X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Opsætning af lyd - Dolby Prologic 2 m.m


Svar
enfenenfenSkrevet 05/10-03 19:15, rettet 06/10-03 09:15 
Nu da jeg endelig har fået mig en Gamecube, har jeg et par enkelt spørgsmål, som dog også bevæger sig over i off topic.

Jeg går ud fra, at man ikke behøver andet end et RGB eller Composite kabel, for at få Dolby Prologic 2 lyd - udover selvfølgelig en DPL2 reciever, hvorfra analog kablerne fra tv'et går over i?

På Gamecuben er der to udgange til billede/lyd. En analog og en digital. Jeg har læst lidt i manualen, men har ikke rigtigt kunne finde noget. Så derfor spørger jeg. Hvad bruges den digitale udgang til?

Det er sgu nemmere med en Xbox :)

Man kunne godt have skrevet lidt om understøttelsen af 16:9 og DPL2 på æskerne til Gamecube spil. Det burde da ikke være så svært.

Så til lidt off topic.

Hvis man nu ser et DPL program på tv, vil man så automatisk få DPL2 lyd, hvis man har en DPL2 reciever?
What is the Matrix?
OkottaOkottaSkrevet 05/10-03 22:59, rettet 05/10-03 23:01 
Enfen >
Man kunne godt have skrevet lidt om understøttelsen af 16:9 og DPL2 på æskerne til Gamecube spil. Det burde da ikke være så svært.

Det burde heller ikke være så svært at skrive om et spil understøtter 16:9 og DD 5.1 på Xbox æskerne - men det er det åbenbart.

De spil jeg har og har haft til Cuben, der har der på allesammen stået, hvis de har understøttet DPL2 - det er mere end man kan sige om ditto Xbox spil, og understøttelse af DD 5.1 + 16:9.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
The BruceThe BruceSkrevet 06/10-03 00:28 
Enfen >

Hvis man nu ser et DPL program på tv, vil man så automatisk få DPL2 lyd, hvis man har en DPL2 reciever?

Jeps- det får man automatisk!
Det eneste receiveren behøver for at "kreere" DPL2 er et stereo signal. Dette er uanset om det kommer fra en cd, DVD, en konsol eller et TV!
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
enfenenfenSkrevet 06/10-03 11:39 
Okotta >
Det burde heller ikke være så svært at skrive om et spil understøtter 16:9 og DD 5.1 på Xbox æskerne - men det er det åbenbart.

De spil jeg har og har haft til Cuben, der har der på allesammen stået, hvis de har understøttet DPL2 - det er mere end man kan sige om ditto Xbox spil, og understøttelse af DD 5.1 + 16:9.

Nu var det ikke så meget det det handlede om. Ja, jeg ved godt at mærkningen på Xbox spil, ikke altid er rigtig. Dog kan man altid være sikker på, at lyden er digital.
What is the Matrix?
RJKRJKSkrevet 06/10-03 11:46, rettet 06/10-03 11:47 
Der er ikke noget der hedder at "understøtte DPL2". Det er bare et stereo-signal.

Spil kan være _optimeret_ til DPL2, hvilket man som forbruger alligevel ikke kan vide hvorvidt er rigtigt eller ej (med mindre man mener man kan høre det) - ligesom med almindelig DPL.

Med de digitale er det nemmere, for her skriver ens forstærker normalt, hvilket lydformat der kommer ud.

EDIT: Skrevet med forbehold for at jeg ikke har DPL2-udstyr og der i teorien godt kan være nogle ændringer i forhold til DPL1, som jeg ikke kender til.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
enfenenfenSkrevet 06/10-03 13:37 
Takker

Grunden til spørgsmålet er, at jeg undrede mig over, at der under afvikling af Rogue Leader står, at det understøtter DPL2.

Hvis DPL2 alligvel "laves" ud fra et stereo signal, så må alle spil til gamecube vel kunne "laves" i DPL2.
What is the Matrix?
RJKRJKSkrevet 06/10-03 13:53 
Enfen >
så må alle spil til gamecube vel kunne "laves" i DPL2.

Eftersom det er analog surround lavet ud fra et stereosignal, så vil alle stereosignaler kunne få en surround-effekt ved at køre det i DPL2.

Spørgsmålet er kun, hvor meget man optimerer til, at det skal afspilles på denne måde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PaenPaenSkrevet 06/10-03 14:22 
Enfen >
Hvis DPL2 alligvel "laves" ud fra et stereo signal, så må alle spil til gamecube vel kunne "laves" i DPL2.

Jeg kan se fra din Samling, at du har Rogue Leader.
Det er et af de spil til GC, som er optimeret til DPLII.
Det lyder næsten som "ægte" surround.
Lóriens blade falder ikke forgæves
enfenenfenSkrevet 06/10-03 16:13 
Ja hvis man har en DPL2 reciever. Som det er nu, så har jeg "kun" en DD/DTS reciever( Technics), som kun understøtter normal DPL. Bagkanalerne er altså kun i mono.

Jeg har dog bestilt min nye reciever - Sony STR-DB1080QS. Lækker sag :) Den skulle gerne komme i denne uge.

Nu er det jeg spørger igen.

Hvis jeg nu smider mit Resident Evil i min Gamecube og den er forbundet til tv, som går videre til min Reciever( den nye i dette tilfælde), hvilken lyd vil jeg så få, da Resident Evil som bekendt understøtter stereo?
What is the Matrix?
RJKRJKSkrevet 06/10-03 16:18 
Du får stereo. Eller DPL1 eller DPL2, hvis du sætter dit anlæg til at køre disse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
tastasSkrevet 06/10-03 16:43 
Der er faktisk en mærkbar forskel på DPL I og DPL II.

Jeg fik i hvert fald en stor forskel på min gamle reciever (kenwood) som kørte DPL og min nye (Denon) som kørte DPL II.
Jeg ved ikke om meget af dette skal forklares på kvalitets niveauet mellem de 2 - men jeg har i hvert fald oplevet en langt bedre lyd, med mere "Drøn" i ved DPL II.
Jeg tror dog det skyldes at DPL II sikkert har en bedre "dekodning" eller no'et.
Bedre lyder det i hvert fald ;)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
RJKRJKSkrevet 06/10-03 16:56 
DPL2 skulle lyde meget bedre end DPL1. Det må man vel også forvente af et 20 år nyere system...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
enfenenfenSkrevet 06/10-03 17:04 
RJK >
Du får stereo. Eller DPL1 eller DPL2, hvis du sætter dit anlæg til at køre disse.

Ok jeg er sgu ikke blevet så meget klogere kan jeg høre :)

Det jeg leder efter er, om jeg vil få lyd i mine baghøjtallere, selvom det kun er et stereo signal, som Resident Evil sender ud. Som jeg kan forstå det, så burde det jo ikke være muligt, men jeg er som bekendt ikke helt sikker.
What is the Matrix?
RJKRJKSkrevet 06/10-03 17:31, rettet 06/10-03 17:32 
Enfen >
Ok jeg er sgu ikke blevet så meget klogere kan jeg høre :)

Det kan jeg også...

DPL1 og DPL2 laver et stereo-signal om til "surround". Dvs. systemet laver "kunstige" center- og bagkanaler, mens frontkanalerne mere eller mindre bare er det normale stereosignal.

Så, ja, du vil få lyd i baghøjttalerne, hvis du sætter anlægget til at køre DPL1 eller DPL2 - bare signalet ikke er mono. I hvert fald i DPL1 er det dog begrænset, hvor meget effekt det giver.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
enfenenfenSkrevet 06/10-03 18:08 
Hov hov...Jeg har styr på DTS og DD lyden, men jeg har svært ved at se det absolut fede i DPL2 over DPL1 - udover selvfølgelig seperat lyd i baghøjtallerne.

Jeg blev lidt klogere.

Sidste spørgsmål :)

Hvorfor skriver man så at eksempelvis Rogue Leader er "optimized" til DPL2. Det må næsten kun betyde, at de har valgt at benytte baghøjtallerne mere.
What is the Matrix?
tastasSkrevet 06/10-03 18:22 
Well, der er i hvert fald en god forskel på DPL og DPL II. Selvom det måske lyder som en mindre ting med baghøjtalerne.
Men lyden i DPL II er bare lidt mere sprødt ;)

Ved Rogue Leader er der en Sound Test som du kan tage.
Her ser du en Tie Fighter flyve rundt om dig, og hvis du har DPL II, vil du hører den skifter mellem de enkelte højtalere når den flyver rundt om dig.
Jeg tror ikke engang du kan ændre andet i sound options end mono/stereo, så spillet skal bare stå i Stereo og reciever på DPL II. I nogle spil kan man dog i menuen skifte mellem mono/stereo/dolby, så der skal du selvfølgelig stille lyden til Dolby for at få den optimale lyd.

Det er for øvrigt ikke alle spil der er lige godt optimeret til Surround, men Rogue Leader er ved de spil jeg har testet blandt de bedste med Surround til GC.

...Ja, så skulle du være kørende ;)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
RJKRJKSkrevet 06/10-03 18:30 
Enfen >
Hvorfor skriver man så at eksempelvis Rogue Leader er "optimized" til DPL2.

Fordi det er det, går jeg ud fra...

Jeg tror ikke du har forstået grundprincippet. Det er sådan cirka, at man tager sit stereosignal og så udsætter det for forskellige predefinerede filtre og lignende. For standard DPL1 er det omtrent sådan, at centerkanalen udtrækkes som det der er identisk mellem venstre og højre kanal, mens bagkanalen udtrækkes af forskellen på de to.

Når man kender definitionen af filtrene, så kan man jo bruge det bagud. Når man så vil have en lyd til at kommer i centeren, så sørger man for at det stykke er identisk i venstre og højre kanal i stereosignalet.

DPL2 har en anderledes definition end DPL1. Det er altså en anden måde surround-kanalerne udtrækkes - blandt andet ved at man trækker to bagkanaler, og der er ikke er så stor afskæring i frekvensområderne.

DPL2 kan teknisk levere meget bedre lyd i surround-kanalerne. Det som DPL1 kan er ret dårligt (det er trods alt et 70'er system), DPL2 er bedre. Dog er ægte digital surround med seperate kanaler selvfølgelig meget bedre.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
The BruceThe BruceSkrevet 06/10-03 18:43, rettet 06/10-03 18:43 
Enfen >
Hov hov...Jeg har styr på DTS og DD lyden, men jeg har svært ved at se det absolut fede i DPL2 over DPL1 - udover selvfølgelig seperat lyd i baghøjtallerne.

Derudover er seperationen mellem center og front-højtalere blevet betydeligt bedre siden DPL(1), og lyden i samtlige højtalere virker bare klarere (sikkert pga. den øgede kanal-seperation). I dpl2 får subwooferen også noget mere at rive i!
Enfen >
Hvorfor skriver man så at eksempelvis Rogue Leader er "optimized" til DPL2. Det må næsten kun betyde, at de har valgt at benytte baghøjtallerne mere.


Det kunne tænkes, at det eventuelt er muligt at lægge "skjulte spor" ind i stereo-signalet, hvorved center, sub samt baghøjtalere får mere at arbejde med! Noget som måske ikke findes i "normale" stereo-signaler.

Hvad ved jeg? Ovenstående er nok et meget klart svar- Ikke det helt store....!
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
enfenenfenSkrevet 06/10-03 18:45, rettet 06/10-03 18:48 
RJK >

Jeg havde en opfattelse af DPL( hvordan lyden "trækkes"), som så også viste sig at holde stik, men derfor kan man jo godt blive lidt forvirret, når DPL2 kommer ind i billedet :)

Jeg læste dog også i tidernes morgen, at DPL2 var bagudkompatibelt.

Der er jo ikke andet at gøre end at høre det i aktion, når jeg modtager min nye reciever - skulle gerne komme i denne uge...

Tak for svaret i hvert fald.

EDIT:
Jeg mangler stadig svar på hvad den digitale udgang bruges til. Den kan jo umuligt kun være forbeholdt US, for så ville der ikke være nogen grund til at smide stikket på en PAL udgave i Europa.
What is the Matrix?
RJKRJKSkrevet 06/10-03 19:34 
Den "digitale" udgang er til component.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 07/10-03 11:34, rettet 07/10-03 11:37 
Enfen >
Det jeg leder efter er, om jeg vil få lyd i mine baghøjtallere, selvom det kun er et stereo signal, som Resident Evil sender ud. Som jeg kan forstå det, så burde det jo ikke være muligt, men jeg er som bekendt ikke helt sikker.

Jeg har DPL1 lyd, og i Resident Evil, er der helt sikkert lyd i baghøjtallerne + min subwoofer spiller osse ind når der er brug for den.

Lyden er iøvrigt rigtig god i Resident Evil Remake - den bør helt sikkert høres igennem anlægget.

EDIT : Og jeg er helt klar over, at det er et stereo signal som Resident Evil sender ud.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
enfenenfenSkrevet 07/10-03 11:52 
Ja, lyden er kun stereo i RE

Som sagt. Jeg får rig mulighed for at teste det, når jeg modtager den nye reciver - fik mail om at den ville blive afsendt fra Tyskland indenfor de næste par dage.
What is the Matrix?
JmogJmogSkrevet 07/10-03 12:41 
Lyden er skam stereo i alle Gamecube-spil. I nogen spil indeholder stereosignalet bare surroundinformation som Prologic kan "hive ud" af signalet.
OkottaOkottaSkrevet 07/10-03 12:55 
Det må være det som sker i Resident Evil Remake (og flere andre spil) så - godt lyder det ihvertfald.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
enfenenfenSkrevet 07/10-03 13:30 
Jmog >
Lyden er skam stereo i alle Gamecube-spil. I nogen spil indeholder stereosignalet bare surroundinformation som Prologic kan "hive ud" af signalet.

Det er det vi har debatteret i tråden :)
What is the Matrix?
badedyrbadedyrSkrevet 26/08-05 11:23 
Jeg må lige hive denne tråd frem igen, da jeg har at lignende "dumt" spørgsmål...

jeg overvejer kraftigt at købe nedestående højtaler/surround sæt, både til xbox, ps2 og GC. Mit spørgsmål er om jeg kan udnytte GameCube DPLII på det system. Jeg er i tvivl om det da der kun står Dolby DIGITAL Pro Logic II, så det lyder som om det kun kan decodes via et digitals input (som jeg jo ikke kan levere fra GameCube)

Hvis nogle har erfaringer med billige home theater sæt i 3-5000 kr klassen, hører jeg også meget gerne om det :)

Logitech Z-5500 Digital
JmogJmogSkrevet 26/08-05 13:54 
badedyr>
Jeg er i tvivl om det da der kun står Dolby DIGITAL Pro Logic II, så det lyder som om det kun kan decodes via et digitals input (som jeg jo ikke kan levere fra GameCube)

Det er bare deres marketingafdeling der er lidt overivrig. DPLII er ikke afhængig af, hvilken indgang du bruger.

Hvis nogle har erfaringer med billige home theater sæt i 3-5000 kr klassen, hører jeg også meget gerne om det :)

Tja, jeg ville ikke regne med, at de 500 watt de angiver betyder noget :-). Når det er sagt, så er det da ikke utænkeligt, at lyden er fin.
D.B.M.D.B.M.Skrevet 26/08-05 21:51, rettet 26/08-05 21:56 
Du kunne evt. kigge lidt nærmere på dette sæt - tror du får mere for dine penge på den måde.

http://www.cinemagic.dk/product_info.php?cPath=49&products_id=678&osCsid=b4b3570b437db636ce229db8ddbf2da3

Eller sættet nummeret større med lidt mere power og automatisk opsætning via mikrofon.

http://www.cinemagic.dk/product_info.php?cPath=49&products_id=673
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig