X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Videospils-film


Svar
MIKA-LMIKA-LSkrevet 19/10-03 15:49, rettet 20/10-03 00:05 
I disse dage, eller rettere, i de seneste par år, er der kommet en forfærdelig masse film-licencer ind på spilmarkedet, som nærmest bliver overrendt med (mere eller mindre) spilbare versioner af film.

Men nogle gange går det også den anden vej, nyere titler som Tomb Raider, Resident Evil og Final Fantasy kan her nævnes.

Nedenfor er en liste med alle de "spil > fi... Se hele indlægget
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
77 emne(r).
1 2 > »

Svar
MIKA-LMIKA-LSkrevet 19/10-03 15:49, rettet 20/10-03 00:05 
I disse dage, eller rettere, i de seneste par år, er der kommet en forfærdelig masse film-licencer ind på spilmarkedet, som nærmest bliver overrendt med (mere eller mindre) spilbare versioner af film.

Men nogle gange går det også den anden vej, nyere titler som Tomb Raider, Resident Evil og Final Fantasy kan her nævnes.

Nedenfor er en liste med alle de "spil > film" -film (plus lidt mere) jeg kender til, er der nogen der kan hjælpe med at udbygge listerne?

(og jeg nævner det lige direkte for en sikkerheds skylde "film > spil" -film skal ikke tælles med)

----------


Film baseret på spil/karakterer herfra:
----

Tomb Raider

Tomb Raider: Cradle Of Life (2003)

Double Dragon (1994)

Final Fantasy: The Spirits Within (CGI - 2001)

Mario Brothers (1993)

Salamander (aka Life Force)

Mortal Kombat 1995)

Mortal Kombat: Annihilation (1997)

Mortal Kombat 3: Domination

Final Fantasy Unlimited (anime)

Resident Evil (2002)

Street Fighter (1994)

House Of The Dead (2003)

Wing Commmander

Shenmue (cutscenes fra spillet))

KOMMENDE: (nogle lettere tvivlsomt)
Residen Evil: Apocalypse
Alone In The Dark
Silent Hill: The Movie
Spy Hunter
Hitman
Max Payne
Metal Gear Solid
Eternal Darkness

Film hvori spil har en stor rolle:
----

Joy Sticks (1983)

Wizard (1989)


Film hvori computere spiller en stor rolle:
----

Wargames (1983)

Hackers

Electric Dreams (1984)

Thrill Kill (2001)

Exsistenz

13th Floor

Film hvori der optræder en NES
----
Homeward Bound
The Wizard
Boyz n' the Hood
Cool As Ice
All I Want For Christmas
The Parenthood
Billy Madison
Go
3 Ninjas
Beethoven
Ghostbusters 2
Freddy's Dead: The Final Nightmare

Film hvori der optræder en PS1
----
Enemy of the State
- et af Jet Moto titlerne
The Big Hit
- en PS1 der står på et TV bliver næsten væltet ned i en action scene
Charlie's Angels
- Drew Barrymore dumper ind til to teenagere, der sidder og spiller Final Fantasy VIII. De sidder begge og hamrer vildt i deres controller, som om den turbaserede kamp var det vildste co-op actionspil
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
GatmanGatmanSkrevet 19/10-03 16:06 
Undskyld jeg spørger, men er Tron ikke en "Film>Spil"-film?

Øh, bøh?
JuggernautJuggernautSkrevet 19/10-03 16:08 
Jeg har læst et sted (kan ikke huske hvor) at Crazy Taxi skulle være på vej. Der er dog ikke for mange informationer indtil videre :(

-Juggernaut

Crazy taxi
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
MIKA-LMIKA-LSkrevet 19/10-03 16:10 
Gatman >
Undskyld jeg spørger, men er Tron ikke en "Film>Spil"-film?

Ahh ja, det er da vist også rigtigt. Listen er blevet opdateret.
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 19/10-03 16:17 
MIKA-L >
Film baseret på spil/karakterer herfra:
----
Parasite Eve (1997)

Gad godt læse bogen.

PE based on book
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
DommergaardDommergaardSkrevet 19/10-03 16:18 
Shenmue er også lavet til film
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 19/10-03 16:23 
IGN har haft en lækker feature om emnet...
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/10-03 16:23 
MIKA-L >
Gatman >
Undskyld jeg spørger, men er Tron ikke en "Film>Spil"-film?

Ahh ja, det er da vist også rigtigt. Listen er blevet opdateret.

Det er rigtigt. Spillet skulle faktisk være udemærket, men filmen som er over 20 år gammel er noget makværk!
Spiller nu: Phantasy Star IV
quadquadSkrevet 19/10-03 16:25 
Hva snakker du om?
Tron er da en klassiker - Fantastisk film hvis man kigger på de midler den er lavet med dengang :)
MIKA-LMIKA-LSkrevet 19/10-03 16:28 
Sonic.dk >
Shenmue er også lavet til film

Tilføjet
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
MadsMadsSkrevet 19/10-03 16:41 
Hvad med de kommende? Alone in the Dark, Silent Hill: The Movie...
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/10-03 16:43 
Wagner >
Hva snakker du om?
Tron er da en klassiker - Fantastisk film hvis man kigger på de midler den er lavet med dengang :)

Jaja den er lavet pisse godt... Men den er skod! ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
MIKA-LMIKA-LSkrevet 19/10-03 16:43 
Teki >
Hvad med de kommende? Alone in the Dark, Silent Hill: The Movie...

Tilføjet
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
MadsMadsSkrevet 19/10-03 16:47, rettet 19/10-03 16:55 
...og så er der jo også Dungeons & Dragons og Wing Commander.

EDIT: Spy Hunter er vist også annonceret.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
MIKA-LMIKA-LSkrevet 19/10-03 17:00 
Tilføjet
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
psychomantispsychomantisSkrevet 19/10-03 17:09 
Mener også at filmrettighederne til

Metal Gear Solid
Eternal Darkness

er sikret.
MadsMadsSkrevet 19/10-03 17:15 
Filmrettighederne kan godt være sikret uden at en film behøver være på vej.

Filmrettighederne til f.eks. Ringenes Herre blev købt et par gange, før det endeligt blev til noget.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
psychomantispsychomantisSkrevet 19/10-03 17:17 
Ok. Men Eternal Darkness skulle ihvertfald være ret sikker.
MadsMadsSkrevet 19/10-03 17:23 
Det kunne godt se sådan ud.

"We are thrilled to once again work with Nintendo to extend this brand and its powerful story to the masses," said David Bartis, CEO, Hypnotic. "We are eager to get the project started and to leverage our relationships in both the entertainment and marketing worlds to propel Eternal Darkness onto yet another entertainment platform."

Kilde
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 19/10-03 17:39 
Filmudgaver af Hitman og Max Payne skulle vist også være på vej...
(...)
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 19/10-03 17:51 
Skulle der ikke også være en Metroid-film på vej?
GatmanGatmanSkrevet 19/10-03 18:09 
Mener den blev droppet.
Men jeg ved ikke, om der er sket noget nyt i sagen.

Kig fx her.
la0sla0sSkrevet 19/10-03 18:23 
gaaaaaaaaaaah, det er som filmelsker til at blive ked af den måde spil får film spinoffs. Der er langt nok imellem originale film i forvejen og med det lange register i møjsommeligt har fået bakset sammen ser det da deprimerende ud. TÆnk bare på hvor lang tid det har taget at lave rimelig film til spil konverteringer der overall er rimelige... sådan blir det sikkert også på film. :)

hehe tude tude alarmen har lydt!
Hvad sker der?
Zzap!Zzap!Skrevet 19/10-03 20:22 
Konsolkongen >
Wagner >
Hva snakker du om?
Tron er da en klassiker - Fantastisk film hvis man kigger på de midler den er lavet med dengang :)

Jaja den er lavet pisse godt... Men den er skod! ;)
Den bliver faktisk bedre og bedre hver gang man ser den (hvilket i mit tilfælde vel er ca. en 10-15 gange efterhånden).
Sure, den har sine fejl og mangler, men de er absolut til at abstraherer fra.
Historien er faktisk fantastisk original for sin tid. Så vidt jeg ved, er det første gang at ideer som virtual reality og cyberspace, bliver sendt ud til et bredere publikum.
Det gennemgående design af karakterer og props er også virkelig gennemført og smukt, IMO er det ikke overgået siden i samme "genre".
Tron er science fiction når det bedst, det vil sige ikke en tør og stiv fremtidsforudsigelse, heller ikke en lallende, fabulerende fantasi, men et drømmeagtigt tredje sted, oppe over.

Det er der det nye Tron 2.0 spil træder helt galt (udover at det simpelthen er et dårligt spil), fordi det forsøger at modernisere noget som i forvejen er fuldendt og faktisk overhovedet ikke trænger til en modernisering, tværtimod det er udviklerne der skulle indhente TRON
(så kan de have konsulteret Syd Meat (design konsulenten på den originale TRON film) nok så meget, det ændrer ikke ved at det er totalt forfejlet, hvordan kan vi overhovedet vide hvor meget Syd har været involveret?).
Born to kill space
The DaneThe DaneSkrevet 19/10-03 20:32 
"Exsistenz" (eller hvordan den nu er stavet) har computerspil som det store tema.

"13th Floor" skulle også have computere som hovedtema (eller bare VR).

Derudover er der jo ca. to ekstra MK film end de to allerede nævnte - eks. MK:Conquest (som dog langt fra har samme kvalitet som den første.

Derudover må jeg sige, at de film som - efter min mening - har klaret overførslen bedst er film som:

Mortal Kombat
Tomb Raider
Resident Evil
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
MarcusMarcusSkrevet 19/10-03 20:59, rettet 19/10-03 21:00 
Der er også blevet lavet en film om Lifeforce/Salamander serien.

Overvejede at købe den fornyligt.
MIKA-LMIKA-LSkrevet 19/10-03 20:59 
Liste opdateret
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
SumezSumezSkrevet 19/10-03 21:08 
Blizzard ejer licensen til en film ved navn "Diablo". Den er dog ikke i produktion, og vistnok heller ikke planlagt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dpldplSkrevet 19/10-03 21:17 
The Dane >
Derudover er der jo ca. to ekstra MK film end de to allerede nævnte - eks. MK:Conquest (som dog langt fra har samme kvalitet som den første.

Hmmm. Conquest er jo en serie og ikke en film ;).

Og mortal Kombat 3: domination er på vej, skulle ellers for længst have været ud (den er vel ikke blevet droppet???)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
RJKRJKSkrevet 19/10-03 22:09, rettet 19/10-03 22:10 
MIKA-L >
Final Fantasy: The Spirits Within (2001)

Her kunne man så overveje, hvad der egentligt skal være tilfælles med spillene, før man kan tale om spil -> film. Udover navnet er det indholdsmæssige sammenhæng mellem spil og film i dette tilfælde begrænset til nogle grundlæggende temaer. Personligt mener jeg dog klart den skal medregnes på baggrund af kvaliteterne og det faktum, at filmen jo på mange punkter er lavet af de samme folk som spillene. Men berettigelsen i sammenhængen kan diskuteres.

Shenmue

Og så kan vi diskutere, hvor meget film der skal være, før noget kan kaldes en film. Shenmue-"filmen" er sammenklip af cutscenes fra spillet. Det gør den ikke til en film i min bog (og i så fald ville det være en forfærdelig film).

Parasite Eve (1997)

Nej. Det er ikke spil -> film. Det er bog -> film -> spil. Alene årstallet burde have klarlagt det (Parasite Eve-spillet er fra 1998). Skal vi være helt eksakte er spillet vist kun baseret på bogen.

Dungeons & Dragons

Nu er vi jo ovre i rollespil! Snakker vi ikke computer/konsolspil!?

Hvis vi medregner forskellige former for anime som film, så er der mange flere titler. Blandt andet noget Tekken, der vist skulle være ret godt - har desværre ikke selv set det.

Mht. kommende er det vist en jungle at finde rundt i og der er annonceret adskillige ting. Lige on top of my head kan jeg, blandt dem der ikke allerede er nævnt, huske Zork.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MIKA-LMIKA-LSkrevet 19/10-03 22:12 
Jeg kan godt se dine points, og sætter også Shenmue i parantes.
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
DizzyDizzySkrevet 19/10-03 22:17 
Af de lidt mere specielle film kan nævnes Electric Dreams (1984) (http://www.imdb.com/title/tt0087197/ ).
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
MarcusMarcusSkrevet 19/10-03 22:22 
Salamander mangler stadig på listen.
MIKA-LMIKA-LSkrevet 19/10-03 22:30 
Salamander tilføjet.

Jeg fandt denne liste, er der nogen der kan sortere dem ud der oprinder i spil (og ikke bøger/tegneserier)

Dragon Ball

Fist Of The North Star

Fist Of The North Star (Live-action movie)

Kung Fu

Little Nemo: Adventures In Sumberland

Ninja Gaiden

The Profesional: Golgo 13

Golgo 13: Queen Bee
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
RJKRJKSkrevet 19/10-03 22:36, rettet 19/10-03 22:37 
Tror kun Ninja Gaiden stammer fra spil på den liste.

Selvom jeg ikke er DB-ekspert, så tør jeg i hvert fald godt udelukke Dragon Ball ;pp

Det må være anime vi snakker om her, ja?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dpldplSkrevet 19/10-03 22:42, rettet 19/10-03 22:43 
JO dragon ball er MANGA/ANIME.

EDIT: Og det er jo mange MANGA/ANIME serie eller film der bliver lavet om til spil nu til dags (synd de kun er på japansk, gad godt at have naruto spillet :( )
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
MarcusMarcusSkrevet 19/10-03 22:43 
Tror også NG afstammer fra spil alene som RJK
OmenOmenSkrevet 19/10-03 22:47 
Film med stor tilknytning til film:
The Last Starfighter.

Sikke en film ;)
Vote Ficus!
MIKA-LMIKA-LSkrevet 19/10-03 22:48 
Ninja Gaiden er blevet tilføjet.

+ en dælens masse film hvori der optræder en NES....
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
RJKRJKSkrevet 19/10-03 22:50 
For lige at afklare, så stammer Dragon Ball selvfølgelig fra Akira Toriyamas meget berømte manga (=tegneserie) af samme navn. Animeen (=tegnefilmsserien i dette tilfælde) kom nogle år efter og i nyere tid også spil af forskellig kvalitet.

Akira Toriyama har dog været involveret i et par spil og det er ikke hvilke som helst titler. Hele Dragon Quest/Warrior-serien og så lige Chrono Trigger.

/Belærende RJK ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dpldplSkrevet 19/10-03 23:10 
da du selv (MIKA-L) nævner Dragon ball. Så kan jeg gætte du også vil have anime med på listen eller hvad??

Da der lige er lavet en Anime serie til F-zero.

Men det er også Final Fantasy Unlimited (Som passer mere til spillene, end spirit within)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
SumezSumezSkrevet 19/10-03 23:11, rettet 19/10-03 23:13 
RJK >
Hele Dragon Quest/Warrior-serien og så lige Chrono Trigger.

/Belærende RJK ;)

HELE Dragon Quest serien?

dpl >
Men det er også Final Fantasy Unlimited (Som passer mere til spillene, end spirit within)

Og de to fulde anime-film. Jeg er for doven til at tjekke om Mikael har taget dem med, men går efter din kommentar ud fra at han ikke har ;P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 19/10-03 23:13 
Belærende RJK må hellere være sikker, inden han udtaler sig fremover ;) Er det kun SNES-spillene?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 19/10-03 23:19 
dpl >
Gad godt at have naruto spillet :( )

Off-topic: Men er der nogen, der ved hvor spillet kan bestilles (Cube udgaven)?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
MIKA-LMIKA-LSkrevet 19/10-03 23:22 
FIlmene skal have deres oprindelse i et spil, og ikke anime. Men er der lavet en anime-film udfra et spil tæller den også med.

Final Fantasy Unlimited (anime) tilføjet.
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
dpldplSkrevet 19/10-03 23:28 
Sumez: hmmm hvad er det for nogen FF film du snakker om. Jeg kunne kun finde en mere FF film da jeg tjekket animenfo.
Så her er en FF anime mere: Final Fantasy: Legend of the Crystals

Born2Play >
Off-topic: Men er der nogen, der ved hvor spillet kan bestilles (Cube udgaven)?

Mener play-asia og link-sang sælger det. (tør ikke at bestille det, da jeg ikke kan en skid japansk).
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 19/10-03 23:29 
Jeg kan huske en PSX i Enemy of the State (De spillede et af Jet Moto titlerne) og i the Big hit, vælter en PSX næsten på gulvet i en action scene (Står oven på et TV).
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
MadsMadsSkrevet 19/10-03 23:31 
RJK >
Belærende RJK må hellere være sikker, inden han udtaler sig fremover ;) Er det kun SNES-spillene?

NES og SNES op til kapitel V (+ SNES remakes af DQ I+II) svjv.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
RJKRJKSkrevet 19/10-03 23:35 
Born2Play >
Jeg kan huske en PSX i Enemy of the State

Der er jo utallige af eksempler med spil og spillekonsoller i film.

En lille favorit er Charlie's Angels-filmatiseringen, hvor Drew Barrymore dumper ind til to teenagere, der sidder og spiller Final Fantasy VIII. De sidder begge og hamrer vildt i deres controller, som om den turbaserede kamp var det vildste co-op actionspil ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
The DaneThe DaneSkrevet 19/10-03 23:36 
Bare en mindre rettelse - Exsistenz - var som sagt baseret mest ud fra spil istedet for computere. Eftersom den omhandler et spil der bliver lavet, og de har svært ved at kende forskel fra virkeligt og uvirkeligt (hvis jeg husker det rigtigt).
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
77 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig