X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Gode gys!


Svar
MadsMadsSkrevet 06/12-03 01:51 
Selvom der er et par tråde omkring emnet, laver jeg alligevel lige en ny.

Den er til de lidt mere ukendte gyserfilm, nye som gamle.

Jeg vil gerne lægge ud med at, på det stærkeste, anbefale Session 9, som på dansk DVD hedder Dødens Hospital. Hvilket er en fuldstændig latterlig oversættelse, som ikke giver mening med filmens plot. I hvert fald ikke hvis du er lidt snu, og ser at det egentlig ikke har så meget med hospitalet at gøre. Jeg tror mere det er for at lave et uhyggeligt set, men nok om det jeg vil ikke spoile oplevelsen...

Bare se den! Den kan bl.a. fås på Dvdoo.dk for 99,-

Den formår at skabe en rigtig skræmmende stemning, og en helt igennem fantastisk intro der virkelig bygger uhyggen op.

Jeg er sikker på at, efter at have set den, vil mange tro at de har regnet den ud, uden egentlig at have det... Nu vil jeg ikke sige mere, men jeg er helt sikkert klar på en diskussion omkring filmen hvis nogen har set den eller får den set.

Filmen er fra 2001 og instrueret af Brad Anderson. Jeg så den alene i aftes, og blev nødt til at slukke hurtigt for lydanlægget og skifte kanal under credits, så skræmmende var det. Men hvor uhyggelig man egentlig synes den er, tror jeg kommer an på hvilken mening man får ud af filmen.

Topkarakter herfra!
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
RJKRJKSkrevet 06/12-03 12:49 
Jeg var skuffet over den. Udmærket stemningsopbygning i starten og den virkede som om den kunne udvikle sig spændende, men interessen og gyset forsvandt som tingene blev mere og mere trivielle.

Jeg har kun set den en enkelt gang og det var vist lidt sent, så det kan godt være, at jeg ikke "fangede pointen". Jeg kan slet ikke huske, at der skulle være nogen. Filmen var mere eller mindre glemt dagen efter.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MadsMadsSkrevet 06/12-03 15:05, rettet 06/12-03 15:07 
Jo, der var skam en pointe.

***SPOILER***

Min umiddelbare bud ville være at hele filmen foregår i hovedet på Gordon(hovedpersonen/ejer af firmaet). Den voiceover man hører er fra en psykolog der laver det der memoryfis-træk som de snakker om på Gordon. Hele det der med at Mike finder de bånd (sessions) og lytter til dem, er bare for at introducere os til den form for psykotiske tilstand.

Så er de forskellige personer en af de typer som vi hører på båndende fra "Mary".

Phil: Samvittighed
Mike: Logik/Intelligens
Hank: Grådighed
Jeff: Uskyldighed

(Du ved: Princess, Billy, Simon osv)
(Det ville også passe fordi Phil og Hank har det jo ikke så godt sammen, og sådan er det jo med samvittigheden og grådigheden, ik?)

De samtaler som holdet har i filmen, kunne være samtaler mellem politiet og psykologen som Gordon hører og det bliver viklet ind i hans lille verden (hvor vi befinder os). Der bliver jo forklaret hvordan en masse ting foregår, blandt andet den måde hvorpå han slår sine ofre "ihjel".

Hver gang han slår et offer ihjel kommer psykologen det skridt nærmere på at helbrede ham. Da han har slået den sidste mand ihjel, optræder Phil som et slags spøgelse og siger "wake up", det er selvfølgelig doktoren der vil få ham frem (ligesom at alle personlighederne i Mary også sov, når de ikke var fremme).

Simon er så bare det ondskab vi alle har i os, men de fleste kan kontrollere. Han siger jo at han er i alle svage sjæle. Dermed ikke sagt han er en ond ånd der hjemsøger vores kroppe, men at han bryder fri når det er muligt.

EDIT: Læg mærke til hvordan han gnider sig i øjnene efter et af mordende, det bliver jo sagt hvor de forskellige personligheder bor i kroppen.

***SPOILER SLUT***

En hel masse forskellige ting gør at det sagtens kunne lade sig gøre, se den igen Rune, det passer faktisk sammen det hele.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
RJKRJKSkrevet 06/12-03 15:17 
Jeg kan slet ikke huske filmen i den slags detaljer. Jeg skal huske det, når jeg engang ser den igen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MadsMadsSkrevet 06/12-03 15:18 
Okay.

Men altså det jeg mener er bare at de personer der er i filmen er egentlig bare en del af hans bevidsthed, det psykologen vil have ham til at huske er mordet på konen og datteren.

Men så få den lige set ;P
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
CronossCronossSkrevet 25/01-04 18:14 
Gider ikke skrive så meget, ville egentligt bare bumpe emnet, og sige at jeg så filmen i går og at jeg i hovedtræk er enig med Barret.

Fremragende film, og ekstremt stemningsfuld.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 26/01-04 20:43 
Jeg kunne ikke rigtig komme uden om, at hele præmissen er irriterende "skæv".

Når man tænker på at arbejdsmændene i Session 9 har sindssygt travlt, hvis de skal ordne hele hytten på den kvarte tid af nærmeste konkurrent, tager de sig forbandet god tid til at sidde og slappe af og lytte til ligegyldige båndoptagelser.

Men måske burde jeg spilde et par timer med et gensyn?
MadsMadsSkrevet 26/03-04 23:27 
Jeg må simpelthen bare anbefale Funny Games fra 1997, en af de bedste film jeg har set længe (det siger jeg faktisk ofte, så måske bare at det er en fantastisk terroriserende film).

Jeg gider pt. ikke lige til at fyre en roman afsted, men bestil/se den, hvis ikke I allerede har gjort en af delene.

Den er ikke så gammel, men den er nok alligevel lidt ukendt pga. ikke-engelsk tale :/

Funny Games
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
RJKRJKSkrevet 26/03-04 23:44, rettet 26/03-04 23:46 
Jeg har set en tysk film, hvor en eller to psykopater brød ind hos en familie i deres sommerhus eller sådan noget. De binder dem og gør forskellige sadistisk-agtige ting. Slår vist flere af dem ihjel. Jeg husker en lang scene, hvor en eller to personer forsøger at flygte, mens galningene er ude at handle eller noget i den stil. Gaffatape og benzin synes jeg at kunne huske?

Det var en meget hård og ondsindet (?) film, der ikke direkte (men sikkert indirekte) var nogen mening med. Jeg tror endda det var i fjernsynet. Den var fra sidste i 90'erne. Jeg kan huske at min nabo har fortalt, at han så en meget lignende film i biografen i Rusland og at alle udvandrede, fordi den var så modbydelig (sådan husker jeg den nu ikke). Jeg kan ikke rigtigt huske den, som det vist fremgår ;)

Snakker vi måske om den samme film?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MadsMadsSkrevet 27/03-04 00:01 
Vi snakker vist i høj grad om den samme film :)

Vi kan nok godt blive enige om at filmen ikke er for folk med lav tolerancetærskel, men jeg synes nu alligevel den leverer en mening. Igen noget der deler publikum i to. Men altså, jeg er en af dem der holder på at volden/virkeligheden bliver nødt til at blive beskrevet så ondskabsfuldt, brutalt og nøgternt, som også i Irreversible, for at få et klart budskab igennem. Nogle folk kan så ikke se videre, end at de skal underholdes når de stilles overfor et underholdningsmedie, og ikke belæres eller se tingene illusionsløst.

Og lige netop de to film er jo nok ikke videre lavet for at underholde sit publikum..
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
RJKRJKSkrevet 27/03-04 00:10, rettet 27/03-04 00:11 
Jeg kan jo bare sige - som med Session 9 :) - at den ikke gjorde noget nærmere indtryk på mig. Den virkede ligegyldig. Jeg har ikke noget i mod at vold beskrives realtisktisk. Det synes jeg er fint.

Som sagt husker jeg den ikke så godt; hvad var så meningen med den?

(egentligt lidt imponerende, hvis den har været på dansk tv - må have været DR2)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig