X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Lærer man noget af at spille?


Svar
MarcusMarcusSkrevet 23/11-03 14:01 
Ja, jeg har tænkt på det over længere tid og har også læst i nogen artikler at man lærer noget af det....bare ikke hvad :)
På baggrund af det har jeg regnet det som spild af tid, men det kunne jo være at der er nogen der ligger inde med hemmeligheden :) Så kan jeg også slippe for at tænke på det som en dårlig ting hver gang jeg sætter sig til at spille.

Lærer man noget af at spille? Hvis ja, hvad? (Eventuelt opdelt i genrer)
tue hazukitue hazukiSkrevet 23/11-03 14:05 
Jeg vil tro at spil giver et bedre engelsk ordforråd - så det er ikke helt spil(d) af tid!
»You'll never walk alone«
TKTKSkrevet 23/11-03 14:06 
Alle genrer- i alle spil som er engleske lærer man det sprog, og på tysk lærer man jo det osv.

Tjaså kan jeg ik lige komme på mere, men sproget den er god! :-)
DommergaardDommergaardSkrevet 23/11-03 14:30, rettet 23/11-03 20:36 
Mange spil lærer en almen logik. Mange gange sidder man virkelig og presser sine hjerne til det yderste for at få tingene til at virke.

Pikmin, Zelda, Banjo-Kazooie, Mario osv. har da været med til at udvikle min fantasi, og spillenes mange puzzles stimulerer da også hjernen til at tænke lidt hurtigere. Se f.eks. Counter-Strike, hvor det er blev bevist, at man havde en bedre reaktionsevne ;)

Spil gør for det meste en glad, man har noget at se frem til og man snakker med sine venner om det osv. Spil er en dejlig ting ;)

Ellers andet? ;p
RJKRJKSkrevet 23/11-03 14:38 
Mine skriftlige engelskkundskaber (10-11 på matematisk gymnasium, hvis det siger noget) er primært baseret på en barndom brugt med Sierras "tekstbaserede" adventures.

Indirekte er de så også årsagen til, at min engelsk udtale er decideret elendig. Da jeg jo brugte tiden på at spille fremfor at se fx fjernsyn og der jo ikke var tale i spillene dengang...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 23/11-03 14:47 
Min reaktionsevne og motorik ville være endnu mere elendig end den er, havde det ikke være for spilkonsoller.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
FozferFozferSkrevet 23/11-03 15:34 
Jeg ved ikke om man lærer noget, men jeg synes nu ikke underholdning er spild af tid.
DommergaardDommergaardSkrevet 23/11-03 15:49, rettet 23/11-03 15:51 
Da jeg skulle til tyskeksamnen i sommers, da slog jeg Zelda: TWW over på tysk ;)

Gik til jeres orientering op og fik 10 ;p

EDIT:

Mit engelsk er også blevet enormt godt. De sidste 3 stile jeg har afleveret i 10. klasse (som jeg går i nu) har jeg fået: 10, 10^ og 10^ - Så det er jo udmærket ;)
dchangdchangSkrevet 23/11-03 15:55 
Man sparer osse penge ved at game.

Jeg havde valgmuligheden mellem at drikke mig stang-bacardi igår, eller så udnytte kærestens weekend-fravær til at game lidt MP og Animal Crossing. Jeg tog den sidste. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
DommergaardDommergaardSkrevet 23/11-03 16:09, rettet 23/11-03 16:09 
Igår tog jeg den første! Disco-Bowling + Fest ;)
RonaldoRonaldoSkrevet 23/11-03 17:09 
Der er masser af viden, du kan suge til dig fra computerspil. Sprog, literatur, grammatik, matematik, viden om givne emner. Du kan også forbedre dine reaktionsevner, og blive bedre til logisk tænkning. Specielt i dag er der tonsvis af spil med "opgaver", hvor du får en ledetråd, og så skal løse et problem. Gran Turismo kan give dig uanede viden om bilmærker, modeller og specifikationer på dem. Det er jo heller ikke aber der sidder og laver computerspil. Det er den samme slags personer som laver film; kreative, intelligente og voksne mennesker (i de fleste tilfælde).

Vi skal heller ikke overdrive, hvor meget IQ man kan opnå via computerspil. Der er ofte mere mental udfordring i en mellem krydsogtværs, end i langt de fleste computerspil. Der dukker ofte noget udfordrende op, men "peg og tryk" kræver ikke mange psykiske resourcer.

Men hvorfor skal man lære noget? Jeg går ikke ind og ser Ringenes Herre 3 for at blive lært, men for at blive underholdt. Man lærer ingen ting ved at onanere, men folk gør det alligevel.
flottenheimerflottenheimerSkrevet 23/11-03 20:23 
Sonic.dk >
Da jeg skulle til tyskeksamnen i sommers, da slog jeg Zelda: TWW over på tysk ;)

Der er ikke noget der hedder "i sommers". Det hedder "i sommer". Næste gang du skal spille Zelda, skulle du måske prøve det på dansk ;-)
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
SaturinoXSaturinoXSkrevet 23/11-03 20:24 
Mysterious >

Lærer man noget af at spille? Hvis ja, hvad? (Eventuelt opdelt i genrer)

jeg har lært, at jeg har MEGET stort temperament. kommer hurtigt op på 120, når jeg blir skudt i Rainbow six 3. ;) !
Mess With Me, You Mess With Moi Familia - Vatos Locos!
DommergaardDommergaardSkrevet 23/11-03 20:34 
flottenheimer >
Der er ikke noget der hedder "i sommers". Det hedder "i sommer". Næste gang du skal spille Zelda, skulle du måske prøve det på dansk ;-)

Øhm jo? Det er hedder jo heller ikke: "Jeg spillede basket i forgår" - Det hedder: "Jeg spillede basket i forgårs"!

Måske man skulle gå folkeskolen om? :)
MarcusMarcusSkrevet 23/11-03 20:49, rettet 23/11-03 20:51 
Interessant :) Rimelig meget de samme ting, men det er vel også godt nok, mit engelsk er helt klart også blevet forbedret gennem spil, jeg tænkte bare på en sammenligning som med fx. fagbøger :) man kunne lære en eller anden psykologisk egenskab måske.

Freddie>> Ok, der var en del ting jeg ikke vidste :)

Folk burde iøvrigt heller ikke onanere :p
Men ja underholdning er selvfølgelig også godt i sig selv, jeg vil bare personligt gerne udvikle mig, det er en vigtig ting fra mit synspunkt.

Saturinox>> ok :)

Sonic>> Jeg tror Flottenheimer har ret selvom jeg også selv ville ha' sagt i sommers :)
DommergaardDommergaardSkrevet 23/11-03 20:51 
Kan man tage en mand der ikke onanerer seriøst? En eller anden giv ham en advarsel ;p
RJKRJKSkrevet 23/11-03 21:32 
Seriøst. Tilbage til emnet!
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 25/11-03 14:29 
Tjaee en sexolog vil helt sikkert mene at onani er med til udvikle sexualiteten (man skal jo kravle før man kan gå).
Hvad spil er med til udvikle er svært at sige. Der er dog helt sikkert blevet forsket en del i dette.
Mit eget umiddelbare bud er at hos mig har været til at udvikle min mekaniske forståelse. Det var i hvert fald noget jeg scorede max i en ansættelsesprøve jeg var til for nyligt. De spørgsmål man blev stillet overfor føltes som den samme slags tænkning man bruger når man håndterer objekter og mekanismer i computerspil. Om ikke andet har det motiveret min interesse for og styrket min indføling med hvordan hvordan computere virker. Hvilket selvfølgelig kan virke lidt tomt, da det peger tilbage på computerspillets eget emneområde.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
millenniummillenniumSkrevet 25/11-03 18:40, rettet 25/11-03 18:41 
Hidtil må man nok sige at de egenskaber som computerspil kan give, er lidt svært definerbare og ikke umiddelbart til at påvise. Tetris er et spil som efter sigende skulle udvikle den logiske intelligens, ved intens træning. Den logiske sans bruger man bl.a. indenfor matematik.
Måske passer det.... jeg var ihverfald handicappet i regning i folkeskolen, men på HF var jeg pludselig dybt fascineret af ligninger, og klarede mig langt bedre end tidligere.


Ellers må man nok sige at de mere svært målbare egenskaber jeg måske har tilegnet mig er en god motorisk evne (sammenlignet med ikke-spillere), en god rumlig orienteringssans (evne til at bevæge sige i 3D rum, og koble det sammen med oversigtskort, er jo næsten obligatorisk i nutidens spil) og en umådelig høj tolerence og tålmodighed.

Men jeg ville nok egentligt ønske at spil måske også kunne give lidt mere konkret visdom. Lade en spiller styre en person under autentiske historiske hændelser, evt, uden at det bliver en gang pædagoisk 'kloge-åge' fis. (Jvf. Carmen Sandiego-spillene) Der er måske en udfodring for spilproducenter....
The medium is the message.
flusweflusweSkrevet 25/11-03 22:20 
En sak som många glömmer är hur mycket man lär sej för att få spelen av fungera! Nytt grafikkort vartannat år, nya drivers.

Jag vill påstå att jag inte hade kunnat nånting om datorer om jag inte hade spelat spel!
millenniummillenniumSkrevet 25/11-03 22:40 
Medmindre man slet ikke bruger PC til at spille på, men kun konsoller; sæt spil i, tænd og spil. Det er nu ikke så svært. :)
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 25/11-03 22:47 
Man lærer at man ikke gider rode med pc-spil ;))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 26/11-03 01:32, rettet 26/11-03 01:37 
Om der er en god grund til at benytte en pc til spil? Jeg har hidtil haft to gode grunde: Unreal og Undying. Måske fordi det er pc-only spil? To mesterlige FPS'ere som aldrig nåede ud til konsolfolket...a story sad it is indeed, so say no more I will - you see?

Nok om mine engelske kundskaber. Man har vist set for meget Star Wars (med japansk synkronisering og dårlige, engelske Yoda-undertekster). Eller brugt for meget tid på tekstbaserede spil (oversat af japanere selvfølgelig).

Om man forbedrer sine menneskelige kvaliteter ved at spille...spil? Det tror jeg er ren tankespind som nedenunder, eller?:

Om man ser en dybere mening med at spille og have det sjovt? Nogle ønsker at spille mere, men har ofte ikke tid og overskud til det. Nogle mener, at det faktisk er spild af tid.

Men lad dem mene det. Vi andre ved bedre, ik'? Det er ingen hemmelighed, at man får nogle fysiske/psykiske færdigheder af at spille? Japanerne har eksempelvis en meget hurtigere reaktionsevne i såvel spil som i virkeligheden. Det er bevist. De bruger simpelthen så meget tid på at spille og udvinde ny teknologi, så sammenlignet med resten af verden, befinder de sig flere år ude i fremtiden. Og det er et faktum.

Japanerne har desuden små men hærdede fingre i kraft af megen aktivitet med en controller i hænderne. Spil må også yderligere bevirke, at man på et eller andet plan, bliver bedre til at fokusere og følge bevægelser med øjnene?

Et eksempel, der ligger mig personligt nært, er shoot'em up-genren aka shmups, hvor man styrer et "svævekrafttøj" på et horisontalt/vertikalt plan og skal manøvrere forbi fjendens ildkraft (eller suge den til sig). Man kan også destruere fjenden inden denne udøver sin ildkraft; typisk i form af små projektiler eller større specielle angreb. – En rigtig god idé! SÅ meget har man da lært?

Faktum: Min yndlingssport er en af verdens hurtigste sportsgrene - bordtennis. Og hvilke spil skriger mine spilmæssige gener efter, når jeg bare har en umiddelbar lyst til at spille her og nu? Selvfølgelig "shmups" som f.eks. Squares 'Einhänder' og Team 17's 'Project: X2'. To modsætninger i samme genre. Man lærer alt om spil ved at prøve førnævnte.

Er der en forklaring på dette, eller er det ren og skær tankespind...?

Er der rent faktisk en forklaring på, at jeg blev nr. 2 ved BR's DM i "Happycubes" anno ca. 1990? Jeg vandt Lykkehjulet som spil, mens førstepræmien var Tegn & Gæt.

En indre stemme fortalte mig dengang, at den primære årsag til min logiske hurtighed i samling af happycubes var *trommehvirvel* Seibu Keihatsus Raiden!!

Sense it make, does it not?
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig