X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvordan lærer jeg at lave grafik?


Svar
AsseAsseSkrevet 20/11-03 13:53 
Og senere hen at animere?

Jeg skal bare igang, og derfor skal jeg bruge et program, meget gerne gratis, hvor jeg kan begynde at "lege" lidt med det. Til at starte med er det bare noget simpelt, som f.eks. at lave logoer el.lign. men senere hen vil jeg gerne være animator og/eller grafiker (ja jeg har ombestemt mig;)) og derfor skal jeg jo have noget at starte med.

Så er der nogen der kan hjælpe mig? Jeg skal også gerne vide hvor jeg kan finde guides eller lignende til hvordan man lærer det.

:)
CanonCanonSkrevet 20/11-03 14:00 
GIMP er nok en af de bedste grafik programer, og som også er gratis.

Du kan downloade The Gimp her.
Bah...
AsseAsseSkrevet 20/11-03 14:24 
Takker, jeg kan dog ikke rigtig finde rundt på den side, men jeg ser på det senere:)
ValkyrieValkyrieSkrevet 20/11-03 14:41 
Paint?:O


Photo Shop er dog rigtig godt! Der plejer at være trials på sådanne Adobe programmer, men er ikke sikker:)
Well crucify the insincere tonight...
CanonCanonSkrevet 20/11-03 14:42 
Det program koster op til 7999 kr!
Bah...
BatemanBatemanSkrevet 20/11-03 15:00 
Du skal have fat i Photoshop CS og Illustrator CS.

PS er genialt til webgrafik og Illustrator er nødvendigt hvis du skal have trykt logoer osv.

Jeg har begge hjemme, fordi jeg arbejder med det på arbejdet, men at investere 8000,- til privat brug....hmmmm
Bateman - PesCup Champion 2002 - 2005
JAAJAASkrevet 20/11-03 15:11, rettet 20/11-03 15:27 
Det eneste rigtigt gode alternativ til Photoshop, når man ikke lige har de 8000 kr., er Paint Shop Pro 8, der kan downloades fra nettet. Det kan rigtigt mange af de ting, som Photoshop kan. Det kan mere end nok til at dække de flestes behov det første lange stykke tid. En licens til PSP koster 80 dollars, men du kan finde en prøveversion på nedenstående link.

Ser lige, at det endda har vundet CNET.coms Editor's Choice i juli :)

What happens when an upstart challenges an industry giant by offering comparable features for a fraction of the price? Take the case of Jasc Paint Shop Pro 8.0 vs. Adobe Photoshop 7.0. While you can argue about which program has the broader selection of features, it’s hard to deny that Jasc has continued to close the gap. Paint Shop Pro scores extra points for being easier to use, while Photoshop earns kudos for its high-quality underlying algorithms--and for looking better on a resume. If you're a graphics professional, stick with Adobe. But if your pursuits are more casual, go with Jasc and save hundreds of dollars.


Paint Shop Pro
KalicolaKalicolaSkrevet 20/11-03 15:36 
mr.Good: Jeg startede med programmet "3d studio max" som er et 3d program. Det arbejdede jeg med i 4-5 år nu, og det har resulteret i at jeg nu er havnet i et af danmarks størte tegne/grafiske firmaer. Inden da, har jeg bla. arbejdet hos firmaer som laver computerspil.
Programmet koster mange penge, men jeg lærte programmet lidt at kende da jeg gik på htx.

Et program som du IKKE kommer udenom hvis du vil lave grafik er "photoshop" (et 2d billedemaipulerings program) Jeg bruger det selv meget ihærdigt til textures til mine 3d modeller. Det er uundværdligt!

Nu hvor det her er et konsol forum, burde jeg måske lige sige, at "3d studio max" er det program de fleste spil-firmaer bruger til at lave deres spil med. Så hvis du vil ind i spil branchen er det uden tvivl det program du burde vælge.

Jeg er ked af at sige det. Men så vidt jeg ved, er det MEGET småt med gratis grafiske programmer. Og jeg er bange for, at dem der er ikke er ret gode :-(

Ronnie
3d-Animator
For The Love Of The Game
CanonCanonSkrevet 20/11-03 15:45 
Kunne du vise os noget af det du har lavet?
Bah...
AmbyAmbySkrevet 20/11-03 15:51 
Hvis du vil op og lege med de rigtig store drenge er det vist Maya man skal have fat i.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
JAAJAASkrevet 20/11-03 15:53 
Darknon >
Nu hvor det her er et konsol forum, burde jeg måske lige sige, at "3d studio max" er det program de fleste spil-firmaer bruger til at lave deres spil med. Så hvis du vil ind i spil branchen er det uden tvivl det program du burde vælge.

Softimage er vel lige så vigtigt.

Darknon >
Jeg er ked af at sige det. Men så vidt jeg ved, er det MEGET småt med gratis grafiske programmer. Og jeg er bange for, at dem der er ikke er ret gode :-(

Paint Shop Pro, som jeg lige har sagt. Gratis at prøve og billigt at registrere.
ChronoChronoSkrevet 20/11-03 16:36 
Jeg kan også kun anbefale Maya. Bruger det selv, og det kan hentes i en gratis (men begrænset) udgave et sted.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KalicolaKalicolaSkrevet 20/11-03 16:55, rettet 20/11-03 16:56 
Nørgaard: Jeg har desværre ikke selv en hjemmeside, men jeg har da nogle billeder liggende. Jeg vil vise jer ét billede af en model jeg arbejder på for øjeblikket (mitsurugi fra soul calibur). Bemærk at modellen IKKE er færdig endnu.

http://www.3dmaxer.dk/upload1/non/something.jpg

Dark-light: 3dsmax vs Maya.. Det er den evige diskution. Den er tilsvarende x-box, playstation, og nintendo diskutionen... Men jo, Maya er blevet brugt til at lave lord of the rings filmene med :-) og shrek og alt det der, så derfor er der nok mange som vælger det frem for de andre. MEN, de andre ville også kunne lave det.

JAA: softimage, jo det program kan også bruges. Det vigtigste er ikke hvilket program man bruger (så længe at det har et vist niveau), men manden som bruger det. Grunden til at jeg har valgt 3dsmax, er fordi at det er det program jeg startede med at lære. Havde jeg startet med at lære maya, var det jo nok det program jeg ville ende op med.. Alle programmer kan stort set det samme bare på forskellige måder.

paint shop pro, sorry. Jeg var ikke lige klar over at det var freeware.

Og som chromo siger, så kan man downloade en demo-udgave af både maya og 3dsmax, og det er gratis. Og det vil jeg anbefale at gøre.
For The Love Of The Game
ChronoChronoSkrevet 20/11-03 17:03, rettet 20/11-03 17:03 
Jeg startede også med at lære 3dsmax, og det kan bestemt også lave fede ting. Og som nævnt så er det også hvad de fleste spilfirmaer bruger. Det er mere en personlig præference, at jeg foretrækker Maya, end det er fordi Maya er bedre end 3dsmax.
De kan som sagt stort set det samme begge to, og når du kan bruge det ene er det ikke frygteligt svært at bruge det andet.

EDIT: Darnon, det er Chrono ikke chromo :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
DommergaardDommergaardSkrevet 20/11-03 17:04, rettet 20/11-03 17:06 
Flot lavet mester ;)

EDIT: Til Darknon
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 20/11-03 17:16, rettet 20/11-03 17:17 
Chrono >
EDIT: Darnon, det er Chrono ikke chromo :)

Og det er Darknon, ikke Darnon ;)

Lige et spørgsmål: Er 3D Studio Max ikke mere alsidigt end Maya, eller tager jeg fejl? Jeg har leget lidt med førstnævnte og der kunne jeg både lave 3d modeller, animere, lave textures o.l.

Maya har jeg ikke prøvet, men har fået indtrykket af, at det først og fremmest bruges til, at lave baggrunde, textures og sådan noget snask. Eller kan man det samme som i Max?

Forresten en flot model du har lavet der, Darknon. Især af et work-in-progress at være ;)
(...)
ChronoChronoSkrevet 20/11-03 17:29 
Maya er efter min mening først og fremmest langt bedre at animere i. NURBS delen er også bedre. Men nu har jeg heller ikke brugt 3dsmax siden version 3...

At det kun kan bruges til textures er selvfølgelig helt forkert.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 20/11-03 17:33 
OK. Jeg har mildest talt ikke meget forstand på det :)
(...)
KalicolaKalicolaSkrevet 20/11-03 18:12, rettet 20/11-03 18:16 
Fox: glad for at du kan li mit WIP. maya og max er stort set det samme, de kan begge modelere, texture, lys, animation osv. og de gør hver især nogle ting lidt bedre end andet.
Man kan sige at Maya er et mere komplet program fordi det stort set kan alt hvad man skal bruge. Det kan noget som max ikke kan. Men max derimod gør i stedet stor brug af plugins. Og der findes nogle rigtige fede nogle, som f.eks "afterburn" som er blevet brugt til at lave de fleste explosioner i matrix filmene, yum yum. Så hvis man spenderer lidt på plugins så er max fuld ud på højde med maya.

Chrono: Der er blevet lavet en hulens masse om i max siden 3'eren. Reactor er blevet en del max (reactor er blevet brugt i de der super fede warcraft cinematics). Der er kommet noget stuntman (brugt i matrix reloaded) og jeg skal komme efter dig.

En anden ting til jer som vil lære grafik. start med at lær ét program, hvis i vil lære flere programmer på samme tid, så går det helt sikkert galt.. don't do that...
For The Love Of The Game
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 20/11-03 18:16 
Så tog jeg helt fejl ;) Men tak for forklaringen!
(...)
AsseAsseSkrevet 20/11-03 18:20 
Darknon >

Og som chromo siger, så kan man downloade en demo-udgave af både maya og 3dsmax, og det er gratis. Og det vil jeg anbefale at gøre.


Takker for svarene:)

Det lyder som om det er 3dsmax jeg skal have fat i, men er det noget der er lige til at gå til? Jeg har aldrig arbejdet med disse ting før, og jeg har brug for noget hjælp til at komme igang.

Er det stadig dette jeg skal have fat i? Eller skal jeg have visse kvalifikationer?
KalicolaKalicolaSkrevet 20/11-03 18:26 
mr.good: Der er et dansk forum som hedder www.3dmaxer.dk opret et bruger navn derinde. Under tutorials finder du en masse øvelser til 3dsmax. start der :-)

Ellers som begynder vil jeg kraftigt anbefale at du låner en go stor bog på biblioteket, de er som regel rigtig gode for begyndere.
For The Love Of The Game
AsseAsseSkrevet 20/11-03 18:31, rettet 20/11-03 18:32 
Findes der bøger specielt til det program?

EDIT: Ved nærmere eftertanke findes der jo bøger om næsten alle programmer;)
ValkyrieValkyrieSkrevet 20/11-03 18:42 
Timesplitters 2 blev lavet i Maya!

Nu kan det godt være det er mig der er galt på den! Men, det 3D studio max og Maya kan er at lave 3D models right? Det er deres formål?

Og når du har lavet modellen -> Finder du et program der kan lave textures som Photoshop right?:)

Men din model er rigtig flot, Darknon!:)
Well crucify the insincere tonight...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig