X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

N-gage... first impressions (last?!)


Svar
millenniummillenniumSkrevet 07/10-03 22:49 
Så fik jeg endelig en smagsprøve på N-Gage, og jeg kunne i Fona prøve den lille omtalte konkurrent til GB SP. OG... jeg prøver at være open-minded, for man ved jo aldrig om udefrakommende firmaer kan komme og udgøre en trussel i konsol-krigen.
Så dér stod jeg og spillede TombRaider - Helt den samme TombRaider som jeg spillede for flere år siden på PS1. Og jeg må sige.... det er fandme svært at være imponeret. Om jeg så prøvede, så kunne der ikke komme noget 'wow' frem.

Jovist det er en lille maskine med bedre grafik end GB SP, men hvis jeg vil spille grafisk komplicerede spil, så tænder jeg altså for den store 'dreng' derhjemme. Når GB'en kommer frem, så foretrækker jeg simplicitet, både hvad angår gameplay og grafik.
Og så er skærmen altså faretruende lille. Den skal nok være skyld i mange migræneanfald pga overdrevet stirren. Så mange detaljer på en så lille skærm, giver et meget uheldigt udfald.

Medmindre Nokia har et eller andet helt fremragende kort oppe i ærmet, som lader sig vente, så vil N-gage nok blive husket som et af mange flops indenfor konsol-verdenen. (Nogen der kan huske Virtual Gameboy?) - Dens største chance er nok at blive et samle-objekt om 20-30 år.
The medium is the message.
DommergaardDommergaardSkrevet 07/10-03 22:52 
millennium >
Jovist det er en lille maskine med bedre grafik end GB SP, men hvis jeg vil spille grafisk komplicerede spil...

Har den nu også det? Den har kun 4096 farver... hvilket er 8bit, right? GBA kører da med 32bit.

Eller er det mig der er helt gal her?
JimPPJimPPSkrevet 07/10-03 22:54 
Nu gjorde nokia (så vidt jeg husker) et stort nummer ud af, at de ikke ville tage kampen op med GBA SP da de mener deres mål gruppe er en helt anden.

Jeg har brugt temligt mange timer på maskinen/konsollen/telefonen. Og pt. holder jeg bare fast ved at den er spændende, og jeg glæder mig til at se hvad fremtiden byder.
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
millenniummillenniumSkrevet 07/10-03 23:17 
Det er måske bare lidt naivt og hovedløst at lave en hand-held konsol, og samtidig påstå at man ikke er i konkurrence med GB.
Selvom Xbox, PS2 og GC henvender sig til relativt forskellige målgrupper (hvilket har gjort at de alle 3 stadig klarer sig ok), så er de da stadig i konkurrence med hinanden. Jeg har bare svært ved at se hvem der skal købe alle de N-gage'r som Nokia påstår de vil få solgt. Hvem vil købe en mini-playstation, bygget sammen med en af de største mobil-telefoner i nyere tid?!
N-Gage ligner mest et perfekt eksempel på fejlslagen medie-konvergens.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 07/10-03 23:24, rettet 07/10-03 23:25 
Sonic.dk >
Har den nu også det? Den har kun 4096 farver... hvilket er 8bit, right? GBA kører da med 32bit.

Eller er det mig der er helt gal her?

4096 ialt eller 4096 onscreen? For sidstnævnte kan GBA i hvert fald ikke klare.
Om ikke andet, er du i hvert fald galt på den. Hvis man skal definere 4096 farver i "bits", må det være 12 bit, men hvor mange farver en maskine kan håndtere har altså intet at gøre med processorens kapacitet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
UlrikOneUlrikOneSkrevet 07/10-03 23:25, rettet 07/10-03 23:26 
Sonic.dk >
Har den nu også det? Den har kun 4096 farver... hvilket er 8bit, right? GBA kører da med 32bit.

Eller er det mig der er helt gal her?


Jeg ved ikke mht. specifikationerne, men jeg har lige set og læst alle 3 MSN Games-anmeldelserne, hvor der var tilhørende billeder - og de er i hvert fald en del pænere end GBA-grafikken.

Se selv: http://games.msn.dk/pgs/cat_dk.asp?ci=421 :-)
KTCKTCSkrevet 07/10-03 23:34 
nej, Sumez.
8 bit = 256 farver.
24 bit = 16,7 millioner farver...

Du regner det ud på denne måde: 2^8 = 256
Derfor må 4096 farver være 12 bit...

EDIT: Argh, alt det retteri, nu genposter jeg og lader det stå :D
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 07/10-03 23:49, rettet 07/10-03 23:49 
GBA har 16-bit palette (=65535 farver). Den kører sprites i 256 farver og baggrund i 256 = 512 i alt. Dertil kommer transparent effekter.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 08/10-03 00:13 
..og 16 farver begrænsningen på hver enkelt sprite, som vi allerede har diskuteret. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 08/10-03 00:20 
Ævl, du har ikke læst godt nok op på tingene ;)

Der er teknisk set ikke en sådan begrænsning. I praksis vil mange dog nok vælge at bruge 16 farvers løsningen, pga. den begrænsede sprite RAM og besværet med at swappe.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 08/10-03 00:23 
I praksis VÆLGER stort set alle at bruge den løsning. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 08/10-03 00:27 
Dét er så noget andet ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 08/10-03 09:25, rettet 08/10-03 09:26 
tilbage til emnet:

prøvede også lige den lille fætter i går i eb og grafikken i tomb raider er da ganske imponerende. som nævnt i msn's anmeldelse af spillet er styringen dog ret kompliceret og i sidste ende frustrerende.
jeg mener at nokia med n-gage har taget munden for fuld. at de sidder på mobilmarkedet er der ingen tvivl om, men at de nu vil blande sig med de helt store indenfor konsolgaming tror jeg ikke de slipper godt fra. mobilmarkedet udvikler sig utrolig hurtigt, hurtigere end konsolmarkedet, og vi ser jo efterhånden en ny model på markedet hver 3.måned. n-gage vil altså inden længe som mobiltelefon allerede være dateret, og hvem gider have det, også selvom man kan spille på den? som spillemaskine er den måske langtidsholdbar, men som mobil? nej!

/dd
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
RJKRJKSkrevet 08/10-03 11:31 
Hvordan kan grafikken beskrives som imponerende, når den er SÅ langsom?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 08/10-03 12:26 
imponerende af en håndholdt at være. på gba'en har vi da ikke set noget, der ligner den 3d-grafik n-gage afvikler i ex. tomb raider og pandemonium. at den skulle være 'langsom' kan jeg ikke helt se...

/dd
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
RJKRJKSkrevet 08/10-03 12:29, rettet 08/10-03 12:30 
N-Gage er jo beregnet til at køre 3d. GBA er beregnet til 2d. Jeg siger _bestemt_ ikke at GBA er teknisk imponerende!

Palle skriver i sin anmeldelse at Tomb Raider til N-Gage kører omkring 15 fps. Det var også mit bud - og det er altså langsomt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig