X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Asiatiske gysere?


Svar
dchangdchangSkrevet 13/11-03 22:44 
Nu har jeg hørt, og læst, meget godt om Dark Water, The Eye og Ichi The Killer. Det store spørgsmål kommer så nu? Hvor kan jeg købe dem? I det mindste med engelske tekster.

Btw, er Ringu 0 og 2 noget værd at se i forhold til Ringu?
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 13/11-03 22:53 
www.laserdisken.dk eller www.axelmusic.dk er gode danske butikker til den slags køb. Laserdisken er dog mest erfarne på området.

Ring 2 brød jeg mig ikke om. Til gengæld er 'Ring 0: Birthday Party' ('Ring Ø') indehaver af særdeles flotte billeder, og er efter min ydmyge vurdering den bedste i Ring-serien. Den er 'dybere' end de andre, men ikke nær så skræmmende som etteren, hvad angår deciderede chokeffekter.

Har du læst nedenstående emne?

Gåse-huds flicks!!
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 14/11-03 07:03 
Hvis du er frisk på lidt import, så synes jeg du skulle købe dem fra www.dddhouse.com ... Der har jeg blandt andet købt Dark Water for næsten ingen penge, og det er den samme version, som de sælger hos for eksempel Axel Music. Forskellen er bare, at jeg kun gav 30 HKD for min (=24,50 DKR)

Deres Ichi The Killer skal du dog holde dig fra, da de kun fører den klippede version. Og det er naturligvis strengt forbudt at stille sig tilfreds med den :)
dchangdchangSkrevet 14/11-03 08:28 
Skublazer: Ja jeg har kigget lidt på tråden omkring gåsehudsflicks. Tror jeg vil prøve at smutte forbi Laserdisken, siden den meget passende jo ligger her i Aalborg.

KidCaffeine: Jeps, jeg er frisk på 24,5 kr! :-) Jeg fik osse et tilbud om at få den med svenske undertekster til 280 kr. Meeen jeg kan vist godt nøjedes med de engelske. Især til den pris. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 14/11-03 15:48 
Støt for guds skyld den danske distributør af Ichi-dvd'en, som er magen til den hollandske UNCUT-udgave, om end med et lidt mere flashy cover.

Sk*d hul i den billige udgave af filmen ;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
DizzyDizzySkrevet 14/11-03 16:23 
Skal man købe Sleazer, gorefilm mm vil jeg klart anbefale www.absurd-online.dk De har et af de største udvalg af hardcore film også en hel del fra asien, deres udgaver er for det meste uncut.
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 14/11-03 16:30 
Absurd Online har ganske rigtigt nogle rigtig fede film, men deres priser bærer desværre også præg af, at de er en af de få danske forhandlere af den slags :(

Og ja, HK udgaven af Ichi er intet værd... Næ nej :)
DommergaardDommergaardSkrevet 14/11-03 16:46 
The Ring... den japanske! DAMN!
dchangdchangSkrevet 30/11-03 23:25 
Det starter godt. Jeg har lige set Ichi The Killer, og den er pænt syg. Kæresten gad ikke se mere efter ca. 20 min. ;-)

Glæder mig meget til at Dark Water kommer i den danske version d. 15.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
The BruceThe BruceSkrevet 01/12-03 23:40, rettet 01/12-03 23:41 
Er det et "volds-helvede" eller blot et "freak-show"?!

...jeg må ha' den film!!!
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
MadsMadsSkrevet 01/12-03 23:58 
Hvis du ikke har set den, så SE DEN!! ;P

...og bliv introduceret til hans "cuttin'-in-half-razor-shoes" 'nuff said.

Du bliver glad for slutningen.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
The BruceThe BruceSkrevet 02/12-03 00:35 
Var der nogen der fangede Filmlands m-e-g-e-t hurtige strejf af gyser-film fra Asien?!

De anmeldte The Eye (4/6) og viste et par klip fra Pulse/Kairo (Jeg har begge to) men de viste også et klip fra en film, der hedder et eller andet med "Two (twisted) sisters" - eller lignende! Den er lavet i Korea!

Er der nogen der har set den?

De viste kun en kvart scene eller noget, men dén så til gengæld også spooky ud ;-)
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
MadsMadsSkrevet 02/12-03 00:44 
Det var A Tale of Two Sisters (Janghwa Hongryeon) instrueret af Ji-Woon Kim.

Jeg har haft den på DVD i en lille måneds tid, og den kan klart anbefales!

Den er utraditionel, velspillet og virkelig skræmmende, den forstår virkelig at skabe en dyster stemning.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 02/12-03 06:57, rettet 02/12-03 06:59 
Hm, A Tale of Two Sisters, den har jeg aldrig hørt om. Det kunne være man skulle prøve at opstøve den.

Ved i øvrigt ikke, om det er blevet nævnt tidligere, men nu er det The Eye's tur til at blive vist i de danske biografer. Kunne nu være meget sjovt at tage ind og se den, selvom man har set den før... En to-tre gange :)
dchangdchangSkrevet 02/12-03 09:02 
The Bruce >
Er det et "volds-helvede" eller blot et "freak-show"?!


Kan du sige volds-inferno? :-)

Jeg syntes egentlig ikke at volden er så slem, den er bare så in-your-face og så sadistisk at man kniber sig lidt i armen engang imellem. Så klart værd at se. *g*
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
dchangdchangSkrevet 02/12-03 09:51 
Btw er The Eye på dansk distribution? Og evt hvor? For så kan jeg måske selv skaffe den hjem.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
MadsMadsSkrevet 02/12-03 10:04, rettet 02/12-03 10:04 
Nej, det er den ikke, men det er meget muligt at den vil komme det, du kan dog få den fra England, men uden DK tekster og kun DD 2.0 lyd :/

Jeg anbefaler klart R3 DTS versionen.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
dchangdchangSkrevet 02/12-03 10:08 
Nå okay. Det må jeg lige kigge lidt på så. Jeg glæder mig osse helt vildt til at se Dark Water. Jeg har villet se den i lang tid, men de har ikke haft den i biffen heroppe nordpå.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
MadsMadsSkrevet 02/12-03 10:11 
Dark Water er klart bedre end The Eye.

Bare fordi den ikke har gået i biffen, er jo ingen undskyldning i disse dage ;P
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
dchangdchangSkrevet 02/12-03 10:26 
Nej nej, men jeg gad ikke skulle til at have den hjem fra udlandet når den alligevel kommer på dansk distribution her den 15. Så meget giver det heller ikke at være elev. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
CronossCronossSkrevet 02/12-03 13:37 
Jeg hentede Dark Water for 25 kr. fra www.dddhouse.com.
dchangdchangSkrevet 02/12-03 13:39, rettet 02/12-03 13:43 
Ja det link har jeg osse kigget på. Er udgaven så noget værd? Det er vel ikke vcd/svcd eller?

EDIT: Nej det er det jo ikke ved nærmere eftersyn. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 18/12-03 03:56 
Genren taget i betragtning kan jeg i øvrigt ikke anbefale Ju-on. Fy for en stænker. Den kedeligste japanske gyser, jeg længe har set. Virkelig uinspirende "rip off" af alt det andet og med alt for *lyse scener*, der slet ikke skræmmer.

Derimod kan jeg anbefale 'Kakashi (2001)' - "Ringu møder Spirited Away møder Children Of The Corn møder Village Of The Damned", om man vil...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
The BruceThe BruceSkrevet 18/12-03 18:25 
Barrett >
Dark Water er klart bedre end The Eye.

Bare fordi den ikke har gået i biffen, er jo ingen undskyldning i disse dage ;P

Jeg vil give dig ret i, at den er meget bedre lavet rent filmteknisk- næsten en "smuk film", men The Eye gav mig mere gåsehud pr. kr., så det er stadig min favorit...! ;-)
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
The BruceThe BruceSkrevet 18/12-03 18:29, rettet 18/12-03 22:55 
SkyblazeR >
Genren taget i betragtning kan jeg i øvrigt ikke anbefale Ju-on. Fy for en stænker. Den kedeligste japanske gyser, jeg længe har set. Virkelig uinspirende "rip off" af alt det andet og med alt for *lyse scener*, der slet ikke skræmmer.

Ahhhh- pis! Ju-on var ellers på min "short-list" over spooky film, jeg må have fat i! ...but remind me- hvad går den ud på?!
SkyblazeR >
Derimod kan jeg anbefale 'Kakashi (2001)' - "Ringu møder Spirited Away møder Children Of The Corn møder Village Of The Damned", om man vil...

Kakashi er hermed tilføjet min "shortlist", som også indbefatter:

Audition
Battle Royale
Ichi The Killer (selvfølgelig)
Bio Zombie
Cure
Double Vision
Inner Senses
Kourei
Suicide Circle
Wild Zero

EDIT: + A Tale of Two Sisters

...andre forslag?!
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
MadsMadsSkrevet 18/12-03 20:01 
A Tale of Two Sisters, som du vidst selv efterspurgte navnet på engang..?
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
The BruceThe BruceSkrevet 18/12-03 22:54 
Selvfølgelig! My fault! Tak for det!
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/12-03 03:56, rettet 19/12-03 04:01 
The Bruce >
Ahhhh- pis! Ju-on var ellers på min "short-list" over spooky film, jeg må have fat i! ...but remind me- hvad går den ud på?!

Den udgave jeg så, var den japanske remake, Ju-on: The Grudge (2003) af den originale japanske tv-film, Ju-on: The Curse (2000). Der er pudsigt nok også lavet en japansk remake af Ju-on 2, p.t. ikke tilgængelig på dvd. Tv-filmene er selvsagt lavet med et langt mindre budget og simple effekter, men der påstås rundt omkring, at både skuespillet og gyset er langt bedre i tv-filmene...mystisk nok.

Mit problem med Ju-on: The Grudge (remake) er de lidt billige effekter (selvom budgettet er højere end originalen?!), et ringe skuespil, og, især hvis man har set Kaïro og Ringu, for mange mislykkede gys - dvs. efterligninger, der bare ikke rigtig holder, hvis man har oplevet *mørkere gys* andetsteds i f.eks. førnævnte.

Har desværre ikke set Ju-on tv-filmene men alene dét, at skuespillerne heri skulle være mere talentfulde, er grund nok til min øgede interesse for disse. Veteranen Taro Suwa fra Battle Royale og Shikoku medvirker bl.a. sammen med Yoriko Douguchi fra Kurosawas (Kaïro) stemningfyldte psycho-krimi-gys 'Cure'. Chiaki Kuriyama er desuden med i Tanrantinos 'Kill Bill'. Så der er al grund til at se den originale Ju-on. Kan bare ikke selv finde den på dvd lige for tiden.

Historien går kort fortalt på et dominoeffekt-agtigt koncept med ånder: Hvis en person dør en skrækkelig død i et bestemt hus, bliver huset for evigt forbandet af ofrets ånd. Forbandelsens formål går ud på at skabe endnu flere døde mennesker, som derefter skaber nye forbandelser. Ikke kun husets egne beboere rammes af forbandelsen men også venner og bekendte. En slags sygdom, der hele tiden spreder sig og finder nye ofre uden at stoppe, selvom forbandelsen kun har rødder i et enkelt hus.

Handlingen løber over adskillige kapitler og tre tidslinier, som kan virke ret forvirrende, men flere løse ender lægger op til toeren.

Den uforklarlige stemning af noget ondt, umenneskeligt og ustoppeligt skulle efter sigende være *mere nærværende* i den originale Ju-on tv-film og læne sig betydeligt mere op af Dark Water og Kaïro. Desværre virker den japanske remake stik modsat efter min mening, og blegner totalt ved siden af de to førnævnte titlers elegante stil.

Det må derfor være skæbnens syrlige ironi, at det er den kiksede Ju-on remake med et større budget, som har fået større kommerciel international biografsucces. Den amerikanske remake er tilmed baseret på denne - og altså ikke den originale Ju-on, som skulle være nærmere et mesterværk og faktisk tro mod gysets rødder, selvom den er simpelt produceret.

Jeg håber Sam Raimi er i stand til at levere mere end en flot produktion af den amerikanske remake. Hvis det ender med en produktionsmæssig voldtægt af filmmediet, taber jeg al respekt for manden på gulvet omgående.

Snowblood Apple har i øvrigt en fyldig anmeldelse af originalen, Ju-on: The Curse.

Ju-on: The Curse - review
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
MadsMadsSkrevet 20/12-03 01:13 
The Bruce >
...andre forslag?!

Du skulle prøve klassikeren Tetsuo fra 1988, læs evt. Casper Vangs anmeldelse på Uncut den er jeg fuldstændig enig i.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 20/12-03 10:47 
SkyblazeR >
Jeg håber Sam Raimi er i stand til at levere mere end en flot produktion af den amerikanske remake. Hvis det ender med en produktionsmæssig voldtægt af filmmediet, taber jeg al respekt for manden på gulvet omgående.

Hvis der er én der kan, skal det nu nok være Raimi ;) Jeg har alt tiltro til manden, når det er den type film vi snakker om
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 22/12-03 02:28 
Har bestemt også tiltro til Raimi, men han er stadig i uvant farvand, når det kommer til denne genre. Der skulle nødig gå for meget splat i filmen, det bliver den ikke bedre af. Han står dog "kun" som executive producer, da den oprindelige indstruktør stadig er med, så det psykologiske aspekt bevares forhåbentligt.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 22/12-03 10:33 
Raimi har jo aldrig lavet splat?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MadsMadsSkrevet 22/12-03 12:20 
Jeg ville da betegne Evil Dead-serien som splatterkomedie.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
RJKRJKSkrevet 22/12-03 12:23, rettet 22/12-03 12:24 
Så betegner vi godt nok ikke splat ens. Heller ikke komedie, hvis du holder fast i, at den første ED-film skulle være dette :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MadsMadsSkrevet 22/12-03 12:29 
Den indeholder da noget sort humor, men det er da klart først fra 2'eren at jeg ville skrive splatterkomedie.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 22/12-03 12:30, rettet 22/12-03 12:32 
RJK >
Så betegner vi godt nok ikke splat ens. Heller ikke komedie, hvis du holder fast i, at den første ED-film skulle være dette :)

Havde på fornemmelsen den kom... >;) Hvilken decideret kategori falder Evil Dead-filmene i? Horror-gyser-eventyr-komedie? Army Of Darkness havde så en betydelig anden stil, der er længere fra "splat" end de to første film. Nu har jeg ikke set de helt igennem ucensurerede udgaver, så jeg skal nok undlade at udtale mig yderligere.

Raimi kommer ellers vidt omkring bortset fra det. Nogle af elementerne i The Gift er nok dem han umiddelbart bør trække på i "Ju-on"-sammenhæng.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
MadsMadsSkrevet 22/12-03 12:38 
SkyblazeR >
Army Of Darkness havde så en betydelig anden stil, der er længere fra "splat" end de to første film.

Army of Darkness er bare en mainstream-fikseret fortsættelse hvor de har udskiftet den splatterkomik og kunst der var i de foregående, med popkultur og dum-smarte diaolger.

Men derfor er den da stadig god, bare ikke nær så god som de første - men det er jo åbenbart en smagssag har jeg fundet ud af ;)
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 22/12-03 12:46 
Ja, en smagssag bestemt - det afhænger vel også lidt af hvor meget "Willow", "Hercules"-tv-serie og fantasy man generelt har i blodet? Jeg vil dog kalde AOD langt fra mainstream i forhold til, hvad jeg definerer som mainstream i dag. Men OK; nu er Tolkien jo faldet i den kategori også...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 22/12-03 12:58 
Jeg betragter da klart den første ED som en gyser. 2'eren er mere over i komedien, mens AOD vel er rendyrket komedie med lidt fantasy oveni.

Der skal altså mere blod og indvolde til, før jeg vil kalde noget for splatter.Bad Taste og Braindead kan godt få betegnelsen.

(Jeg troede ALDRIG jeg skulle opleve den dag, hvor Peter Jackson blev kaldt for mainstream)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CronossCronossSkrevet 22/12-03 13:04 
Så skal du nok se ROTK igen ;)
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 22/12-03 13:32 
RJK >
Jeg betragter da klart den første ED som en gyser.

Det er horror, men jeg har aldrig grinet så meget over en gyser ;-)

Terrasse-gyngen der hamrer ind i siden af hytten.

Jocks og damsels in distress.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
MadsMadsSkrevet 22/12-03 15:24 
SkyblazeR >
Jeg vil dog kalde AOD langt fra mainstream i forhold til, hvad jeg definerer som mainstream i dag. Men OK; nu er Tolkien jo faldet i den kategori også...

Nu er der jo også IMO 1995-grænsen, mainstream film før nævnte tid er mange gange OK, nu er det meste en gang crap.

RJK >
Jeg betragter da klart den første ED som en gyser. 2'eren er mere over i komedien, mens AOD vel er rendyrket komedie med lidt fantasy oveni.

Der skal altså mere blod og indvolde til, før jeg vil kalde noget for splatter.Bad Taste og Braindead kan godt få betegnelsen.

Jeg vil nu alligevel sige at man godt kan kalde den første ED for splatterkomedie, der er altså mange sjove indfald. Og nu nævner du selv Braindead der er fyldt med Evil Dead humor.

Den indeholder da hvad en splatterkomedie skal indeholde: grinagtig slapstickvold og masser af hjemmebrygget blod (evt. the infamous titshot - excellent lavet her, jeg mener, hvor mange rejser sig fra biografsædet eller sofaen mens en pige bliver voldtaget af et træ?).
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
dchangdchangSkrevet 07/01-04 12:57 
Så kom Dark Water fra DDDhouse. Afsendt i lørdags, modtaget idag. Det er sgu skarp levering. 2 stk med DTS for ca. 90 kr. Meget fornuftig pris istedet for at give 200 pr stk herhjemme, og så med Dolby Stereo. Hvad er det for noget gylle (nordjysk slang)? :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 06/03-04 19:26 
Ichi The Killer som Animé

Er det godt?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 13/07-04 05:15, rettet 13/07-04 05:20 
The Bruce>
Kakashi er hermed tilføjet min "shortlist", som også indbefatter:

Kourei

Den vil jeg hermed anbefale. Et low-budget subtilt gys med en del effektive terror-chok. Lidt henad Sam Raimis The Gift (2000) rent plotmæssigt, selvom Kourei/Séance (2000) har en mere sørgelig historie. Synes filmen hører blandt genrens mest vellykkede. Tror bare den er vældig overset, da det er en japansk tv-produktion. Men det vil være en stor fejl at undervurdere den og gå forbi den af den grund, hvis man kan lide genren. Jeg finder den langt mere fyldestgørende end fx Ju-on-filmene. Den nærmer sig mere Hideo Nakatas Ringu og Dark Water i dét at opbygge en dyster stemning, om end Séance er lidt langsommere i optrækket.

Man kan godt mærke, at den lå i kølvandet på Ringu, når det kommer til lignende sekvenser med subtilt skræmmende billeder. Der er en del gys der sidder på min nethinde et stykke tid efter, jeg har lagt DVD'en tilbage i boksen. Den anden vej rundt har Dark Water pudsigt nok lånt visse af virkemidlerne fra Séance. Hvad angår musikken, var min første tanke derimod det første "Resident Evil"-spil... dejlig ambient.

Den koreanske udgave, som jeg har set, udkom i maj med et nyt spor på ca. 20 min., hvor instruktøren Kiyoshi Kurosawa - http://www.axelmusic.dk/productDetails/037429181225]Cure [/LINK]" target="">Cure (1997) og http://www.axelmusic.dk/productDetails/4895024929217]Kaïro/Pulse [/LINK]" target="">Kaïro/Pulse (2001) - snakker i retrospektiv om sine tidligere film. Det er desværre kun selve filmens originale japanske lydspor (Dolby Digital 2.0), der er tekstet (engelsk/koreansk). Alternativet er den originale japanske udgave (2000), men man kunne formode, at billedoverførslen er en anelse bedre i den nyere koreanske (begge udgaver er desværre kun i 4:3-format).

Anmeldelse kan læses her:

http://www.midnighteye.com/reviews/seance.shtml]MidnightEye.com: Séance[/LINK]" target="">MidnightEye.com: Séance

Filmen kan bestilles hos:

HKFlix.com: Séance
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig