X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

morning star VS mace VS flail


Svar
SailormoonSailormoonSkrevet 24/10-03 19:59 
Efter timelange diskutioner herjemme blev jeg nød bringe dette emne på banen.
Hvad er forskellen på ovenstående.
Så hvis der nogle i forumet der spiller rollespil eller har kendskab til disse våben, giv et bud.
JAAJAASkrevet 24/10-03 20:03 
Så vidt jeg husker er Morning Star et håndtag med en kæde med en kugle eller lign. forenden, en mace er det samme, men uden kæden, mens en flail vist er en slags to-delt stang (med et led på midten) med noget ubehageligt i den ene ende.
RalleRalleSkrevet 24/10-03 20:07 
ja det mente jeg også men jeg har sporgt en ven som har læst midelalder arkæologi og han mener der ikke er kæde i morgenstjernen men kun en kugle med pigge på en stav
MarcusMarcusSkrevet 24/10-03 20:10, rettet 24/10-03 20:22 
Tjah jeg vil sige nogenlunde det samme.

Mace: Stav/Club med Kugle med eller uden pigge.
Morning Star: Stav/Club med kæde og en kugle hvor der sidder pigge på.
Flail: Stav/Club med kæde og en eller flere kugler hvor der sidder pigge på. (Måske som JAA skriver)

:)

<EDIT>
Tjah efter hvad man kan se så behøver en mace ikke ha' pigge. Og ser ud som om Flail og Morning Star er det samme.

Mace:
http://www.clemusart.com/heal/armor/images/mace.jpg

Morning Star:
http://www.5stardeal.com/website/swords/pictures/20-flail.jpg

Flail:
http://www.kultofathena.com/images/dblflaill.jpg

Så er der bare om nogen af dem også er i tvivl om hvad forskellene er.
MarcusMarcusSkrevet 24/10-03 20:11 
Det våben man bruger i Castlevania er en stav med kæde og en kugle spids og den bliver kaldt en morning star.
SailormoonSailormoonSkrevet 24/10-03 20:13 
Er tilnærmelses hvis enig i ovenstående...
Det var sådan set den nye Kill-bill der bragte emnet på banen for der ser man en lille pige der svinger med en lang kæde hvorpå en kugle med pigge er monteret, hvor hvil man placere den.
RalleRalleSkrevet 24/10-03 20:14 
ok men så vil man i mange tilfælde ikke kunne se forskel på en morningstjerne og flail

grunden til at jeg blander mig er at jeg skal se kill bill iaften og man ser uma kæmpe mod en asiatisk pige der slåsser med noget vi ikke kan blive enig om er en flail eller morningstjerne
JAAJAASkrevet 24/10-03 20:15 
Sådan en hedder noget helt andet. Jeg kan dog ikke huske hvad :P
RalleRalleSkrevet 24/10-03 20:15 
ja men der er jo netop ingen pigge på men bare en rund kugle
MarcusMarcusSkrevet 24/10-03 20:24, rettet 24/10-03 20:27 
Ralle>> Ja men så kunne det jo nok også godt være en flail/morning star.

Sailormoon>> Tjah måske har JAA ret men hensyn til Flail vs. Morning star. Jeg kan ikke selv se nogen umiddelbar forskel. Har dog både set Morningstars og Flails med flere kæder og kugler (Men jeg tror måske ham der kaldte det en med flere kæder var en fejl(Ebay sælger)

Det med Flail har jeg set i Daggerfall, og samme med mace. Og morning star har jeg kun set i Castevania med en kæde og en kugle i spidsen.
JAAJAASkrevet 24/10-03 21:10, rettet 24/10-03 21:25 
Ja, så vidt jeg ved kan en flail godt have mere end et led, alle forbundne med enten et kort stykke kæde eller anden form for bevægeligt led.

Jeg tog fejl mht. morning star. Morning star går ganske enkelt på den piggede kugle, der enten kan sidde direkte på håndtaget/staven eller hængende derfra i en kæde.

Morning star:
"(c) A weapon consisting of a heavy ball set with spikes,
either attached to a staff or suspended from one by a
chain."

Jeg ved dog, at mange anser en ægte morning star for at være den bekædede variation :P

Flail og mace er som jeg beskrev dem tidligere.

Flail:
"1. An instrument for threshing or beating grain from the ear by hand, consisting of a wooden staff or handle, at the end of which a stouter and shorter pole or club, called a swipe, is so hung as to swing freely. "His shadowy flail hath threshed the corn." (Milton)

2. An ancient military weapon, like the common flail, often having the striking part armed with rows of spikes, or loaded."

Mace:
"(n.) A heavy staff or club of metal; a spiked club; -- used as weapon in war before the general use of firearms, especially in the Middle Ages, for breaking metal armor."
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig