X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

MAME32 med Playstation DualShock - hjælp


Svar
flottenheimerflottenheimerSkrevet 22/11-03 20:41 
Jeg har endelig fået tilsluttet min nyindkøbte "Super Dual Box" (tilslut 2x DualShocks via USB til PC) http://www.mayflash.com/pc/Super%20Dual%20Box.asp - alt virker perfekt i [WindowsXP PRO] Instillinger > Game Controllers. Alle 12 knapper, den digitale såvel som de to analoge sticks virker. Very nice.

Nu er det så, at jeg godt kunne tænke mig at konfigurere mine DualShocks optimalt. Altså noget i stil med [SELECT] = insert coin, [START] = start, [X] = button 1, osv. Og det skulle gerne gælde generelt for alle spil.

Det letteste ville selvfølgelig være, hvis der allerede eksisterede en ini-fil jeg bare kunne smide i MAME32/ctrlr - og så vælge inde i Default Game Properties > Controllers. Gør der det?

Hvis jeg skal til at konfigurere controllerne manuelt, er der både i MAME32's Help og flere steder på nettet henvisning til en fil kaldet ctrlr.txt, en hjælpe fil til manuel controller konfigurering. Filen skulle angiveligt være at finde i MAME32/ctrlr. Men den er der bare ikke, ihvertfald ikke i den oficielle mame32v77b.zip

Hjælp ønskes A.S.A.P.! Og det skal helst være en så smertefri operation som overhovedet muligt.

På forhånd rigtig mange tak.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
flottenheimerflottenheimerSkrevet 22/11-03 23:06 
OK, takket være denne side: http://www.mameworld.net/easyemu/mamecontrolini.htm er problemet ved at være narrowed down.
Det eneste jeg mangler nu er bare at få mapped [SELECT] = insert coin, [START] = start.
Jeg kan simpelthen ikke få MAME32 til at registrere disse knapper. (Har været inde i et spil, trykket TAB, valgt Input General ... men tryk på SELECT og START ignoreres).

Come on... anyone!
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
flottenheimerflottenheimerSkrevet 24/11-03 22:13, rettet 24/11-03 22:15 
Thanks for nothing dudes! :-) Godt at Playright ikke er det eneste forum der findes. Hvis der er andre der skulle få brug for en DualShock .ini-fil til MAME32, så er følgende lige det der skal til:

--------------------------------------------------------

# flottenheimer's PlayStation DualShock Control File

ctrlrname "PlayStation DualShock"

# Maps P1 and P2 Start to the start button on the controller

START1 "KEYCODE_1 ! J1_Start"
START2 "KEYCODE_2 ! J2_Start"

# Maps P1 and P2 Coinslot to the select button on the controller

COIN1 "KEYCODE_5 ! J1_Select"
COIN2 "KEYCODE_6 ! J2_Select"

# Maps (X) (O) ([]) (/\) as buttons 1, 2, 3 & 4 for DualShock 1 & 2

P1_BUTTON1 "KEYCODE_LCONTROL ! JOYCODE_1_BUTTON3 ! MOUSECODE_1_BUTTON1"
P1_BUTTON2 "KEYCODE_LALT ! JOYCODE_1_BUTTON2 ! MOUSECODE_1_BUTTON3"
P1_BUTTON3 "KEYCODE_SPACE ! JOYCODE_1_BUTTON4 ! MOUSECODE_1_BUTTON2"
P1_BUTTON4 "KEYCODE_LSHIFT ! JOYCODE_1_BUTTON1"

P2_BUTTON1 "KEYCODE_A ! JOYCODE_2_BUTTON3"
P2_BUTTON2 "KEYCODE_S ! JOYCODE_2_BUTTON2"
P2_BUTTON3 "KEYCODE_Q ! JOYCODE_2_BUTTON4"
P2_BUTTON4 "KEYCODE_W ! JOYCODE_2_BUTTON1"

# Bonus! Values for the DualShock shoulder buttons are: J1_L1 J1_L2 J1_R1 J1_R2 and J2_L1 J2_L2 J2_R1 J2_R2

--------------------------------------------------------

Ciao!
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
TurricanTurricanSkrevet 25/11-03 14:09, rettet 25/11-03 14:26 
Jamen så tak for tippet da!

Mame er jo et lidt ømtåleligt emne her på forummet så det er sikkert derfor du ikke har fået så meget input. Jeg regner ihvertifald med at prøve ovenstående nu.

EDIT: MAME er ikke ømtåleligt herinde, det var forkert ordvalg. Jeg tror i ved hvad jeg mener :-)
The Gods pause for a moment...
flottenheimerflottenheimerSkrevet 25/11-03 21:24, rettet 25/11-03 21:25 
Glad to help!

Inde i mappen mame32 v77b/ctrlr/ opretter du en mappe ved navn DualShock. Heri ligger du ovenstående .ini fil navngivet som "default.ini"

Så mangler du bare at aktivere DualShock som din controller inde i MAME32.
Options > Default Game Options > Controllers... Aktiver [Enable Joystick Input] og vælg DualShock i [Default Input Layout]

It rocks!
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig