X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Scrolling - SNES/MD


Svar
jaesjaesSkrevet 31/12-03 00:03, rettet 02/01-04 00:36 
I de fleste spil til SNES og MD, scrolles der jo enten vertikalt eller horisontalt, men hvad findes der af gode spil hvor der multiscrolles (ja, tænker vel både på vertikalt og horisontalt i samme spil og "ægte" multiscrolling)?

Og hvad findes der af spil hvor man scroller ind i billedet (ala Super Hang-On og diverse flyspil/rumspil), men som ikke er flyspil/rumspil og lign.

Det gør ikke noget at der ikke scrolles flydende mellem hvert billede (parallax scrolling?)
millenniummillenniumSkrevet 31/12-03 02:52, rettet 31/12-03 02:52 
SuperTurrican scroller da i alle retninger, men det er måske ikke ligefrem platforms-shooters du tænker på?!

Jeg kan egentlig heller ikke tænke mig til så mange titler hvor man har løsnet lidt på grebet omkring den traditionelle horisontal/vertikal scrolling. Som om for stor handlefrihed er en farlig ting...?!
The medium is the message.
dRxLdRxLSkrevet 31/12-03 08:30 
De fleste platformere scroller i alle retninger så det kan ikke være dem du mener. Det kan godt være jeg kan nævne lidt flere når du har specificeret hvilken slags spil det er du spørger til, indtil da gætter jeg på at det er shmups).

Jeg kan umiddelbart lige nævne Desert Strike, Jungle Strike, Urban Strike (sjovt nok brugte RJK Desert Strike some eksempel på en multiscroller i en samtale vi havde i går) og Herzog Zwei (første real time strategy spil).
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Per SPer SSkrevet 31/12-03 09:15, rettet 31/12-03 09:19 
Thunderforce 2 (vertikal/horisontal)
Cotton Panorama (3D spritescaling)JAP only
Space Harrier 2 (3D spritescaling)
Batman Returns (3D spritescaling), MegaCD udgaven i
kørebanerne.
Batman & Robin (3D spritescaling), MegaCD udgave
Cannon Fodder (multi scrolling)

- det var lige hvad jeg kunne mindes pt.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
RJKRJKSkrevet 31/12-03 12:51, rettet 31/12-03 12:53 
Jeg tror godt jeg vil satse på, at SH2 ikke spritescaler. Istedet gør den ligesom fx Lotus til Amiga - den har en række prescalede udgaver af hver sprite, som den så skifter mellem. Dvs. at der ikke er "flydende overgange" som i de arcadespil, der spritescaler rigtigt (Space Harrier, Out Run, Afterburner etc.).

MegaCD burde dog være i stand til at gøre det rigtigt.

De fleste overhead RPG'er har 8-way-scroll (som er den rigtige betegnelse, for det I kalder "multiscroll"). Her i blandt selvfølgelig Chrono Trigger, Final Fantasy'erne osv.

Parallax scroll vil sige, at man har flere "lag" (layers/maps) som scroller over hinanden. Det er "relativt" krævende, hvis der ikke er hardware til det. SNES har hardware til det og de fleste overhead RPG'er bruger da også parallax scroll. Omend højest i tre lag og ikke fx de ni stykker som fx Shadow Of The Beast til Amiga.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Per SPer SSkrevet 01/01-04 01:38 
Kald det hvad du vil, men det LIGNER 3D spritescaling i SP2.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
RJKRJKSkrevet 01/01-04 01:54 
Jaeh. Men det ER det bare ikke ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 02/01-04 00:35, rettet 02/01-04 00:58 
Var lidt træt, da jeg skrev det :)
Burde have skrevet, at det mere er gameplay jeg tænker på, end den tekniske del af sagen = f.eks. har de fleste platformere 8-way-scroll, men det meste af gameplayet foregår horisontalt.

Genren er underordnet, da jeg stort set spiller alle genrer.

EDIT: Kort sagt, så er jeg nysgerrig i spil som spiller anderledes en hvad der oftest ses i genren:

- F.eks. top down action ala Commando - med eller uden fartøjer (det er svjv ikke specielt sjældent, men jeg er alligevel ikke støt på så mange gode spil).

- F.eks. platformere med gameplay ala Crash B., men i 2D. Altså hvor der scrolles ind i billedet (hvis det findes).

- F.eks. actionspil med gameplay ala After Burner, men som ikke er flyspil/rumspil. Altså hvor man styrer en person, eller evt. et mere utraditionelt fartøj.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig