ;)
DommergaardDommergaardSkrevet 04/01-04 18:26 
kooik >
Jeg har fået varen, men det ligger sådan at han havde oplyst noget, som man kunne få den til, som slet ikke er muligt, altså løget om hvad det var muligt at opnå med den.

Så jeg har mit på det rene, men håber han overgiver sig, selv om han sagde det var mit problem, at jeg ikke troede på det jeg sagde (men det han sagde passer ikke, har fået det bekræftet af en, som har forstand på det), så hvad gør jeg, hvis han ikke vil betale mig pengene igen???

Så er det bare dig der ikke har læst på lektien jo... Så er der jo ikke noget "problem", du har bare været naiv Kooik :)

Tror desværre ikke der er noget at gøre...
kooikkooikSkrevet 04/01-04 18:27 
Det jeg har købt er en fjernstyret bil. Blev lovet den kunne tunes til 90 km/t men den kan kun tunes til max 50 km/t men så skal jeg op og ofre 2500-3000 kr og det gider jeg ikke når varen kun har kostet 1400 kr inkl porto.
TurricanTurricanSkrevet 04/01-04 18:29 
Hvilken model?
The Gods pause for a moment...
kooikkooikSkrevet 04/01-04 18:31 
Mig der ikke har læst på lektien, når han har løget om hvad varen kunne, det kan jeg ikke se, samt når jeg ikke har en skid forstand på det.
kooikkooikSkrevet 04/01-04 18:33 
model: Mercedes CLK 1:10 elbil
TurricanTurricanSkrevet 04/01-04 18:42 
Producent osv.??

Jeg tror desværre ikke at du står særlig stærkt i denne sag. Faktisk behøver han måske ikke engang at have løjet, da mange gode(og typisk dyre) RC biler kan tunes til vanvittige hastigheder. Typisk er det gearingen man roder med for at opnå høje hastigheder, men absolut på bekostning af accelerationen. Det er kun interessant hvis du har en bane der er flere kilometer lang plus en bil der kan køre bagefter.90 kmt med samme motor er måske lidt meget, men profferne kan altså vride de vildeste ting ud af selv forholdsvis almindelige biler.

Hvis du ikke kommer videre med sagen så tag og drop tunet. Det er meget sjovere at have en RC der kan køre 50 kmt(hvilket er meget!) og stadig har en god acceleration, end en der kan køre 90 kmt og ikke en skid andet.
The Gods pause for a moment...
kooikkooikSkrevet 04/01-04 19:02 
Producent - Tamiya.
valiantvaliantSkrevet 04/01-04 19:17 
Tror ikke der er andre muligheder end et civilt søgsmål, og det kan nok ikke betale sig.

Tror ikke politiet tager sig af det.

Det bedste var nok lige at stikke næsen forbi sælger, hvis der er mulighed for det, sige godaw og håbe på et godt resultat.

Har selv noget ude at hænge pt., købte et spil på QXL og aftalte en byttehandel med sælger, sendte straks det jeg skulle sende, normalt kræver jeg betaling først, har stadig intet modtaget fra sælger, først var der undskyldninger, nu spiller hun "død".
Hun bor dog i nærheden, så der stikker nok jeg næsen forbi ved lejlighed.
Selv om det er småbeløb det drejer sig om er det hyle irreterende.
Gudskelov går de fleste handler perfect.
PapandPapandSkrevet 06/01-04 10:51 
Du kan erklære handlen ugyldig, såfremt du kan bevise at han har løjet bevidst.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig