X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mest betydningsfulde spilserie?


Svar
RJKRJKSkrevet 12/11-03 16:31, rettet 12/11-03 17:07 
Hvilken spilserie betragter I som den mest betydningsfulde og - vigtigst - hvorfor? For jeres eget spilliv, for andre spils udvikling, for mediets indflydelse generelt. Alt i alt.

Er det måske Super Mario, Tomb Raider, Zelda, Tekken, Ultima, Gran Turismo, Pac-Man, Metroid, Metal Gear, Castlevania, Virtua Fighter, Sonic eller noget helt andet?

Mit eget subjektive bud må v... Se hele indlægget


Serie > Final Fantasy
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
69 emne(r).
1 2 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 12/11-03 16:31, rettet 12/11-03 17:07 
Hvilken spilserie betragter I som den mest betydningsfulde og - vigtigst - hvorfor? For jeres eget spilliv, for andre spils udvikling, for mediets indflydelse generelt. Alt i alt.

Er det måske Super Mario, Tomb Raider, Zelda, Tekken, Ultima, Gran Turismo, Pac-Man, Metroid, Metal Gear, Castlevania, Virtua Fighter, Sonic eller noget helt andet?

Mit eget subjektive bud må være Final Fantasy. Fordi det var den serie der for alvor fik mine egne øjne op for RPG-genren og japanske spil generelt - og jeg tror mange har det på samme måde. Serien har indirekte haft afgørende betydning for mange gode og dårlige ting, som fx at mange beslægtede spil er blevet oversat til engelsk, at PlayStation definitivt vandt over Saturn, at der er sat nye standarder for computeranimation og produktionsværdi i spil. Og så har serien selvfølgelig også leveret nogle af mine personligt største spiloplevelser.

Serie > Final Fantasy
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MarcusMarcusSkrevet 12/11-03 16:32, rettet 12/11-03 16:58 
Selvfølgelig Castlevania men jeg venter med argumenterne :)
Og mine yndlings spil er inden for denne serie og selvom jeg har spillet en del Final Fantasy spil så har jeg haft flest store øjeblikke med CV :) Får ofte kuldegysninger når jeg hører musik derfra.....fedt! :)

Tror dog at Mario serien har påvirket spilverdenen mest(da jeg lige så Born2Play's indlæg længere nede) :) Og serien er jo også langt mere populær og udbredt end FF.
NaieraNaieraSkrevet 12/11-03 16:39 
RJK >
og jeg tror mange har det på samme måde.

Ja, selvfølgelig! Final Fantasy serien er uden tvivl den vigtigste, og den har uden sammenligning stået for de fleste af de rigtigt store øjeblikke i mit "gamer-liv".
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 12/11-03 16:42 
Husk nu lige det vigtigste: Hvorfor...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 12/11-03 16:54 
Fed tråd.

MYSTERIOUS: Det havde jeg ikke regnet med ;-)

Super Mario

Jeg havde længe forsøgt mig med Amigaer og vestlige PC spil.

Og pludselig ud af ingenting, introducerede min ven, The Bruce, mig for en lille grå intetsigende madkasse og en fed blikkenslager.

Siden har jeg lidt af seneskedehindebetændelse og forkrøblede tommelfingere.

Super Mario selvfølgelig pga. spillets åbenlyse kvaliteter (og spillets originale freshness), men faktisk også fordi Mario, i mine øjne, var den første mainstream spilhelt.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
jaesjaesSkrevet 12/11-03 16:54 
Jeg har ikke selv fulgt så mange spilserier, men vil mene at Tomb Raider-serien, er blandt de mest betydningsfulde (men langt fra en af de bedste).
Jeg husker tydeligt hvor overrasket jeg blev de første mange gang, jeg hørte og læste, hvor mange der egentlig spillede de spil (specielt efter de første 2-3 spil), uden at de spillede specielt meget "til hverdag".

De første 2-3 Donkey Kong spil, har også betydet kolosalt meget, alene af den simple grund, at stort set alle mellem ca. 10-60 år, vel har "hørt om et spil der hedder Donkey Kong".
Den samme bedrift har EN enkelt titel vel udrettet, nemlig det første Pac-Man spil. Men det er selvfølgelig en anden snak :)
RitesRitesSkrevet 12/11-03 16:58 
Helt enig, RJK!
» a winner is you «
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 12/11-03 17:06 
Ser vi bort fra nostalgi faktoren, har jeg dog personligt større kærlighed til Zelda serien. Jeg prøvede først meget sent et Zelda spil (Snes), men har forgudet serien siden. Jeg "råspillede" Ocarina og proklamerer stadig "best game ever" budskabet idag!

Jeg kan bare ikke beskrive helt præcist, hvad der "tænder" mig? Ved blot at INTET spil kommer i nærheden af Zeldas underholdningsværdi.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 12/11-03 17:23 
Enig med RJK. Ville komme med et længere svar, men jeg får gæster nu :)
CalleCalleSkrevet 12/11-03 17:30 
Min bedste spilserie må nok være zelda, for da jeg var fem til seks år der gennemførte jeg 1'eren og 2'eren, og jeg råspillede det nede på fritteren, det var satme tider!!!!
ChronoChronoSkrevet 12/11-03 18:49 
Jeg vil ikke kunne nævne en hel spilserie, hvor alle spillene har haft en generel betydning for mange senere spil. Den største innovation og nytænkning kommer oftest kun i det første spil i en serie, eller blot i et enkelt stående spil. I Final Fantasy serien er der ganske vist to eller tre spil der har betydet meget, men bestemt ikke hele serien.

Så jeg vil ligesom jer andre, også bare nævne hvilken serie jeg tror har betydet mest for mig. Talte vi enkeltspil så ville det være anderledes, men skal jeg nævne en hel serie må det være Super Mario - platformspillene altså.

Andre spil har muligvis leveret større spiloplevelser, større øjeblikke og bedre multiplay. Men ingen andre spil har i så mange timer i træk formået at underholde, uden at det mindste tegn på kedsomhed ramte mig. Højdepunkterne i denne serie har for mig været Super Mario Bros, Super Mario World og Super Mario 64. Der har dog også været enkelte "sorte får" i serien - her tænker jeg især på Super Mario Land og Super Mario Bros 2 (men det tæller vel ikke).

Super Mario World er det spil i serien der har haft størst betydning for mig. Her startede min 100% gennemførelses mani nemlig - før dette så jeg aldrig nogen grund til, at spille et spil indtil der ikke var mere nyt at gøre eller lære. Det tilstræber jeg nu at gøre ved alle de gode spil jeg spiller (I disse måneder kan jeg dog ikke finde tiden til det).

Var det ikke for Super Mario serien havde jeg sikkert ikke gennemført Chrono Trigger på alle tænkelige måder, Street Fighter II var sikkert blevet lagt på hylden efter de første mange timers nederlag til Bison, Final Fantasy VII var ikke blevet gennemspillet to gange og jeg havde ikke fundet 100% af tingene i Metroid Prime og Wind Waker.

Jeg finder en sær tilfredstillelse i at finde alt, og i at kende hver en krog af spillene - det lærte Mario mig :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SideshowSideshowSkrevet 12/11-03 19:42 
Legend of Zelda er uden tvivl den vigtigste for mig. Det er den serie, som jeg ved jeg kan stole på. Der bliver aldrig lavet noget lort. Hvert et spil i serien har været meget indholdelsesrigt. Desuden mener jeg også at Zelda igennem tiden, hver eneste gang har været i stand til, at gøre alt hvad andre spil ikke har kunnet gøre.

Zelda er en gave til folket. Noget at se frem til. År efter år...efter år...efter år...efter år.


...efter år.
>>There's only Juan Pablo Angel<<
SeventhSunSeventhSunSkrevet 12/11-03 19:47 
I forhold til konsol- og computerspilsudbredelse tror jeg helt klart at I overvurderer Final Fantasy.

Jeg tabte interessen for spil omkring det tidspunkt da SNES'en kom ud, for jeg brugte mine penge til plader i stedet.
Så da PlayStation kom ud, var jeg så godt som en mainstream forbruger i forhold til spil og konsoller.
Når jeg tænker tilbage husker jeg spil som WipeOut og Gran Tourismo, de stod ud som noget man lagde mærke til og prøvede.
Jeg tror at PlayStations succes i langt højere grad skyldes markedsføring, som en cool og smart maskine.
Jeg har stortset ingen venner IRL, der interesserer sig for spil, og jeg tror ikke at der er én eneste af dem, der har prøvet et Final Fantasy spil.
Måske har de aldrig hørt om dem.

Til gengæld har de allesammen, fordi de er på min alder, hørt om Ninendo og Mario.
Som serie vil jeg mene at Super Mario Bros. mere end noget andet bragte konsollerne ud til masserne.
Såvidt jeg husker er SMB3 stadig det mest solgte spil nogensinde.

Udover det så er det jo i det hele taget en udvikling.
Man kommer heller ikke udenom Doom/Quake/Halflife/CounterStrike, Command & Conquer/WarCraft/StarCraft og Diablo for at nævne et par stykker.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
DommergaardDommergaardSkrevet 12/11-03 19:58 
Sideshow >
Legend of Zelda er uden tvivl den vigtigste for mig. Det er den serie, som jeg ved jeg kan stole på. Der bliver aldrig lavet noget lort. Hvert et spil i serien har været meget indholdelsesrigt. Desuden mener jeg også at Zelda igennem tiden, hver eneste gang har været i stand til, at gøre alt hvad andre spil ikke har kunnet gøre.

Zelda er en gave til folket. Noget at se frem til. År efter år...efter år...efter år...efter år.


...efter år.

Enig! Zelda-serien har givet mig mange gode timer, og håber på at bruge mange flere på den! ;)
RJKRJKSkrevet 12/11-03 20:02, rettet 12/11-03 20:03 
SeventhSun >
I forhold til konsol- og computerspilsudbredelse tror jeg helt klart at I overvurderer Final Fantasy.

Nu var det jo subjektive vurderinger, hvori det skulle indgå, hvad der havde betydet mest for én selv.

(Ja, jeg ved godt den var kringlet, men det var jo for at få alle med... :))

Dertil vil jeg sige, at Japan udgør omtrent 1/3 af verdens spilmarked og derovre så KAN man bare ikke overvurdere Final Fantasy ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PapandPapandSkrevet 12/11-03 20:15 
Er helt enig med Super Mario Bros. Er også enig i at FF-serien er overvurderet her i tråden, selvom RJK siger den ikke kan overvurderes. SMB er billedet på det at spille. Mange (udvidende) spørger ofte, om jeg får spillet noget Mario. For dem er konsoller lig Mario, og så er det ligemeget, hvor mange gange jeg forklarer dem, at jeg spiller Xbox for tiden.

Hvad PC angår, er sagen en helt anden. Men jeg holder fast i, at Super Mario Bros. serien har været den mest betydningsfulde.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
RJKRJKSkrevet 12/11-03 20:38 
(I Japan, sagde jeg - på verdensplan er det noget HELT andet :))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PapandPapandSkrevet 12/11-03 20:42 
Åh ja. "At læse indlæg ordentlig".
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
MarcusMarcusSkrevet 12/11-03 21:11, rettet 12/11-03 21:13 
På verdensplan så må Mario serien altså være den mest betydningsfulde og banebrydende serie. Enig i Snowman's uddybelse.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 12/11-03 21:19 
Sideshow >
Legend of Zelda er uden tvivl den vigtigste for mig. Det er den serie, som jeg ved jeg kan stole på.

Det var netop dét, jeg prøvede at sige :-)

Tak!
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
SeventhSunSeventhSunSkrevet 13/11-03 08:55 
RJK >
For jeres eget spilliv, for andre spils udvikling, for mediets indflydelse generelt. Alt i alt.

Nu kan jeg jo ikke diskutere hvad der har betydet mest for jer andre :-)

Men så lad mig sige: Jeg tror at SMB er den spilserie, der har betydet mest for for andre spils udvikling og for mediets indflydelse generelt på verdensplan.

Og det er også den spilserie der har haft størst betydning for mig.
Jeg husker tydeligt, at min hjerne var ved at koge fuldstændig over da jeg sammen med en kammerat første gang kunne ane hvor omfattende SMB er.
Første gang man ryger ned i et til en underverden.
Første gang man finder en warp.
Første gang man opdager en usynlig blok.
Første gang "verdenen" skifter fuldstændig stil til eks vand og flyvefisk.
Den der fornemmelse, da men nede i en af de der underjordiske baner, finder ud af, at man kan gå oppe på "loftet" og at det IKKE er en fejl i spillet, men rent faktisk meningen.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
ValkyrieValkyrieSkrevet 13/11-03 15:02 
Har ikke en Gamecube - Men Zelda uden tvivl....

I action Adventure generen er Ocarina of time og Majoras Mask de bedste ever!

Så simpelt, men alligevel så cool!

Det er et univers som i det mindste ikke låner fra Tolkien, som Warcraft, Warhammer og alle de der spil med orcs etc....:P

Go Zelda!

Efter hvad jeg har hørt så er det rigtig surt at Wind Waker blev sådan et kort middeltmådigt spil:( Har ikke prøvet det, men for hvad jeg har hørt:(

Metal Gear Solid må komme ind på en andenplads.. 1 og 2.. Jaaaa:) Historien er jo direkte vammel med så meget moralprædkien den har i sig og Snake er så latterlig... Bah... -Hård-agent-nakker-hele-verden + kloner, krig, atomvåben, mechs osv... Men på en eller anden måde lykkes det at få en helt med på legen! Og blive suget ind i det. Hvordan ved jeg ik:P


Banjo-Kazooie/Tooie er også en serie der står mig meget nær.. Stort set alt hvad Rare lavede på N64 ser jeg som guld.. Hold op hvor jeg savner dem:*(
Well crucify the insincere tonight...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 14/11-03 01:16, rettet 14/11-03 01:17 
Silent Hill-serien. De pt. tre spil går alle ind under huden på mig på flere forskellige måder. Ingen andre spil har endnu formået at gøre et lige så stort indtryk på mig med henblik på selve indlevelsen - psykologisk set.

De er for mig en surrealistisk oplevelse, hvor alene introen og musikken i f.eks. det første spil, stadig sætter mine tanker i gang, når jeg tænker på den.

Jeg mener, at spillenes uforudsigelige mønster og groteske men alligevel fascinerende spilunivers, repræsenterer et for så vidt ukendt territorium, som kun få udviklere hidtil har taget fat om. På den måde vil jeg mene, at spillene i kunstnerisk forstand har haft en stor indflydelse på mediet som helhed.

Derfor ser jeg gerne andre udviklere tage denne 'modenhed' til sig.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 14/11-03 01:35, rettet 14/11-03 01:39 
Valkyrie: Glemmer du ikke det spil, der står dig allernærmest?

Edit: Sleepy!
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
FourDFourDSkrevet 14/11-03 08:53, rettet 25/12-03 21:00 
Ocarina of time har helt klart gjort en meget stor indflydelse på mit spilliv! mest fordi det er så stort, og så smukt, og så originalt og sidst men ikke mindst, gennemført! for spilverdenen har den sat nye grænser for standarden af et spil, og mediet.. hmm.. aner det ikk :P
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
TKTKSkrevet 14/11-03 14:20 
Fifa serien, den eneste bold serie som holder hvert år! og venter med spænding hvert år op til oktober-november! og medal of honor er også meget gode spil mener jeg.. samt need for speed er den serie jeg måske har spillet mest...
millenniummillenniumSkrevet 15/11-03 13:22 
HVIS man tale produktudvikling indenfor spil, så må Mario-drengen nok være det bedste bud. Husk at blikkenslageren har eksisteret lige siden det blot var en klat pixels og et par farver, eller en sort klat flydende krystaller i et bib-spil.
Så udviklede de en fantastisk platforms-genre med Mario, opbygge en hel Mario-verden, masser af farver flotte baggrunde, indtil Mario endelig trådte frem i 3D. Det er vidst ikke mange spil-figurer eller koncepter der har holdt ved i så mange år, og har udviklet sig så meget.
The medium is the message.
JoachimMAJoachimMASkrevet 19/11-03 23:16 
Jeg vil sige Mario, fordi det var den første spilfigur som alle og enhver kendte på gaden. Da Marios popularitet var på sit højeste var der flere der kendte ham, end der var folk der kendte Mickey Mouse.
Han satte spilmarkedet på mainstream kortet, længere er den ikke.

I nyere tid må det vel være Tomb Raider, selvom jeg aldrig har kunnet lide serien. Der kom en enorm eksponering af spilmarkedet, da Tomb Raider udkom.
Jo mere du knokler, desto mere skal du lave!
BlossomBlossomSkrevet 21/11-03 16:07 
Jeg er enig med flere af jer andre i, at Mario nok er den spilserie der har haft størst betydning for spilverdenen og spillerne generelt.

For mit vedkomne er det Zelda - a link to the past der idag er grunden til min efterhånden temmelig store samling.
Zelda og Mario spil er noget jeg aldrig holder op med at købe. Det er ligesom at købe en bog som er så spændene/god at man bare ikke KAN lægge den fra sig igen.
Sådan har jeg det med Super Mario World og Zelda til snes.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
flusweflusweSkrevet 24/11-03 22:17 
Mario är helig men:

I väntan på Halo 2 så skulle jag vilja ta upp en serie som skakade om mej.

Trilogin om Marathon.
1994, 3D, Macintosh, ja jag vet, varför hade jag mac?
Plötsligt fick man story, kluriga problem, Cool karaktärsdesign. FPS,
Underbar multiplayer...ingenting var sej likt efter detta!


Som sagt: i väntan på Halo 2 så kan man ju alltid spela remaken av Marathon, kolla in : http://resurrection.bungie.org/g_links.htm

Jag föredrar att bara minnas! :)

/fluswe
quadquadSkrevet 24/11-03 22:20 
Ahhh, vær sød at skrive dine indlæg på engelsk så :)
flusweflusweSkrevet 24/11-03 22:27 
du förstår mej nog! :) Halo, Bungie det är universellt!
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 24/11-03 22:34 
Hæhæ, første internationale bruger herinde :)
PlaykidPlaykidSkrevet 24/11-03 22:36, rettet 29/01-12 17:25 
Jeg forstod ikke meget af det, men jeg fattede den vigtige pointe i indlægget:)
Spiller nu: Halo 3
quadquadSkrevet 24/11-03 22:50 
Si si mi amigo, me comprendo mucho!
JAAJAASkrevet 25/11-03 04:39, rettet 25/11-03 04:42 
Man skal da være ualmindelig stædig, for ikke at kunne forstå svensk.

Emnemæssigt, så ved jeg ikke, om der er én serie, jeg ubetinget kan sige har været mest indflydelsesrig. Der er flere bejlere til tronen. Gran Turismo, Mario og Final fantasy er alle serier, der har betydet uvurderligt meget i alle tre territorier.

I stedet vil jeg nominere et enkeltstående spil: Pac-Man. Det spil gjorde allerede tilbage i de tidlige firsere hele verden opmærksom på videospillenes eksistens. Det var på forsiden af prominente magasiner, der ellers aldrig havde kastet så meget som et overfladisk blik på spilverdenen, og man kan vel næppe finde mange mennesker under 60 i den vestlige verden, der ikke stadig ser den lille gule fyr som et ikon for videospil. Pac-Man bragte for første gang for alvor opmærksomheden om videospillene ud over de fedtede teenage-næser til den brede befolkning.
dRxLdRxLSkrevet 25/11-03 10:19, rettet 25/11-03 10:29 
Hej Fluswe> jeg ville foretrække om du blev ved med at skrive på svensk, da jeg finder sproget særdeles charmerende =)
Mht. til det oprindelige emne så støtter jeg op omkring:

Spilindustriens mest markante ikon
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JAAJAASkrevet 27/11-03 06:12 
Den t-shirt er for sprød.
FourDFourDSkrevet 28/11-03 23:40, rettet 28/11-03 23:44 
Jeg tror selv at mennesker i 40-50 års alderen har nemmere ved at forstå svensk, da man ikke havde så mange danske tv kanaler, så de fleste i den alder så svensk tv.

men, desværre er der kommet en ny generation (som jeg iøvrigt selv er med i) der ikke fatter brik af svensk :P
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
quadquadSkrevet 28/11-03 23:45 
JAA >
Man skal da være ualmindelig stædig, for ikke at kunne forstå svensk.

Forstår også det meste af det, men ramler lige ind i et ord som jeg ikke fatter og en hel sætning er ødelagt.

Og ja, det svenske sprog er faktisk meget charmerende, især når det kommer fra en sød lille flickas mund :)
quadquadSkrevet 28/11-03 23:45 
WilliDaRappa >
Jeg tror selv at mennesker i 40-50 års alderen har nemmere ved at forstå svensk, da man ikke havde så mange danske tv kanaler, så de fleste i den alder så svensk tv.


De så tysk..
FourDFourDSkrevet 28/11-03 23:47, rettet 28/11-03 23:50 
De så da også svenske! men nok om det.
Kan jo ligeså godt være at de så spansk, eller nej, for det fatter man nok ikke lige så meget af :P

Men det har sikkert været forskelligt for famillie til famillie hva for nogle kanaler de så.
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
ValkyrieValkyrieSkrevet 28/11-03 23:53 
Born2Play >
Valkyrie: Glemmer du ikke det spil, der står dig allernærmest?

Edit: Sleepy!


Men Halo er ikke en serie, mate!

Og selv hvis det var så ville mange af "Non belivers" På denne debat, være uenige.... De har atter til at se lyset!

Ang. Svensk, så forstår jeg heller intet:( Men synes det er fint at han skrive på svensk, fordi det er ikke så tit at jeg generelt forstår noget... Selvom det er på dansk.
Well crucify the insincere tonight...
FourDFourDSkrevet 28/11-03 23:55, rettet 28/11-03 23:55 
Og bare fordi man er fra sverige skal man jo ikke fratages forum paradiset P:R :)
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 29/11-03 02:19 
Valkyrie >
Og selv hvis det var så ville mange af "Non belivers" På denne debat, være uenige.... De har atter til at se lyset!

Nogen af os har set lyset.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
JAAJAASkrevet 29/11-03 03:02 
WilliDaRappa >
Men det har sikkert været forskelligt for famillie til famillie hva for nogle kanaler de så.

Et vildt gæt (eller skal vi kalde det fakta :P) kunne være, at det var geografisk afhængigt. Det var afhængigt af, hvilket lands kanaler, man var tæt nok på til at kunne hente ned.
JAAJAASkrevet 29/11-03 03:05 
Joachim M Andersen >
Jeg vil sige Mario, fordi det var den første spilfigur som alle og enhver kendte på gaden.

Nej, det var nu Pac-Man, og der er nok stadig flere menensker på gaden, der kender ham end Mario, men man kan jo godt nominere den lille blikkenslager alligevel :)
KalicolaKalicolaSkrevet 30/11-03 18:29 
jeg stemmer på super mario. Det første rigtige platform spil, og det var tilmed også super mario kom med det første "rigtige" 3d-platformer. Ja der var 3d-platform spil før mario, men langt fra ligeså gennemført og præsist som mario.
For The Love Of The Game
MarcKMarcKSkrevet 30/11-03 18:55 
Darknon >
Det første rigtige platform spil

Hvad mener du helt præcist?
JAAJAASkrevet 30/11-03 19:21, rettet 30/11-03 19:28 
Manic Miner (1983) kom 2 år før Super Mario Bros (1985) og er mindst lige så rigtigt et platformspil. Der har sikkert også været andre før Manic Miner.

Donkey Kong kom til gengæld i 1981, så man kan vel godt sige, at Mario alligevel var først.
69 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig