X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Emulation: Hvad bruger DU?


Svar
zpeakerzzpeakerzSkrevet 13/03-03 14:00 
Det er jo så mange i verden der er gået over til at downloade istedet for at købe. Mp3 er det perfekte eksempel for, hvor stor en del af verdens befolkning der downloader.

Emulatore er også MEGET udbredt. Flere og flere folk bruger det. Hvad mener i? Bør man bruge emulatore eller skal man købe den rigtige vare?

! Hold jer venligst til ÆLDRE konsoller, da alt snak om de nye er forbudt i denne sammenhæng.
(ÆLDRE konsoller = konsoller der er mere end 10 år gamle)
Work Rules: 1. The boss is always right. 2. If the boss is wrong, refer to #1.
SumezSumezSkrevet 13/03-03 14:13 
Det bliver da ikke mindre forbudt af at konsollerne er gamle.

Desuden finder du nok en entydig enighed om at spil skal ejes og ikke downloades herinde.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
zpeakerzzpeakerzSkrevet 13/03-03 14:15, rettet 13/03-03 14:17 
Sumez >
Det bliver da ikke mindre forbudt af at konsollerne er gamle.

Desuden finder du nok en entydig enighed om at spil skal ejes og ikke downloades herinde.

Jeg tror nok at jeg må dette... Det forstod jeg da på MIKA-L... Og bare fordi folk mener det samme, betyder det jo ikke at emnet ikke på eksistere, eller hvad?

Og jo det bliver mere forbudt at snakke om nye konsoller. LÆS FAQ!
Work Rules: 1. The boss is always right. 2. If the boss is wrong, refer to #1.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 13/03-03 14:16 
Well der findes jo spil, som man bare ikke kan prøve medmindre man emulerer.

I hvert fald kun meget besværligt.
Her tænker jeg især på arcade spil selvfølgelig.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
AmbyAmbySkrevet 13/03-03 14:25 
Jeg synes det er i orden at bruge emulering.
Mest fordi jeg ikke er tilhænger af at købe noget jeg ikke har prøvet. Derfor ynder jeg at finde et omtalt spil på emulering, prøver det og dermed bedømme det.
Hvis det stinker sletter jeg det, ellers køber jeg den tilhørende konsol.(Med forudsætning af der er andre spil der kunne være interessant at eje til konsollen).

Jeg mener ikke man kan retfærdiggøre et "blindt" køb. Dette foregår hverken som musik, film, tøj, bil eller nyere spil.

Der er altid mulighed for at prøve produktet før man køber, så hvorfor ikke også bruge den via emuleringer ?
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
AmbyAmbySkrevet 13/03-03 14:31 
Det er korrekt...
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
NaieraNaieraSkrevet 13/03-03 14:32, rettet 13/03-03 14:34 
At ramme Slet istedet for Ret ;)

Jeg skrev følgende over Dark-Lights sidste indlæg:

"Nu ER det jo ulovligt, mens det så ikke er ulovligt at prøve tøj i butikken, eller få en køretur i Fabiaen eller C3'eren hos forhandleren."
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 13/03-03 14:35 
zpeakerz >
Og jo det bliver mere forbudt at snakke om nye konsoller. LÆS FAQ!

FAQ er meget tvetydig der, synes jeg. Noget RJK måske har lyst til at uddybe/forklare?

FAQ >
Det kræves at alle indlæg:
* Hverken direkte eller indirekte opfordrer til åbenlyse ulovligheder.
* Hverken direkte eller indirekte omhandler piratkopiering, backups, brændere, brud på kopisikring, modchips der kun bruges til piratkopiering, download af alle former for piratkopier og anden ulovlig eller rettighedsbeskyttet software samt emulering af hardware og software som er under ti år gammelt.

Det er IKKE lovligt at kopiere software, som er over ti år gammelt. Forudsat at et firma, der har copyright på spillet, stadig eksisterer, har de rettighederne til spillet, og det bliver ikke mindre ulovligt af at det er et "gammelt" spil. Og ifølge FAQ'en må et indlæg hverken direkte eller indirekte opfordre til ulovligheder.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AmbyAmbySkrevet 13/03-03 14:44, rettet 13/03-03 14:50 
Så vidt jeg kan tolke ud fra oplægget, bliver det spurgt om man bruger emulation eller den rigtige varer.
Her er vi vist alle enige om at the real thing er at foretrække. Period.

Derudover synes jeg som sagt at emulation er fedt, for der kan man prøve spil uden at skulle købe konsollen først.

Om det er ulovligt eller ej, er således slet ikke på banen.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
RJKRJKSkrevet 13/03-03 14:51 
Sumez >
FAQ er meget tvetydig der, synes jeg.

Det er den ikke. Læs det hele.

At omtale noget er ikke det samme som at opfordre til det.

FAQ > Piratproblematik
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
flottenheimerflottenheimerSkrevet 13/03-03 14:52 
Jeg synes at arkade emulatorer er geniale og nødvendige. Det er jo ikke alle der, ligesom Rune, har plads til deres egen arkade. :-)

Men sjovt nok, så spiller jeg dem ikke ret meget. Kabinettet og den faktor at det koster penge mangler jo med f.eks. MAME. Så derfor føler jeg egentlig ikke, at jeg har en ulovlig kopi af, say, Bionic Commando, bare fordi jeg har rommen. Emulering er kun emulering, den rigtige oplevelse kan man kun få ved at spille spillet the way it was ment to be played.

MAME er dog blevet til stor irritation for mig. Den briger det værste i min samlermani frem i mig. Jeg har nemlig fået lyst til at "eje" alle de ROMS der eksisterer til den. Med over 3500 ROMS er det dog blevet en fuldstændig uoverkommelig opgave. Specielt nu hvor mame.dk er nede (deres dl procedure, gjorde det nu også uoverkommeligt i sig selv). Aargh! Nogen der ved, hvor man kan købe samlingen til en filantropisk pris?

Konsol emulatorer siger mig i øvrigt ikke rigtig noget.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
OmenOmenSkrevet 13/03-03 15:27 
Jeg synes emulering er en pragtfuld ting, dog måske ikke når de gælder de absolut nyeste titler.
Selv har jeg altid brugt det utroligt meget, og har vel egentligt prøvet det meste af hvad der er værd at prøve.

Dog synes jeg også at emualtions scenen er omgivet af utroligt meget hykleri fra samlere som ikke kan acceptere at andre kan downloade diverse roms (og her menes der stadig roms der er over 10 år gamle).

At retrofans kan spille diverse gamle arcadespil, som det nok alligevel ville være de færreste der investerer i, over internettet mod hinanden kan jeg kun se som et pragtfuld udvikling, der kun vil være med til at vedligholde dette medies historie.
Vote Ficus!
SumezSumezSkrevet 13/03-03 15:32 
RJK >
Det er den ikke. Læs det hele.

Jeg citerer igen:

FAQ >
- Alle former for direkte eller indirekte omtale af piratkopiering er ikke tilladt. Med piratkopier forståes alt, som ikke er et originalt og godkendt produkt.

Længere nede står der så...

Omtale af emulering af hardware og software som er over ti år gammelt er tilladt.

Det er altså selvmodsigende.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 13/03-03 15:33 
Emulering af og kopiering af er to forskellige ting, links til og diskussion deraf er også.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
olmeolmeSkrevet 13/03-03 15:47 
At sige det er 2 forskellige ting er vel så meget sagt.
hvis du ikke har den originale rom, involvere det jo kopiering.
RJKRJKSkrevet 13/03-03 16:22 
Meningen er klar nok. Er I uenige, er I velkomne til at diskutere det privat med mig.

Yderligere diskussion af regelsættet hører ikke hjemme her.

Tak.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
zpeakerzzpeakerzSkrevet 13/03-03 17:16 
RJK >
Det er den ikke. Læs det hele.

At omtale noget er ikke det samme som at opfordre til det.

Correctumondus! Jeg har ikke opfordret nogle til at downloade noget!

Jeg selv syntes (nok som de fleste andre) at emulering er OK, så længe det bliver brugt med omtanke. Der er jo nogle som har ALLE sine spil på pc'en og ikke på sin konsol, og det er DET jeg mener er forkert. Det er måske (og måske ikke) i orden at have et par roms, men hvis man er en oprigtig person.

Jeg må dog også indrømme at jeg har et par roms.
Work Rules: 1. The boss is always right. 2. If the boss is wrong, refer to #1.
King ChaosKing ChaosSkrevet 13/03-03 18:18 
flottenheimer >
Så derfor føler jeg egentlig ikke, at jeg har en ulovlig kopi af, say, Bionic Commando, bare fordi jeg har rommen.

Det ligegyldigt hvad du FØLER, det er stadig ulovligt. Og heldigvis tager loven ikke den slags føleri alvorligt. Personligt føler jeg også at jeg må eje en hel masse tilsyneladende uopnåelige ting, men det resulterer ikke i at jeg stjæler dem. Jeg køber det jeg har råd til (eventuelt brugt), jeg låner de ting jeg kan hos venner og bekendte. Og de ting der så stadig er uopnåelige dem drømmer jeg om en dag at kunne købe/låne/prøve.

Udover det har du ret: Den downloadede version er ikke den ægte vare... den er som en billig luder.
flottenheimerflottenheimerSkrevet 13/03-03 19:16 
Jamen, det er da dejligt at du er sådan en lovlydig borger. Personligt overtræder jeg love tit. Jeg går f.eks. over for rødt, hvis jeg ikke kan se nogle biler, jeg trækker desværre ikke min cykel hjem, hvis jeg en aften har glemt mine lygter og jeg har flere gange hugget et æble fra et æbletræ der ikke er mit ... og sådan er der så meget.

Om hvorvidt en downloaded ROM føles som en billig luder aner jeg ikke. Jeg har nemlig aldrig været sammen med sådan en. Der trækker JEG grænsen.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
OmenOmenSkrevet 13/03-03 20:04 
flottenheimer >
Jamen, det er da dejligt at du er sådan en lovlydig borger. Personligt overtræder jeg love tit. Jeg går f.eks. over for rødt, hvis jeg ikke kan se nogle biler, jeg trækker desværre ikke min cykel hjem, hvis jeg en aften har glemt mine lygter og jeg har flere gange hugget et æble fra et æbletræ der ikke er mit ... og sådan er der så meget.

Om hvorvidt en downloaded ROM føles som en billig luder aner jeg ikke. Jeg har nemlig aldrig været sammen med sådan en. Der trækker JEG grænsen.

Godt skrevet, og jeg kan kun være enig.
Vote Ficus!
NaieraNaieraSkrevet 13/03-03 20:17 
Benyt venligst Quote funktionen fornuftigt.

Tak.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
MarcKMarcKSkrevet 13/03-03 20:21 
Jeg er helt og aldeles enig med King Chaos! At negligere den kendsgerning at distribution og erhvervelse af copyrightet materiale er ulovligt, og ikke mindst moralsk forkert, er forkasteligt.
King ChaosKing ChaosSkrevet 13/03-03 23:00 
flottenheimer >
Personligt overtræder jeg love tit. Jeg går f.eks. over for rødt, hvis jeg ikke kan se nogle biler, jeg trækker desværre ikke min cykel hjem, hvis jeg en aften har glemt mine lygter og jeg har flere gange hugget et æble fra et æbletræ der ikke er mit ... og sådan er der så meget.


Fint. Og den eneste grund til at du ikke stjæler min bil, røver en bank eller dræber din nabo... er hvad?

Fordi du mener at tyveri af software er lige så ubetydeligt som at køre uden lygter eller at stjæle æbler, gør det vel ikke mere rigtigt? Eller lovligt? Hvis den generelle holdning er at at bagatel-grænsen, er noget vi sætter selv, så bliver det meget hurtigt et uhyggeligt sted at leve.
RJKRJKSkrevet 13/03-03 23:15, rettet 13/03-03 23:18 
Lad mig først slå fast at forummets regler ikke nødvendigvis har noget med landets love at gøre.

Derefter mener du det er forkasteligt at gøre noget det er ulovligt. Og noget der er moralsk forkert.

Men disse to ting hænger jo ikke sammen i Danmark.

Jeg behøves bare at nævne, at det er fuldt lovligt at låne 100 musik cd'ere af en bekendt og kopiere dem til dig selv. Rent faktisk synder du kunstneren for de penge han skal leve af, men det er lovligt. Det synes jeg er moralsk forkert.

Omvendt er der også ting der går den anden vej.

Rettighedsreglerne siger, at kunstneren har rettighederne til deres produkt i en vis årrække. Det svinger lidt inden for EU, men typisk er det i 50 år. Meningen med dette er, at hjælpe kunstneren og hans to næste generationer.

50 år er lang tid, men ikke længere end der stadig er store økonomiske interesserer på spil. Film der er 50 år gamle bliver stadig genudgivede og sælger, ligesom 50 år gamle bøger også sælger.

Sælger 50 år gamle computerspil? Det kan vi måske ikke sige nu, men vi kan vel være enige om, at den økonomiske interesse for et bare 20 år gammelt spil ikke er på niveau med den økonomiske interesse for en 20 år gammel bog eller film. Det er faktisk ikke sammenligneligt.

Og hvis man så vitterligt genudgav et 20 år gammel spil og det solgte godt, hvem ville så tjene de penge? Kunstneren bag? Måske, men jeg tillader mig at tvivle.

Det jeg prøver at sige her er:

Der er forskel på lovens ord og lovens ånd.

Lovens ånd er at man skal støtte kunstnere for deres indsats, så de laver mere kunst.

Er det til kunstnerens interesse, at samlere og mellemhandlere tjener på at Radiant Silvergun blev udgivet i så få eksemplarer, at priserne nu er skyhøje? Får de én øre af det?

Jeg er selv samler og ønsker da ikke andet, end at min samling er så meget værd som muligt. Men derfor forstår jeg godt lovens ånd og jeg forstår godt dem, der vælger at bruge en emulator for at spille Bubble Bobble engang i mellem. Det generer ikke mig og det generer garanteret heller ikke Taito... Jeg er formentligt ikke helt på vildspor hvis jeg anslår, at dem der bruger tid på emulering af gamle spil også er dem, der spytter en hel del penge tilbage i producenterne, når de udgiver nye spil. Det er dér den økonomiske interesse ligger.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MarcKMarcKSkrevet 13/03-03 23:31, rettet 13/03-03 23:33 
Det kan godt være, at du mener, at lovgivningen på digital-kopiområdet er tosset og usammenhængende - det gør jeg også. Men det ændrer ikke på det faktum, at disse love rent faktisk er blevet gennemført demokratisk.

Derudover synes jeg det er noget vås at insinuere, at der intet er galt med at piratkopiere copyrightet materiale, fordi det ikke vil kunne sælge godt. Det essentielle er, at rettighedsindehaverne IKKE ser at nogen piratkopierer deres software, og så er det fuldstændigt indiskutabelt om det er "retfærdigt" at piratkopiere det. Din antagelse om at "kunstneren" bag ikke vil tjene eventuelle indtægter ved en genudgivelse, anser jeg for fuldstændig ligegyldig. "Kunstneren" har jo netop givet afkald på en del af indtægterne ved at overgive eller sælge rettighederne til nogle andre.

Jeg forstår slet ikke hvordan man overhovedet kan begynde at spekulere i om det er antageligt at kopiere andre folks intellektuelle rettigheder. Hvis rettighedshaverne accepterede at nogen kopierer deres software vil de frigive det, hvis ikke er der ikke meget andet at gøre end at købe softwaren.
NaieraNaieraSkrevet 13/03-03 23:43 
Marc Klemp >
Men det ændrer ikke på det faktum, at disse love rent faktisk er blevet gennemført demokratisk.

Jep, men samme regering lader også afgifterne på nye biler være tre gange så høje, hvilket effektivt gør at en normal danske kernefamilie dårligt har råd til at købe en ny bil, mens en bil der koster op imod 300.000 i Danmark, kan købes for lige godt det halve i f.eks. England.

Fedt ikk'?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
MarcKMarcKSkrevet 13/03-03 23:48, rettet 09/03-07 22:34 
Nej, det finder jeg også højest absurd. Jeg går ind for nogle ændringer i samfundet, men jeg synes vi skal være glade for, at vi lever i et demokratisk land, og dermed har mulighed for at have indfyldelse på landets indretning.
flottenheimerflottenheimerSkrevet 13/03-03 23:54 
King Chaos >
Hvis den generelle holdning er at at bagatel-grænsen, er noget vi sætter selv, så bliver det meget hurtigt et uhyggeligt sted at leve.

Jeg er virkelig ked af at måtte sige det her til dig, men der findes så godt som ingen, der ikke selv sætter en bagatel grænse, måske er du ligefrem den eneste 100% lovlydige borger i danmark. Verden ER et "uhyggeligt" sted at leve.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
RJKRJKSkrevet 14/03-03 01:47 
Marc Klemp >
Men det ændrer ikke på det faktum, at disse love rent faktisk er blevet gennemført demokratisk.

For det første ændrer det da absolut ikke på det moralsk rigtige eller forkerte i en lov, hvordan den er blevet vedtaget. Det er noget sludder. For det andet synes jeg ikke - som det tydeligt blev demonstreret af den nye importlovgivning - at det foregår på den måde, som vi forstår ved demokrati. Det er lobbyisme og studehandeler.

Derudover synes jeg det er noget vås at insinuere, at der intet er galt med at piratkopiere copyrightet materiale, fordi det ikke vil kunne sælge godt.

Og hvor ser du mig påstå det? Jeg snakker overhovedet ikke om hvorvidt noget er lovligt eller ej. Jeg snakker om moralsk rigtigt og forkert og lovens ånd. Du har åbenbart ikke forstået noget som helst af det jeg har skrevet.

Lovens ånd = det moralsk rigtige = at fremme kunsten ved at støtte kunstneren. Det er dét det handler om.

Din antagelse om at "kunstneren" bag ikke vil tjene eventuelle indtægter ved en genudgivelse, anser jeg for fuldstændig ligegyldig.

Så lovens ånd er altså ligegyldig i det moralske spørgsmål? Det må du _meget_ gerne uddybe...

Og desuden snakker jeg ikke om gengudgivelser. Genudgivelser er stort set ikke relevante på spilmarkedet. Det er nicheprodukter, der netop bliver købt af de folk, du her anklager.

Hvis rettighedshaverne accepterede at nogen kopierer deres software vil de frigive det, hvis ikke er der ikke meget andet at gøre end at købe softwaren.

Jeg kan jo blot gentage, at du ikke synes at have forstået noget af det jeg skrev. Hvad har dette med det moralske aspekt at gøre?

Uden at have tænkt nærmere over det, er formålet med alle love vel at forhindre folk i at gøre noget, som går udover andre.

Så vil jeg godt have dig til at besvare, hvem det går udover, hvis fx jeg sad og spillede en emuleret udgave af fx Golden Axe Warrior?

Det er jo ikke Sega, for de har ikke distribueret spillet i 15 år og ville således intet få ud af, at jeg gik ud og købte det. Således ville mit køb ikke tilføre Sega noget og sikre, at der blev produceret nye spil.

Husk nu at vi snakker om rigtigt og forkert - ikke lovligt og ulovligt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/03-03 01:51 
Uanset hvor lidt Sega taber på at folk sidder og spiller Golden Axe Warrior på emulator, og uanset hvor meget vi VED at størstedelen herinde alligevel gør det, synes jeg vi skal holde den slags VÆK fra forummet.
Selvom emulation er en ting mange af os har interesse i, resulterer debat om det her alligevel i åndssvage diskussioner som denne, samt giver PR et væsentligt lavere niveau.
Det er jo netop vores høje, seriøse niveau som konsolfanatikere, der gør PR til noget specielt, til forskel for steder som konsolforum.com

Har RJK noget at invende? Jeg synes selv, jeg har ret. Men det gør jeg jo altid.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/03-03 02:02 
Jeg giver mig ikke endnu :)

Jeg vidste at der ville komme nogle diskussioner som denne og jeg accepterede at jeg skulle argumentere for min sag.

Det gør jeg også gerne og jeg tror faktisk at langt hovedparten herinde er enige med mig og kan acceptere det.

Alternativet er, at vi fx aldrig kan snakke ordentligt om arcadespil. Vi ved jo alle godt at antallet der sidder med de rigtige arcadespil er minimalt.

Er det ikke mere fjollet, end at skulle tage det "slagsmål" en gang i mellem?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/03-03 02:26 
Det er jo ikke kun arkadespil. Mange af de folk der diskuterer nyere spil til hjemmekonsoller her har ulovlige kopier af dem. Jeg går ikke SELV ind for den slags, men har ikke noget imod at andre gør det. Men jeg synes sagtens vi kan diskutere SPILLENE, uanset hvilke de er, og så glemme at der ligger ulovligheder bag hos flere af de folk, der giver deres mening.
Men ligeså snart at man går ind og direkte DISKUTERER ulovlig kopiering af spil, uanset hvor gamle de er, synes jeg personligt at det sænker forummets niveau væsentligt. Jeg er dog glad for at folk GIDER tage denne debat op i stedet for bare at diskutere piratkopiering som det naturligste i verden (som man gør alle andre steder).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/03-03 03:14, rettet 14/03-03 03:18 
Men du opnår jo kun mere snak om ulovlige ting på den måde. Så ville det være okay for Svend-Bent på 12 år at snakke om hans Metal Slug 4 og Rage Of The Dragons selvom vi alle ville vide, at han sad med piratkopier.

Og det er nok dér grænsen går for mig personligt - og nu snakker vi personlige meninger.

Jeg ville sidde med en rådden smag i munden hvis jeg havde købt Metal Slug 4 til kr. 4.000,- - fra et firma jeg ved har en elendig økonomi og hårdt prøver at holde skindet på næsen ved at udvikle nicheprodukter til hardcore folk - og så skulle diskutere det med én, jeg vidste sad med en piratkopi. Hvem der sidder med hvilken version af Splinter Cell eller Metal Gear Solid 2: Substance kan ingen af os jo vide og det gør heller ikke den samme forskel. Men med det andet er det åbenlyst.

Jeg foretrækker at tingene er åbne og ligefremme, fremfor at de er skjulte. Det du foreslår er, at vi skulle have et officielt regeltsæt der siger det ene og så i virkeligheden operere efter et andet. Det er noget kludder.

Der er ingen pefekt løsning på denne problematik, men vi har valgt den, vi synes virkede som den bedste. Ingen af jer har overbevist mig om andet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 14/03-03 04:03 
JEG SYNES, at det her er morsomt. Der bliver kastet med fornemme begreber som 'moral' endog 'lovens ånd' osv., men hvorfor defineres disse ikke? Det er måske småting, men jeg kunne måske godt tænke mig at vide hvad 'lovens ånd' er, for vigtig er den åbenbart.

Som jeg ser det er det spørgsmål om skellene mellem
1: direkte piratkopiering og afprøvning af halvumuligt-at-skaffe spil på ens computer.
2:Om omtale er = opfordring.

Her kigger jeg ikke på de 100% lovlige aspekter, men nærmere hvad vi herinde med rimelig fornuft og rationel sans kan sige er acceptabelt og rigtigt. Desuden synes jeg at diskussionen er nødvendig, især mellem os alle da det er retningslinier som kræver forskellige belysninger og synsvinkler.
Vedrørende pkt 1. er det vel klart at vi, som et 'samler'forum, definerer os selv som brugere af konsoller og andet relateret udstyr i en grad der handler om seriøsitet og ikke mindst autencitet. Jeg vil vove påstanden, at langt de fleste brugere herinde helst vil have den ægte vare, og oftest stræber efter den ægte vare. I den proces er det efte rmin overbevisning og forståelse af brugerne og politikken her, at kopiering og omtale af den slags til decideret langvarigt forbrug ikke tolereres, mens omtale af spil der måske involverer implicit at mediet er blevet kopieret for prøvningens skyld, er iorden.
pkt 2. At opfordring til ulovlig kopiering er forbudt kan ikke undre mig, sådan skal det være. Omtale er til gengæld besværlig da den kan figurere på to hovedområde, eksplicit eller implicit. Hvordan disse skal fastlægges ved jeg ikke, det er svært at definere præcist, men en regel bør dog være at omtale er iorden så længe der ikke tales om brug for brugens skyld istedet for afprøvning før køb eller for indtrykkets skyld.

Om der er en morale kan jeg ikke udtale mig om, men gætte kan jeg. Den rettesnor som jeg vil kalde det, er at vi højst muligt her skal undgå at omtale piratkopiering (og da helst også praktisk undgå den (men det er jo ægte moral)), og om muligt kun i mere abstrakt forstand eller for at belyse og informere om et specifikt spil at tale om emnet.

Konsolforum.com'ske tilstande hvor der konsekvent omtales kopiering and stuff er jo ikke meningen (trooor jeg)... det her er vel et forum for folk med forstand.. så i sidste ende ligger det vel til moderatorerne og deres luner og meninger om netop det specifikke område/objekt der omtales, og så er det jo (fedte fedte) heldigt at vores kære moderatorer ikke er mere eller mindre uden kompetance, indenfor området. :)
Det er i hvert fald et svært område at fastlægge linier for, hvad der er 'moralsk' rigtigt og hvad der er inde for 'lovens ånd'. Især når disse ikke er defineret. Jeg ved selv next to nothing om dem, tror jeg, men sådan her ser knoldesparkeren fra det nordlige århus det.. SGU!
Hvad sker der?
King ChaosKing ChaosSkrevet 14/03-03 06:04 
flottenheimer >

Jeg er virkelig ked af at måtte sige det her til dig, men der findes så godt som ingen, der ikke selv sætter en bagatel grænse, måske er du ligefrem den eneste 100% lovlydige borger i danmark. Verden ER et "uhyggeligt" sted at leve.

Gu'er jeg da ej. Og hvis du tror at "din verden" er uhyggelig nu, så bare vent til din nabo mener at det er okay at stjæle din Xbox, kneppe din kone og barbere din hund (eller omvendt) bare fordi hun kan og fordi du ikke sagde fra og fordi hun ikke "føler" at det er ulovligt.

En ting er at gøre noget ulovligt (og jeg skal ikke afvise at vi allesammen går over for rødt ind i mellem) , en anden ting er aktivt at promovere ulovligheden, at retfærdigegøre det moralsk over for sig selv og andre med argumneter som "det gør ingen skade", "jeg har ikke penge til originalen", "de andre gør det", "jeg kan", "Sony har så mange penge", det finder jeg faktisk frastødende og latterligt.
King ChaosKing ChaosSkrevet 14/03-03 06:30 
...og lige for at få et par ting mere på det rene:

Da jeg var yngre var jeg da også en skidt knægt: Vi var simpelthen nødt til at bruge pirat-software på vores C64 fordi distributionen var så dårlig. Vi var nødt til at indtage ulovlige euforiserende stoffer, fordi det etablerede samfund var gammelt og whiskey-befængt og vi nødt til at besætte Byggeren... ikke fordi vi var nogen ballade-magere, men for at hjælpe børnene.

Jeg er blevet ældre (jeg tror det er forklaringen). Jeg synes stadig at distributions-nettet er for dårligt, at vi bør frigive hashen og at fordelingen af pladsen i København foregår på storkapitalens præmisser, MEN jeg har da indset at de ting jeg gjorde var forkert.

Der er da ikke noget jeg heller vil end at spille Golden Axe som det skal spilles. Men min Mega Drive udgave (som kan skaffes til en 50'er) bringer mig lige så tæt på som hvis der kører en Emu på min PC eller Xbox (okay, ihvertfald hvis jeg kniver øjene sammen ;) )
SumezSumezSkrevet 14/03-03 09:26 
RJK, jeg har det på samme måde med f.eks. Final Fantasy VI (der hastigt nærmer sig de 10) og en del meget ældre spil som du har det med Metal Slug 4. Så er jeg lige glad med, om det ene er dyrere end det andet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 14/03-03 10:04 
King Chaos >
"det gør ingen skade", "jeg har ikke penge til originalen", "de andre gør det", "jeg kan", "Sony har så mange penge", det finder jeg faktisk frastødende og latterligt.

Men du glemmer fuldstændig, at det faktisk KUN er "det gør ingen skade" argumentet der bruges her, ingen af de andre.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 14/03-03 11:23 
Sumez >
RJK, jeg har det på samme måde med f.eks. Final Fantasy VI (der hastigt nærmer sig de 10) og en del meget ældre spil som du har det med Metal Slug 4.

Men det er jo ikke det samme, fordi Playmores financielle situation ikke kan sammenlignes med Playmores.

Desuden erkender jeg fuldt ud at der er spil, der falder udenfor mine vurderinger om økonomisk interesse. Fx Final Fantasy IV fordi det på trods af alderen stadig har økonomisk interesse for producenten. Det kan stadig sælges.

Men ingen grund til at ødelægge en udmærket regel, fordi der er ti spil ud af titusinde som er anderledes.

For min skyld kunne man godt lave en tilføjelse til reglen om de ti år gamle spil, at såfremt disse senere er genudgivet, så er det seneste genudgivelsesdato der skal være ti år gammel før omtale af emulering kan accepteres.

Det synes jeg faktisk ville være en god og rimelig tilføjelse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 14/03-03 11:25, rettet 14/03-03 11:26 
la0s >
JEG SYNES, at det her er morsomt. Der bliver kastet med fornemme begreber som 'moral' endog 'lovens ånd' osv., men hvorfor defineres disse ikke?

Det har jeg også gjort, hvis du læser mine indlæg igennem.

Selvfølgelig er det min vurdering, men hvis du læser lovtekster og lovforslag igennem - som jeg har gjort - så vil du se, at det falder fint i tråd.

Rettighedsbeskyttelse findes med det primære formål at beskytte kunstnerens levebrød. Det er en nødvendig regel i et kapitalistisk samfund.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/03-03 11:50 
RJK >
For min skyld kunne man godt lave en tilføjelse til reglen om de ti år gamle spil, at såfremt disse senere er genudgivet, så er det seneste genudgivelsesdato der skal være ti år gammel før omtale af emulering kan accepteres.

Det synes jeg faktisk ville være en god og rimelig tilføjelse.

Det kunne man, men det har absolut intet at gøre med min pointe. FF6 var udelukkende et eksempel, og som kæmpe tilhænger af især klassiske SNES titler, er det mange spil, jeg ser sådan på.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
MarcKMarcKSkrevet 14/03-03 18:40, rettet 14/03-03 18:42 
RJK >
For det første ændrer det da absolut ikke på det moralsk rigtige eller forkerte i en lov, hvordan den er blevet vedtaget.

Det mener jeg heller ikke! Jeg mener, at når en lov er demokratisk vedtaget er det ikke op til diskussion hvorvidt om man kan omgå den, om det så er moralsk acceptabelt eller ej.

Marc Klemp >
Derudover synes jeg det er noget vås at insinuere, at der intet er galt med at piratkopiere copyrightet materiale, fordi det ikke vil kunne sælge godt.

RJK >
Og hvor ser du mig påstå det? Jeg snakker overhovedet ikke om hvorvidt noget er lovligt eller ej. Jeg snakker om moralsk rigtigt og forkert og lovens ånd.

Med "at der intet er galt med" snakker jeg netop om moral, og altså ikke om loven eller lovens ånd.

Du har åbenbart ikke forstået noget som helst af det jeg har skrevet.

Det er vist ved at blive din favoritsætning.

Lovens ånd = det moralsk rigtige = at fremme kunsten ved at støtte kunstneren.

Hvis du mener det er det moralsk rigtige, er vi vist fuldstændig uenige. Jeg mener det moralsk rigtige, i denne sammenhæng, er en fuldstændig accept af rettighedsindehavernes ønsker.

Marc Klemp >
Hvis rettighedshaverne accepterede at nogen kopierer deres software vil de frigive det, hvis ikke er der ikke meget andet at gøre end at købe softwaren.

RJK >
Jeg kan jo blot gentage, at du ikke synes at have forstået noget af det jeg skrev. Hvad har dette med det moralske aspekt at gøre?

Som sagt ovenfor mener jeg at det moralsk rigtige er at acceptere rettighedsindehavernes ønsker fuldstændigt.

Så vil jeg godt have dig til at besvare, hvem det går udover, hvis fx jeg sad og spillede en emuleret udgave af fx Golden Axe Warrior?

Hvis du ikke har købt spillet skal du ikke spille det! Hvis du gerne vil spille det - køb det! Det forkerte ligger i at rettighedsindehaverne ikke vil have at du spiller det uden at have købt det - ellers havde de jo netop frigivet spillet.

...det er jo ikke Sega.

Jo for du krænker jo netop Segas ønsker!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig