X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Composite vs. RGB


Svar
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 09/12-03 22:15 
Jeg så lige i det nyeste katalog fra Hi-Fi Klubben at de har skrevet, at komposit er det bedste, med RGB som nummer 2, når det kommer til billedkvalitet.

Er det fordi de er helt forkert på den, eller er et par rigtig gode komposit kabler bedre end RGB?
KoludaKoludaSkrevet 09/12-03 22:19 
NEJ , er der ikke.
Composite er og vil altid være dårligere i forhold til RGB uanset hvor godt et kabel du bruger.

Tror det er en fejl, de mener sikkert Component.
3of193of19Skrevet 09/12-03 22:19 
Hmm, enten har du eller HiFi klubben füet noget galt i halsen. Er temmelig sikker på der menes "component" og ikke "composite".
KTCKTCSkrevet 09/12-03 22:36 
Hvad de to andre sagde :)

Composite sender hele billedsignalet igennem 1 ledning, hvor RGB jo en leder til hver farve.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 09/12-03 23:03 
Ah, det er meget muligt at jeg så har set fejl, må også tilstå at jeg var mindre ædru da jeg sad og bladrede kataloget igennem :)

Hvordan overføres billedet iøvrigt så med component?
KoludaKoludaSkrevet 09/12-03 23:04 
Som RØD GRØN BLÅ...
RJKRJKSkrevet 09/12-03 23:09 
Må rette dig, Koluda. Component kører IKKE RGB. Det kører:

Y (lys)
B-Y (blå farvedifference)
R-Y (rød farvedifference)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KoludaKoludaSkrevet 09/12-03 23:18 
Sorry, som RUNE sagde :)
dRxLdRxLSkrevet 09/12-03 23:57 
Man kan sige at PAL RGB er dårligere end Component p480, i og med at sidstnævnte ikke er interlaced.

Mht. farvekodningen så tror jeg at RGB er bedre.


ps. Jeg har faktisk for nyligt fået anskaffet mig et component kabel til min xbox og prøvet det på en projektor med den rigtige indgang. Det var udmærket =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 10/12-03 00:00 
Jeg skal altså have et TV med en component indgang? *Er en dumbass til tech stuff*
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
dRxLdRxLSkrevet 10/12-03 00:06 
Tjaee det er en amerikansk standard og lidt svær at få fingre i herovre (ligesom de sikkert også må kæmpe for at få fingre i RGB), men hvis du kan finde det så vil jeg helt sikkert sige at det ville være det ideelle til import konsoller. Kablerne kan fåes til alle 3 konsoller i denne generation men skal importeres fra USA.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DizzyDizzySkrevet 10/12-03 00:07 
Svaret var Component tjek selv kataloget som pdf (OBS 7,4 Mb) http://www.hifiklubben.com/dk/images/national/dk/Dansk_Katalog_2004.pdf?PHPSESSID=ce3a7b93d9f387bae0668e148e0def61
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
RJKRJKSkrevet 10/12-03 00:10 
dRxL >
Mht. farvekodningen så tror jeg at RGB er bedre.

Teoretisk set må du have ret, eftersom RGB er det direkte signal uden nogen kodning overhovedet.

Jeg har dog læst at DVD-film skulle ligge i component, så der bliver resultatet så det samme (da der er én konvertering til RGB uanset hvad).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 10/12-03 00:48 
Nogle hævder at component skulle have en lille fordel, da der findes en langt bedre signalseparation sted der. Lyder ikke urimeligt - alle forbindelserne ligger jo ret tæt i et scartkabel.
JmogJmogSkrevet 10/12-03 00:50, rettet 10/12-03 01:07 
dRxL >
Kablerne kan fåes til alle 3 konsoller i denne generation men skal importeres fra USA.

De kan faktisk fås ret billigt fra Lik-sang. Der hentede jeg mine til Xbox og Gamecube.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 10/12-03 14:34 
KidCaffeine >
Jeg så lige i det nyeste katalog fra Hi-Fi Klubben at de har skrevet, at komposit er det bedste, med RGB som nummer 2, når det kommer til billedkvalitet.

Er det fordi de er helt forkert på den, eller er et par rigtig gode komposit kabler bedre end RGB?

Du må ha misforstået tegningen. De placerer scart som det bedste, næst' efter component, da man som almindelig forbruger kun får RGB igennem et scart-stik. Der stod vist nok også "Scart RGB ..." ;-)
Jeg har i hvert fald kun sjældent set et tv med RGB-indgang som BNC-stik :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
dRxLdRxLSkrevet 10/12-03 14:52, rettet 10/12-03 14:56 
Nu har jeg læst artiklen fra PDF'en og det er alt sammen rigtig hvad de skriver i forhold til DVD afspilning (jf. RJK's kommentar om DVD farvekodning), men det fik mig til at tænke på om næste generation af konsoller vil komme til at understøtte DVI nu hvor DVD afspillere åbenbart begynder at gøre det. Jeg håber det.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 10/12-03 15:02 
Jmog >
Nogle hævder at component skulle have en lille fordel, da der findes en langt bedre signalseparation sted der. Lyder ikke urimeligt - alle forbindelserne ligger jo ret tæt i et scartkabel.

Det er jo bare et spørgsmål om kablets praktiske kvalitet - ikke om det teoretiske signal.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 11/12-03 21:24 
Hvor stor er springet i øvrigt fra Composite til SVHS? Jeg overvejer lidt at skaffe mig et DC SVHS kabel, til de få spil der ikke understøtter RGB, og kunne derfor godt tænke mig at vide hvad jeg kan forvente af kvaliteten...
dRxLdRxLSkrevet 11/12-03 22:17 
Kvaliteten er rimeligt god, jeg skal gøre mig meget umage for at se forskel på RGB S-Vidio. Man skal ville se forskellen.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 11/12-03 23:14 
Det er meget nemt at se forskel på S- og RGB-signaler, hvis man skifter dem direkte. Dog ikke pga. kvaliteten, men pga. forskellen i lysniveau :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 12/12-03 07:04 
Ok, så tror jeg at jeg vil bestille sådan et med hjem fra Lik-Sang næste gang. Selvom det ikke er specielt mange spil det drejer sig om, er det nu alligevel frustrerende når de ikke virker pga RGB kablet.

En umodificeret N64 vil sagtens kunne køre med SVHS, ikke?
dRxLdRxLSkrevet 12/12-03 07:10 
Svjh. understøtter N64 ikke S-video, du får composite igennem S-video kablet i stedet.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 12/12-03 08:07 
Det var da irriterende, synes dog ikke jeg kan se noget om det i Lik Sang's FAQ...

http://www.lik-sang.com/?click=pi-177-1416-link

Kan man sætte SVHS kablet til fjernsynet med sådan en scart adapter (i ved nok hvad jeg mener.. sådan en man også bruger til composite) med samme resultat, som hvis man havde en SVHS indgang på selve tv'et?
dRxLdRxLSkrevet 12/12-03 08:21 
svjv
;-)

Spørg RJK for at være helt sikker =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 12/12-03 08:25 
Det har jeg så nu gjort ;-)

læs faq'en ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
nullernullerSkrevet 12/12-03 10:17 
jeg har et spørgsmål, nu da i snakker om signaler.
jeg har forbundet min xbox sammen men min projector med et svhs kabel,(har læst at det skulle være godt) men i nogle spil er spillet så mørkt at det er uspilleligt. feks i starwars jedi outcast II er introen og menuen helt fint. man kan se det hele, men når spillet går i gang er der næsten totalt mørke(og jeg har pillet ved div. brightnes og contrast settings) det samme gælder for feks. moto gp.
intro fin. men selve spillet er næsten totalt sort men topspin,og midtown madness er alt lyst og spilbart.
Hvad er det mon, der går galt?
MVH nuller2001
Nu med Xbox 360
RJKRJKSkrevet 12/12-03 12:20 
dRxL >
Svjh. understøtter N64 ikke S-video, du får composite igennem S-video kablet i stedet.

Jeg tør ikke sige om det teknisk set er composite (kan det lade sig gøre?) eller om det bare er composite-signalet der er konverteret til S.

Men fakta er at signalet ser ud ligesom composite (meget fnidder omkring kontrastfyldte overgange) og det således ikke giver mening at bruge det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 12/12-03 12:22 
nuller2001 >
i nogle spil er spillet så mørkt at det er uspilleligt. feks i starwars jedi outcast II er introen og menuen helt fint. man kan se det hele, men når spillet går i gang er der næsten totalt mørke

Der er stor forskel på lysintensiteten i spil. Jeg husker selv Star Wars: Obi-Wan til Xbox, hvor jeg selv med max lys på mit fjernsyn havde svært ved at se, hvad der foregik i visse områder.

Det er formentligt bare det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 12/12-03 13:24 
RJK >
Jeg tør ikke sige om det teknisk set er composite (kan det lade sig gøre?) eller om det bare er composite-signalet der er konverteret til S.

Det kan skam godt lade sig gøre at køre et composite signal igennem et s-video-kabel.

Nuller2001, hvilken projektor har du? Hvis den kan klare component kan du få et mere lysstærkt (og generelt bedre) billede via componentkabler fra Xboxen.
dRxLdRxLSkrevet 12/12-03 17:09 
RJK >
Jeg tør ikke sige om det teknisk set er composite (kan det lade sig gøre?) eller om det bare er composite-signalet der er konverteret til S.

Jo det kan det, forestil dig de amerikanske kabelformater som en 3 trins raket. Nederst har vi komposite hvor intensiteten og farven transporteres i det samme siginal, hvilket gør at farverne påvirkes ved meget meget lyse billeder. Næste trin er S-Video hvor farve og lysintensistet er adskildt i hver sin ledning, meget bedre, men farverne, som du selv sagde står ikke helt klart, endelig er der component der består af 1 lysintensitetsleder og 2 farveledere hvilket giver bedre farvegengivelse.
Du ved sikkert alt dette i forvejen, men min pointe er at amerikanerne har valgt hele tiden at bygge videre på de eksisterende principper for farvekodning i stedet for at smide det defekte gamle ud. Er sikkert billigere for fjernsynsfabrikanterne kun at bruge 1 bagudkompatibel dekoder i stedet for flere (?).

Nå men til min endelige pointe så har jeg oplevet composite igennem S-video på en sony fjernsyn hvor det helt tydeligt var farvekodningen alene der blev brugt alene til at komponere composite. Resultatet var dårligere end rigtig komposite (i hvert fald på det fjernsyn). Ligeledes følger der både til mit capture kort og mit grafikkort med S-video ud en S-Video til composte adapter, om denne lægger de to ledere sammen skal jeg ikke kunne sige, men det kan da undersøges hvis der ikke er nogen her der ved det i forvejen.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 12/12-03 17:13 
Det tekniske er heller ikke så vigtigt i sammenhængen. Pointen er bare, at det "S-signal" N64'eren sender ud i praksis er som composite.

Om den så tager composite-signalet og deler det op i to, eller om den bare sender composite-signalet igennem S-stikket er ikke så vigtigt :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nullernullerSkrevet 12/12-03 17:45 
RJK. tak for info... (men det er da sært at der er SÅ meget forskel)

JMOQ
det er en sony cs5 udover d-sub og s-vhs er der kun det gule phono stik, og det er da et composite ikke?
mvh Nuller
Nu med Xbox 360
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 13/12-03 00:22, rettet 13/12-03 00:23 
dRxL >
...Ligeledes følger der både til mit capture kort og mit grafikkort med S-video ud en S-Video til composte adapter, om denne lægger de to ledere sammen skal jeg ikke kunne sige, men det kan da undersøges hvis der ikke er nogen her der ved det i forvejen.

At konvertere fra S-Video til composite kan gøres meget nemt.

1: Y-ground------------------+
2: C-ground------------------+--------- RCA/composite ground

3: Y-------------------------+
4: C------------!!-----------+--------- RCA/composite video

det er en 470pF kondensator der sidder på ben 4 C (crominance).

Det er ikke den bedste måde at konvertere på, men det kan bruges og virker okay.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
JmogJmogSkrevet 13/12-03 11:25, rettet 13/12-03 11:25 
nuller2001 >
det er en sony cs5 udover d-sub og s-vhs er der kun det gule phono stik, og det er da et composite ikke?
mvh Nuller

Ahh, jamen så kan du godt bruge et component kabel fra din Xbox. D-sub-indgangen på din projektor kan modtage to typer signaler: RGBHV (computervarianten) og Component. Kablet du skal bruge hedder SMF-402. Det har D-sub i den ene ende og 3 phono (component) i den anden ende. Det kan du så tilslutte det oficielle Xbox xomponentkabel (Hidef pack, hedder det vist).
nullernullerSkrevet 14/12-03 13:39 
tak for svaret, det vil jeg kigge nærmere på...
mvh nuller2001
Nu med Xbox 360
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig