X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Gamere er blevet tøsedrenge?


Svar
RonaldoRonaldoSkrevet 22/12-03 16:48, rettet 22/12-03 16:48 
Er gamere virkelig blevet en flok tøsedrenge? Kan vi ikke en gang tage en udfordring? Da jeg var knægt, da var der ingen savepoints, overhovedet. Da blev der ikke udgivet eztra-versioner af spil, med børnevenlige sværhedsgrader. For tiden har jeg kun hørt negativ omtale af bl.a. F-Zero GX fordi at det er for svært, og folk prøver at snige sig uden om med vildt dårlige undskyldninger *host* okotta *host*. Jeg kan huske at der var nogle spil som jeg aldrig kom igennem, og der var steder som kunne tage flere måneder at komme forbi. Mest pågrund af der var begrænset continues, ingen savepoints, ingen gamefaqs.com, ingen strategy-guides udgivet på 15 forskellige medier.

F-Zero GX er et af de slags old-school spil, som simpelthen kræver at man er god til det, og du kan blive ved i flere måneder før du kommer igennem nogle af tingene. Jeg har udviklet mine F-Zero færdigheder enormt siden august, da jeg først fik det. Det er først nu at jeg en efter en nakker staff-ghosts tider, og sætter nye rekorder. Story-Mode er så ondskabsfuld at det gør helt ondt, og Chapter 7 på VH må være denne generations største udfordring. Jeg ville foretrække MGS2 på European Extreme over den.

Det er selvfølgelig ikke kun F-Zero, der er mange andrer titler. Der er ofte folk som har lagt Metroid Prime på hylden, fordi de fik tæv af Ridley...

Er vi nået dertil hvor det tekniske, sværhedsgrad og online-muligheder er det eneste vi gamere tænker på? Konstant brokkeri om low-res texture og dårlige framerate, folk tror de er på ferie og vil hellere på stranden og spille vollyball med digitale playboy chicks, end at redde verden. Folk vil have alle titler på nettet, alt fra Metal Gear Solid til Mario. Helt uden at skænke det en tanke, at det kunne være det var noget som tog tid at lave, og det går selvfølgelig ud over andre dele af spillet.

Handlede det ikke engang om hi-scores, og hvem der kunne nå længst? Er denne generation virkelig blevet så doven, at selv vores spil skal være afslappende?
majjohamajjohaSkrevet 22/12-03 16:58 
Nu du siger det, var der så ikke et highscore emne om Mario Kart: Double Dash her på siden? Er det gået dødt eller hvad skete der?
jaesjaesSkrevet 22/12-03 17:02 
Nu taler jeg kun for mig selv, og jeg synes det er MEGET irriterende, når jeg skal spille samme level om og om igen, for at gennemføre det.

Spillene er generelt blevet længere, og det er vel en af forklaringerne på, hvorfor spil nok er blevet en lille slat lettere.
Og jeg tror bestemt ikke, at gamere i dag er mere dovne, vi er bare vant til et hurtigt underholdningsfix.

Man kan vel sige, at gameplayet i spil i dag, i højere grad går på kompromis - der er balance mellem sværhedsgrad, afslappethed og de er samtidig lettilgængelige.

Jeg synes du burde være glad for udviklingen, der er jo næsten ingen spil i dag, som er for lette (i hvertfald ikke de spil som indeholder hi-scores). I de fleste spil er der god mulighed for at tilpasse sværhedsgraden.
DarkenDarkenSkrevet 22/12-03 17:28, rettet 22/12-03 17:28 
*suk*
husker tydeligt et spil som BoF1 til snes, ingen guides og hemmelige items skjult uden nogen form for hints.... manner det var tider..... det tog mig MONDO tid at klare det spil..... ved stadig ikke hvad et par af itemsne gør :P
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 22/12-03 18:13 
Jeg vil til enhver tid hellere spille et Metal Gear Solid, end old-shool rip your hair out titler.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
FourDFourDSkrevet 22/12-03 18:44 
Freddie.. Du har delvist ret i mange ting, men er dog lidt uenig med dig, på visse punkter.

Syntes også selv at det er skide fedt, at F-zero er så udfordrende of svært. Men i spil skal der da stadig være plads til et par ekstra modes, og hemmelige ting man kan unlocke. For efterhånden er der blevet sat nye standarder for hvor stort et spil, og langtids holdbart et spil skal være.

Nu er jeg jo ikke selv en gammel gamer (tror faktisk jeg er blandt de yngste på siden), og kan derfor ikke helt sammenligne Retro med next generation, for er nemlig selv vokset op med next generation.

Men få gange KAN der jo være tale om svære, men kedelige spil. Selv er jeg lidt af en tøsedrenge gamer hvad MP angår :P
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
The DaneThe DaneSkrevet 22/12-03 23:11 
Nu var der jo ikke de samme tekniske muligheder dengang, som der er idag - mht. at gemme et spil. Ellers har jeg personligt ikke noget imod et svært spil - så længe at spillet tænder mig for så har jeg et grundlag til at gå i kast med problemet. Men jeg gider ikke spille et spil hvor der er et "problem" hvor man skal kunne slå 27 kolbøtter i træk hvis det er det eneste som mangler for at komme et sted hen. Sagt på en anden måde må det godt være at få et antal point - det skal bare ikke være begrænset af et frustrerende apparat i spillet, eller at man skal lave et hårfint hop eller sving på en bane (eks. vinde et løb, men banen er lavet så det stortset er umuligt at komme igennem. Eller som sagt med hoppet).
På den anden side kan man selvf. komme med det argument, at "belønningen" i at overvinde det sted er så meget større - hvilket i enkelte situationer er rigtigt nok.

Hvad angår nye spil, så er de sikkert blev lidt lettere på visse punkter - men også længere på andre og så er det godt man kan gemme et spil.

Metroid Prime fandt jeg godt sat op med sin form at gemme, og den havde også en tilpas sværhedsgrad til at jeg gad spille videre. Men det er jo forskelligt fra person til person.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
KTCKTCSkrevet 22/12-03 23:47 
Jeg husker tydeligt, da en af mine kammerater og jeg skulle gennemføre Rick Dangerous II på Amiga. Der var en bane, som var så sindssygt svær, at vi brugte timevis på den. Tilsidst sad vi med en sindssyg hulke-latter, mens fråden nærmest stod ud. Vi klarede den, men sjældent har min tålmodighed været testet så meget.

Jeg kan sagtens gøre det samme i spil idag, så vi skal nok passe på at generalisere for meget. Desuden kan man jo også bare lade være med at save i mange spil ;D
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig