X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Dreamcast - med chip?


Svar
MIKA-LMIKA-LSkrevet 09/10-03 01:17 
Selvom det uden videre problemer kan lade sig gøre at spille alle regioner med DC-X, ville jeg stadig gerne bare kunne smide alt fra US til PAL og JAP spil i en DC, og så forvente at den booter op.

Så vidt jeg ved skulle der findes en chip til DC der gør den regionsfri, er de til at komme i nærheden af nutildags - eller findes der andre og måske bedre metoder?
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 09/10-03 06:57 
De har dem i hvert fald stadig hos Lik Sang
Danny SallingDanny SallingSkrevet 09/10-03 13:03 
Og det virker bare, aldrig probs med en chipped DC ;-) (jeg har ihvertfald ikke haft det)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
SumezSumezSkrevet 09/10-03 16:34 
Bortset fra det med at en chippet PAL DC spiller spillene i 50hz?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 09/10-03 17:05 
Ja, det er lidt en skam :(
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/03-08 16:08 
Nogen, der kender et sted, hvor man stadig kan købe Dreamcast chips?
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/03-08 16:42 
http://www.goldenshop.com.hk/AI-trad/Dreamcast_htm/d_4wiremod.htm

Hvis du bestiller, må du gerne tage en med til mig også :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 07/03-08 16:54, rettet 07/03-08 16:54 
Måske skulle vi lave et fælleskøb for jeg kunne da også godt bruge en chip eller to :)
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
TheDukeTheDukeSkrevet 07/03-08 17:26 
Jeg kunne også godt bruge en DC chip, sig til hvis det bliver til noget :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/03-08 18:38, rettet 07/03-08 18:38 
Jeg har flere gange overvejet at købe chips fra netop den side, men jeg var lidt utryg ved at skulle købe fra et forholdsvis ukendt Hong Kong site. Måske skulle jeg bare springe ud i det og se, hvad der sker :)

Jeg er egentlig mest ude efter at få fat i et eksemplar, så jeg kan reverse engineer'e det og lægge resultaterne (boolsk algebra, assembler-kode, BASIC-kode, whatever..) ud på nettet, hvormed folk selv kan brænde alle de DC modchips, de vil :D
AV Intelligent Terminal
NaieraNaieraSkrevet 07/03-08 19:04 
Goldenshop/AI Trading er helt i orden. Jeg har bestilt diverse ting derfra, og det er altid gået uden problemer.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/03-08 19:14 
Cool, så hiver jeg en skovlfuld chips hjem :)
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/03-08 20:15, rettet 26/03-08 17:47 
Nu har jeg lige undersøgt lidt, hvad det er for nogle brændbare chips, der normalt bliver brugt til den klassiske 4-wire modchip. Der lader til ofte at være tale om en XC9536 PC44 CPLD fra Xilinx. Når jeg sammenligner de forskellige DC modchip install guides og databladet på CPLD'en kan jeg se, at de fire ledninger er forbundet på følgende måde:

Den røde ledning er 5 Volt-forsyning (den, der går til 2 forskellige pins), og den sorte ledning er stel. Go figure..
Den grønne ledning er chippens clock-indgang, og den gule ledning er en dataudgang.

Jeg kan forestille mig, at clockindgangen bruges til at tvinge chippen til at læse ud på sin udgang i henhold til en datalinje, der kommer fra Dreamcasten. Dermed skulle jeg kunne lokke hemmelighederne ud af chippen ved at lege clock-signal med en debounced trykknap på clock-indgangen. I teorien skulle jeg så kunne nedskive udgangens reaktion på det falske clock-signal indtil mønsteret gentager sig selv. Dette binære mønster skulle jeg så kunne bruge som grundlag for min egen kode.

Men jeg aner ikke, om det faktisk vil virke i praksis :D
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/03-08 22:20 
Nu har jeg bestilt 10 stk. Så må vi se, om det kan lykkedes for mig at lure indholdet. I så fald ved i, hvor i kan få dem fremover ;)
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 10/04-13 22:07 
KillerBean2>
Nu har jeg bestilt 10 stk. Så må vi se, om det kan lykkedes for mig at lure indholdet. I så fald ved i, hvor i kan få dem fremover ;)

Har du stadig nogle liggende? Kunne godt tænke mig at smide en i min DC :D
Spiller nu: Animal Soccer World
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/04-13 22:12, rettet 10/04-13 22:12 
Jeg har stadig et par stykker til at ligge, men min egen DC stillede træskoene forleden, og jeg har en grum mistanke om, at chippen havde en finger med i spillet. Så jeg ved ikke helt, om det er en bjørnetjeneste, hvis jeg sender dig en :/
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 10/04-13 22:39 
Har du kørt med den siden 08, og hvor meget har du brugt din DC?

Hvad kan det være at du mistænker den? :)
Spiller nu: Animal Soccer World
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/04-13 22:59 
m1chelsen>
Har du kørt med den siden 08, og hvor meget har du brugt din DC?

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg installerede den. Men min DC har også tilbragt det meste af sin tilværelse som pynt. Derfor undrer det mig også ekstra meget, at den valgte at stå af på den måde.

m1chelsen>
Hvad kan det være at du mistænker den? :)

Kan ikke huske, om det var noget Konsolkongen fortalte mig, eller om det bare er noget, jeg selv har digtet. Måske er det bare en form for ønsketænkning. Inderst inde kan jeg ikke holde til, at DC'en er så skide skrøbelig, så jeg så gerne, at den ikke bare var gået hen og havde begået selvmord helt af sig selv :(
AV Intelligent Terminal
FancyPantsFancyPantsSkrevet 11/04-13 00:03 
Skulle ikke undre mig om det også er chippen i min DC der har jødet hele lortet. Aner desværre intet om hvilken slags det er, da den var monteret ved køb tilbage i... For mange år siden!

KB2, hvilke 'symptomer' har din DC?
Min opfører sig som om nogen står og danser riverdance på on/off switchen, så jeg aner ikke om det er PSU'en der gør knuder, eller om chippen bare har smadret maskinen.
I starten var det periodisk den slukkede og startede op igen, men de sidste par gange jeg har fundet maskinen frem, har det været konstant.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/04-13 00:14 
KillerBean2>
Kan ikke huske, om det var noget Konsolkongen fortalte mig, eller om det bare er noget, jeg selv har digtet. Måske er det bare en form for ønsketænkning. Inderst inde kan jeg ikke holde til, at DC'en er så skide skrøbelig, så jeg så gerne, at den ikke bare var gået hen og havde begået selvmord helt af sig selv :(

Er det drevet der er dødt eller hele maskinen?

Hvad drevet angår er det kun spekulationer fra min side. Men de oprindelige modchips var monteret på et PCB og forskellen var at de slukkede kort efter opstart af maskinen. Dvs de var tændt længe nok til at regionskoden kunne omgås, men derefter slukkede de. Jeg tænker at der må være en rigtig god grund til at de gjorde det...
De nyere chips (der kun er selve IC'en) slukker ikke og det dræber muligvis drevet over tid.

FancyPants>
Min opfører sig som om nogen står og danser riverdance på on/off switchen, så jeg aner ikke om det er PSU'en der gør knuder, eller om chippen bare har smadret maskinen.
I starten var det periodisk den slukkede og startede op igen, men de sidste par gange jeg har fundet maskinen frem, har det været konstant.

Det er din strømforsyning der har dårlig kontakt til motherboardet.
http://www.mmmonkey.co.uk/dreamcast-random-reset-and-common-fixes/
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 11/04-13 00:37 
^^ yep har lavet 2 DC med samme problem....nem at løse.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
FancyPantsFancyPantsSkrevet 11/04-13 00:45 
Tusind tak!
Jeg håber det bare er det, i så fald har du lige sparet mig for et par hundrede kroner til en refurbished DC (og besværet med evt. at flytte chippen over, eller installere en ny). :D

Det må jeg få set på snarest, sammen med det lette mod af min gamle 360 controller, så D-pad'et ikke længere er som at røre i suppe. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/04-13 08:51 
Konsolkongen>
De nyere chips (der kun er selve IC'en) slukker ikke og det dræber muligvis drevet over tid.

Det er det, jeg er rimelig sikker på er sket for min maskine. Drevet og muligvis også selve chippen lader til at være stået af. Jeg har en anden smadret DC som jeg kan tage stumper fra, så jeg kan få mig en vanilla EU maskine. Men så kan jeg ikke komme til at spille mine spil igen, uden at skulle sætte sådan en rædsom chip i dyret.
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 11/04-13 12:37 
Vil det være muligt at montere en chip, og smide en switch på 5V, og på den måde kunne enable og disable chippen? Her tænker jeg på at man så kan disable chippen når man bruger PAL spil, og måske også efter at den ahr startet en JAP spil op (med mindre det får maskinen til at brokke sig)?
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/04-13 12:45 
Køb en unibios fra Bad_ad på Assemblergames. Den æder alt og smadrer ikke maskinen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 11/04-13 12:50, rettet 11/04-13 12:53 
Er der tilfældigvis nogle af jer, som ligger inde med sådan en jeg kan købe?

Edit: Men kan man konstatere en forbindelse imellem de modchips og ødelagte maskiner, eller kan der være tale om tilfælde? Er det et alment kendt problem på andre forums?
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/04-13 12:53 
Jeg har lige brugt den sidste jeg havde i går :)

Men de er billige:
http://www.assemblergames.com/forums/showthread.php?39971-For-Sale-Modding-parts-chips-etc

Du skal dog være opmærksom på at det godt kan tage et par uger før de dukker op.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/04-13 13:00, rettet 11/04-13 13:00 
m1chelsen>
Edit: Men kan man konstatere en forbindelse imellem de modchips og ødelagte maskiner, eller kan der være tale om tilfælde? Er det et alment kendt problem på andre forums?

I den første maskine jeg for mange år siden satte sådan en chip i, døde drevet efter et års tid. Som skrevet er det kun spekulationer fra min side, men det giver mening når de gamle typer modchips slukkede efter boot.

Den allerførste Dreamcast jeg havde som dejlig dreng kørte upåklageligt i adskillige tusinde timer og havde aldrig problemer med at læse skiverne. Heller ikke selvom jeg dengang fodrede den rigeligt med brændte :( Der skete dog det at open/close kontakten blev slidt og ikke virkede til sidst på drevet. Et åndssvagt nemt fix for mig i dag, men dengang fattede jeg intet.
Det var højst sandsynligt en maskine med Yamaha-drev, da det må ha' været en af de første EU-modeller. Yamaha > Samsung-drev så vidt jeg har forstået. Alle mine maskine jeg har i dag har Samsung :(, men jeg har da to stk der umildbart virker perfekt...

For en god ordens skyld må jeg hellere sige at den chip Hanky fik af mig og jeg installerede til træffet er af den gode type. Altså den der slukker. Dvs at det er meget minimalt med slid.

Bo, den maskine du har nu har Yamaha-drev. Dit heldige asen ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 11/04-13 13:04 
Ja okay. Ligger du tilfældigvis inde med flere af de "gode" chips?
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/04-13 13:04 
Desværre nej :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
HankyHankySkrevet 11/04-13 13:10 
Konsolkongen>
For en god ordens skyld må jeg hellere sige at den chip Hanky fik af mig og jeg installerede til træffet er af den gode type. Altså den der slukker. Dvs at det er meget minimalt med slid.

Ja, og tusinde tak fordi du gad - det var pisse fedt, og jeg er så glad for at kunne spille mine JAP spil igen, uden en irriterende bootdisc. Var det Yamaha-drev min også havde? Jeg kan ikke huske om det var det ene eller andet :/
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
--Skrevet 11/04-13 13:10 
Men det kunne da godt være jeg skulle anskaffe mig sådan en bios ting i stedet for. Vil bare helst undgå at skulle til at bestille noget fra udlandet, hvor fragtprisen bliver latterlig, i forhold til produktet. Derfor jeg håber at en elelr anden har noget til at ligge :D
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/04-13 13:17 
Hanky>
Ja, og tusinde tak fordi du gad - det var pisse fedt, og jeg er så glad for at kunne spille mine JAP spil igen, uden en irriterende bootdisc. Var det Yamaha-drev min også havde? Jeg kan ikke huske om det var det ene eller andet :/

Jeg er 90% sikker på at din også havde Yamaha. Det er åbenbart kun mig der ikke er sej nok til at have sådan en :)

m1chelsen>

Fragtprisen er garanteret billigere fra England end hvis jeg skulle sende dem til dig.
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 11/04-13 13:20 
Nå okay. Det må jeg lige tjekke op på ved lejlighed :)

Har du en idé omkring om dette ville fungere:

"Vil det være muligt at montere en chip, og smide en switch på 5V, og på den måde kunne enable og disable chippen? Her tænker jeg på at man så kan disable chippen når man bruger PAL spil, og måske også efter at den ahr startet en JAP spil op (med mindre det får maskinen til at brokke sig)?"
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/04-13 13:22 
Ingen anelse, men der er ikke rigtig nogen grund til at rode med switches, når der findes nemmere og bedre løsninger.
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 11/04-13 13:24 
Og lige en anden ting. Jeg fik lige splittet hele DC´en ad i går - bare for hyggens skyld - og jeg ladge mærke til at der på nogle komponenter var brugt disse thermiske "puder". Disse blev brugt til at overføre varmen til afskærmingen, hvilket jo giver god mening.

Sådanne "puder", hvad hedder de i fagsprog, og er det nogle man bør skifte ud, når man har haft åbnet en DC, eller kan de fint genbruges, hvis man blot lader dem sidde og undgår at smadre dem? Hvis de bør skiftes, hvor skaffer man sådanne?
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/04-13 13:26 
De kan sagtens genbruges :) Ved ikke hvor du finder dem henne hvis du ødelægger dem :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/04-13 15:40 
Kan man ikke bare bruge alm. kølepasta i steddet, eller er der for stort mellemrum?
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 11/04-13 15:48 
I hvert fald ikke til de komponenter som er placeret nedenunder. Der er der både afstanden som gør det umuligt, men også den manglende parallelitet i forhold til afskærmningen, som agerer "kølerofil". Når det så er sagt, mener jega t huske at der ikke findes nogen anordning på Dreamcastens konstruktion, som "trækker / skubber" CPU / GPU (mener det var disse som havde dedikerede profiler?) - profilerne ind imod den varme enhed. Derfor antager jeg at sådanne puder fungerer som en slags "fjeddereffekt" og udfylder hulrummet. Havde der derimod været en skrue-anordninge, som gjorde det muligt at justere køleprofilen ind til CPU / GPUen, så kunne man nok fint bruge pasta.
Spiller nu: Animal Soccer World
FancyPantsFancyPantsSkrevet 11/04-13 19:15 
Og hermed skal der lyde et stort tak til KonsolConan!
Den der "jeg skal lige se om den starter... Ok, nu prøver vi med disc i" blev til knap halvanden times PSO :)

Så kan jeg godt begynde at spejde efter flere spil engang... Har en hel spindel med brændte skiver, hvoraf en stor del gerne må blive til rigtige spil engang.
Min brors sirlige håndskrift på blank CD overflade, er nu ikke helt så pænt som rigtig coverart :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/04-13 21:19 
Så lidt :)

Smid de brændte skiver ad helvede til og køb titlerne på ny. Det er dét de unge vil ha' :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
FancyPantsFancyPantsSkrevet 11/04-13 23:57 
De kan få lov at blive brugt som ølbrikker eller frisbees.

Der er dog én jeg vil gemme.
Har en skive med DC porten af Half-Life, som vist blev cancelled før release.
Resten består af en god blanding shovelware, med nogle enkelte anstændige titler imellem... Det burde ikke tage mig længe at stykke en liste sammen over spil jeg gerne vil være bekendt at have i samlingen.

- Nogen idé om hvad ekstra controllere cirka ligger i, for nogle i god stand? Især A-knappen på min ene controller er ved at føles godt slidt, og samme med højre retningen på D-pad.
... Burde måske også prøve at skille dem ad og rense skidtet :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/04-13 00:09 
Ja Half-Life blev aldrig officielt udgivet, desværre.

Controllers er nok ikke det sværeste at finde til billige penge. Mener sågar at det vrimler med spritnye på eBay, så prøv at kigge der.
Spiller nu: Phantasy Star IV
FancyPantsFancyPantsSkrevet 12/04-13 14:15 
Jep... Kan få 4 nye i kasse for omkring 165 plus 90 i fragt... NES Bozz tager 150,- stykket :P
Argh... Jeg mangler plads til alt det her!
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig